[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 088
9 042
113
A modernizálás nem minden esetben jelent képességcsökkenés. Pld. egyik hajózó azt mondta, hogy más típusú ilyen, olyan eszközt raknak be a felszerelésbe, amely modernebb, könnyebb.. A H145M ennek ellenére mentőhelikoptert nem kutató-mentő, de a többcélú kialakítás miatt teljesen megfelelőb békeidőben illetve hátországban..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 187
81 053
113
"Ebben a feladatkörben érdekes példa Németország, ahol a katonai kutató-mentő szolgálat kiegészíti a polgári légimentést. Ha az adott körzetben nincsen gép vagy éjszakai mentésnél nincs éjjellátóval (NVG) felszerelt mentőhelikopter, akkor a katonákat riasztják."

Utána kellene olvasni hogy a németeknél is vannak-e ilyen problémák vagy ők ezt hogyan oldották meg. Ők direkt SAR feladatkörre rendszeresítették a H145-öt az UH-1 váltótípusaként.

Ezt találtam a német H145 SAR gépekről:

Google fordítóval:
"A két pilótán (pilóta és másodpilóta) kívül a SAR-helikopter legénységéhez tartozik egy légimentőmester (egészségügyi őrmester), aki mentőorvosként vagy sürgősségi mentőorvosként további képzésben részesül a repülés (civil: TC HEMS) és a mentőcsörlő működtetése (civil: TC HHO) terén. A sürgősségi orvos nem része a SAR-helikopter állandó személyzetének, de szükség esetén a polgári szektorból fel lehet venni és rendelkezésre lehet bocsátani a sürgős sürgősségi segélyezési feladatokhoz."

 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
@bel !


Szerintem ugyan azt mondjátok @SilvioD dal, csak mintha valami nem lenne tiszta mind két oldalon a kommunikációban, ezért megpróbálom elmondani én a saját szavaimmal, és utána mind a ketten elmondjátok, hogy erre gondoltatok-e. Ha igen, akkor le lehet zárni, ha nem, akkor talán segít rájönni mi kettőtök között a különbség.

Szóval szerintem te csak azt akarod mondani, hogy a H-145M nem felel meg általános célú SAR helinek, mert vagy az ember a kevés hozzá vagy az üzemanyag. Másik oldalon is ezt mondja mindenki, hogy nem is szeretett volna az lenni és nem is volt tervben kiváltani egyetlen MI típust sem. Így értelmetlen is az, hogy képesség csökkenésről beszélnénk olyan esetben, ami eddig nem is volt. Amiről te beszélsz, abból nem jött be még egy gép sem, hogy bármilyen váltásról, modernizációról beszélünk... de amik bejönnek a nagy tesók, azokra meg nem igaz az, amit problémaként felvetsz. A H225M-nél nincs ilyen emberhiány probléma.

Szemléletes példa, én hogyan képzelem el:

Egy kétségbeesett anyuka telefonál gyenge térerővel, hogy az esőzés utáni földcsuszamlások elzárták az utat. Itt ül az autójában, a 16 éves fia elment hülyeséget csinálni (találja ki mindenki, épp miért váltak szét a bajban!) és kérem segítsenek!

1, Elküldenek egy 145-öst, hiszen van rajta bemérő és a mobil alapján könnyebben tudja megtalálni az anyukát, mint bármelyik szovjet gép. Értelme nem lenne mást küldeni, hiszen nem jelezte, hogy eltört volna a lába, konkrétan azt mondta, semmi baj sincs, igazából elméletileg két fős személyzet is ki tudná hozni. Mivel olcsó volt a gép és van egyébként is 5 belőle SAR konfiggal, akár még egyet is tudnának indítani, hogy megkeresse külön a gyereket, mielőtt tényleg bajba sodorja magát. De persze ezt az első is meg tudja tenni, ha hamar felveszi a kedves szülőt és nem kezd el az is világot látni.
2, Mivel a sárlavina nem csak nekik okozott értelem szerűen gondot, így a H225M-eknek bőségesen van munkájuk az utakon történt tömegszerencsétlenségek ellátásában. Ha mondjuk egy autópálya szakaszon összeszaladtak a kocsik, akkor meg kevés is lehet bármennyi megvásárolt gépszám.
3, A közelebbi autó balesetekhez lehet küldeni a 145-öket is plusz személyzettel, hiszen fix útvonalat kell gyorsan bejárnia, tehát amikor nem igazi kutató munkát kell elvégezni és a távolság kényelmesen benne van a csökkentett üzemanyagban, akkor nem kell spórolni a személyzeten.

Szóval azzal, hogy olcsóbb kis gépből vásároltunk többet, az pont lehetőséget teremt a kapacitások növelésére. (A nagytesóból nem tudtunk volna ennyit vásárolni.) Azt kell látni és érteni, hogy ha van 145-ös és 225-ös is, az nem kevesebb lehetőség, mintha csak 225-ös lenne. Amíg meg nincs 225-ös, addig úgy is lesz MI szovjet technika, tehát nincs értelme átírni a szabályzást. Csak tudomásul venni, hogy a Mi gépek sok tekintetben kevesebb képességgel rendelkeznek, például szenzorok terén keresésnél. Amikor elindítják a gépeket, ott már dönteni kell, hogy a közepes heli nagyobb teherbírása, így több személyzetére van szükség vagy a megadott feladatra elég a 145-ös kis gép is. És mindenki úgy tudja, hogy az elkövetkezendő 30 évben mindig lesz közepes heli kategória, csak a kis, könnyű heli kategória az újdonság.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and SilvioD

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 342
96 711
113
Ezt találtam a német H145 SAR gépekről:

Google fordítóval:
"A két pilótán (pilóta és másodpilóta) kívül a SAR-helikopter legénységéhez tartozik egy légimentőmester (egészségügyi őrmester), aki mentőorvosként vagy sürgősségi mentőorvosként további képzésben részesül a repülés (civil: TC HEMS) és a mentőcsörlő működtetése (civil: TC HHO) terén. A sürgősségi orvos nem része a SAR-helikopter állandó személyzetének, de szükség esetén a polgári szektorból fel lehet venni és rendelkezésre lehet bocsátani a sürgős sürgősségi segélyezési feladatokhoz."

Tehát 3an vannak 4 fő helyett. Sztem nálunk is ez lehetne az irány.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 342
96 711
113
@bel !


Szerintem ugyan azt mondjátok @SilvioD dal, csak mintha valami nem lenne tiszta mind két oldalon a kommunikációban, ezért megpróbálom elmondani én a saját szavaimmal, és utána mind a ketten elmondjátok, hogy erre gondoltatok-e. Ha igen, akkor le lehet zárni, ha nem, akkor talán segít rájönni mi kettőtök között a különbség.

Szóval szerintem te csak azt akarod mondani, hogy a H-145M nem felel meg általános célú SAR helinek, mert vagy az ember a kevés hozzá vagy az üzemanyag. Másik oldalon is ezt mondja mindenki, hogy nem is szeretett volna az lenni és nem is volt tervben kiváltani egyetlen MI típust sem. Így értelmetlen is az, hogy képesség csökkenésről beszélnénk olyan esetben, ami eddig nem is volt. Amiről te beszélsz, abból nem jött be még egy gép sem, hogy bármilyen váltásról, modernizációról beszélünk... de amik bejönnek a nagy tesók, azokra meg nem igaz az, amit problémaként felvetsz. A H225M-nél nincs ilyen emberhiány probléma.

Szemléletes példa, én hogyan képzelem el:

Egy kétségbeesett anyuka telefonál gyenge térerővel, hogy az esőzés utáni földcsuszamlások elzárták az utat. Itt ül az autójában, a 16 éves fia elment hülyeséget csinálni (találja ki mindenki, épp miért váltak szét a bajban!) és kérem segítsenek!

1, Elküldenek egy 145-öst, hiszen van rajta bemérő és a mobil alapján könnyebben tudja megtalálni az anyukát, mint bármelyik szovjet gép. Értelme nem lenne mást küldeni, hiszen nem jelezte, hogy eltört volna a lába, konkrétan azt mondta, semmi baj sincs, igazából elméletileg két fős személyzet is ki tudná hozni. Mivel olcsó volt a gép és van egyébként is 5 belőle SAR konfiggal, akár még egyet is tudnának indítani, hogy megkeresse külön a gyereket, mielőtt tényleg bajba sodorja magát. De persze ezt az első is meg tudja tenni, ha hamar felveszi a kedves szülőt és nem kezd el az is világot látni.
2, Mivel a sárlavina nem csak nekik okozott értelem szerűen gondot, így a H225M-eknek bőségesen van munkájuk az utakon történt tömegszerencsétlenségek ellátásában. Ha mondjuk egy autópálya szakaszon összeszaladtak a kocsik, akkor meg kevés is lehet bármennyi megvásárolt gépszám.
3, A közelebbi autó balesetekhez lehet küldeni a 145-öket is plusz személyzettel, hiszen fix útvonalat kell gyorsan bejárnia, tehát amikor nem igazi kutató munkát kell elvégezni és a távolság kényelmesen benne van a csökkentett üzemanyagban, akkor nem kell spórolni a személyzeten.

Szóval azzal, hogy olcsóbb kis gépből vásároltunk többet, az pont lehetőséget teremt a kapacitások növelésére. (A nagytesóból nem tudtunk volna ennyit vásárolni.) Azt kell látni és érteni, hogy ha van 145-ös és 225-ös is, az nem kevesebb lehetőség, mintha csak 225-ös lenne. Amíg meg nincs 225-ös, addig úgy is lesz MI szovjet technika, tehát nincs értelme átírni a szabályzást. Csak tudomásul venni, hogy a Mi gépek sok tekintetben kevesebb képességgel rendelkeznek, például szenzorok terén keresésnél. Amikor elindítják a gépeket, ott már dönteni kell, hogy a közepes heli nagyobb teherbírása, így több személyzetére van szükség vagy a megadott feladatra elég a 145-ös kis gép is. És mindenki úgy tudja, hogy az elkövetkezendő 30 évben mindig lesz közepes heli kategória, csak a kis, könnyű heli kategória az újdonság.
Sztem nagyon jó rávezetőek a példáid. Rugalmasság, élethez igazított szabályok, nem merev régi betlrögződések. Nem arra kell használni a k8cdit, mint a közepeset, de egymást jól kiegészítik.
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 685
2 383
113
Huuuu nagyon értitek a helyzetett. Most azt akarjátok hogy egyszere 4db kútmentő legyen szolgálatban az országban (2 szolnok , 2 pápa) ? Ennyi pilóta és személyzet nincs ,most is alig lehet kiadni a szolgálatot..o_O De ti még egy plusz embereket vonnátok el az egyébb feladatoktól. Ráadásul olyan feladatott akartok a honvédség nyakába varrni még, amit már a civil légimentés végez. Minek??? Egyértelműen SAR feladata van a kútmentőnek, amiben benne van a
-1. felderítés kutatás (sok üzem anyag , éjjellátó képesség)
-2. helyszín biztosítás
-3. estleges műszaki mentés ( sokfelszerelés , többlet súly)
-4. Eü. ellátás ( több emberes meló, többlet súly)
 

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 643
5 636
113
Huuuu nagyon értitek a helyzetett. Most azt akarjátok hogy egyszere 4db kútmentő legyen szolgálatban az országban (2 szolnok , 2 pápa) ? Ennyi pilóta és személyzet nincs ,most is alig lehet kiadni a szolgálatot..o_O De ti még egy plusz embereket vonnátok el az egyébb feladatoktól. Ráadásul olyan feladatott akartok a honvédség nyakába varrni még, amit már a civil légimentés végez. Minek??? Egyértelműen SAR feladata van a kútmentőnek, amiben benne van a
-1. felderítés kutatás (sok üzem anyag , éjjellátó képesség)
-2. helyszín biztosítás
-3. estleges műszaki mentés ( sokfelszerelés , többlet súly)
-4. Eü. ellátás ( több emberes meló, többlet súly)
Ez a "kút" -ozás valami poén?
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Na bocsánat lehet, hogy sértő lesz, amit írok főleg @bel nek.

Nekem volt olyan paramedikus kollégám, aki adott néhány szolgálatot Pápán (18-19ben) és van tőle néhány infóm.

A 145 nem egy rossz gép, de alapvetően a régi szabályozásnak nem felel meg, ahogy a Mi17-es sem felelt meg, már ha csak a felszerelést, személyzetet nézem. (szakorvos? HEMS vizsgás személyzet?). Bár ugye ez Magyarországon soha sem volt probléma, hogy az állami "cégek" nem felelnek meg a törvényi előírásoknak. Én úgy tudom, hogy alapból is a 225-el terveztek és a 145-ös kényszerből lett volna beállítva, majd max MEDEVAC lesz és/vagy csak simán kutató.

Nagyon sokan elfelejtetitek, de a KUTATÓ-MENTŐhelikopter nem mentőhelikopter. Nekik elsődleges feladata a kutatás és arra csatlakozik rá az emeletszintű elsősegély-nyújtás, itt nem az a feladat, hogy kimennek teljes ellátás és kórházba szállítás. Az eltűnt bajbajutottak felkeresésére egy opció (és sokszor nem is elsődlegesen választandó, nagyon sok esetben a rendőrségi helikopterrel keresnek), ők inkább arra vannak, hogyha légiesemény van (baleset) ahol esetleg műszakimentés, tűzoltás, kimentés vagy megközelítés kell. Egyébként pedig légieseménynél a mentőhelikopter elvileg kötelezően riasztandó (aki előbb oda fog érni).

A Mi17-esnél nem volt probléma ugye, mert hatalmas nagy gép, sokminden belefér, ez pedig a leszállásnál okoz hátrányt illetve a tolóerő is (nem szerencsés amikor landolás közben a gyenge fát kitöri a gép szele, vagy esetleg felkap valamit.. volt , hogy a közúti balesetnél a terelőkúpot megreptette a kopter..) és még sokminden más. Az ejtőernyősök pedig nem véletlenül vannak a kutató-mentőhelikopteren, ott a helyük, a rendszer fontos elemei és bizony ők fognak lejutni , megkeresni és biztosítani a terepet, meg odavezetni az érkező segítséget.

@bel

Nem tudom ,hogy te "kocsiztál" vagy repültél-e valaha... de,hogy nincs képed a rendszerről az biztos... én meg a mai napon ülök a sárga és piros autókon is.. sőt voltam már légieseménynél is.

Ha a beteget szállítani kell, azt nagyon nagy valószínűséggel nem a SAR fogja. Ha nem kell invazív ellátás, akkor "ráér", alapvetően pedig nem repülünk istabil beteggel... ha invazív beavatkozás kell, addigra oda fog érni a mentőheli és ahova a 17es leszállt oda a 135 bőven lefog, főleg amilyen pilótáik vannak, szeirntem ők még 1 garázsba is képesek lennének leszállni, nagyon profik.. Ha arról a helyről azonnal elkell hozni a beteget / sérültet, akkor bizony a mentőtiszt/orvos is cipekedni fog, csak az ügyeleteken illetve az omsznál van ilyen, de ahogy ott is, úgy itt is fog érkezni további eü. ellátó vagy tűzoltó aki segít cipelni. Szerinted a légimentő orvosa nem fogja a hordágyat vagy valamelyik eszközt? Nem dolgoztál még helikopterrel..

A műszaki mentést pedig szintén nem végezheti akárki..

Újraélesztés: Nem tudom mennyit csináltál sürgősségi, főleg preshospitális ellátásban.. de ott NEM a mentőorvos/mentőtiszt fog gyógyszerelni nagy valószínűséggel. Elsősorban azért, mert mindig a legmagasabb ellátási szintnek kellene végeznie a lélegeztetést.. másfelől a Pvb, IO utak és a gyógyszerelés mind-mind delegálható és általában delegált is. De akkor segítek: A mellkaskompressziót a lehető legalacsonyabb tudásúnak kell delegálni (lehet laikus is), a vénás utat, gyógyszerelést pedig az ápoló/felcser.. stb fogja csinálni , a m.e. (orvos/mt) pedig lélegeztetni és a monitort figyelni, esetlegesen beavatkozni. Aztán eldöntik, hogy a beteg/sérült stabilizálható-e vagy sem. (Csak olyan beteggel indulunk el akinek van keringése..)

Tömeges: Ez valóban így van, hivatalosan és általában hasonlóképp szokott működni, ha van alatta még egy valaki, a légútbizotsítás jelenleg a triázshoz kell, nem pedig az "ellátáshoz". Kárhelyparancsnokként pedig nem fog életmentő ellátást delegálni. Kárhelyparancsnokként felméri a terepet, hogyan lehet megközelíteni, mire/kikre van szükség, hány és milyen sérült van. Ő csak annyit fog mondani, hogy ki, melyik sérültet/beteget kezdje el ellátni, a betegellátásba utasítást nem nagyon fog adni, mivel az ellátásért nem ő felel. Nem fog elmenni keresgélni, mert neki sokmindenkivel kell kommunikálnia. Elsőnek vissza kell jelenteni a pontos vagy körülbelüli számot, ha van plusz infó, akkor közölnie a mentésvezetőkkel. Ő nem fog neked sétálgatni embereket kutatni, amíg a kárhely nincs felszámolva.

"Lathato, hogy ezek mindegyike serulne abban az esetben, ha csak 2-en szallnak ki." - Ez sem teljesen igaz, majd a végén kifejtem..

"Olyan foldhozragadt vagyok, hogy nem latom, milyen modernizalt szabalyozas hatasara lesz akar dupla teherbirasa az egy szem "ejtoernyos"nek (ez kell ahhoz, hogy betegszallitas kozben a mentotiszt/orvos gyogyitson es ne cipekedjen), akar 4 keze (ez kell ahhoz, hogy szivkompressziot es lelegeztetest egyszerre vegezzen, amig a mentotiszt/orvos beadja az ujraeleszteshez szukseges gyogyszert)."

Tehát mégegyszer: Amíg a beteg nem stabil állapotú, addig nem mozgatod, kivéve ha veszélyes a helyszín vagy nincs elég hely az ellátáshoz, akkor pedig nem igazán kezdesz komolyabb ellátásba, mert szakmai hiba. A betegszállítás és a betegmobilizáció "cipekedés" két külön dolog. Amíg beavatkozás kell addig nem viszed sehova, ha mobilizáció közben kell, akkor megállsz leteszed és úgy .. ez alól maximum a ballonos lélegeztetés lehet kivétel.. de az is kerülendő, mert simán kimozdítod a tubust. Szívkompressziót és lélegeztetést nem igazán végzünk egyszerre 2fővel.. 30:2 megvan? Mi a mellkaskompresszió alapvető szabálya? Masszív, stabil síkfelületen kell végezni... na mármost az a lapáthordágy, amin cipelik a beteget, az nem lesz ilyen.. főleg, mert menetközben oda sem férsz.. vagy 1 lépés, 1 nyomás? 100-120/p frekvenciánál?

"55 kilot emelhet egy dolgozo Magyarorszagon. Ha nincs "ejtoernyos", akkor az 55 kilonal nehezebb sebulteket ott kell hagyni a foldon. " Igen, persze.. pont úgy szoktuk... mind a mentőn, mind a tűzoltóságnál.. Meséld már el nekem, hogy ez hogy valósul meg a gyakorlatban.. a horgyágy üresen 55kg, a hordszék 19kg, ezen még nincs beteg. Ha olyan sérült, akkor fekszik és kell még a lapáthordágy (+8kg) + rögzítőeszközök + a beteg és erre vagytok 2-en. Na és általában hány kiló is szokott lenni a betegek nagy része? Hát nem 50 .. inkább szorozd be 2vel.. vagy 3-al.. persze lehet segélykocsikat hívogatni csak nem tudom mit csinálnak amikor nem férnek oda pl. egy szűk lépcsőn és általában a házak jelentős része nem a hordággyal való közelkedésre lett tervezve. Persze mi is igyekszünk a lehetőségekhez mérten a lehető legegyszerűbb utat választani, de ez nem mindig kivitelezhető. (Nem is véletlen van a mentődolgozók jelentős részének sérve..). Azt meg felejtesd el, hogy boccs.. nem bírunk el itthagyunk.. csak abban az esetben kezdi el ott az ember az ellátást, amíg ketten nem tudják onnan megfelelő helyre vinni az embert. (Csak van ám, hogy a segélykocsid a betegmozgatáshoz 30p alatt ér ki.. vagy több..)

"Csak lazan kapcsolodik ide, de regen a mentogepkocsiban ferfiak lehettek csak az apolok, mert csak igy volt megoldhato, hogy a soforrel kozosen el tudjak szallitani a beteget (pl. amikor a 4. emeletrol kezben kell lehozni a mozgaskeptelen beteget a lepcson). Azota mar modern szabalyozas van, es vannak noi mentoapolok is. A modern szabalyozas szerint, ha tolhato a beteg hordagyon, akkor megmentik, ha nem, akkor ott hagyjak, ahol van (jo esetben jon egy masik mento, es majd az lehozza a beteget)."

Haha , sokak kedvence... 1. nem sofőr, hanem mentőgépkocsivezető... bár tény, hogy vannak akik csak sofőrökként viselkednek... 2. pontatlan.. mentőgépkocsin csak férfi dolgozhatott, mert nő vagy a mentésirányításban dolgozhatott vagy kivonulóként legalább mentőtisztként vagy orvosként, igen pont a cipekedés miatt. Nem is egy alkalommal mennek a női teamnek segíteni, vagy más küldenek ha tudják, hogy nagysúlyú a beteg.. bár sok lány ugyanúgy beleáll és van aki túlvállalja magát. Viszont, egyre több az ügyes mentőápoló/mentőgépkocsivezető hölgy is. Modern szabályozás.. :D :D Ami azért lett, mert annó olyan elvándorlás volt, hogy majdnem észrevehetően esett szét az mentőszolgálat.. de most is próbálj 1 lábsérültre mentőt hívni pesten.. na mennyi idő alatt ér ki? .. Ennek az egyetlen oka az volt, hogy kellett valami amivel fellehetett duzzasztani a létszámot. Ezt megelőzően szintén volt ilyen probléma, akkor az volt a megoldás, hogy bárkit felvettek mentőápolónak aki akart menni és volt érettségie.. elvileg kapott 1 30 napos alapképzést és 5 , majd 3 éven belül megkellett szereznie a mentőápolói szakvégzettséget a szerződése szerint... Ugye mennyire modern szabályozás? Biztos nem a létszámhiány miatt volt... meg szerencse, hogy most sincs és még mindig nem mennek el folyamatosan a cégtől.. Aztán.. HOGY MIVANNN??? Beteget, sérültet nem hagysz a helyszínen ha kimentél érte és elkell vinni, csak te nem tudod ellátni vagy nem bírod el, akkor rádión kérsz segítséget.. a szükséges ellátást minden esetben megkell csináld és akkor a betegmobilizációhoz kérsz segélykocsit, hogy kitudjátok vinni.. Olyan nincs, hogy kimész a beteghez és "csókolom maga nagyon kövér.. nem bírjuk el, beszólunk és majd jön valami másik mentő, viszlát addig tessék ott egyedül feküdni/ücsörögni".

Már maga a gondolatmenet is elég erősen problémás..

Fél-off: Volt olyan szintén szakmai hozzászóló, aki a GYIK weboldalon megkérdezte, hogy kik azok a Gyakorló Mentőápolók és valami okos hozzászólt kb, hogy ők még tanuló/gyakorló ápolók és ők csak tanulnak gyakorlatoznak az állomáson.. csak a legkönnyebb esetekhez küldik őket, meg ha nincs más.. Közben a Gyakorló mentőápoló egy 2 éves okj-s szakképzés, amiben csak az elnevezésként szerepel a "Gyakorló" erre volt 1 féléves ráépülő képzés amitől Mentőápoló lett valaki..
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Jajj igen, igértem és kifelejtettem.

A felszerelés amit említettem... lehetőség van modern eszközökkel való felszerelésre, ami a Mi17-eseken rendszeresített eszközökhöz képest jóval könnyebbek és modernebbek.

Műszakimentő eszközökből: Sokmindenből van kompakt vagy éppen akkumlátorosok amik jóval kisebbek és könnyebbek. Az akkumlátorosok nagyon könnyűek, lehet tartalék akkumlátor hozzá, és azért van bennük szerintem kellő teljesítmény is ráadásul 1 ember eltud vele dolgozni, illetve adott esetben lehet kézihajtás is ha arra van szükség (a kompaktnál).

Eü. felszerelés: Kapásból kiraknám azt a nehéz szekrényt és cserélném (könnyebb műanyagra vagy valami táskára attól függ, hogy melyik a jobb), a vákummatracot is ki lehet tenni. Az SKED sem egy rossz cucc és nem is nehéz. Hogy lehet kiváltani plusz egy embert a 2 főből? Zoll X, Lucas 3, Oxylog 3000, LSU, Perfurzor. (ezeknek ráadásul elvileg fent is kellene legyenek a törvény szerint - a Lucasban nem vagyok biztos-)
 
  • Tetszik
Reactions: bel

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 905
4 660
113
Szia,

Amit irtal, az egyaltalan nem volt serto.

Mar csak azert se, mert a nagy reszet ugy ertem, hogy egyetertesz velem (persze sok helyen pontosabban, szakszerubben fogalmazva); pl. a noi mentoapolokrol pont azt irtad, amit en gondolok.

De jopar pontban tovabbra is ugy latom, hogy alapvetoen nekem van igazam (ami valoszinuleg azt jelenti, hogy felreertettel, es nem azt, hogy rosszat gondolsz!).
Újraélesztés: Nem tudom mennyit csináltál sürgősségi, főleg preshospitális ellátásban.. de ott NEM a mentőorvos/mentőtiszt fog gyógyszerelni nagy valószínűséggel. Elsősorban azért, mert mindig a legmagasabb ellátási szintnek kellene végeznie a lélegeztetést.. másfelől a Pvb, IO utak és a gyógyszerelés mind-mind delegálható és általában delegált is. De akkor segítek: A mellkaskompressziót a lehető legalacsonyabb tudásúnak kell delegálni (lehet laikus is), a vénás utat, gyógyszerelést pedig az ápoló/felcser.. stb fogja csinálni , a m.e. (orvos/mt) pedig lélegeztetni és a monitort figyelni, esetlegesen beavatkozni.

En konkretan ezt irtam: "-Ha ujraelesztest kell vegrehajtani, akkor a mentotiszt/orvos emelt szinten vegezheti ezt (az alapszintu ujraeleszteshez 2 ember kell, itt van egy 3. aki kepes gyogyszert adni, manualis defit kezelni, vagy akar pacemakert beallitani)."

Tehat tovabbra is azt allitom, hogy az emelt szintu ujraeleszteshez 3 fo kell. Csak annyiban fogalmaztam pontatlanul, hogy a "gyogyszert adni" helyett a "gyogyszert elrendelni" lett volna a szakszeru megfogalmazas, de a lenyegen nem valtoztat: az emelt szintu ujraeleszteshez keves a 2 fo, hat meg a korabbi hozzaszolasban megjeleno 1 fo.

Tömeges: Ez valóban így van, hivatalosan és általában hasonlóképp szokott működni, ha van alatta még egy valaki, a légútbizotsítás jelenleg a triázshoz kell, nem pedig az "ellátáshoz".
Szerintem ez egy filozofiai kerdes, hogy ha valaki egy serultnek legutat biztosit, az nevezheto-e ellatasnak; formalisan persze igazad van, de nagyjabol ezt is irtam:
"-Tomeges balesetnel/katasztrofanal a mentotiszt/orvosnak tilos ellatast vegeznie (kiveve az egymozdulatos egyszeru legutbiztositast), az o feladata az osztalyozas (triazs), nagyon nem mindegy, hogy 1 vagy 2 embernek tudja delegalni az azonnali eletmento beavatkozasokat. Amikor epp nem kell ilyet vegrehajtani, akkor pedig segithetnek atkutatni a teruletet, gyorsabban megtalalni a tuleloket."

Az utolso mondatom utolag visszaolvasva kifejezetten rosszul van megfogalmazva. Enyhito korulmeny, hogy az egesz hosszaszolas arrol szolt, hogy miert jobb, ha 3 es nem 2 ember szall ki; igy legalabb minimalis esely van arra, hogy az olvaso kitalalja, hogy a "segithetnek" (igy, tobbes szamban) az nem az egy darab mentotiszt/orvosra, hanem a 2 segitojere vonatkozik, de ezzel egyutt is ezt egyertelmuen rosszul fogalmaztam meg.

Kárhelyparancsnokként pedig nem fog életmentő ellátást delegálni. Kárhelyparancsnokként felméri a terepet, hogyan lehet megközelíteni, mire/kikre van szükség, hány és milyen sérült van.
Ebben 100%-ig igazad van, es erre en emlekeztem rosszul (vagyis az elso kierkezo mentoegyseg parancsnoka nem vegezhet betegosztalyozast).
Szívkompressziót és lélegeztetést nem igazán végzünk egyszerre 2fővel..
Amit elsokent beideztem tolled, abban nagyon szakszeruen leirtad, hogy de igen (beidezem megegyszer: "mindig a legmagasabb ellátási szintnek kellene végeznie a lélegeztetést.. ... A mellkaskompressziót a lehető legalacsonyabb tudásúnak kell delegálni").
"55 kilot emelhet egy dolgozo Magyarorszagon. Ha nincs "ejtoernyos", akkor az 55 kilonal nehezebb sebulteket ott kell hagyni a foldon. " Igen, persze.. pont úgy szoktuk... mind a mentőn, mind a tűzoltóságnál.. Meséld már el nekem, hogy ez hogy valósul meg a gyakorlatban..
Az ugye megvan, hogy itt arrol az otletrol probaltam lebeszelni az embereket, hogy a mentotiszt/orvos EGYEDUL szallitsa el a beteget?
A gyakorlatban valo megvalosulasarol termeszetesen nem lehet beszelni, mert nincs olyan mento szallito jarmu (remelem tuzolto jarmu sem), ahol egyedul van az orvos.
(Mentomotoros NEM szallitja a beteget sehova se.)

Azt meg felejtesd el, hogy boccs.. nem bírunk el itthagyunk.. csak abban az esetben kezdi el ott az ember az ellátást, amíg ketten nem tudják onnan megfelelő helyre vinni az embert.
Mivel en arrol irtam, hogy miert rossz otlet ha EGYEDUL van a mentotiszt/orvos, ezt is ugy veszem, hogy egyetertesz velem. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 258
113
Van még valaki, aki azon pörög, hogy biztosan a gyengébb FLIR tornyot vettük meg?

21:40-től:

Mondja mindezt olyan vigyorral, mint amikor Dumbledore ötven pontot ad a Griffendale-nek.

Most néztem azt a Szimulátor-részt, amiben Maróth úr a H145M szenzorai kapcsán nekünk üzent. Azért ez a htka számára fokmérő :hadonaszos:

;)
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 187
81 053
113
Google fordítóval...

Airbus Helicopters helyszíni támogatása a Magyar Honvédség részére

"A Magyar Honvédség műveleti felkészülésének technikai segítségnyújtása helyszíni támogatás formájában valósul meg

A 2019 elejétől kezdődő hatékony együttműködésnek köszönhetően az Airbus Helicopters - a Magyar Honvédséggel (HDF) és a Katonai Légügyi Hatósággal (MAA) közösen - előzetesen átfogó karbantartási és üzemeltetési tervet állított össze a H145M flotta érkezésének előkészítésére.

Az Airbus Helicopters két helyszíni műszaki segítségnyújtó csapatot telepített a HDF támogatására, kezdetben:

  • A HDF karbantartó csapatának képzése és az EASA-alapú szervezet bevezetésének támogatása.
  • napi operatív segítségnyújtás, beleértve a repülőgépek légi alkalmasságának fenntartásáért való felelősséget, lehetővé téve a HDF számára, hogy a pilótaképzésre, valamint a karbantartó személyzet és a szervezet jóváhagyására összpontosítson.

A HDF 2020 márciusában, a légi jármű átadását követő hat hónapon belül megkapta a karbantartó szervezet jóváhagyását a MAA-tól.

Az Airbus Helicopters a COVID-19 magyarországi lezárása alatt is folytatta a helyszíni támogatást a napi műveletekhez, például az éves és a közbenső (400 FH) menetrend szerinti ellenőrzésekhez és a karbantartó csapatok kiegészítő képzéséhez, lehetővé téve a HDF számára, hogy megkezdje a határ mentén végzett személyszállítási, ejtőernyős ledobási és felderítő repüléseket, 2020 végéig 1603 repült órát összegyűjtve.

Az első HForce-konfigurációs H145M megérkezésével 2020 végén az Airbus Helicopters és a HDF közötti együttműködés megerősödött azzal, hogy 2021-ben a HForce képzett műszaki képviselőit telepítették a repülőgép sikeres üzembe helyezése érdekében.

Ez az együttműködés biztosította, hogy a Magyar Honvédség új, korszerű H145M típusú repülőgépe gyors és hatékony üzembe helyezést érjen el. Az Airbus Helicopters helyszíni támogatása segített biztosítani:

  • A repülőgép légi alkalmasságának fenntartása 85%-os rendelkezésre állással (beleértve a tervezett karbantartást is) az első hat hónap során.
  • a HDF csapatának (65 fő) megfelelő helyszíni alapképzése a karbantartás, a logisztika és a folyamatos légi alkalmasság terén.
  • a karbantartási, javítási és nagyjavítási, valamint a CAMO-szabványok hatékony beállítása az EASA követelményei alapján.

Az Airbus Helicopters az ügyfeleket repülőgépeik előkészítésében és karbantartásában támogató folyamatos és átfogó együttműködés révén világszerte segítséget és szakértelmet nyújt a műszaki képviselők csapatával, miközben megfelel a szükséges képesítéseknek és az iparági szabványoknak."
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Szia,

Amit irtal, az egyaltalan nem volt serto.

Mar csak azert se, mert a nagy reszet ugy ertem, hogy egyetertesz velem (persze sok helyen pontosabban, szakszerubben fogalmazva); pl. a noi mentoapolokrol pont azt irtad, amit en gondolok.

De jopar pontban tovabbra is ugy latom, hogy alapvetoen nekem van igazam (ami valoszinuleg azt jelenti, hogy felreertettel, es nem azt, hogy rosszat gondolsz!).


En konkretan ezt irtam: "-Ha ujraelesztest kell vegrehajtani, akkor a mentotiszt/orvos emelt szinten vegezheti ezt (az alapszintu ujraeleszteshez 2 ember kell, itt van egy 3. aki kepes gyogyszert adni, manualis defit kezelni, vagy akar pacemakert beallitani)."

Tehat tovabbra is azt allitom, hogy az emelt szintu ujraeleszteshez 3 fo kell. Csak annyiban fogalmaztam pontatlanul, hogy a "gyogyszert adni" helyett a "gyogyszert elrendelni" lett volna a szakszeru megfogalmazas, de a lenyegen nem valtoztat: az emelt szintu ujraeleszteshez keves a 2 fo, hat meg a korabbi hozzaszolasban megjeleno 1 fo.


Szerintem ez egy filozofiai kerdes, hogy ha valaki egy serultnek legutat biztosit, az nevezheto-e ellatasnak; formalisan persze igazad van, de nagyjabol ezt is irtam:
"-Tomeges balesetnel/katasztrofanal a mentotiszt/orvosnak tilos ellatast vegeznie (kiveve az egymozdulatos egyszeru legutbiztositast), az o feladata az osztalyozas (triazs), nagyon nem mindegy, hogy 1 vagy 2 embernek tudja delegalni az azonnali eletmento beavatkozasokat. Amikor epp nem kell ilyet vegrehajtani, akkor pedig segithetnek atkutatni a teruletet, gyorsabban megtalalni a tuleloket."

Az utolso mondatom utolag visszaolvasva kifejezetten rosszul van megfogalmazva. Enyhito korulmeny, hogy az egesz hosszaszolas arrol szolt, hogy miert jobb, ha 3 es nem 2 ember szall ki; igy legalabb minimalis esely van arra, hogy az olvaso kitalalja, hogy a "segithetnek" (igy, tobbes szamban) az nem az egy darab mentotiszt/orvosra, hanem a 2 segitojere vonatkozik, de ezzel egyutt is ezt egyertelmuen rosszul fogalmaztam meg.


Ebben 100%-ig igazad van, es erre en emlekeztem rosszul (vagyis az elso kierkezo mentoegyseg parancsnoka nem vegezhet betegosztalyozast).

Amit elsokent beideztem tolled, abban nagyon szakszeruen leirtad, hogy de igen (beidezem megegyszer: "mindig a legmagasabb ellátási szintnek kellene végeznie a lélegeztetést.. ... A mellkaskompressziót a lehető legalacsonyabb tudásúnak kell delegálni").

Az ugye megvan, hogy itt arrol az otletrol probaltam lebeszelni az embereket, hogy a mentotiszt/orvos EGYEDUL szallitsa el a beteget?
A gyakorlatban valo megvalosulasarol termeszetesen nem lehet beszelni, mert nincs olyan mento szallito jarmu (remelem tuzolto jarmu sem), ahol egyedul van az orvos.
(Mentomotoros NEM szallitja a beteget sehova se.)


Mivel en arrol irtam, hogy miert rossz otlet ha EGYEDUL van a mentotiszt/orvos, ezt is ugy veszem, hogy egyetertesz velem. :)
Még mindig sok a pontatlanság.. de nem akarom szét offolni a topikot.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Szia,

Az a gond, hogy a "modernizalas" az hatarozottan kepessegcsokkentest jelentene ebben az esetben.

Ha jol tudom, akkor jelenleg a Mi-17-eseken 3 fo tud kiszallni.

Ez a kovetkezo szempontok alapjan nagyon jo:
-Ha beteget kell szallitani (nagyjabol mindig kell!), akkor kozben a mentotiszt/orvos ertekes munkat vegezhet, nem neki kell cipekednie.
-Ha muszaki mentest kell vegezni (nem ritka, hogy valaki beszorul), akkor van felszereles es ember, aki ezt el tudja vegezni.
-Ha ujraelesztest kell vegrehajtani, akkor a mentotiszt/orvos emelt szinten vegezheti ezt (az alapszintu ujraeleszteshez 2 ember kell, itt van egy 3. aki kepes gyogyszert adni, manualis defit kezelni, vagy akar pacemakert beallitani).
-Tomeges balesetnel/katasztrofanal a mentotiszt/orvosnak tilos ellatast vegeznie (kiveve az egymozdulatos egyszeru legutbiztositast), az o feladata az osztalyozas (triazs), nagyon nem mindegy, hogy 1 vagy 2 embernek tudja delegalni az azonnali eletmento beavatkozasokat. Amikor epp nem kell ilyet vegrehajtani, akkor pedig segithetnek atkutatni a teruletet, gyorsabban megtalalni a tuleloket.

Lathato, hogy ezek mindegyike serulne abban az esetben, ha csak 2-en szallnak ki. Szoval szerintem nagyon jo koncepcio az, hogy a H-225-osok valtsak a Mi-17-eseket!

Es az is lathato, hogy miert tettem idezojelbe a korabbi hozzaszolasomban az "ejtoernyos"-t, hiszen neki igen apro feladata az, hogy ejtoernyos legyen (abban az esetben, ha a gep nem tud sem leszallni, sem kotelet leereszteni, akkor ernyovel kiugorva megkezdheti az elsosegelynyujtast - ez a kepesseg hasznos, de igen ritkan hasznalt). Viszont a betegszallitas folyamatos feladata, tomeges balesetnel es ujraelesztesnel az elsosegelynyujtas/eletmentes is; illetve amig volt felszerelese, addig a muszaki mentes (beszorultak kimenekitese) is az o feladatuk volt.
Szét kell választani a SAR helyzeteket 2 esetre:
Le tud szállni a gép: ebben az esetben egy sima mentőhelikopterként működik a SAR gép. Jelenleg a magyar mentőheliken 3 fős személyzet van.
Ehhez képest a H145M-en 4 fős személyzet van. A pilóta keze nincs hozzákötözve a kollektív karhoz.
Ő ugyan úgy ki tud szállni segíteni, ha szükség van rá.

A fedélzeten lévő felcser mellett a mentő-ejtőernyősnek is rendelkeznie kell minimum CLS képzéssel, de szerint nekik valami emelt tanfolyamon kell részt venni.

Ha nem tud leszállni a gép, akkor csörlőt kell használni.
Ugyanakkor ebben az esetben is elégnek kell legyen a 4 fő.
Ugyanis nem csak a mentő-ejtőernyős, de a fedélzeten lévő felcser is képes alpintechnikával leereszkedni.
Azaz a földre 2-en ereszkednek (felcser, mentő-ejtőernyős). A csörlőt pedig a fedélzeti technikus kezeli.
Tehát az újraélesztéshez rendelkezésre áll a minimális 2 fő.
A csörlőzésnél meg pont az a lényeg, hogy ha a beteg alá tették a hordágyat, akkor onnantól nem emelgetik, hanem a csörlő fogja beemelni a sérültet.
Tehát ilyenkor a fedézeten marad a csörlőkezelő technikus. A felcsert kell először felküldeni, aki a csörlőkezelővel együtt már a helikopter belsejébe tudja mozgatni "hordágyazott" sérültet.
Legvégül a mentő-ejtőernyős fog felcsörlőzni.

Jóhogynemmár az kéne, hogy vennénk 3-4 Chinookot.
Abba beleférne 10-15 eü személyzet, meg ugyan ennyi mentő-ejtőernyős.
Csak, hogy MINDEN helyzetre fel legyünk készülve! Mert a - különben oly gyakori - tömeges repülőgép szerencsétlenségekhez kizárólag a H145M személyzetét küldjük.
A polgári mentő, meg katasztródavédelmi egységek meg közben nézik az Izaura 347. részét a bázison. :hadonaszos:

Az a probléma, hogy itt mindenki abból indul ki, hogy "régen minden mennyivel jobb volt!"

A vértesszőlősi esetnél is - és minden olyan esetben, amikor a katonai SAR gépnek kell repülnie - a helyszínen már a mentőszolgálat autói és helikopterei is ott vannak. Mi több, ők gyakran hamarabb érnek oda. Lévén, hogy a SARnak 2 bázisa (Pápa, Szolnok), míg a Légimentőknek jelenleg még 7 bázisa van.
Ezen felül a tűzoltók is rendelkezésre állnak a műszaki mentő képességükkel.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Szét kell választani a SAR helyzeteket 2 esetre:
Le tud szállni a gép: ebben az esetben egy sima mentőhelikopterként működik a SAR gép. Jelenleg a magyar mentőheliken 3 fős személyzet van.
Ehhez képest a H145M-en 4 fős személyzet van. A pilóta keze nincs hozzákötözve a kollektív karhoz.
Ő ugyan úgy ki tud szállni segíteni, ha szükség van rá.

A fedélzeten lévő felcser mellett a mentő-ejtőernyősnek is rendelkeznie kell minimum CLS képzéssel, de szerint nekik valami emelt tanfolyamon kell részt venni.

Ha nem tud leszállni a gép, akkor csörlőt kell használni.
Ugyanakkor ebben az esetben is elégnek kell legyen a 4 fő.
Ugyanis nem csak a mentő-ejtőernyős, de a fedélzeten lévő felcser is képes alpintechnikával leereszkedni.
Azaz a földre 2-en ereszkednek (felcser, mentő-ejtőernyős). A csörlőt pedig a fedélzeti technikus kezeli.
Tehát az újraélesztéshez rendelkezésre áll a minimális 2 fő.
A csörlőzésnél meg pont az a lényeg, hogy ha a beteg alá tették a hordágyat, akkor onnantól nem emelgetik, hanem a csörlő fogja beemelni a sérültet.
Tehát ilyenkor a fedézeten marad a csörlőkezelő technikus. A felcsert kell először felküldeni, aki a csörlőkezelővel együtt már a helikopter belsejébe tudja mozgatni "hordágyazott" sérültet.
Legvégül a mentő-ejtőernyős fog felcsörlőzni.

Jóhogynemmár az kéne, hogy vennénk 3-4 Chinookot.
Abba beleférne 10-15 eü személyzet, meg ugyan ennyi mentő-ejtőernyős.
Csak, hogy MINDEN helyzetre fel legyünk készülve! Mert a - különben oly gyakori - tömeges repülőgép szerencsétlenségekhez kizárólag a H145M személyzetét küldjük.
A polgári mentő, meg katasztródavédelmi egységek meg közben nézik az Izaura 347. részét a bázison. :hadonaszos:

Az a probléma, hogy itt mindenki abból indul ki, hogy "régen minden mennyivel jobb volt!"

A vértesszőlősi esetnél is - és minden olyan esetben, amikor a katonai SAR gépnek kell repülnie - a helyszínen már a mentőszolgálat autói és helikopterei is ott vannak. Mi több, ők gyakran hamarabb érnek oda. Lévén, hogy a SARnak 2 bázisa (Pápa, Szolnok), míg a Légimentőknek jelenleg még 7 bázisa van.
Ezen felül a tűzoltók is rendelkezésre állnak a műszaki mentő képességükkel.
Háát.. nem tudom, hogy az MH-nál hogy van, de a légimentőknél mindig ott marad a pilóta a gépnél, hiszen ő felel érte.. és ott is kell maradjon tudomásom szerint.

A CLS-t nem ismerem pontosan, de mindenképpen hasznos plusz ugye az ilyen teamekben általában mindig többet tesz az ember, mint kéne,mert folyamatosan tanul - ha van kitől-.
Az újraélesztéshez sohasem elég a 2 fő. A motorosok, légimentők is a helyszínen lévőket vonnak be, illetve általában ők párhuzamban vannak riasztva, tehát 1 másik földi mentőegység is vonul a mentési feladatra. Tehát a 2 fő ott is csak egy "rövidebb" ideig áll fent. De általában mire odaér a kopter már van kint földi mentőegység. Nem tudom elképzelni, hogy 1 traumás CPR-t vagy akár 1 sima CPR-t is elkezdenének és kiemelnének vagy azzal kezdenék, hogy csörlővel kiemelik.. mert az bizony szakmai hiba, ha csak nem valami aknamezőn, 10 méteres körbezárta őket az erdőtűz vagy mondjuk omlásveszélyben vannak.. stb. De ugye itt is felmerül az időfaktor.. mikor lehetett a keringésmegállás.. ezt mikor észlelték, volt-e észlelő CPR, mi okozza a CPR-t, mennyi idő elteltével ért ki az első egység? ... Mert gondolom itt náluk ez rengeteg időt elvisz, a riasztás, felkutatás az érkezés és az effektív ellátás megkezdése. Technikailag a lucas, lélegeztetőgép nagy segítség tud lenni és 1 ember kitud váltani, de ugye azok alkalmazásainak a feltételeinek is biztosítottnak kell legyen.

Mikor kerül a beteg alá a hordágy, biztos, hogy az adott helyen egyből direktben kitudja csörlőni? Pl. erdő, vezetékek.. stb.

ALS ellátás előtt vagy után csörlőzöd?
előtt: a kopterben fogod intubálni + teljes ellátást adott esetben immobilizációval is? Van elég hely benne?
után: respirátor, perfurzor.. stb. biztosítani lehet, hogy ne mozduljon el a csörlőzés során?

Szerintem sem elég a 145M ha szállítani is akarnak vele és nem tud leszállni a kopter. Én nem gondolnám, hogy a transzportot neki kellene megoldaniuk, akkor lehet, hogy elég. Bár persze nem ismerem a felszerelést, az ellátási szintet,lehetőségeket és a gép belterét (kialakítás, felszerelés, hely).

Az biztos, hogy itt a hely és a teherbírás nagy előny volt, de szerintem maga a gép túl nagy hozzá.
8e7t6lw58lq31.jpg

(A Zoll melletti traum táskát használjuk mi is az egyik helyen, ahol mentek. :D )


Egyébként az Izaurával már végeztünk, most a Doktor Balatont nézzük szakmai továbbképzés keretében:p


Te egyébként dolgozol / dolgoztál SAR gépen?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel