Akkor 3.És ha rendszeresítenék az 5 lapátos főrotort?
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Akkor 3.És ha rendszeresítenék az 5 lapátos főrotort?
"Ebben a feladatkörben érdekes példa Németország, ahol a katonai kutató-mentő szolgálat kiegészíti a polgári légimentést. Ha az adott körzetben nincsen gép vagy éjszakai mentésnél nincs éjjellátóval (NVG) felszerelt mentőhelikopter, akkor a katonákat riasztják."
Utána kellene olvasni hogy a németeknél is vannak-e ilyen problémák vagy ők ezt hogyan oldották meg. Ők direkt SAR feladatkörre rendszeresítették a H145-öt az UH-1 váltótípusaként.
Tehát 3an vannak 4 fő helyett. Sztem nálunk is ez lehetne az irány.Ezt találtam a német H145 SAR gépekről:
Google fordítóval:
"A két pilótán (pilóta és másodpilóta) kívül a SAR-helikopter legénységéhez tartozik egy légimentőmester (egészségügyi őrmester), aki mentőorvosként vagy sürgősségi mentőorvosként további képzésben részesül a repülés (civil: TC HEMS) és a mentőcsörlő működtetése (civil: TC HHO) terén. A sürgősségi orvos nem része a SAR-helikopter állandó személyzetének, de szükség esetén a polgári szektorból fel lehet venni és rendelkezésre lehet bocsátani a sürgős sürgősségi segélyezési feladatokhoz."
SAR 63 – Wikipedia
de.wikipedia.org
Sztem nagyon jó rávezetőek a példáid. Rugalmasság, élethez igazított szabályok, nem merev régi betlrögződések. Nem arra kell használni a k8cdit, mint a közepeset, de egymást jól kiegészítik.@bel !
Szerintem ugyan azt mondjátok @SilvioD dal, csak mintha valami nem lenne tiszta mind két oldalon a kommunikációban, ezért megpróbálom elmondani én a saját szavaimmal, és utána mind a ketten elmondjátok, hogy erre gondoltatok-e. Ha igen, akkor le lehet zárni, ha nem, akkor talán segít rájönni mi kettőtök között a különbség.
Szóval szerintem te csak azt akarod mondani, hogy a H-145M nem felel meg általános célú SAR helinek, mert vagy az ember a kevés hozzá vagy az üzemanyag. Másik oldalon is ezt mondja mindenki, hogy nem is szeretett volna az lenni és nem is volt tervben kiváltani egyetlen MI típust sem. Így értelmetlen is az, hogy képesség csökkenésről beszélnénk olyan esetben, ami eddig nem is volt. Amiről te beszélsz, abból nem jött be még egy gép sem, hogy bármilyen váltásról, modernizációról beszélünk... de amik bejönnek a nagy tesók, azokra meg nem igaz az, amit problémaként felvetsz. A H225M-nél nincs ilyen emberhiány probléma.
Szemléletes példa, én hogyan képzelem el:
Egy kétségbeesett anyuka telefonál gyenge térerővel, hogy az esőzés utáni földcsuszamlások elzárták az utat. Itt ül az autójában, a 16 éves fia elment hülyeséget csinálni (találja ki mindenki, épp miért váltak szét a bajban!) és kérem segítsenek!
1, Elküldenek egy 145-öst, hiszen van rajta bemérő és a mobil alapján könnyebben tudja megtalálni az anyukát, mint bármelyik szovjet gép. Értelme nem lenne mást küldeni, hiszen nem jelezte, hogy eltört volna a lába, konkrétan azt mondta, semmi baj sincs, igazából elméletileg két fős személyzet is ki tudná hozni. Mivel olcsó volt a gép és van egyébként is 5 belőle SAR konfiggal, akár még egyet is tudnának indítani, hogy megkeresse külön a gyereket, mielőtt tényleg bajba sodorja magát. De persze ezt az első is meg tudja tenni, ha hamar felveszi a kedves szülőt és nem kezd el az is világot látni.
2, Mivel a sárlavina nem csak nekik okozott értelem szerűen gondot, így a H225M-eknek bőségesen van munkájuk az utakon történt tömegszerencsétlenségek ellátásában. Ha mondjuk egy autópálya szakaszon összeszaladtak a kocsik, akkor meg kevés is lehet bármennyi megvásárolt gépszám.
3, A közelebbi autó balesetekhez lehet küldeni a 145-öket is plusz személyzettel, hiszen fix útvonalat kell gyorsan bejárnia, tehát amikor nem igazi kutató munkát kell elvégezni és a távolság kényelmesen benne van a csökkentett üzemanyagban, akkor nem kell spórolni a személyzeten.
Szóval azzal, hogy olcsóbb kis gépből vásároltunk többet, az pont lehetőséget teremt a kapacitások növelésére. (A nagytesóból nem tudtunk volna ennyit vásárolni.) Azt kell látni és érteni, hogy ha van 145-ös és 225-ös is, az nem kevesebb lehetőség, mintha csak 225-ös lenne. Amíg meg nincs 225-ös, addig úgy is lesz MI szovjet technika, tehát nincs értelme átírni a szabályzást. Csak tudomásul venni, hogy a Mi gépek sok tekintetben kevesebb képességgel rendelkeznek, például szenzorok terén keresésnél. Amikor elindítják a gépeket, ott már dönteni kell, hogy a közepes heli nagyobb teherbírása, így több személyzetére van szükség vagy a megadott feladatra elég a 145-ös kis gép is. És mindenki úgy tudja, hogy az elkövetkezendő 30 évben mindig lesz közepes heli kategória, csak a kis, könnyű heli kategória az újdonság.
Ez a "kút" -ozás valami poén?Huuuu nagyon értitek a helyzetett. Most azt akarjátok hogy egyszere 4db kútmentő legyen szolgálatban az országban (2 szolnok , 2 pápa) ? Ennyi pilóta és személyzet nincs ,most is alig lehet kiadni a szolgálatot.. De ti még egy plusz embereket vonnátok el az egyébb feladatoktól. Ráadásul olyan feladatott akartok a honvédség nyakába varrni még, amit már a civil légimentés végez. Minek??? Egyértelműen SAR feladata van a kútmentőnek, amiben benne van a
-1. felderítés kutatás (sok üzem anyag , éjjellátó képesség)
-2. helyszín biztosítás
-3. estleges műszaki mentés ( sokfelszerelés , többlet súly)
-4. Eü. ellátás ( több emberes meló, többlet súly)
kutató.Ez a "kút" -ozás valami poén?
Bocs nem, csak így sikerült.Ez a "kút" -ozás valami poén?
Újraélesztés: Nem tudom mennyit csináltál sürgősségi, főleg preshospitális ellátásban.. de ott NEM a mentőorvos/mentőtiszt fog gyógyszerelni nagy valószínűséggel. Elsősorban azért, mert mindig a legmagasabb ellátási szintnek kellene végeznie a lélegeztetést.. másfelől a Pvb, IO utak és a gyógyszerelés mind-mind delegálható és általában delegált is. De akkor segítek: A mellkaskompressziót a lehető legalacsonyabb tudásúnak kell delegálni (lehet laikus is), a vénás utat, gyógyszerelést pedig az ápoló/felcser.. stb fogja csinálni , a m.e. (orvos/mt) pedig lélegeztetni és a monitort figyelni, esetlegesen beavatkozni.
Szerintem ez egy filozofiai kerdes, hogy ha valaki egy serultnek legutat biztosit, az nevezheto-e ellatasnak; formalisan persze igazad van, de nagyjabol ezt is irtam:Tömeges: Ez valóban így van, hivatalosan és általában hasonlóképp szokott működni, ha van alatta még egy valaki, a légútbizotsítás jelenleg a triázshoz kell, nem pedig az "ellátáshoz".
Ebben 100%-ig igazad van, es erre en emlekeztem rosszul (vagyis az elso kierkezo mentoegyseg parancsnoka nem vegezhet betegosztalyozast).Kárhelyparancsnokként pedig nem fog életmentő ellátást delegálni. Kárhelyparancsnokként felméri a terepet, hogyan lehet megközelíteni, mire/kikre van szükség, hány és milyen sérült van.
Amit elsokent beideztem tolled, abban nagyon szakszeruen leirtad, hogy de igen (beidezem megegyszer: "mindig a legmagasabb ellátási szintnek kellene végeznie a lélegeztetést.. ... A mellkaskompressziót a lehető legalacsonyabb tudásúnak kell delegálni").Szívkompressziót és lélegeztetést nem igazán végzünk egyszerre 2fővel..
Az ugye megvan, hogy itt arrol az otletrol probaltam lebeszelni az embereket, hogy a mentotiszt/orvos EGYEDUL szallitsa el a beteget?"55 kilot emelhet egy dolgozo Magyarorszagon. Ha nincs "ejtoernyos", akkor az 55 kilonal nehezebb sebulteket ott kell hagyni a foldon. " Igen, persze.. pont úgy szoktuk... mind a mentőn, mind a tűzoltóságnál.. Meséld már el nekem, hogy ez hogy valósul meg a gyakorlatban..
Mivel en arrol irtam, hogy miert rossz otlet ha EGYEDUL van a mentotiszt/orvos, ezt is ugy veszem, hogy egyetertesz velem.Azt meg felejtesd el, hogy boccs.. nem bírunk el itthagyunk.. csak abban az esetben kezdi el ott az ember az ellátást, amíg ketten nem tudják onnan megfelelő helyre vinni az embert.
Van még valaki, aki azon pörög, hogy biztosan a gyengébb FLIR tornyot vettük meg?
21:40-től:
Szimulátor 1. rész - 2022.02.07.
A különlegesen látványos sorozat bemutatja azokat az új és modern harci eszközöket, melyeket a jövőben rendszeresít majd a Magyar Honvédség. A hadiipari fejlesztések rejtelmeibe speciális légi felvételek segítségével most a nézők is bepillanthatnak!Téma: H145M helikopterwww.atv.hu
Mondja mindezt olyan vigyorral, mint amikor Dumbledore ötven pontot ad a Griffendale-nek.
Most néztem azt a Szimulátor-részt, amiben Maróth úr a H145M szenzorai kapcsán nekünk üzent. Azért ez a htka számára fokmérő
Még mindig sok a pontatlanság.. de nem akarom szét offolni a topikot.Szia,
Amit irtal, az egyaltalan nem volt serto.
Mar csak azert se, mert a nagy reszet ugy ertem, hogy egyetertesz velem (persze sok helyen pontosabban, szakszerubben fogalmazva); pl. a noi mentoapolokrol pont azt irtad, amit en gondolok.
De jopar pontban tovabbra is ugy latom, hogy alapvetoen nekem van igazam (ami valoszinuleg azt jelenti, hogy felreertettel, es nem azt, hogy rosszat gondolsz!).
En konkretan ezt irtam: "-Ha ujraelesztest kell vegrehajtani, akkor a mentotiszt/orvos emelt szinten vegezheti ezt (az alapszintu ujraeleszteshez 2 ember kell, itt van egy 3. aki kepes gyogyszert adni, manualis defit kezelni, vagy akar pacemakert beallitani)."
Tehat tovabbra is azt allitom, hogy az emelt szintu ujraeleszteshez 3 fo kell. Csak annyiban fogalmaztam pontatlanul, hogy a "gyogyszert adni" helyett a "gyogyszert elrendelni" lett volna a szakszeru megfogalmazas, de a lenyegen nem valtoztat: az emelt szintu ujraeleszteshez keves a 2 fo, hat meg a korabbi hozzaszolasban megjeleno 1 fo.
Szerintem ez egy filozofiai kerdes, hogy ha valaki egy serultnek legutat biztosit, az nevezheto-e ellatasnak; formalisan persze igazad van, de nagyjabol ezt is irtam:
"-Tomeges balesetnel/katasztrofanal a mentotiszt/orvosnak tilos ellatast vegeznie (kiveve az egymozdulatos egyszeru legutbiztositast), az o feladata az osztalyozas (triazs), nagyon nem mindegy, hogy 1 vagy 2 embernek tudja delegalni az azonnali eletmento beavatkozasokat. Amikor epp nem kell ilyet vegrehajtani, akkor pedig segithetnek atkutatni a teruletet, gyorsabban megtalalni a tuleloket."
Az utolso mondatom utolag visszaolvasva kifejezetten rosszul van megfogalmazva. Enyhito korulmeny, hogy az egesz hosszaszolas arrol szolt, hogy miert jobb, ha 3 es nem 2 ember szall ki; igy legalabb minimalis esely van arra, hogy az olvaso kitalalja, hogy a "segithetnek" (igy, tobbes szamban) az nem az egy darab mentotiszt/orvosra, hanem a 2 segitojere vonatkozik, de ezzel egyutt is ezt egyertelmuen rosszul fogalmaztam meg.
Ebben 100%-ig igazad van, es erre en emlekeztem rosszul (vagyis az elso kierkezo mentoegyseg parancsnoka nem vegezhet betegosztalyozast).
Amit elsokent beideztem tolled, abban nagyon szakszeruen leirtad, hogy de igen (beidezem megegyszer: "mindig a legmagasabb ellátási szintnek kellene végeznie a lélegeztetést.. ... A mellkaskompressziót a lehető legalacsonyabb tudásúnak kell delegálni").
Az ugye megvan, hogy itt arrol az otletrol probaltam lebeszelni az embereket, hogy a mentotiszt/orvos EGYEDUL szallitsa el a beteget?
A gyakorlatban valo megvalosulasarol termeszetesen nem lehet beszelni, mert nincs olyan mento szallito jarmu (remelem tuzolto jarmu sem), ahol egyedul van az orvos.
(Mentomotoros NEM szallitja a beteget sehova se.)
Mivel en arrol irtam, hogy miert rossz otlet ha EGYEDUL van a mentotiszt/orvos, ezt is ugy veszem, hogy egyetertesz velem.
Szét kell választani a SAR helyzeteket 2 esetre:Szia,
Az a gond, hogy a "modernizalas" az hatarozottan kepessegcsokkentest jelentene ebben az esetben.
Ha jol tudom, akkor jelenleg a Mi-17-eseken 3 fo tud kiszallni.
Ez a kovetkezo szempontok alapjan nagyon jo:
-Ha beteget kell szallitani (nagyjabol mindig kell!), akkor kozben a mentotiszt/orvos ertekes munkat vegezhet, nem neki kell cipekednie.
-Ha muszaki mentest kell vegezni (nem ritka, hogy valaki beszorul), akkor van felszereles es ember, aki ezt el tudja vegezni.
-Ha ujraelesztest kell vegrehajtani, akkor a mentotiszt/orvos emelt szinten vegezheti ezt (az alapszintu ujraeleszteshez 2 ember kell, itt van egy 3. aki kepes gyogyszert adni, manualis defit kezelni, vagy akar pacemakert beallitani).
-Tomeges balesetnel/katasztrofanal a mentotiszt/orvosnak tilos ellatast vegeznie (kiveve az egymozdulatos egyszeru legutbiztositast), az o feladata az osztalyozas (triazs), nagyon nem mindegy, hogy 1 vagy 2 embernek tudja delegalni az azonnali eletmento beavatkozasokat. Amikor epp nem kell ilyet vegrehajtani, akkor pedig segithetnek atkutatni a teruletet, gyorsabban megtalalni a tuleloket.
Lathato, hogy ezek mindegyike serulne abban az esetben, ha csak 2-en szallnak ki. Szoval szerintem nagyon jo koncepcio az, hogy a H-225-osok valtsak a Mi-17-eseket!
Es az is lathato, hogy miert tettem idezojelbe a korabbi hozzaszolasomban az "ejtoernyos"-t, hiszen neki igen apro feladata az, hogy ejtoernyos legyen (abban az esetben, ha a gep nem tud sem leszallni, sem kotelet leereszteni, akkor ernyovel kiugorva megkezdheti az elsosegelynyujtast - ez a kepesseg hasznos, de igen ritkan hasznalt). Viszont a betegszallitas folyamatos feladata, tomeges balesetnel es ujraelesztesnel az elsosegelynyujtas/eletmentes is; illetve amig volt felszerelese, addig a muszaki mentes (beszorultak kimenekitese) is az o feladatuk volt.
Háát.. nem tudom, hogy az MH-nál hogy van, de a légimentőknél mindig ott marad a pilóta a gépnél, hiszen ő felel érte.. és ott is kell maradjon tudomásom szerint.Szét kell választani a SAR helyzeteket 2 esetre:
Le tud szállni a gép: ebben az esetben egy sima mentőhelikopterként működik a SAR gép. Jelenleg a magyar mentőheliken 3 fős személyzet van.
Ehhez képest a H145M-en 4 fős személyzet van. A pilóta keze nincs hozzákötözve a kollektív karhoz.
Ő ugyan úgy ki tud szállni segíteni, ha szükség van rá.
A fedélzeten lévő felcser mellett a mentő-ejtőernyősnek is rendelkeznie kell minimum CLS képzéssel, de szerint nekik valami emelt tanfolyamon kell részt venni.
Ha nem tud leszállni a gép, akkor csörlőt kell használni.
Ugyanakkor ebben az esetben is elégnek kell legyen a 4 fő.
Ugyanis nem csak a mentő-ejtőernyős, de a fedélzeten lévő felcser is képes alpintechnikával leereszkedni.
Azaz a földre 2-en ereszkednek (felcser, mentő-ejtőernyős). A csörlőt pedig a fedélzeti technikus kezeli.
Tehát az újraélesztéshez rendelkezésre áll a minimális 2 fő.
A csörlőzésnél meg pont az a lényeg, hogy ha a beteg alá tették a hordágyat, akkor onnantól nem emelgetik, hanem a csörlő fogja beemelni a sérültet.
Tehát ilyenkor a fedézeten marad a csörlőkezelő technikus. A felcsert kell először felküldeni, aki a csörlőkezelővel együtt már a helikopter belsejébe tudja mozgatni "hordágyazott" sérültet.
Legvégül a mentő-ejtőernyős fog felcsörlőzni.
Jóhogynemmár az kéne, hogy vennénk 3-4 Chinookot.
Abba beleférne 10-15 eü személyzet, meg ugyan ennyi mentő-ejtőernyős.
Csak, hogy MINDEN helyzetre fel legyünk készülve! Mert a - különben oly gyakori - tömeges repülőgép szerencsétlenségekhez kizárólag a H145M személyzetét küldjük.
A polgári mentő, meg katasztródavédelmi egységek meg közben nézik az Izaura 347. részét a bázison.
Az a probléma, hogy itt mindenki abból indul ki, hogy "régen minden mennyivel jobb volt!"
A vértesszőlősi esetnél is - és minden olyan esetben, amikor a katonai SAR gépnek kell repülnie - a helyszínen már a mentőszolgálat autói és helikopterei is ott vannak. Mi több, ők gyakran hamarabb érnek oda. Lévén, hogy a SARnak 2 bázisa (Pápa, Szolnok), míg a Légimentőknek jelenleg még 7 bázisa van.
Ezen felül a tűzoltók is rendelkezésre állnak a műszaki mentő képességükkel.