[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Sajnos nem tudok hinni a V4 együttműködésben, és sajnos ha én egy másik V4 tagállam lennék, nem tudnák hinni a magyarok komolyságában és szavahihetőségében.
Anno volt már próbálkozás a közös helikopter korszerűsítésre, ami kifulladt. Szerintem a lengyelek tanultak az esetből, van pénzük erre a célra, nem fognak senkire sem várni, azért hogy talán majd valamit megspórolnak.
Ne legyünk naivak a Gripen beszerzés után, nem a műszakilag, hanem a pénzügyileg legjobb ajánlatnak van a legjobb esélye és ez koránt sem biztos, hogy függeni fog a lengyelek választásától.

A lengyeleknél elég jelentős számú helikopterről van szó és két gyártó is élvezi a helyi iparban való részvétel előnyét, ezért koránt sem vagyok biztos benne, hogy nem fog mindkettő részesedni az üzletből. Ha így lesz, akkor ez mi döntésünket, vajon melyik gyártó felé fogja befolyásolni?

TG
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
Gondoltam trollkodásból beírom,hogy: " Bocsi srácok, Magyarországon élek, mi az a helikopter?" (Bár ez bántó lehetett volna pár embernek, ami nem lett volna célom).

Nos hoznék én is néhány gondolatot.

Az összehasonlításokhoz: Sokan szoktátok mondani,hogy ne hasonlítsuk a Leo2-t a T72-höz, most pedig a Sólymot a Milhez.
Más súllyal rendelkeznek az adott kategóriában... Ugye itt szokott jönni a Merci és a Trabant példája, ami igaz és a lényege,hogy felfedje a különbség nagyságát.

De könyörgöm, ha én egy Merciben ülök és 1 Trabant ellen versenyzek, akkor nem fogom megvárni a Trabantot, nem adok neki előnyt. Merciben ülök nem egy ócskavasban,nehogy már miatta legyen nekem rossz... Őszintén melyik hülye katona vagy hadvezetés mondaná azt,hogy nekünk van arra 200 Leo, a magyaroknak meg 15 T72, útban vannak, de legyünk már fairek, csak 10-15 Leo harcoljon ellenük, a többi csak várja meg a csata végét. Vagy melyik hülye katona az aki ha az ellenfél hatótávjába sétál, csak hogy fair legyen a küzdelem. Ez nem egy jó pofa film, itt háborúról beszélünk. Béke van? Lehet, de a hadseregnek a háborúk megnyerésére és nem a sírásra kell felkészülnie.

Tehát, hagyjuk az ilyen hülye példákat, szemléltetéshez jó, csak NEM életképes.


Hawk vs MIL:

Elsősorban szállító és nem harci helikopterekről beszélünk!
Ez egy fontos tény, a tender szempontjából! Persze jó lenne ha fegyverezhető lenne. DE! Elsősorban szállító feladatokat kell ellátnia.

Ezért szerintem a kérdések:

1. Mit,milyen módon és gyakran hova szoktak szállítani?

Itt nem a szolnoki katonákat kell számba venni, hiába magyarázna például dudi (boccs te vagy itt 1 szolnoki) hogy neki kényelmetlen a gép, vagy csúnya, ha éppen az aktuális feladatra az a legalkalmasabb. Ne a lövész komfort érzetét szolgálja, hanem a valós feladatokat.

Meg kell határozni,a várható legnagyobb szállítmány méreteit (magasság,szélesség, hosszúság,súly) és más igényeit (csak a helikopter belsejében szállítható vagy esetleg csak külső függesztményként). Illetve az átlag / legsűrűbben szállított tárgyak tulajdonságait elég erősen beszámítani.

Nekem is tetszik valamennyi a Sólyom,de az EC/AH közelebb áll a 2 típus miatt. Lehet,hogy a Sólyom desszantra jó, de ha olyan tárgyat kell mozgatni, amit nem képes szállítani,mert ne mér a belsejébe vagy éppen túl nehéz, akkor máris földi logisztika vagy Cargodrop kell. Kérdés,hogy ez megoldható-e, illetve inkább az a kérdés,hogy meg akarják-e oldani.....

Például a Szolnokon régebben a Mil-ekből hátul ugrottak ki, gumicsókkal is, na ez például érdekes lehetne a Hawkból..

Embereknél: Jó a desszanthoz a Hawk, a Mil szerintetek kevésbé (dudi véleménye érdekelne,hogy mennyire kényelmes vagy kényelmetlen). Viszont én még nem nagyon láttam ejtőernyősöket Hawkból ugrani, ereszkedni már igen. Biztosan lenne nekünk elég Sólymunk a katonák szállítására? 1,5 - 2x annyi Sólyom kell,mint MIL. Ha valamit finomabban kell lejuttatni, a MIL-en láttam csörlőt, a Sólymon nem (Bár lehet én vagyok a vak).

Az embereknél nagyon fontos még a ki-, és beszállás ideje, bonyolultsága, főleg menekítésnél. A MIL-en egy ajtólövész van, a Sólyom pedig 2 oldalról tudja fedezni a katonákat. Szóval desszantra és korlátozott szállításra a Sólyom, Szállításra és desszantra a MIL.

2. Üzemeltetés:

A szállítókapacitások meghatározása után kiszámíthatjuk,hogy melyik gépből hány darab kellene. Mondjuk 10 MIL vagy 15 Sólyom. Ezután vegyük figyelembe az árakat és az üzemeltetés költségeit, feltételeit.

MIL: A ruszki üzemeltetési és a magyar is hasonló, tudjuk hogy ezeket a vasakat lehet kínozni,mert bírják. Az üzemeltetés terén jelentős tapasztalattal rendelkezünk (ELVILEG), kisebb trükkökkel gánya megoldásokkal. Nem szükséges hangár..stb. De az újaknál, lehet számunkra ismeretlen módszer, felszerelés. Az alkatrész utánpótlással nem valószínű,hogy unalomból szórakoznának Ivánék,tehát az alkatrész ellátás garantált. Olcsóbb a gép és Ivánéknál jó pont, a Sólyom drágább és a MIL rossz pont is lehet a USA vezetésénél.(Gripen után 2. sérelem)

Sólyom:
A nyugati és a magyar üzemeltetés között ÓRIÁSI különbség van. Ez a gép is kiforrott,de drága. Nincs vele tapasztalatunk, a lengyeleknek van, nem hiszem ,hogy a lengyelek problémáznának ha felkérnénk őket a kiképzésre, tapasztalat cserére. A gép beszerzése problémás és drága lehet, mi magyarok vagyunk, nem osztrákok. Rólunk a vélemények nagyon eltérőek a világ számos pontján, nekünk vannak ellenségeink például a románok,akik éppen az amikkal jóban vannak és keresztbe is ugathatnak.

Lényeg: A gép üzemeltetése költséges,igényes. A gépek és a hozzájuk tartozó alkatrészek beszerzése kérdéses lehet. Az üzemeltetéshez szerintem jelentős átalakítás lenne szükséges, de legalább AJÁNLATOS LENNE a reptéren. Fűtött,védett,zárt hangárok építése, IT eszközök..stb korszerűsítése/cseréje. Ez pedig nagyon drága, de ebben az esetben szükséges lenne. De véleményem szerint ez szükséges rossz a költségvetésnek és szükséges jó a haderőnek. Bár én akkor már a laktanyát is elkezdeném felújítani, magyar vállalkozókkal.(jönne vissza belőle pénz)

Ezen felül: Drága a sólyom, viszont több különböző változata van és talán jóval modernebb elektronika,védelmi rendszerek ami nem elhanyagolható. Illetve lehet van olyan hely, ahol lehet nem tudna leszállni ,ugyanis a Sólyom alacsony gép, a farok rész is alacsonyan van, így annak is stabilan kell állnia, míg a MIL-nél a farokrész magasan, van így nincs szüksége támaszra. (kicsit hülyén hangzik, de értitek)


3. Meghatározott darabszám:

Mivel vélhetően alacsony / kevés darabszámról beszélünk, ezért úgy gondolom,hogy ésszerű lenne különböző alkategóriák beszerzésében és a lehető legjobban felszerelt gépeket beszerezni (persze nem bőrfoteleket a pilótáknak).

Például 2-4 db kellene SAR-ra, aminél nem valószínű,hogy kell a fegyverzet, de ahogy nézem, mégis használnak rajta csörlőt, szóval az előbb említett csörlőhiányt visszavonom,ahogy az ejtőernyős kijelentést is (bár kényelmetlen sz*r lehet).

Ha már van egy darabszám nagyjából ellenőrizhető,hogy mekkora költségekkel járna. Itt nem csak a végleges árat kell figyelembe venni, illetve nem csak azt,hogy mennyit fogyasztanak, hanem azt is,hogy miben mekkora előrelépést jelenthet,mennyire biztonságos az üzemeltetése és hogy milyen kiszolgálást igényel...
(Én mondjuk pár alkatrészt is rendelnék hozzájuk, így az alkatrész ellátás egy darabig biztosítva lenne.)

Bár ha Sólyom, akkor pár kismadarat mellé dobnék,de ez csak álom, de akkor meg már a Mi 24 jöhetne a másik MIL mellé, vagy éppen EC. Számomra ezért is kérdéses az egész,szép álmokat hajkurászok ,mindig tovább gondolom aztán jön a pofon.
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Pela!

Akkor egy-két apró megjegyzés:

Ugye ismered ezeket a képeket? Az hogy egy helikopter hol tud valamit kirakni, az a forgószárny és a farokrotor által bejárt területtől, és a pilóta ügyességétől függ, és nem a kerék elrendezésétől. (természetesen ezek nem a legideálisabb helyzetek és ritka kivételek)

Helo.JPG


6a00d8341bfadb53ef0128771cfb64970c-pi


clip_image030.jpg


Eddig az UAZ-on kívül - aminek mellesleg semmi értelme nem volt - mi volt az a legnagyobb tárgy amit a helikopter belsejében kellett szállítani és nem lehetett külső függesztéssel? Az MH miért is használja a helikoptereit ejtőernyős ugratásra, és a mai hadviselésben mekkora a valószínűsége, hogy a katonákat helikopteren szállítva de ejtőernyővel helyezik ki a harctéren - a kutatómentőket kivéve, bár szerintem ott is ritka kivétel amikor nem lehet kötélen leereszkedni?

A csőrlőről nem beszélek azt már megválaszoltad magadnak.

Ezeket a kérdéseket azért tettem fel, hogy végiggondold, hogy valóban lényeges és/vagy valós kérdések-e ezek, vagy inkább olyanokról kellene gondolkodni, mint az éjszakai repülési képesség, a függeszthető külső teher nagysága, az egy óra repülésre jutó karbantartási idő, speciális kiszolgáló eszközök száma, a javításközi üzemidők és azok mélysége stb.

TG
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
ambasa:

A leszállásnál pl a helipadok méretére gondoltam, ott pedig nem lebegni szokás,ezért ott számít a sólyom esetében,hogy a hasának mekkora része lógna le, vagy sem.

A második képen lévő helyzetből elég meredeken tudnál sérülteket menteni szerintem... mert van,hogy azt is kell,bár ezt bármelyik géppel. Tudjuk,hogy a honvédek sok esetben abból a bizonyosból is várat építenek.... Viszont a képeken lévő pilóták szerintem jelentősen több tapasztalattal rendelkezhetnek mint a mi pilót
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
ambasa:

A leszállásnál pl a helipadok méretére gondoltam, ott pedig nem lebegni szokás,ezért ott számít a sólyom esetében,hogy a hasának mekkora része lógna le, vagy sem.

A második képen lévő helyzetből elég meredeken tudnál sérülteket menteni szerintem... mert van,hogy azt is kell,bár ezt bármelyik géppel. Tudjuk,hogy a honvédek sok esetben abból a bizonyosból is várat építenek.... Viszont a képeken lévő pilóták szerintem jelentősen több tapasztalattal rendelkezhetnek mint a mi pilótáink.

Én nem írtam,konkrét méreteket,hogy pl UAZ nagyság terhet vigyenek, mivel soha nem szolgáltam a helikoptereseknél így nem tudom,miket szoktak szállítani. Az ejtőernyős ugráshoz pedig, mi van ha éppen nincs elérhető szállítógép?(Jelen esetben nem nehéz elképzelni..) Vagy ha a szállítógép elérhető lenne, de helikopterrel sokkal gyorsabban odaszállíthatók lennének, akkor valószínű a helit küldik.

Éjszakai repülés, ne haragudj de erre a reakcióm: Miii vaaaan?

Szerintem ez egy alap dolog... a külső teher nagyságára is gondoltam. A többi szerintem az üzembentartáshoz és költség kérdése. Szerintem elsőnek a feladatot és a szállítandó teher nagyságát szűrjük ki,hogy egyáltalán mire és mekkora gép kell.
Azután jönnének az üzemeltetés kérdései amiket te is felvetettél és utána a darabszám.
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Pela!

-Magyarországon hány helipad van amit a honvédségi helikoptereknek használniuk kell? És ha van (mondjuk a Honvéd kórház tetején), biztos, hogy nem fér el rajta a az UH-60-as, vagy más nyugati típus is, hogy ne csak erre a korlátozzuk-le a kérdést. Vajon a helipad méretéhez kell vásárolnunk helikoptert, vagy esetleg a helipadot kell átalakítanunk a vásárolt forgószárnyúhoz?
-A sérültek fedélzetre emeléséhez le kell szállni? Nem hiszem, hogy a hegyekben, vagy a tengeren leszállnak a helikopterek a sérültért, ezért van rajtuk csörlő és ezért vannak olyan hámok és ágyak amikkel a fedélzetre lehet juttatni őket.
-Ha nincs szállítógép és helikopterrel kell helyettesíteni azt, akkor miért is kell ejtőernyővel kiugrani, miért nem lehet leszállni, vagy kötélen lejuttatni a deszantot? Az ejtőernyős deszantot azért találták ki, mert a repülőgépből így lehetett lejuttatni a katonát, ha nem volt ott repülőtér, amire leszállhatott, de ugyanez nem vonatkozik a helikopterekre is.

Az hogy ma milyen pilótáink vannak arról nincsenek tapasztalataim, de nem becsülném le őket, már csak az afganisztáni mentorok miatt sem, akik azért szépen repültek az utóbbi időben. Anno azért én még láttam olyan magyar pilótát aki hátrafelé spirálozva szállt fel a Mi-8-assal és megmondta, hogy ferdén van beépítve a botkormány, ami elvileg lehetetlen, de mégis neki volt igaza.

TG
 

shornet24

Active Member
2011. július 7.
272
65
28
pela3: Az új mileknek is van mindkét oldalon ajtójuk sőt a bal oldalon még meg is növelték a méretét a jobb oldalon meg felrakták a cserépkályhát így elfér jobb oldalon is egy ajtó!
Azért mert nekünk nincs az még nem azt jelenti, hogy a mil nem igényli a fedett helyet! Egy SAR feladatú helikopteren meg illene ha ki volna alakítva az ajtólövésznek a fészek, ha éppen békeidőben nem is létszükséglet! :) Ejtőernyős ugratásra meg nekünk legjobb egy m-28-as kaliberű gép! Szerintem olcsóbb volna ilyenre nyüstölni mint egy an-26 vagy egy mi-17 kategóriájú repülőgépet vagy helikoptert!

De ha felújítanák csak a mi-17-ket, és netán idő előtt lecserélnék, akkor egy pár éve nagyjavított jelentős üzemidő tartalékkal rendelkező mi-17 flottára úgy rámarnának mint tyúk a takonyra! Ha meg nem mutyizzák meg a dolgot lehet hogy nem is rossz pénzért! És akkor még Csabesz mondta hogy "helikoptereink nem a szemétdombra valók!" !?
 

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 616
5 384
113
Újdörögdön a romvarosban töbször is hajtottak vegre pilotaink a kepekhez hasonlo manovereket lapostetorol.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 976
66 163
113
Had kérdezzem meg, mi közünk van a lengyel gépbeszerzéshez? Kit érdekel? Magyarok vagyunk nem lengyelek. Más ország más népszokások. A saját seregünk országunk igényei szerint döntsünk ne a lengyel, vagy akár kanadai vagy mit tudom én milyen népség megbundázott beszerzései miatt.
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 728
2 511
113
Ambasa@ Azt azért ne feled hogy katonai meg mozzanatokban általában nem rajokat mozgatunk hanem szakaszokat de inkább századokat és azoknak többnapos ellátmányt . Erre viszont minél nagyobb, terhelhetőbb gép kell. (Lásd a hollandokat várpalotán CH47) Én szívem szerint CH53k -at vennék de, de azért legyünk reálisak megfizethető nagy teljesítményű kategóriában nem sok típus jöhet szóba.(Mi8/171) Én már pakolásztam néhányszor MIL típusokat és volt már szerencsém UH-1 hez is de nem voltam elragadtatva tőle. Igaz Uh-60 hoz csak repnapon volt szerencsén látni de nem sokban nagyobb mint egy Uh-1. Miért vegyük Picup-ot mikor nekünk rendes teherautó kell.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
Értem az érveiteket és nem is a magyar pilótákat akarom lebecsülni,mert a lovaglás és a repülés a vérünkben van.

De azért ne feledjünk,hogy a MIL és az UH valószínűleg teljesen más tulajdonságokkal rendelkezik,amit ki kell tapasztalni és meg kell szokni. A helikopterek beszerzése pedig nem jelenti a szállítógépek cseréjét / üzemidő-hosszabbítását.

A helipados érved értem és valamilyen szinten egyet is értek vele. Viszont lehet páran néznének ha eléjük vágnák,hogy bizony a SAR miatt,lehet hogy kéne erre-arra a kórházra 1 helipad vagy annak módosítása. (Mert ugye van olyan,hogy légiúton kell szállítani,akkor pedig nem szerencsés mentőbe átpakolni) bár ez legyen az egyik utolsó szempont.

A sérültek mozgatása csörlővel sokszor kockázatosabb lehet,mint ha hordágyon vinnék.
Persze nem mentőhelit akarunk,de MEDEVAC-ra nem az OMSZ-t fogják küldeni. (Mondjuk ezért is gondoltam az eltérő fullos altípusokra)

Helikopterrel ha az arcvonal közelébe kell vinni a pl dudiékat akkor nem valószínű,hogy lefog szállni a helikopter,vagy épp alacsonyan szállna.


Persze,amúgy régen engem is megköveztetek ezért,bár írtam nagy hülyeséget,pl a Mi 26-ot amit azóta is csodálok :D

Ideális eset lenne, 1 könnyű és 1(v2) közepes helikopter század.
Erre jönne 1 könnyű és 1 közepes szállítógép.
Persze jó lenne harciheli és több Griff is.


De akkor én arra kérdezek rá,vissza kötekedően ( ;) :D ),hogy hány M28-as kéne? 2-3? Valóban megérné,ez mellett mennyit repülnének az ancsák vagy ancsa kategóriás gépek?
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
Ambasa@ Azt azért ne feled hogy katonai meg mozzanatokban általában nem rajokat mozgatunk hanem szakaszokat de inkább századokat és azoknak többnapos ellátmányt . Erre viszont minél nagyobb, terhelhetőbb gép kell. (Lásd a hollandokat várpalotán CH47) Én szívem szerint CH53k -at vennék de, de azért legyünk reálisak megfizethető nagy teljesítményű kategóriában nem sok típus jöhet szóba.(Mi8/171) Én már pakolásztam néhányszor MIL típusokat és volt már szerencsém UH-1 hez is de nem voltam elragadtatva tőle. Igaz Uh-60 hoz csak repnapon volt szerencsén látni de nem sokban nagyobb mint egy Uh-1. Miért vegyük Picup-ot mikor nekünk rendes teherautó kell.

CH53k az elég ronda vas ( talán már szép is :D ) és tényleg hatalmas dög. Engem mondjuk érdekelne milyen tapasztalat van velük,de azért ide talán mégis csak nagy. Sajnos '20 után kis ország lettünk...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 416
74 283
113
Ambasa@ Azt azért ne feled hogy katonai meg mozzanatokban általában nem rajokat mozgatunk hanem szakaszokat de inkább századokat és azoknak többnapos ellátmányt . Erre viszont minél nagyobb, terhelhetőbb gép kell. (Lásd a hollandokat várpalotán CH47) ...

Mikor csinált ilyet a Magyar Honvédség legutóbb?
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Lutero!

Azt azért ne feled hogy katonai meg mozzanatokban általában nem rajokat mozgatunk hanem szakaszokat de inkább századokat és azoknak többnapos ellátmányt .

Ezt légy szíves magyarázd el az amerikai hadsereg vezetőinek, hogy mennyire ostobák voltak, amikor rendszeresített kb 1200-1300 ilyen helikoptert, és ráadásul ezen küldik nap, mint nap a harcmezőre a katonáikat.

TG
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Mellesleg továbbra is, azért mert a Mi-8 váltótípusát keressük, vajon ugyanakkora helikopterben kell gondolkodnunk? Még mindig ugyanazok a katonai feladatok állnak előttünk, mint 1975-ben? Még mindig azokat a harcászati eljárásokat alkalmazzuk, vagy azokat kell kell alkalmaznunk, mint 1975-ben? Egyáltalán ugyan arra a feladatra keresünk helikoptert, mint amiért 1975-ben rendszeresítettük? És ez igaz a szállító-repülőgépekre is, de ez itt most OFF.

A nehéz helikopter kérdése, én valamikor azt írtam, hogy ezeket a helikoptereket, csak nagyobb államok illetve egy-két kivételként tengerparti, vagy magashegyi államok rendszeresítették, de mostanában látok egy olyan folyamatot, hogy már ettől eltérő fegyveres erők is rendszeresítik, illetve játszanak a gondolattal. Úgyhogy, ha nem is a közeljövőben de középtávon nem tartom ördögtől való gondolatnak 4-6 CH-47-est, de csak az után, hogy már elegendő számú közepes és könnyű helikoptert szereztünk be, és a Mi-17-esek teljesen kikoptak, leginkább azok helyett. Ez esetben létrejöhetne egy egészséges, hármas felosztású szállítóhelikopter flotta, illetve megmaradna. Persze előbb ehhez a döntéshozóknak fel kellene adniuk az olyan téveszméiket, hogy az egységes flotta a gazdaságos.

De amit reális lehetőségként szerintem meg kellene céloznia a magyar katonai és politikai vezetésnek, az a 7 Mi-17-esek sürgős nagyjavítása mellett 6-12 közepes szállítóhelikopter beszerzése (direkt nem írok típust), majd ugyanennyi könnyű helikopter vásárlása mellé, ami akár függhet is de lehet független a mentők beszerzésétől, sőt azok tapasztalatai, mivel valószínűleg hamarabb bekövetkezik hasznos lehetnek.

Persze mielőtt valaki felhívja rá a figyelmemet, igen, tudom, hogy ennek bekövetkezésére semmi esély...

TG
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 280
27 152
113
Egyet kell értsek azzal, hogy ha a minyók utódját keressük, akkor nem a minyók kapacitásából kellene kiindulni. Én úgy vélem, hogy egy század könnyű helikopterrel (AW109), egy század Blackhawkkal és két-három Mi-26-al (ami jóval jobb választás a CH-17-nél, ami csak magashegységi területen van előnyben a nagy minyóval szemben) lehetne optimális esetben megújítani a magyar szállítóhelikopter flottát. De jelenleg a legsürgősebb a meglévő Mi-17-esek nagyjavítása lenne. Iszonyú pazarlás lenne nem nagyjavítani azokat a helikoptereket, amikben még van vagy tíz év.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 280
27 152
113
CH-47 természetesen. A Mi-26 minden tekintetben előnyösebb csapatszállításra, teheremelésre, stb. és azzal egyetértek a fentebbiek közül, hogy a Mi-8 inkább tűnik szükségmegoldásnak eredetileg a szovjetek részéről, mint jól átgondolt koncepciónak. Az az amerikai UH-1, majd az utódja, az UH-60 volt.
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Pela!

aki nem ért meg egy helipad létesítésének okát egy kórház tetején, az már magának a helikopter beszerzésének az okát sem, innentől, meg kit érdekel a véleménye. Én azért bízok benne, hogy a magyar lakosság többségének ezt el lehet magyarázni.

Helikopterrel ha az arcvonal közelébe kell vinni a pl dudiékat akkor nem valószínű,hogy lefog szállni a helikopter,vagy épp alacsonyan szállna.

Hát szerintem a harctéri tapasztalatok nem ezt mutatják. Anno Afganisztánban a szovjet helikopterek megengedett minimális repülési magassága 50m volt, amit később 25-re vittek le, mégis előfordult olyan, hogy gép orrfutó nélkül ért haza.

131747866.jpg


TG