[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 910
113
Nem tudom alkalmasak lennének e valamire? Szvsz azért csak van valami nato előírás hogy katonai helikopter nem lehet 1 hajtóműves. 23 éves gépek. Ezek sem fiatalok már. Ki is kellene szerelni a mentős felszerelést belőle, gondolom az úgyis marad a mentőknél. Befigyel egy kis szervíz neki,új festés, pilótaképzés... stb. Mire is használhatná a MH? Inkább rendőröknek repkedni való, bár homokzsákot ez nem tud emelni mint a Mi-2-esük.:)
Szerintem kivonás után elrohadnak valahol még 4-5 évig aztán akkor majd a kutyának se kell már.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Szerintem kivonás után elrohadnak valahol még 4-5 évig aztán akkor majd a kutyának se kell már.

Na ne hülyéskedjünk már, ha a Robinson jó lett volna helikopteres alapkiképzésre, akkor az Ecureuil miért ne lenne jó?! Mire is használná az MH: pl. hogy az abszolút kezdő "fakezű" pilóták ne rögtön egy jóval drágább közepes kategóriájú gépet nyúzzanak, és fogyasszák belőle a jóval drágább rep-órákat. Nem is kellene belőle túl sok, szerintem 4-5 gép elég lenne , akkor min. 3 gép állandóan üzemképes lehetne. És miért ne lennének alkalmasak kiképzésre a mentőfelszerelés kiszerelése után? Persze lehet álmodozni vadi új gépekről, lehetőleg minél többről mert az jól hangzik, de ha még a meglévő gépeinket és lehetőségeinket se vagyunk képesek normálisan kihasználni, akkor nincs miről álmodozni szerintem.
ML
 

czulu

Well-Known Member
2014. február 1.
2 242
95
48
Mire is használhatná a MH? Inkább rendőröknek repkedni való, bár homokzsákot ez nem tud emelni mint a Mi-2-esük.:)
Nem a rendőrségi MI-2 hordta a homokzsákot, hanem egy civil.
http://www.heliforce.hu/

Sőt manapság az országban egyetlenként az Imreh Lajos repül éjszaka is bevetést.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 910
113
Nem tudom jelenleg vagy a közeljövőben indul e helis pilótaképzés. Régebben azok kerültek egyrészt helire akik repülőpilótának nem voltak jók. Szvsz most több a pilótánk mint a helink.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
„Szvsz azért csak van valami nato előírás hogy katonai helikopter nem lehet 1 hajtóműves.”
Szerintem nem sok értelme lenne ilyen előírásnak...
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Szerintem ezekkel a gépekkel számolni felesleges.
Miért?

Belügyi feladatokat nem láthat el, mivel korlátozva lettek a 2 hajtóműs előírás miatt, maximum valami vidékfigyelő / kiképző gép lehetne.

A másik pedig, a darabszám... 2db. (Oktatásra és egyéb feladatokra? Talán még a postának is kevés lenne :D)

Ha a reálisan számolnánk, akkor a legjobb az lenne, ha eladnák őket (normális áron).

A beszerzésnél vennének 20-30 könnyű helit és 5-10 közepeset. (Régen írtam h Mi 26os kéne 1 darab. Aki szintén ilyen hülyeségre gondolna az első lépésben nézze meg,hogy tényleg mekkora dög, majdnem akkora mint 1 Chinook... :D Szóval az itthoni hasznosítása elég érdekes.)

A 20-30 gépet pedig szétszórni, orfk, omsz,mh. Illetve 1 közös kiképző központot létrehozni a műszakiaknak és a pilótáknak. NORMÁLIS KÖRÜLMÉNYEK KÖZT (erre jó lenne a lízing..) aztán a gépek karbantartása / nagyjavítása történhetne 1 bázison, normális rotációs naptárral,hogy ne legyen fennakadás. A közös kiképzést szerintem nem kell hangsúlyozni,hogy milyen hatékony lehetne a költségeihez képest pedig főleg. Sőt ha nagyon erősködni akarnánk akkor talán jöhetne ide 1 Airbus Helicopter School :D
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 910
113
Egyébként a mentősök azon sírnak mit kezdjek egy nagy méretű (katonai csapatszállító) helivel. Mi meg azon hogy mihez kezdjenek a honvédségnél egy kicsi (mentőhelikopter) helivel. De sok esze volt istenem annak aki kitalálta ezt a közös lónak túrós a háta beszerzést. Végül is aztán belexarok, nem én kínlódok vele. Nekem 5 km Ausztria ha gáz lesz átballagok, errefelé árvíz sincs. Csak aztán 4-5 év múlva ne sírjon nekem senki hogy semmire se jó heliink vannak. A Mi-171 az kilőve teljesen az már biztos a krím után, a többi meg nem érdekel. Harci heli nem lesz az is fix hát ezen se kell gondolkodni melyik típus stb. Olyan játékra költik az adómat amire akarják...
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
pela3:
„Belügyi feladatokat nem láthat el, mivel korlátozva lettek a 2 hajtóműs előírás miatt”
Szerény véleményem szerint ez a kéthműves mánia csak megfelelési kényszer. Biztos vagyok benne, hogy a hatóság tovább engedhetné az egyhműves hk-ek repülését saját hatáskörben, ha akarná. Gondolom a lengyelek sem fogják kidobni a pár éves sw-4 hk-eiket, csak mert az EASA, vagy bárki most vergődik egy sort. ( De Európában elég sok Jet Ranger, MD-500, vagy épp AS-350 üzemel állami légijárműként. )

Egyébként szerintem két Chinook majdnem akkora, mint 1 Mi-26 :-D

Amúgy nekem tetszik az ötleted.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 910
113
Az AW ajánlatában valamiért szerepelt két AW-119 Koala...
Rákerestem mi ez a koala.:) Hát akkor inkább maradjon a mókus.:)
Unit cost
$USD 1.85 million in 2000
Powerplant: 1 × Pratt & Whitney Canada PT6B-37A turboshaft, 747 kW
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 102
113
<b>Specifications CH-47F</b>

General characteristics

Crew: three (pilot, copilot, flight engineer)
Capacity:
33–55 troops or
24 litters and 3 attendants or
28,000 lb (12,700 kg) cargo
Length: 98 ft 10 in (30.1 m)
Rotor diameter: 60 ft 0 in (18.3 m)
Height: 18 ft 11 in (5.7 m)
Disc area: 5,600 ft2 (520 m2)
Empty weight: 23,400 lb (10,185 kg)
Loaded weight: 26,680 lb (12,100 kg)
Max. takeoff weight: 50,000 lb (22,680 kg)

<b>
Specifications Mi-26</b>

Crew: Five– 2 pilots, 1 navigator, 1 flight engineer, 1 flight technician
Capacity:
90 troops or 60 stretchers
20,000 kg cargo (44,090 lb)
Length: 40.025 m (131 ft 3¾ in) (rotors turning)
Rotor diameter: 32.00 m (105 ft 0 in)
Height: 8.145 m (26 ft 8¾ in)
Disc area: 804.25 m2 (8,656.8 ft²)
Empty weight: 28,200 kg (62,170 lb)
Loaded weight: 49,600 kg (109,350 lb)
Max. takeoff weight: 56,000 kg (123,450 lb)


<b>Specifications (C-130H)</b>
Crew: 5 (two pilots, navigator, flight engineer and loadmaster)
Capacity:

92 passengers or
64 airborne troops or
74 litter patients with 2 medical personnel or
6 pallets

Payload: 45,000 lb (20,400 kg)
Length: 97 ft 9 in (29.8 m)
Wingspan: 132 ft 7 in (40.4 m)
Height: 38 ft 3 in (11.6 m)
Wing area: 1,745 ft² (162.1 m²)
Empty weight: 75,800 lb (34,400 kg)
Useful load: 72,000 lb (33,000 kg)
Max. takeoff weight: 155,000 lb (70,300 kg)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 102
113
(Ez a Chinook - Mi-26 dolog is valami olyasmi mint a MiG-21 és a Szu-22. Ha az ember látta már őket élőben, akkor nem lehet kérdés hogy melyik a nagyobb. Pedig háromnézeti rajzon milyen egyformák.)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 910
113
Bahh akkora a Mi-26 mint egy Hercules. Nem gondoltam volna. Hm, és nem kell neki reptér hogy leszálljon...
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
vilmoci:

Tudtommal átengedni átengedheti az NKH, csak nem repülhet lakott terület fölé, állítólag lehet kérni,hogy még ne kelljen teljesíteni ezt az előírást.

Véleményem szerint működhetne,úgy a mentőszolgálat kötelékében a mentőhelikopter, ha leszáll a lakott terület mellet, ahová mentővel kiviszik a sérültet, majd a városhatárában leszáll és szintén átrakják egy másik mentőbe.

[OFF:ON]Csak hogy tisztán lássunk: Az esetek többségében amikor mentőhelikoptert riasztanak, akkor már a földi egység úton-, vagy a helyszínen van. Ugyanis a földi egység gyorsabban ér oda ki,mint a helikopter, ez tény. Mivel a mentőautó kb 1 és 3 perc közti intervallumban hagyja el a bázist és képes akár 100km/h átlagsebességet elérni városon kívül. Városon belül pedig kb 70 lehet. Na most a helikopternek meg kell kapni a riasztást, aztán a felszállási engedélyt és az útvonalat + fel kell szállnia. Addigra a földi egység már ott van, hisz amikor helikoptert riasztanak ott nem kicsi a veszély, az ellátást pedig minél előbb el kell kezdeni, sőt a többségében szállítható állapotba kell helyezni, ezzel időt nyernek, mivel még a helikopter úton van / leszáll addigra a mentőorvos már elkezdi az elsősegély nyújtást. A probléma ott lenne,mikor +1 mentőt kell mozdítani,hogyha a helikopternek a városhatárban le kell szállnia. Lehetnek olyan helyek ahová a mentőautó nehezen juthat el, ha pedig kritikus az eset ,ahová más mentőhelikopter a távolság miatt nem riasztható csak az 1 hajtóműves, ami nem repülhet a kórházhoz, akkor MICU (mobil intenzív osztály)t vagy ROKO(rohamkocsi)-t kell küldeni, a MICUkban nem bővelkedünk tudtommal,hisz elsősorban az nagyon súlyos állapotban lévő betegek kórházak közti mozgatására használják. [OFF : OFF]

Ami a légierőket és konkrétan az SW-4-et illeti: A lengyelek nem pazarolnak,mint mi... vagy kérik tovább a mentességet (ha lehet) vagy pedig egyszerűen elkerülik a lakott területeket, amit azért a levegőben könnyebb és nem valószínű,hogy nagy kerülő. A légierő nem hiszem,hogy olyan sokat ingázna a városok felett. Az SW-4 tudtommal csak arra a kb 700kilós teherbírásával,hogy a katonákat vagy a vezetőket szállítsa, vagy kiképzési és keresési feladatokra. Az utóbbi 2 nem biztos,hogy igényli a lakott területeket.

Lengyel rész: Én úgy tudom,hogy például a lengyeleknél a légirendészet Sokolokat és Mi 2-eseket használ, a csirkecombból még rengeteg van náluk, viszont azok mind 2 hajtóművesek, ha pedig akarják akkor Kania szintre hozzák. A lengyel rendőrség nem a legrosszabb kategóriákat kapja,mégis a 90%-a Mi 2-es, aztán van Jet Ranger és 412-es is. Viszont a Jet Ranger is 2 motoros.

A légi mentők már Sokolt használnak a hegyekben,még az Agustát is váltották EC 135 típussal.

MD 500-as Európában csak a rendőrségünknek van tudtommal (állami szinten)

Szerintem azért egy nagyon jó bizniszt tudnánk csinálni, én mondjuk az EC-t preferálom, több okból is.

Ahogy én csinálnám: Felkeresném az ABH főnökét és tárgyalnék vele, közölném vele,hogy felfigyeltem az EC-kre, szívesen rendelnék 35-40 gépet, 30 kicsit és 10 nagyot. Kérnék egy árajánlatot, majd mondanám neki,hogy sok, megpróbálnám 80-85%-ra csökkenteni a költséget. Ekkor próbálnék vele olyan alkut kötni,hogy itthon építhessünk egy pilótaképző központot illetve egy javítóüzemet,cserébe mi megvesszük a gépeket itthon ugye a leányvállalatnál intézzük a supportot, továbbá ha Németországban jók a magyar mérnökök akkor itt is annak kell lenniük. Az üzembe küldenénk a tanulókat,a végzett emberek mellé, esetleg csinálhatnánk egy kisebb fejlesztő részleget, ahol a beérkező visszajelzések alapján módosítanák a gépet,illetve próbálnának olyan terveket készíteni amivel fejlődhet a típus. Például csörlő elhelyezés,leszálló és kereső fények és hasonlók, könnyű de jelentős módosítások. Ha jól sejtem , de lehet rosszul... az airbus helicopters és az airbus egy tulajdonosi háttérrel rendelkezhet, ha így van akkor és ellenkezne a helis ötletek miatt, akkor mondanám neki,hogy jó akkor megnézzük mit mond rá az AW vagy a BELL, sőt akkor már nem is biztos,hogy kell ugye az a 40 EC, meg az mellé akkor a C212 és C295 sem érdekel,ilyen áron.. akkor már hoppácska lenne,hiszen rengeteg pénzről lenne szó.

De már megint szétoffolnám, szóval holnap leírom majd a mh fejlesztésébe.


Az EC 135/145-t pedig azért választanám,mert van vele rengeteg tapasztalat a mentősök révén, az omsznek és az orfknak megfelelne, valószínűleg az MH-nak is. Sőt lehet,hogy SAR-ra is bevágnék 1-et Doctor copter néven, aminek az lenne a lényege, hogy nem beteget, hanem nagyobb mennyiségű eüs cuccot és 3 vagy 4 orvost vinne a helyszínre, így több sérültet láthatnának el. Nem mindig az a lényeg,hogy milyen hamar indulnak vele a kórházban ,hiszen nem árt ha szállítható állapotba kerülnek, így ebben az esetben módosítaná az ellátás gyorsaságát, viszont akár úgy is lehetne,hogy kiveszi a sok orvosi cuccot és ha sürgős azonnal indulnának vele a kórházba, a helivel, míg 1 vagy 2 orvos ott maradna a többi sérültel...
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Terminator: Kössz, akkor még így is rosszul láttam azt a dögöt. Akkora kb mint a Mi 12 lehet, a krími kislány után ő a<3 :DDD

Az AW-s hulladékot meg szerintem felejtsük el, mert 1 motoros, légimentésre és rendészkedésre szóba sem jöhet,a honvédségnek meg: :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 073
113
PHOTO-%2BAF%2BSTN%2BJAMNAGAR-764658.jpg


Úgy tűnik ezek se hallottak róla, hogy elavult, hogy így fogadják...
http://www.livefistdefence.com/2014/03/iafs-jamnagar-base-gets-brand-new-mi-17.html?utm_medium=facebook&utm_source=twitterfeed
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Hát ahol ilyen ócskavas pantherek vannak, ott mit vársz?
csoda hogy nem füves repterük van... (szarkazmus)
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
pela3:

Még mindig nem értem ezt hmű fétist.
mi az, hogy nem repülhet be lakott terület fölé?
Csak magamat tudom idézni. Működik a nyalásreflex. Szerintem itthon olyan hk-rel repülünk, ami légialkalmas a magyar hatóság szerint. ( és ha nemzeti hatáskörben korlátlanul repülhetőnek minősítünk egy hk-t, akkor az országon belüli zárt, stb légtereken kívül oda repülhet, ahová akar)
Bocs, nem szoktam ezt a szót ilyen pejoratív értelemben használni, de ha nem tetszik az illetékes napnyugati <del>elvtársaknak</del> uraknak, akkor jöjjön ide az eus/nátós paraszt és verje le légycsapóval az égről.
Egyébként néhány évvel ezelőtt már megpróbáltak akciózni a Kamovok, Ancsák miatt és az se sikerült szerencsére.

A jet ranger 1db Allison 250-es hművel rendelkezik, úgy mint az MD-500.

Ami eszembe jut hirtelen Európában katonai 1 hműves helikopter:
Olaszország: MD-500
Szlovénia, Horvátország, Bulgária: Jet Ranger
Portugália: Alouette3
Spanyolország: EC-120
hegyifranciák: IAR-316
Franciaország: Gazelle, de rettenetes sok ( ALAT ).
Szerbia: SOKO Gazelle
Albánia: Alouette3, huey
Németország, Bosznia: huey
Ausztria: Alouette3, kiowa
Dánia: fennec
És biztosan sok helyen van a rendőrségnek is 1hműves hk-e.

Nekem aggályos ez a dolog, mert ha a vonatkozó EASA CS-nek megfelel egy adott típus, akkor az légialkalmas.
( Lehet, nem pontosan fogalmazok, de szerintem akkor is ellentmondás van )

„Az AW-s hulladékot meg szerintem felejtsük el, mert 1 motoros, légimentésre és rendészkedésre szóba sem jöhet,a honvédségnek meg: :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD”

Szerintem ahhoz túl sok tudás és munka van benne, hogy hulladéknak tituláljuk. Jó lenne, ha mi tudnánk ilyen szintű „hulladékot” előállítani.

Tisztelettel: vilmoci
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Az eu előírást ne rajtam verd le, de én mondjuk egyet értek vele. Nem szeretném ha éppen egy a fejemre esne,jó persze nem így működik,hogy csak hopp... de a 2 hajtómű a biztos.

A JetRangerhez, igazad van, csak a Bell 206-osra gondoltam abból pedig csak az LT a 2 hajtóműves.

A légierőt továbbra sem venném ide mert a kis gépei ki tudják kerülni a lakott területet.

Lehet,hogy aggályos, én nem értek ezekhez az engedélyekhez (nem nagyon néztem rá).

Az AW-s hulladék az hulladék a honvédségnek. Rendvédelemnél még működhet, de a mentőszolgálatnál vagy a katonaságnál nem.

ami az AW-t illeti ,ahogy én látom abból próbál megélni,hogy más sikergépeit kezdi el gyártani és mellette fejlesztget, ami nem baj,mert így legalább a csaját iparukat erősítik. Viszont azért ne akarjunk már 1 uazzal hajót kilőni :)