[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kecske

Well-Known Member
2020. május 24.
239
1 236
93
Az volt rajta aminek nekimentek, vagy csak volt rajta néhány közeli kábel jelezve?
Most akkor minden akadály szerepelt a térképen?

A helyi léginavigációs szolgáltató térképén igen:
https://www.crocontrol.hr/app/uploads/2023/05/VFR_18MAY2023-SeKtori-WEB-S2.pdf

Horvát VFR charton így néz ki:

nzMm5sS.jpg


Van ott egy távvezeték is a közelben, de az a szurdok felett megy át. Az akadályokat kb. 580 láb magasan (tengerszint felett) jelzi, ami belelóg a szurdokba, tehát az valószínűleg a kötélpálya lesz.
 

dragonman

Well-Known Member
2013. április 3.
552
2 638
93
Sajnos nincs összefüggés. Attól még, hogy új a gép, "nincs ráírva", hogy pótolni kell. Ahogy az se, hogy egy bizonyos idő után meg már nem kell, "mert már repültünk vele eleget".
A világban számos olyan példa van, hogy vadonat újonan hadrendbe állt technika semmisül meg. A koreaiak F-15K-t, az emírek F-16E-t, a japánok F-35A-t vesztettek szinte nem sokkal az átadást követően és még sorolhatnám vég nélkül. És csak ezekben az esetekben is mind nagyobb volt a veszteség, mert ugyanúgy ott is elvesztették a frissen kiképzett értékes személyzetet.
Vagy mondjam azt, hogy nálunk a vadonat új MiG-21F-13-asokból rögvest az elején mennyi esett le?
Csak mert az azt követő évtizedekben jött még több gép is, utólag "megszépül" a történet, kvázi "rendeződtek a sorok", de attól, hogy egy gép szinte a hadrendbe állás első évében vész oda, az nem nagyobb pofára esés, mintha a kivonási dátuma előtt egy héttel semmisülne meg.
Magyarán, ez nem pofára esés, hanem sajnos ilyen az élet.
Hasonlatoddal csak az a baj, hogy olyan országokról beszélsz, akiknek egy vagy két gép elvestése nem jelent problémát, mert van sok száz vagy sok tucat egyéb gépük amihez nyúlhatnak. De Magyarország nem ide tartozik, ahol maximum egy/másfél tucat gépet vesznek egy beszerzés alatt 30 évre! Nálunk egy-két gép elvesztése is nagyban csökkenti az országvédelmi képességünket! Különösen a mostani feszült légkörben az ukrán helyzet miatt! Már csak ezért sem engedhető meg a darabszám csökkenés és ezért kéne "ráírni" lennie, hogy pótolni kell!
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
azt lehet tudni hogy hány db kötélpálya volt? és hogy az első vagy esetlegesen másodikba akadt bele a helikopter?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 420
113
Hasonlatoddal csak az a baj, hogy olyan országokról beszélsz, akiknek egy vagy két gép elvestése nem jelent problémát, mert van sok száz vagy sok tucat egyéb gépük amihez nyúlhatnak. De Magyarország nem ide tartozik, ahol maximum egy/másfél tucat gépet vesznek egy beszerzés alatt 30 évre! Nálunk egy-két gép elvesztése is nagyban csökkenti az országvédelmi képességünket! Különösen a mostani feszült légkörben az ukrán helyzet miatt! Már csak ezért sem engedhető meg a darabszám csökkenés és ezért kéne "ráírni" lennie, hogy pótolni kell!
Pont ez a lényeg. Gazdagabb országok tudnak pótolni, mi nem. Amiről te írsz, az csak azért lenne jogos, mert mi szegények vagyunk, de egyúttal pont ezért is lehetetlen. Mi nem TUDJUK kipótolni a veszteségeinket. Kis pénz, kis foci. Fogadd el, hogy nekünk 20 darab kisméretű gép is tetemes költség, ha egy odavész akkor nem tudunk beújítani egy másikat.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 906
4 662
113
Ez jól hangzik, de ahogy mindig a következő háborúra és nem az ezt megelőzőre kell készülni, nem árt tudni, hogy mit is lenne jó begyakorolni. Ukrajna a jó példája annak, hogy hiába az addigi sok gyakorlás, van, hogy teljesen új eljárást kell kitalálni.
Szia,

Biztos vagy benne, hogy teljesen uj eljarast kell kitalalni?
Szerintem egyszeruen visszaallatak arra az eljarasra, amit near-peer-re terveztek, vagyis amit a MI-24-esekkel "mindig is" gyakoroltak a pilotaink, a kezdetektol legalabb 2000-ig.

Azt nem tudom, hogy kozvetlenul a harcihelikopterkepesseg 2013-as felszamolasa elott mi volt a gyakorlat. De a Jetfly klub fenykoraban (2001 korul) meg az eloadason arrol beszeltek a MI-24 pilotak, hogy orankent par kg-ot fogynak, mert ennyire intenziv odafigyelest igenyel, hogy a fakat kerulgetik (mivel nem felettuk repulnek).
 

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
2 281
8 141
113
– Vajon a zipline is szerepelt a térképeken? – faggatták az újságírók.

– Egy kanyonban fekszik, felette egy távvezetékkel, és ezt megjelölték – a tábornok válaszából nem derült ki azonban, hogy a térképen a zipline-t, a távvezetéket, esetleg mindkettőt berajzolták volna.

A légierő parancsnoka szintén kitért a konkrét válasz elől. Senki sem hibáztatható ilyen helyzetért – érvelt Krizanec.

– A térképeket frissíteni kellett, de 300 méternél alacsonyabb magasságon a legénység kötelessége a terület megfigyelése és az akadályok elkerülése – mondta a horvát légierő parancsnoka.

– See and avoid – idézte az elemi szabály angol változatát, azaz tájékozódj, és kerüld el! A 300 méternél alacsonyabb magasságon senki sem lehet biztos abban, hogy nem ütközik váratlan akadályba.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 813
39 253
113
– Vajon a zipline is szerepelt a térképeken? – faggatták az újságírók.

– Egy kanyonban fekszik, felette egy távvezetékkel, és ezt megjelölték – a tábornok válaszából nem derült ki azonban, hogy a térképen a zipline-t, a távvezetéket, esetleg mindkettőt berajzolták volna.

A légierő parancsnoka szintén kitért a konkrét válasz elől. Senki sem hibáztatható ilyen helyzetért – érvelt Krizanec.

– A térképeket frissíteni kellett, de 300 méternél alacsonyabb magasságon a legénység kötelessége a terület megfigyelése és az akadályok elkerülése – mondta a horvát légierő parancsnoka.

– See and avoid – idézte az elemi szabály angol változatát, azaz tájékozódj, és kerüld el! A 300 méternél alacsonyabb magasságon senki sem lehet biztos abban, hogy nem ütközik váratlan akadályba.
Azt hogy a rossebbe lehet azt a madzagot észrevenni 250km/h ás sebességnél?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 902
72 884
113
Legközelebb menjenek vissza busszal vagy mi a tököm?
Ne legyünkmár megint Kiskegyed fórum!
Nem muszaj arra az utvonalra kijelolni a visszautat ahol ilyen problemak lehetnek, első a biztonsag.
Meg kell elozni a lehetseges baleseteket, most itt az eredmenye.
Felhivtak a pilotak figyelmet hogy merre es merre ne repuljenek?
Szelirany, legmozgas?
Felhivtak a pilotak figyelmet arra hogy ott abban a szurdokban ilyen xarok vannak kifeszitve, ezert x meter magassagot kell betartani?
Ennyire hanyagnak azert nem tartom a feladattervezoket, es ki is volt jelolve tudtommal, tehat tudott rola a pilota.
Mi a faxert kell egy ilyen kanyonban repkedni ha ki vannak ott huzva a drotkotelek? Arra kellett nekik visszafele jonni, pont olyan alacsony magassagon? Ha ki vannak huzva, akkor valami lathatosagi jelzest nem kellene alkalmazni?
A gyakorlat nem a kanyonban repulesrol szolt, ez a hazauton tortent, sőt kimondottan veszelyes egy ilyen kanyonban repkedni, amire kulon elozetes kockazatelemzes kellene.
Gondolom a gyakorlat elejen volt ismerkedő, szoktato repules, ahol megneztek a hasznalni kivant teruletet,felmertek mi van ott a valosagban is.
Ha a pilota fegyelmezetlensege, felesleges kockazatvallalasa miatt kovetkezett be a tragedia, akkor nagyon surgosen rendet kell tenni az allomany fejeben, letorni a vadhajtasokat, es a kozvetlen feletteset aki az ilyen felelotlen magatartast elturti a rabizottak kozt, azt megfeleloen megbuntetni.
Akar nagyobb tragedia is tortenhetett volna ha epp turistak csungenek a droton.
Az a kanyon egy nemzeti parkban talalhato, kimondottan vedett teruleten, nem hiszem hogy halikopterrel bele szabadott volna repulni. A roncsok eltavolitasa es a mentesites egy kulon tortenet lesz.
A harmadik szemely egyebkent elokerult mar?
Vagy nem is letezett, vagy kiszallt filmezni a "musort", vagy a roncsok alatt van?
Lehet itt hadovalni a tabornok uraknak hogy dehat azert ment alacsonyan mert Ukrajnaban ez a nepszokas.
Nos ez az alacsony repules az ukranok sportja, es megis rendre lelovik oket sorra.
Ha mi egy ev kesessel annyit szurtunk le a szomszedbol hogy alacsonyan kell repulni max 15m-en ezentul, akkor kerdezem en eddig ezt nem tudtak?
Masreszt egy ilyen pocskoszoru H 145 megis mi a turot keresne ott ahol lonek ra? Felderiteni akarnak vele, vagy csapast merni, netan tabornok urat az elso vonalba reptetni? Az elsore ma mar modern hadseregek dronokat alkalmaznak, mert ott nem hal meg senki a fedelzeten, a masodikra szinten ott a dron, vagy a Kamov, vagy a Cobra, a harmadik meg kizart dolog mert az lehetetlen.
Hagyjuk hat a hulyeseget mert a kispolszki nem versenyauto, nem kell mindenkor a fold felett repkedni 5m-el.
Haradreszt a feladat nem arrol szolt hogy egy kanyonban kell alacsonyan repkedni drotkotelek kozott.
Ezert irtam emberi hiba, fegyelmezetlensegbol, hanyagsagbol, es a pilotaval vagy az annak ezt utasitasba adoval elment meg 2 ember feleslegesen, de akar tobb is lehetett volna ha civilek csuszkalnak azon a xaron.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 081
113
Még tegnap esti, de legyen meg ez is:

Horvát-magyar közös vizsgálat a helikopter-balesetről

 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 902
72 884
113
Nem tehetek rola de nekem ilyen becsipodeseim vannak a Vari Gyula felek miatt akik a Balatont szantottak fel kis hilyan. Ugy gondolom ezt a szemleletet nem sikerult kiirtani a pilotakbol, viszont egy profi hadsereg, pilota, nem csinal ilyen feleslegesen kockazatvallalo tevekenyseget.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Szia,

Miert ne terhetnek vissza a regihez - ahhoz, amit a nephadsereg (es legalabb 1 evtizedig honvedseg) hasznalt a Mi-24-esek repulesehez?

Szerintem hagyni fogom most, hogy Obranna hátha elvitatkozik veled és nem kezdem el magyarázni, hogy mi a gond azzal, ha rájöttél, hogy a régi elméletet követve rekord gyorsan leszednek téged egy háborúban.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 904
14 657
113
Hasonlatoddal csak az a baj, hogy olyan országokról beszélsz, akiknek egy vagy két gép elvestése nem jelent problémát, mert van sok száz vagy sok tucat egyéb gépük amihez nyúlhatnak. De Magyarország nem ide tartozik, ahol maximum egy/másfél tucat gépet vesznek egy beszerzés alatt 30 évre! Nálunk egy-két gép elvesztése is nagyban csökkenti az országvédelmi képességünket! Különösen a mostani feszült légkörben az ukrán helyzet miatt! Már csak ezért sem engedhető meg a darabszám csökkenés és ezért kéne "ráírni" lennie, hogy pótolni kell!
Nem, nem szabad pótolni!
A helikopter a mi természetföldrajzi-geopolitikai környezetünkben egy pénztemető!
Érdemi harcérték nélküli parasztvakítás!
Rakétatüzérséget helyette!
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 637
42 054
113
Nem, nem szabad pótolni!
A helikopter a mi természetföldrajzi-geopolitikai környezetünkben egy pénztemető!
Érdemi harcérték nélküli parasztvakítás!
Rakétatüzérséget helyette!
Inkább mellette! Semmilyen szinten nem csereszabatos a heli meg a rakétatüzérség.

Meg gondolj bele: ötlapátos jönne a helyébe! :D
Ezen pampogtál évekig és most végre látnál egy ilyet!
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 904
14 657
113
Inkább mellette! Semmilyen szinten nem csereszabatos a heli meg a rakétatüzérség.

Meg gondolj bele: ötlapátos jönne a helyébe! :D
Én a pótlásról beszélek.
Több pénzt (új vételt) már nem szabad a helikopteres fegyvernembe fektetni.
A pótlás helyett kell új rakétatüzérség, nem mellette.