[HUN] Jakovlev Jak-52

Havi egy esemény? Azért ez a sorozat, kezd durva lenni! Mi a terv, ha elfogynak a gépek, akkor nem kell ezt a kellemetlenséget (Honvèdség) tovább finanszírozni?
 
Milyen ruhát sikerült rendszeresíteni a rephajózóknak? Amit kaptak overált az nomex vagy hasonló anyagból van? Esetleg olyan kiterjedt tűz volt ami miatt nem volt elegendő a védőruha?
 
3 db Jak -52 kiképző van csak? Nem több volt? Egy repülőklubnak is van annyi kiképzőgépe mint az egész honvédségnek...
Két három hetente gallyra megy egy repülő...
 
Nem lenne olcsóbb órákat venni valami civil cégtől? Leszerződnének velük pilótaképzésre és kész. Nem kéne egy halom őrnagyot meg századost fizetni, kiképző pilótákat, szerelőket, alkatrészt,stb. Az a 2 maradék gép már olyan mintha nem is lenne.
 
Milyen ruhát sikerült rendszeresíteni a rephajózóknak? Amit kaptak overált az nomex vagy hasonló anyagból van? Esetleg olyan kiterjedt tűz volt ami miatt nem volt elegendő a védőruha?
"A magyar helikoptervezetők ruhája így tehát 4 másodpercig véd a nyílt lángtól, majd újabb 4 másodpercet jelent a megfelelő rendszeresített szintén NOMEX aláöltözet."
Bővebben a rendszeresített 2003 M típusú védőruháról: http://lhsn.hu/a-2003-m-repulohajozo-vedoruha/
 
origo.hu
"Megműtötték a Szolnokon megégett pilótát"

"...
Műtét után altatásban a pilóta

Megoperálták éjszaka azt a pilótát, aki csütörtökön szenvedett súlyos égési sérüléseket, amikor gyakorlórepülés közben kigyulladt Szolnokon a Magyar Honvédség Jak-52-es oktatógépe. Az oktatópilóta tüdejét átmosták, jelenleg altatásban tartják az Állami Egészségügyi Központ égésplasztikai osztályán.
..."

"...
A miniszter a szolnoki helikopterbázison történt balesetről elmondta még, hogy a kikapcsolt motorral való leszállást gyakorolták a pilóták. Az első kísérlet sikeres volt, a második leszállásnál viszont kigyulladt a motor, ami azért érdekes, mert kikapcsolt motorral szálltak le. A honvédelmi miniszter hangsúlyozta, hogy a gyakorlógép kifogástalan állapotban volt. Hende arról beszélt a különféle hibákkal kapcsolatban, hogy ezek előre nem láthatóak, hiszen mind a Gripenek, mind a JAK -52-es gyakorlórepülő kifogástalan állapotban volt felszálláskor.
..."
 
Kezd olyan lenni a balaseti ráta a Magyar Légieronél mint az orosz kozutakon!:)

Nem is tudom már sirjak vagy nevessek........
 
Hendéről és a kifogástalan állapotról nekem az jut eszembe, hogy................ tavaly, kihoztam a szervizből a kocsit, papírral, hogy kifogástalan. A vizsgán pedig belekötöttek, hogy ez sem jó, meg az sem jó.... Tehát "egzakt" kifogástalan állapot nincs. Nem minősítve a legutóbbi baleseteket (tisztelet a pilótáknak és bármily hihetetlen, a karbantartást végzőknek is) már rá kellene jönni odafenn, hogy az a retorika, amely a politikában beválik, szavazatokat szerez, az ITT MÁR NEM ELÉG!!!!!
Félő, hogy akkor (se) fognak rájöni, mikor a kitüntetést posztumusz kell átadni!
 
<a href="http://www.origo.hu/itthon/20150626-gripen-szolnok-jak-52-hende-csaba-baleset.html">origo. A honvédelmi miniszter hangsúlyozta, hogy a gyakorlógép kifogástalan állapotban volt. Hende arról beszélt a különféle hibákkal kapcsolatban, hogy ezek előre nem láthatóak, hiszen mind a Gripenek, mind a JAK -52-es gyakorlórepülő kifogástalan állapotban volt felszálláskor.
..."

A miniszter úr úgy látszik nem tud különbséget tenni a kifogástalan működés és a kifogástalan állapot között. Ha egy benzin vagy olaj-csővezeték összeér a gép bármely részével és elkezd kopni, vagy el van repedve egy rögzítőbilincs, attól még kifogástalanul működik a gép, de NINCS KIFOGÁSTALAN ÁLLAPOTBAN, mert a vonatkozó technológiai előírás ezeket nem engedi meg (legfeljebb nem vették észre a hibát). Viszont a cső a kopás miatt ki fog lyukadni vagy eltörik a bilincs és elszabadul valami, folyni kezd a benzin vagy az olaj, vagy elmozdul amit a bilincs tartott és beszorul pl. a mozgó kormány-rendszerbe, ezek a kifogástalan működésre veszélyt jelentenek. Ugyanez a helyzet egy elektromos vezetékkel, csak az nem folyni fog némi kopás után, hanem szikrázni, és ez se a repülésbiztonság csúcsa. És minél kevesebb a műszaki minél több feladat mellett, annál fáradtabb az állomány és annál könnyebben "néz el" egy ilyen hibát (azaz nem veszik észre). Ez pedig egyértelműen a kevés pénz miatt jobban fizető munkahelyre távozó műszakiak HIÁNYA miatt fordulhat elő. "Okos" politikusaink még mindig nem vették észre, hogy a piacgazdaságban a jól képzett honvédségi munkaerő is a piacgazdaság része lett, és annak megfelelően is viselkedik. Ha nincs a MH-nél jövőkép, akkor elmennek oda, ahol van.
 
Megműtötték a pilótát.
http://www.origo.hu/itthon/20150626-gripen-szolnok-jak-52-hende-csaba-baleset.html
 
Egy nagy terhelés után hirtelen leállított motornál durva dolgok tudnak történni. (Hogy mást ne említsek,a turbós járgányokat nem "ajánlják" autópálya menet után leállítani, mert a turbóban rekedt olaj elég.) Nem ismerem ennek a motornak (M-14) az üzemeltetési előírásait, de lehet, hogy túl meleg állapot után állították le hirtelen.(tudtommal a dugattyúsokat a földön sem állítják le azonnal)Egy kósza benzin/olaj/hidraulika csőben leállt a keringés, és kész a tűzveszély.
 
Egy nagy terhelés után hirtelen leállított motornál durva dolgok tudnak történni. (Hogy mást ne említsek,a turbós járgányokat nem "ajánlják" autópálya menet után leállítani, mert a turbóban rekedt olaj elég.) Nem ismerem ennek a motornak (M-14) az üzemeltetési előírásait, de lehet, hogy túl meleg állapot után állították le hirtelen.(tudtommal a dugattyúsokat a földön sem állítják le azonnal)Egy kósza benzin/olaj/hidraulika csőben leállt a keringés, és kész a tűzveszély.

Itt egy valamit nem tudok elhinni, azt hogy leszállás előtt LEÁLLÍTOTTÁK a motort. tartok tőle, hogy csak alapgázon siklottak be, mert így bármi helyezkedési probléma/akadály van a pályán, gázadással tudnak segíteni, a dugattyús motor azonnal felpörög és majdnem a gázadás ütemében ad teljesítményt (a gázturbinás hm. több másodperces felpörgésével ellentétben). Inkább valószínűnek tartom, hogy ALAPGÁZON siklottak be a leszálláshoz amikor kitört a tűz, na akkor persze hogy már nem adtak gázt, hanem tűzcsap azonnal elzár, motor leáll, akkor már nem a motorteljesítmény léte/nemléte volt a probléma, hanem az égő motortér és a kabinba betörő tűz!!
 
Miért nincs ezekben a gépekben tűzfal mint az autókban?

Szerintem van, csak az a kérdés, mennyire hatásos, az meg elsősorban a tűz nagyságától függ. Pl. ha a sebesség által is támogatott tűz miatt átolvad a szélvédő plexije, akkor a tűzfal hiába védi a kabin alsó terét, a pilóta a kiolvadt plexi helyén fejmagasságban pont az arcába kaphatja a lángot/füstöt.