Nah, oké. Próbáljuk meg.
Honvédelmi költségvetés.
Csak sajnos elviszi a novekvo”rezsi” :/
Reál értékben biztosan nem ötszörös a különbség. Persze nem mindegy mit tekintesz bázis évnek....
Meg hát miket is számolnak el ebben a költségvetésben, meg milyen zárolások vannak benne stb...
Papíron jó, mint mindig minden, a valóság meg erősen más sok esetben.
Abban sztem megegyezhetünk jelentősen nőttek a honvédelmi kiadások.
2015-öt tekintettem bázisévnek, onnantól indult kb. a Z gondolata.
Azért egyszerű, ha euróban számoljuk, mert akkor a forintromlás nem torzítja felfelé a a szorzót.
Gyakorlatilag a 3%-os, vagy az alatti inflációs években 15-20%-ékban nőtt a honvédelmi költségvetés. Ez kb, éves 15%-os reál növekmény volt. Egyedül tavaly csökkent 10 év óta először nominál és reálértékben is. De ez egy viszonylag már magas GDP 2%-os értéken.
Abban igazad van ezek mindig csak a tervezetek, a ténylegesen elköltött összeg, sokszor kevesebb. Bár voltak évek amikor voltak évközben plusz átcsoportosítások is. Vannak zárolások, bár van olyan zárolás amit később feloldanak, illetve mindig vannak bizonyos maradványösszegek. És reálisan valóban nemcsak ezt a számot kellene nézni.
De én ezt dobtam össze, más még baszott mást összedobni.
Viszont hogy ne a levegőbe beszéljünk, már megígértem összedobom azt is mi lett ténylegesen elköltve.
Tavaly például 60 mrd hiján a teljes büdzsé elköltésre került.
Hogy miket számolnak el ebben, arra talán a zárszámadási törvény a válasz.
Extrém hülyeségre ami abszolút nem kötődik a tárcához én nem emlékszem.
Persze a huszárprogi 22 óta biztos megnőtt, de például ami sokszor vád szokott lenni, hogy a sportköltségvetés ide van elszámolva az hülyeség, az külön van kezelve.
Mégis minden emelés ellenére, hogy lehet, hogy mindig pénzhiány van a Honvédségnél?
Erre egyszer már fent utaltunk. Vannak év közbeni zárolások. Az utóbbi évek 2020 óta nem a kiszámítható gazdasági környezetről szólt. Volt 2 durva sokk, covid + a háború, ami durván megboritott minden tervet. Ráadásul a háború a haditechnikai eszközök árait is kilőtte és valszeg a fenntartásukhoz az eszközök és szolgáltatások is ugyanígy drágultak.
A cseheknél most fókuszban van hogy a Titus több mint kétszeresébe kerül mint két éve és a különlegeseknek szánt páncélozott járművek háromszor annyiba kerülnek minta briteknek 2 éve. Nem véletlen, hogy a Leopárd A8 szerződést lassan fél éve nem írják alá, pedig elő van készítve, Gondolom csúnya számok vannak és a KMW-s német tulajok mindig kibaxott rugalmatlanok, ha hadiipari együttműködésrél van szó, (cserében viszont Münchenből időben szállítanak)
Ha megnézed a jövő évi terv 1.900 mrd.
Ebből 450 mrd csak a Honvédség
bérköltsége, már a lefejezett tábornoki karostul.
Jó ezt kicsit torzítja a 6 havi plusz,mde akkor is ez a
negyede.
Ugyanígy
25%-a büdzsének durván 450 mrd, az
új eszközök beszerzésére és törlesztésére fordított összeg.
700 mrd a v
édelmi képesség fenntartására (légierő, szárazföld, infrastruktúra stb.) fordított büdzsé, ez kb.
35%.Ennek most nem néztem utána, de sztem 10 éve ez 70 mrd sem volt.
Nem volt mit fenntartani, nem voltak eszközök. Ma ez húzza sztem legjobban a büdzsét.
Itt lenne jó, minél több hazai szolgaltatással és eszközzel hozzájarulni. Mert akkor mondjuk nem 100%-ban Münchenbe utaljuk a Leopardok potalkatrészeinek árát, karbantartását, vagy a Gripenét Svédországba, hanem mondjuk az RM HU révén a LYNXek uzemeltetésének ára, 50%-ban állami zsebbe megy. Ugyanigy ha valaha osszeáll a Rába a Gidránnal, de a várpalotai lőszerek, vagy a vecsési RGW-k esetén. Ugyanígy a NER-39-es gépeknek is így lesz értelme.
Igazából ezért fontos a hazai hadiipar.
Ha ezt a három tételt összeadod, már a GDP 2%os büdzsé 85%-nál vagyunk.
A maradék 15% nem teljes mozgástér.
Minisztérium, KNBSZ, iskolák, NATO xarságok stb..
Szal nagy csodát nehéz osszehozni 2%-ból is, hisz mi nem a nulláról, hanem -2-es szintről indultunk, mind a bérezés, mind a haditechnikai eszközök, infrastruktúra, hadiipar szempontjából.
Itt az elmúlt pár év költségvetési tervezete
Év - nominál büdzsé - emelkedés az előző évhez képest - előző évi infláció
2015 - 260 mrd
2016 - 301 mrd +16% -0.1%
2017 - 364 mrd +20% +0.4%
2018 - 427 mrd +17% +2,4%
2019 - 512 mrd +20% +2,8%
2020 - 616 mrd +20% +3,4%
2021 - 778 mrd +26% +3,3%
2022 - 1.203 mrd +55% +5,1%
2023 - 1.477 mrd +23% +15%
2024 - 1.814 mrd +23% +18%
2025 - 1.752 mrd -3,5% +4%
2026 - 1.919 mrd +10% +3.7%
Euróban is.
Év - büdzsé euróban - emelkedés az előző évhez képest - előző évi infláció - euró árfolyam
2015 - 0.84 mrd euro - 310 HUF
2016 - O.97 mrd euro +15% -0.1% 311 HUF
2017 - 1,18 mrd euro +22% +0.4% 309 HUF
2018 - 1,34 mrd euro +13% +2,4% 319 HUF
2019 - 1,60 mrd euró +19% +2,8% 320 HUF
2020 - 1,84 mrd euró +20% +3,4% 334 HUF
2021 - 2,16 mrd euró +18% +3,3% 359 HUF
2022 - 3,07 mrd euró +42% +5,1% 391 HUF
2023 - 3,86 mrd euró +26% +15% 382 HUF
2024 - 4.59 mrd euró +19% +18% 395 HUF
2025 - 4,32 mrd euró - 6% +4% 405 HUF-os euróval van számolva
2026 - 4,73 mrd euró +10% +3,7% 405 HUF-os euróval van számolva
2026-os költségvetési tervezet