[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Valahogy nem értem ezt a helikoptermizériát. A négy nagyjavított Mi-17-el, a három Mi-8T-al, talán egy finn Mi-8 és egy volt iraki Mi-8T-val valamint két Mokuskával, már 11 helikopterünk van, ebből 9 viszonylag sok üzemidővel. A békebeli feladatokra, és elsősporban katasztrófaelhárításra (árvizi külső emelés, és kitelepítés) elégséges a helyzet. Jó volna a maradék Mi-17-eseket is kiküldeni (úgy emlékszem kettő van még..) és akkor 4-5 évig viszonylag rendben vagyunk. Ami inkább kéne a NVG képesség visszaszerzése, tehát a Mi-17N-é korszerűsítés a gépeknél..

A komány nem is szándékozik tenderre fordítani pénzt, csak "lökésszerű" beszerzéssel, ami egy marhaság..
Ami inkább aggaszt, hogy mi a fenének kéne a Zlin-ek és a Griffek közé egy átmeneti típust rendszeresíteni, amikor inkább a hajózóképzés nemzetközileg kéne megoldani, csak talán a kanadai helyett olcsóbban. Egy harci típus kéne a Griff és inkább óraszám és gépszám növelés, mint egy harckiképző század, ALCA-val, vagy hasonlóval..
Felesleges pénzkidobás, csak valakiknek üzlet lenne.
Amit a heli-témáról írtál azzal tökéletesen egyetértek, a gépekben még rengeteg kirepülhető idő van, csak időnként nagyjavítás kell hozzá, na meg legalább a fele gépet fel kellene szerelni éjjellátóval, és kiképezni rá az állomány 70%-át.
A másik témában viszont minimum két választásunk van. A kanadai szerződés 2020-ig tart, nekem nincs infó hogy ez mennyibe került és mennyire érné meg hosszabbítani, de tartok tőle hogy a mi igényeinkhez képest drága és részben kihasználhatatlan. Tehát vagy idejében meg kell hosszabbítani, vagy más megoldást kell keresni. Ha itthoni pilóta-képzésben gondolkoznak, ahhoz tényleg kell minimum egy közbenső tipus a kis alapkiképző motoros gép és a Gripen közé, vagy valamilyen LGT-gép vagy egy ALCA-kategória. Vagy másik megoldásként összejátszani pl. a horvátokkal, ha nekik van szabad kiképző-kapacitásuk. Nekem úgy tünik hogy a HM nem akarja hosszabbítani a kanadai szerződést, akkor viszont gyorsan el kell kezdeni kiépíteni egy új kiképzési rendszert hogy 2020-ra már flottul működjön és ne akkor kelljen kapkodni.
 
M

molnibalage

Guest
Hazai pilótaképzésnek semmiféle realitása nincsen. Van egyáltalán elég oktató minősjtési pilóta itthon? Kanadában is talán van 1-2 oktató... Ezen felol egy 14 gépes légierőnek olyan kevés kiképző gép kell, hogy pénzügyi csőd fenntartanil nemhogy felépíteni egy ilyet. Ha csak 4-5 ALCA kategóriájú gépet veszünk, abból órák ezreit lehet Kanadában repülni sanszosan. Még elméleti szinten sem látom azt, hogy ez hogyan térülne meg. Ha meg Kanadában kihasználatlan kapacitása van, akkor vagy túl sokat bérlünk és odafent elnéztek valamit - enyje... - vagy simán pilótaihány van és a kutya nem akar már katonai pilóta lenni itthon a feltételek és körülmények miatt. Ezért még inkább enyjebejnye...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 470
55 547
113
Hát ha Magyar-Cseh-Szlovák Gripen flotta lesz és összefogás, akkor lehetne közös kiképzést csinálni. De ehhez nekünk megint nem kell venni semmit, hiszen a Cseheknél bőven van ehhez repülőgép. (5 db L159 + 4 db L-39ZA kiképzőgép, elvileg)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vzdušné_síly_Armády_České_republiky
Így Kanada helyet a 3 ország a Csehekhez járna kiképzésre. Vagy ha épp kell átrepülnének a Cseh gépek hozzánk.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Hazai pilótaképzésnek semmiféle realitása nincsen. Van egyáltalán elég oktató minősjtési pilóta itthon? Kanadában is talán van 1-2 oktató... Ezen felol egy 14 gépes légierőnek olyan kevés kiképző gép kell, hogy pénzügyi csőd fenntartanil nemhogy felépíteni egy ilyet. Ha csak 4-5 ALCA kategóriájú gépet veszünk, abból órák ezreit lehet Kanadában repülni sanszosan. Még elméleti szinten sem látom azt, hogy ez hogyan térülne meg. Ha meg Kanadában kihasználatlan kapacitása van, akkor vagy túl sokat bérlünk és odafent elnéztek valamit - enyje... - vagy simán pilótaihány van és a kutya nem akar már katonai pilóta lenni itthon a feltételek és körülmények miatt. Ezért még inkább enyjebejnye...
Fogalmunk sincs mibe kerül/fő egy kanadai éves kurzus (nemcsak a repidő+oktató, hanem szálloda, ottani étkezés, ottani élet költségei kiküldetési pénzzel kifizetve, meg a jó ég tudja mi jön még hozzá), van-e elég jelentkező a kifizetett/lefoglalt helyekre (volt amikor nem tudtunk növendéket küldeni a kifizetett helyre) szóval nincs elég infó hogy reálisan fel tudjuk mérni. A HM viszont nem ad ki ilyen szintű adatokat ... szóval valahogy nem akar működni az a nyitottság és civil felügyelet, mert hogy működhetne, ha nem tudunk róla semmit?! A pilóta-jelöltekkel szemben támasztott feltételeken is kicsit elgondolkozhatna a HM (diplomát elvárnak, de meglévő min repórát nem?!!), mert így mire gép közelébe kerülnek, többszáz repóra hátrányban lehetnek a külföldi kollégákhoz képest.
 
M

molnibalage

Guest
Fogalmunk sincs mibe kerül/fő egy kanadai éves kurzus (nemcsak a repidő+oktató, hanem szálloda, ottani étkezés, ottani élet költségei kiküldetési pénzzel kifizetve, meg a jó ég tudja mi jön még hozzá), van-e elég jelentkező a kifizetett/lefoglalt helyekre (volt amikor nem tudtunk növendéket küldeni a kifizetett helyre) szóval nincs elég infó hogy reálisan fel tudjuk mérni. A HM viszont nem ad ki ilyen szintű adatokat ... szóval valahogy nem akar működni az a nyitottság és civil felügyelet, mert hogy működhetne, ha nem tudunk róla semmit?! A pilóta-jelöltekkel szemben támasztott feltételeken is kicsit elgondolkozhatna a HM (diplomát elvárnak, de meglévő min repórát nem?!!), mert így mire gép közelébe kerülnek, többszáz repóra hátrányban lehetnek a külföldi kollégákhoz képest.
Valahol írták, hogy asszem 4-5 millió USD mire egy pilóta hazajön és Gripenre ülhet. Nagyon sok pilótát kellene képezni, hogy akár csak egy 4-6 gépes ALCA "flotta" valaha visszahozza az árát. Semmiféle realitása nincs ennek.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 924
8 274
113
Ami Kanada, Lengyelország, Svédország mellett szólna a csehek helyett, az az alacsony illetve nagysebeségű repülés gyakorlása. Cseh, szlovák, magyar föld felett, egyszerűen a viszonylag kis földrajzi területünk miatt nincs elég nagyméretű légtér (nem veritkálisan, horizontálisan :).. Bár ezt meg lehetne oldani bevonva a svédeket pld a visegrádiak Gripen kiképzésébe..
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 924
8 274
113
Nem igazán szoktak az Adria felett sem gyakorolni, még az olaszok sem, hanem húznak Decire... (Szardínia). Megfelelő hely Svédország, mert egyrészt gyártó, másrészt Európa legnagyobb lőtere, és légtere ott van (oroszokat nem számítva).. A kérdés a ceruza vége, illetve a mit is akarunk a hajózóktól elvárni. Ha QRA csak, akkor tényleg felesleges, de ha multirole harci repülőgép kezelése, akkor az alacsony nagysebességű repülések, a manőverező légiharcok, a COMAO feladatok gyakorlásához nagyobb légterek szükségesek (és ráadásul nem néhány repülőgép)
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 937
65 935
113
Gondolom valami ex Albatrosz pilóta van befolyásos helyen. Szerintem ráharaptak a mókuskák esetére hogy milyen jót tesz a légi jártasságnak és olcsó. Na a 3 Jak helyett most lesz 2 Zlin, ami nem baj, csak azért azokon légi jártasságot fenntartani egy Gripppen mellett... Ennyi erővel motoros sárkány is lehetne ugye, gondolom itt jutott valakinek az eszébe hogy bezzeg de jó is volt még 10 éve mikor volt pár (4-5) L-39. Szóval kb azt az állapotot akarják restaurálni szerintem, alap valami,semmi harci változat, mert ahhoz fegyver is kéne. A többi csak duma a közvélemény felé aki azt látja hogy jé de okosak megspórolunk majd egy halom pénzt, pedig valójában nem is erről lesz szó. Ahogy molni már többször is leírta ez így értelmetlen lenne ha a nyilatkozott helyzetet akarnák.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 937
65 935
113
Nemrég kiesett 2 Gripen, és a balti égen is kint voltunk. Pilóta volt elég csak gép nem szvsz, repülniük viszont kellett volna valamivel. A pilóták pedig repülni akarnak, Gripen után beülni egy zakatoló Jak ülésébe kb mint egy SAAB és a Trabant viszonya. Kiköveteltek valamit ami mégis legalább egy Renault Megan szintjén van.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 210
26 948
113
milyen jót tesz a légi jártasságnak és olcsó

Magyarországnak nem szabad sugárhajtású gyakorlógépet beszereznie két oknál fogva:
1. Nincs rá szükségünk, mert a pilótaigényünk minimális, annak képzését csak külföldi együttműködésben lehet épeszűen megoldani.
2. Még véletlenül sem szabad előidézni olyan helyzetet, hogy bármi mással repüljenek a Gripen helyett. A Gripennel kell a lehető legtöbbet repülni!
 
  • Tetszik
Reactions: endre

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 814
305
83
Gondolom valami ex Albatrosz pilóta van befolyásos helyen. Szerintem ráharaptak a mókuskák esetére hogy milyen jót tesz a légi jártasságnak és olcsó. Na a 3 Jak helyett most lesz 2 Zlin, ami nem baj, csak azért azokon légi jártasságot fenntartani egy Gripppen mellett... Ennyi erővel motoros sárkány is lehetne ugye, gondolom itt jutott valakinek az eszébe hogy bezzeg de jó is volt még 10 éve mikor volt pár (4-5) L-39. Szóval kb azt az állapotot akarják restaurálni szerintem, alap valami,semmi harci változat, mert ahhoz fegyver is kéne. A többi csak duma a közvélemény felé aki azt látja hogy jé de okosak megspórolunk majd egy halom pénzt, pedig valójában nem is erről lesz szó. Ahogy molni már többször is leírta ez így értelmetlen lenne ha a nyilatkozott helyzetet akarnák.
Már nincs ex Albatrosz pilótánk sem! Már lejárt a szolg. alkalmassági. Hiába akarnák...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 315
74 139
113
Szerintem itt is valami olyasmi lehet a háttérben, mint a légcsavaros kiképző repülőgépeknél és a futárhelikoptereknél. Katonai szempontból semmi szükség nincs rájuk, ilyen pilóta képzési igény mellett fenntartásuk értelmetlen, kiszervezni olcsóbb és hatékonyabb lenne a képzést. Viszont van a Honvédségnél nagyon sok olyan, aki bár íróasztal mögött ül, de bérpótlékot kap azért mert "repülő ember". Ehhez minden évben teljesíteniük kell néhány repült órát. Sugárhajtású típusnál pedig még nagyobb a bérpótlék. És hát az "íróasztal mögött ülők" szeretnek repülni, lehetőleg nem saját pénzen. A Gripen pilóták légi jártasságának fenntartása egy másik típussal értelmetlen, inkább veszélyforrás.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 652
5 409
113
Anno a 29-es mellett használtuk az Albákat, akkor az mire volt jó? Egyszerűbb feladatokat azzal csinálták a Miges srácok is
 
M

molnibalage

Guest
Anno a 29-es mellett használtuk az Albákat, akkor az mire volt jó? Egyszerűbb feladatokat azzal csinálták a Miges srácok is
Arra a korszakra a vegetálás szó illik. Megvoltak, használtuk őket, de annak indikátora volt csak, hogy mennyire el volt baszva az egész ML.

http://legiero.blog.hu/2009/11/25/bucsu_az_albatol_az_alca_helyet_ker
Idézet Zordtól kicsit kiegészítve.

Nem tudom, hogy a matekot lefuttatta-e mindenki, de 12800/20/15=42,6 Szóval a magyar rendszerben egy Alba átlagosan 42,6 órát repült. Évente.
Hihetetlenül tisztelem ebben az országban a legkülönbözőbb erőforrások optimális kihasználtságát...

A 29-es srácok repkedtek vele, de az én szememben gyakorlatilag semmi értelme nem volt. Ha egy vadászpilóta Albán bohóckodik, hogy alap készségeket ne vesszen el, akkor ott nem hadrafogható pilótáról és légierőről van szó.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 652
5 409
113
Arra a korszakra a vegetálás szó illik. Megvoltak, használtuk őket, de annak indikátora volt csak, hogy mennyire el volt baszva az egész ML.

http://legiero.blog.hu/2009/11/25/bucsu_az_albatol_az_alca_helyet_ker
Idézet Zordtól kicsit kiegészítve.

Nem tudom, hogy a matekot lefuttatta-e mindenki, de 12800/20/15=42,6 Szóval a magyar rendszerben egy Alba átlagosan 42,6 órát repült. Évente.
Hihetetlenül tisztelem ebben az országban a legkülönbözőbb erőforrások optimális kihasználtságát...

A 29-es srácok repkedtek vele, de az én szememben gyakorlatilag semmi értelme nem volt. Ha egy vadászpilóta Albán bohóckodik, hogy alap készségeket ne vesszen el, akkor ott nem hadrafogható pilótáról és légierőről van szó.

És azóta a vezetésben mi változott? :) Figyeld meg, lesz itt nekünk 4-5 új Alba. Ha ez a Zrínyi program végig is menne (kizártnak tartom), egyetlen normális, hatékony beszerzés nem lesz
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 140
113
Nemrég kiesett 2 Gripen, és a balti égen is kint voltunk. Pilóta volt elég csak gép nem szvsz, repülniük viszont kellett volna valamivel.
Errol jut eszembe - megint rossz topikban kerdezek - de tudja valaki mi lett a sorsa a serult pilotanak? Kadar Sandor ornagyrol hallottatok azota valamit? Masfel ev alatt szerencses esetben lefuthatott a teljes rehab es esetleg a legijartassagi visszaszerzese is. Anno azt nyilatkozta, hogy ezert az eselyert valasztotta a nem invaziv ellatast. Sikerult neki?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 937
65 935
113
Szerintem itt is valami olyasmi lehet a háttérben, mint a légcsavaros kiképző repülőgépeknél és a futárhelikoptereknél. Katonai szempontból semmi szükség nincs rájuk, ilyen pilóta képzési igény mellett fenntartásuk értelmetlen, kiszervezni olcsóbb és hatékonyabb lenne a képzést. Viszont van a Honvédségnél nagyon sok olyan, aki bár íróasztal mögött ül, de bérpótlékot kap azért mert "repülő ember". Ehhez minden évben teljesíteniük kell néhány repült órát. Sugárhajtású típusnál pedig még nagyobb a bérpótlék. És hát az "íróasztal mögött ülők" szeretnek repülni, lehetőleg nem saját pénzen. A Gripen pilóták légi jártasságának fenntartása egy másik típussal értelmetlen, inkább veszélyforrás.
Valami ilyesmire gondoltam én is. Az ilyen Ugrik féléknek szükséges ez kb akik repülnek évi 10 órát Gripennel. Netán még azt is elsütik felfelé hogy a beszerzendő gyakorlógép kevesebbet fogyaszt mint a Gripen. :)
 
M

molnibalage

Guest
És azóta a vezetésben mi változott? :) Figyeld meg, lesz itt nekünk 4-5 új Alba. Ha ez a Zrínyi program végig is menne (kizártnak tartom), egyetlen normális, hatékony beszerzés nem lesz
Új Alba nem nagyon, mert új L-39 tudtommal már nincs. Van ALCA és újabb változat, aminek a neve nem ugrik be.