[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

Első alkalommal hajtottak végre hajtóműmodul-cserét H145M helikopteren az MH Kiss József 86. Helikopterdandár szakemberei.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Első alkalommal hajtottak végre hajtóműmodul-cserét H145M helikopteren az MH Kiss József 86. Helikopterdandár szakemberei.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Első alkalommal hajtottak végre hajtóműmodul-cserét H145M helikopteren az MH Kiss József 86. Helikopterdandár szakemberei. A közel száz kilós hajtóművet egy daru segítségével emelték a helyére, majd rögzítették. A légijármű moduláris felépítésének köszönhetően csak a hibás modult kellett cserélni. A H145M helikopter két darab Safran Arriel 2E (894 LE/db) hajtóművel rendelkezik, felszállótömege 3 800 kg, sebesség körülbelül 246 km/h, és közel 663 km a hatótávolsága.
 
Júliusban megkezdte szolgálatát Koszovóban a Magyar Honvédség Kiss József 86. Helikopterdandár újabb forgószárnyasa és kijelölt állománya a NATO vezette békefenntartó erő (KFOR) kötelékében a légi támogatási feladatokat ellátó speciális helikopteres alegység tagjaként, hozzájárulva a Nyugat-Balkán stabilitásához és Magyarország nemzetközi elismertségéhez.

Magyarország márciustól ajánlott fel egy Airbus H145M típusú helikoptert egy év időtartamra a NATO legnagyobb szárazföldi művelete számára.

Az első váltás június végén sikeresen befejezte a küldetést, és hazatért Szolnokra. Az új, négy hónapos kiküldetésre érkezett csapat beépítette az első váltás állománya által összegyűjtött tapasztalatokat a kiképzési programba, így már a helyi sajátosságokat ismerve, a működő struktúrákra támaszkodva, zökkenőmentesen folytathatja a KFOR-misszió légi támogatási feladatait.

A magyar légierő modern technológiai eszközökkel és elkötelezett állománnyal támogatja a KFOR békefenntartó küldetését. Az elektro-optikai szenzoros (EOS) felderítő rendszerrel felszerelt Airbus H145M a pristinai nemzetközi repülőtér katonai terminálján állomásozik két svájci és egy horvát helikopterrel együtt.

 
Júliusban megkezdte szolgálatát Koszovóban a Magyar Honvédség Kiss József 86. Helikopterdandár újabb forgószárnyasa és kijelölt állománya a NATO vezette békefenntartó erő (KFOR) kötelékében a légi támogatási feladatokat ellátó speciális helikopteres alegység tagjaként, hozzájárulva a Nyugat-Balkán stabilitásához és Magyarország nemzetközi elismertségéhez.

Magyarország márciustól ajánlott fel egy Airbus H145M típusú helikoptert egy év időtartamra a NATO legnagyobb szárazföldi művelete számára.

Az első váltás június végén sikeresen befejezte a küldetést, és hazatért Szolnokra. Az új, négy hónapos kiküldetésre érkezett csapat beépítette az első váltás állománya által összegyűjtött tapasztalatokat a kiképzési programba, így már a helyi sajátosságokat ismerve, a működő struktúrákra támaszkodva, zökkenőmentesen folytathatja a KFOR-misszió légi támogatási feladatait.

A magyar légierő modern technológiai eszközökkel és elkötelezett állománnyal támogatja a KFOR békefenntartó küldetését. Az elektro-optikai szenzoros (EOS) felderítő rendszerrel felszerelt Airbus H145M a pristinai nemzetközi repülőtér katonai terminálján állomásozik két svájci és egy horvát helikopterrel együtt.

68789a4083451141971872.JPG
 
Kicsi, de hasznos
házigazdák másik résztvevő típusa az Airbus H145M könnyű helikopter. A típust a 600 órával rendelkező Pivovárnyik Roland („Pívó”) hadnagy mutatta be. Ő maga nagyon kedveli a 145-öst: „A rendszerei nagymértékben segítik a kiszolgálását és a kommunikációt. Egy másik előny a pilótafülke kialakítása: ez különösen felderítő bevetések során jön jól, amikor tökéletes rálátásunk nyílik a harcászati helyzetre.”

A többfeladatú H145M ideális platform a különleges műveleti feladatokra. Ahogy Pivovárnyik hadnagy elmondta: „A két pilóta mellé általában öt utast veszünk a fedélzetre. Ez általában kétórányi repülési időt tesz lehetővé. Technikai szempontból speciális feladatok során akár a gyorsköteles kijuttatást is alkalmazhatjuk, de a legtöbb esetben maradunk a harcászati leszállásnál. A helikopter méretéből adódóan kis helyeken is tudunk landolni, de a 3700 kg-os súlynak köszönhetően a különleges műveleti katonák akár háztetőről is indíthatják a behatolást. Szükség esetén ejtőernyős ugrásra is van lehetőség.” A FireBlade során a magyar hajózók együttműködtek a hasonló típust üzemeltető szerb kollégáikkal, melynek köszönhetően sokat tanulhattak egymástól


Itt a mit.

A gyakorlat egyik legérdekesebb résztvevője Szerbia volt, amely két helikoptert hozott: egy Mi-17-est és egy H145M-et. Előbbi elsősorban csapatszállításra, utóbbi pedig felderítésre és tűztámogatásra szolgál. Jó kérdés lehet, hogy ők miért csak most döntöttek a részvétel mellett? Bár déli szomszédunk a kezdetektől részt vett az MHTC programban és több más nemzetközi feladatban, hosszú időn át a hazai képességek jelentették a prioritást. Különösen igaz ez az ukrajnai háború kitörését követő időszakra, amikor minden külföldi részvételt lemondtak. Ez viszont napjainkra megváltozott és a szerb fegyveres erők a FireBlade 2025 kapcsán demonstrálhatták a H145M révén megjelenő modern képességeket. Ráadásul ezen helikopterek még a típuson belül is moderneknek számítanak, például már az ötlapátos forgószárnnyal rendelkeznek. Ez nemcsak nagyobb teljesítményt biztosít, hanem csökkentett vibrációt és zajt eredményez. A szerbek a fegyverzet tekintetében egy érdekes opciót is megvalósítottak: integrálták a nálunk is alkalmazott 80 mm-es Sz-8-as nem irányított rakétát. Ehhez hét csőből álló blokkot, illetve egy digitális illesztőt alkalmaznak, melynek köszönhetően nemcsak a régi szovjet, hanem a modern nyugati technikával is kompatibilissé vált. Sőt, a megoldásnak hála még a 145-ös HForce rendszerével is alkalmazható. Ezt a képességet egyébként a FireBlade során is demonstrálták.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Oke-oke, ez fasza, csak kár hogy a rakéták még mondig nincsenek integrálva a magyar gépekre...
 
Részletes bemutató a kiállított haditechnikáról

Az infracsapda kivetők, a csúszótalp két végén, mind a két oldalt megtalálhatóak:
_mg_3768-2.jpg


Az elsődlegesen, SAR (kutatómentő) feladatra kijelölt gépek felismerhetőek azáltal, hogy az alulra festett felségjel balra el lett tolva:

_mg_3736.jpg
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Bár èn nem vagyok mèg a mestersèges intelligencia híve, de azt a módszert, hogy egy helyről van szórva 2 irányba infracsabda, nem lehet már egyszerűen kiszűrni egy szoftver átírással?
 
Hajdúhadházon folyamatos a honvédség jelenléte a közeli kiképzőbázis miatt. A helikopter-bemutató azt a célt szolgálta, hogy tovább erősödjenek a katonai-civil kapcsolatok Hajdúhadházon.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek and Venom85
Ezúttal H145M helikopterrel szimulált tűztámogatási feladatot repültek, amely során OPFOR-t, vagyis az ellenerő szerepét imitálták az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandár dandár állománya ellen.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek and Aladeen