Gondoltam trollkodásból beírom,hogy: " Bocsi srácok, Magyarországon élek, mi az a helikopter?" (Bár ez bántó lehetett volna pár embernek, ami nem lett volna célom).
Nos hoznék én is néhány gondolatot.
Az összehasonlításokhoz: Sokan szoktátok mondani,hogy ne hasonlítsuk a Leo2-t a T72-höz, most pedig a Sólymot a Milhez.
Más súllyal rendelkeznek az adott kategóriában... Ugye itt szokott jönni a Merci és a Trabant példája, ami igaz és a lényege,hogy felfedje a különbség nagyságát.
De könyörgöm, ha én egy Merciben ülök és 1 Trabant ellen versenyzek, akkor nem fogom megvárni a Trabantot, nem adok neki előnyt. Merciben ülök nem egy ócskavasban,nehogy már miatta legyen nekem rossz... Őszintén melyik hülye katona vagy hadvezetés mondaná azt,hogy nekünk van arra 200 Leo, a magyaroknak meg 15 T72, útban vannak, de legyünk már fairek, csak 10-15 Leo harcoljon ellenük, a többi csak várja meg a csata végét. Vagy melyik hülye katona az aki ha az ellenfél hatótávjába sétál, csak hogy fair legyen a küzdelem. Ez nem egy jó pofa film, itt háborúról beszélünk. Béke van? Lehet, de a hadseregnek a háborúk megnyerésére és nem a sírásra kell felkészülnie.
Tehát, hagyjuk az ilyen hülye példákat, szemléltetéshez jó, csak NEM életképes.
Hawk vs MIL:
Elsősorban szállító és nem harci helikopterekről beszélünk!
Ez egy fontos tény, a tender szempontjából! Persze jó lenne ha fegyverezhető lenne. DE! Elsősorban szállító feladatokat kell ellátnia.
Ezért szerintem a kérdések:
1. Mit,milyen módon és gyakran hova szoktak szállítani?
Itt nem a szolnoki katonákat kell számba venni, hiába magyarázna például dudi (boccs te vagy itt 1 szolnoki) hogy neki kényelmetlen a gép, vagy csúnya, ha éppen az aktuális feladatra az a legalkalmasabb. Ne a lövész komfort érzetét szolgálja, hanem a valós feladatokat.
Meg kell határozni,a várható legnagyobb szállítmány méreteit (magasság,szélesség, hosszúság,súly) és más igényeit (csak a helikopter belsejében szállítható vagy esetleg csak külső függesztményként). Illetve az átlag / legsűrűbben szállított tárgyak tulajdonságait elég erősen beszámítani.
Nekem is tetszik valamennyi a Sólyom,de az EC/AH közelebb áll a 2 típus miatt. Lehet,hogy a Sólyom desszantra jó, de ha olyan tárgyat kell mozgatni, amit nem képes szállítani,mert ne mér a belsejébe vagy éppen túl nehéz, akkor máris földi logisztika vagy Cargodrop kell. Kérdés,hogy ez megoldható-e, illetve inkább az a kérdés,hogy meg akarják-e oldani.....
Például a Szolnokon régebben a Mil-ekből hátul ugrottak ki, gumicsókkal is, na ez például érdekes lehetne a Hawkból..
Embereknél: Jó a desszanthoz a Hawk, a Mil szerintetek kevésbé (dudi véleménye érdekelne,hogy mennyire kényelmes vagy kényelmetlen). Viszont én még nem nagyon láttam ejtőernyősöket Hawkból ugrani, ereszkedni már igen. Biztosan lenne nekünk elég Sólymunk a katonák szállítására? 1,5 - 2x annyi Sólyom kell,mint MIL. Ha valamit finomabban kell lejuttatni, a MIL-en láttam csörlőt, a Sólymon nem (Bár lehet én vagyok a vak).
Az embereknél nagyon fontos még a ki-, és beszállás ideje, bonyolultsága, főleg menekítésnél. A MIL-en egy ajtólövész van, a Sólyom pedig 2 oldalról tudja fedezni a katonákat. Szóval desszantra és korlátozott szállításra a Sólyom, Szállításra és desszantra a MIL.
2. Üzemeltetés:
A szállítókapacitások meghatározása után kiszámíthatjuk,hogy melyik gépből hány darab kellene. Mondjuk 10 MIL vagy 15 Sólyom. Ezután vegyük figyelembe az árakat és az üzemeltetés költségeit, feltételeit.
MIL: A ruszki üzemeltetési és a magyar is hasonló, tudjuk hogy ezeket a vasakat lehet kínozni,mert bírják. Az üzemeltetés terén jelentős tapasztalattal rendelkezünk (ELVILEG), kisebb trükkökkel gánya megoldásokkal. Nem szükséges hangár..stb. De az újaknál, lehet számunkra ismeretlen módszer, felszerelés. Az alkatrész utánpótlással nem valószínű,hogy unalomból szórakoznának Ivánék,tehát az alkatrész ellátás garantált. Olcsóbb a gép és Ivánéknál jó pont, a Sólyom drágább és a MIL rossz pont is lehet a USA vezetésénél.(Gripen után 2. sérelem)
Sólyom:
A nyugati és a magyar üzemeltetés között ÓRIÁSI különbség van. Ez a gép is kiforrott,de drága. Nincs vele tapasztalatunk, a lengyeleknek van, nem hiszem ,hogy a lengyelek problémáznának ha felkérnénk őket a kiképzésre, tapasztalat cserére. A gép beszerzése problémás és drága lehet, mi magyarok vagyunk, nem osztrákok. Rólunk a vélemények nagyon eltérőek a világ számos pontján, nekünk vannak ellenségeink például a románok,akik éppen az amikkal jóban vannak és keresztbe is ugathatnak.
Lényeg: A gép üzemeltetése költséges,igényes. A gépek és a hozzájuk tartozó alkatrészek beszerzése kérdéses lehet. Az üzemeltetéshez szerintem jelentős átalakítás lenne szükséges, de legalább AJÁNLATOS LENNE a reptéren. Fűtött,védett,zárt hangárok építése, IT eszközök..stb korszerűsítése/cseréje. Ez pedig nagyon drága, de ebben az esetben szükséges lenne. De véleményem szerint ez szükséges rossz a költségvetésnek és szükséges jó a haderőnek. Bár én akkor már a laktanyát is elkezdeném felújítani, magyar vállalkozókkal.(jönne vissza belőle pénz)
Ezen felül: Drága a sólyom, viszont több különböző változata van és talán jóval modernebb elektronika,védelmi rendszerek ami nem elhanyagolható. Illetve lehet van olyan hely, ahol lehet nem tudna leszállni ,ugyanis a Sólyom alacsony gép, a farok rész is alacsonyan van, így annak is stabilan kell állnia, míg a MIL-nél a farokrész magasan, van így nincs szüksége támaszra. (kicsit hülyén hangzik, de értitek)
3. Meghatározott darabszám:
Mivel vélhetően alacsony / kevés darabszámról beszélünk, ezért úgy gondolom,hogy ésszerű lenne különböző alkategóriák beszerzésében és a lehető legjobban felszerelt gépeket beszerezni (persze nem bőrfoteleket a pilótáknak).
Például 2-4 db kellene SAR-ra, aminél nem valószínű,hogy kell a fegyverzet, de ahogy nézem, mégis használnak rajta csörlőt, szóval az előbb említett csörlőhiányt visszavonom,ahogy az ejtőernyős kijelentést is (bár kényelmetlen sz*r lehet).
Ha már van egy darabszám nagyjából ellenőrizhető,hogy mekkora költségekkel járna. Itt nem csak a végleges árat kell figyelembe venni, illetve nem csak azt,hogy mennyit fogyasztanak, hanem azt is,hogy miben mekkora előrelépést jelenthet,mennyire biztonságos az üzemeltetése és hogy milyen kiszolgálást igényel...
(Én mondjuk pár alkatrészt is rendelnék hozzájuk, így az alkatrész ellátás egy darabig biztosítva lenne.)
Bár ha Sólyom, akkor pár kismadarat mellé dobnék,de ez csak álom, de akkor meg már a Mi 24 jöhetne a másik MIL mellé, vagy éppen EC. Számomra ezért is kérdéses az egész,szép álmokat hajkurászok ,mindig tovább gondolom aztán jön a pofon.