1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Jakovlev Jak-52

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. Jeno

    Jeno Member

  2. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Ezekkel a gépekkel mi van?

    Repülnek,repülhetnek még?
    Akarják még őket reptetni?
    Hány db van?

    Kiváltotta őket a Kanadai program?
     
  3. shornet24

    shornet24 Active Member

    Repülnek még, az alapkiképzésre használják illetve azok a pilóták repülnek vele akik elvégezték az NFTC-t de nincs hely Gripenen vagy más alakulatnál és ezen tartják szinten képességüket!
     
  4. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    2013-ban a Kecskeméti Repülőnapon kettő repült.
     
  5. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Csak mert régóta nem láttam róluk postot, ma láttam 1 képet a Budaörsi reptérről ahol rajta volt 1db, eléggé elhanyagoltnak tűnt..
     
  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Hány pilótát képeznek évente Gripenre? 2013-ban 2 főt?

    An-26-osra kell képezni? Nem valószínű. Több az eszkimó mint a fóka.

    Mi-8/17-esre kell képezni? Nem valószínű. Itt is több az eszkimó mint a fóka.

    Egy fapados Jak-52-essel mit tart szinten? Főleg egy helikopteres.
     
  7. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    https://www.google.com/maps/@47.12846,20.2337282,113m/data=!3m1!1e3


    Ez a kép sokat elmond.

    Volt ma katonai Jak-52 Budaörsön?


    (Meglepő hogy az átszállított MiG-29-es nem a tanhangárba került, hanem kint rohad. Legalább a fülke le van rendesen takarva.)
     
  8. Luthero

    Luthero Well-Known Member

    @Terminator
    (Meglepő hogy az átszállított MiG-29-es nem a tanhangárba került, hanem kint rohad. Legalább a fülke le van rendesen takarva.)</blockquote>

    Az öreg 29-es mint rendes nyugdíjas ideje nagy részét a szobájában (hangár) tölti, néha azért kiviszik a napra hogy élvezze a napsütést és a kék eget.
     
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Az öreg 29-es mint rendes nyugdíjas ideje nagy részét a szobájában (hangár) tölti, néha azért kiviszik a napra hogy élvezze a napsütést és a kék eget.</blockquote>

    Néha be is indítják?
     
  10. shornet24

    shornet24 Active Member

    Terminator: Igazad van, úgy ahogy nekem mert tényleg erre használják! Aki srácról hallottam õ már több mint egy éve végzett kanadában és várja, hogy valaki kidögöljön a gripenbõl! Mivel nincs alba ezért valamin repülni kell! Azt mondták régen hogy az alba erõs visszalépés a hawkhoz képest (mert az is)! De a jak az mi? :) :)
     
  11. shornet24

    shornet24 Active Member

    http://www.grob-aircraft.com/index.php/Virtual_Tactical_Training_VTT.html

    Egy fullos kis gép olyan 3 millió $ darabáron! Ha azt nézem hogy egy pc9 10 millió $ amire úgy se volna zseton ez ahhoz képest egy megfizethetõ kis gép, "világbajnok" rolls royce 250 (ex allison) hajtómūvel, martin baker katapult üléssel, meg radar szimulátorral! Én az ilyenben látok fantáziát fõleg mert csórók vagyunk! :) :)
     
  12. marton

    marton Well-Known Member

    Dél-Afrikának vannak használt, eladó PC-7-ei, szerintem az kéne helyettük. Sokszor tárgyaltuk már itt az ottani állapotokat, ezért sok pénz sem kéne a beszerzésükhöz. Az akarat, felújítás, fentartás az már más kérdés.
     
  13. shornet24

    shornet24 Active Member

    [​IMG]


    Van ám több mint 30 darab! Csak azokat is nagyjavítani kell + amiket árulnak azok nincsenek modernizálva! De amit generáloltak maguknak azok elég jók lettek!
     
  14. marton

    marton Well-Known Member

    Hát kérem nagyjavítsuk! :) Nem hiszem, hogy borulna tőle a költségvetés. Modernizálni, meg szerintem elég volna egy rádiócsere, így is korszerűbbek lennének mink a Jak-52-esek.
    Gondoljunk bele,,, tudna a Zrínyi Média olyan fotót is készíteni, amin az első (nehezen, évek alatt nagyjavított, lefestett, magyar ékkel ellátott, hosszadalmas engedélyeztetés után) rendszerbe állított PC-7-t felpakolnák a JAS-39-es kölcsön MK-82-eivel,,, és ott az újabb képesség... gondolom egy címlapot is megérne az általuk kezelt nyomtatott médiumokban.
     
  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Molni ezerszer leírta már: nem új típust kell rendszeresíteni hogy irreleváns típuson repülhessenek a pilóták, hanem a gripenhez kell venni több órát. Alapképzésre még a Jak is jó. A többit megtanulja Kanadában, utána meg egyből típusképzés Gripenre. Nehogy már ne legyen évi 30-50 óra egy új pilótára.
     
  16. ambasa

    ambasa Member

    Egyszer érdemes lenne leírni, hogy milyen fegyverzettel is rendelkezne a Magyar Honvédség és azon belül a repülőcsapatok, ha mindazok a beszerzések megvalósultak volna, amiket ide ide már leírtak. Érdekes egy kavalkádja lenne a nyugati, orosz, modernizált ex-szovjet, kínai és még kitudja hány nációhoz tartozó, egymással a legkisebb kompatibilitással sem rendelkező, sokszor egymás képességeit átfedő rendszereknek.

    TG
     
  17. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    És hogy ezeknek a beszerzése és üzemeltetése éves szinten mekkora terhet róna az országra...
     
  18. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Azért ha oktatásra szerzünk be gépeket, nem ártana könnyű támadó szerepkörben, én nem tudom,hogy ebben az esetben a légcsavaros vagy a sugárhajtóműves lenne jobb, de gyanítom,hogy a sugárhajtómű talán a gyorsasága miatt.

    A másik, így elgondolva megkérdőjelezném ezen gépek létjogosultságát... hiszen a képzés nagy része Kanadában történik, itthon meg a 2 üléses gépek, jó oktatógépnek.
    Esetleg abban az esetben lenne jó ha, a V4-ből szlovákia is beszerezne pár Gripent és az alapképzést Pápára vagy Kecskemétre telepítenénk.
     
  19. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Szerintem először is nézzük meg, hogy jelenleg hogy zajlik a magyar pilóták képzése. Fontos megjegyeznem, hogy a légierőben <b>nem csak a Gripenekre kell pilótát képezni, hanem mindenre</b> (mert a fenti eszmefuttatásokból nekem az jön le, hogy ezt sokan elfelejtik).

    Kezdésnek:
    http://www.nftc.hu/index.php
    http://www.nftc.hu/b-program.htm

    [​IMG]

    Ha az NFTC-vel számolok, akkor talán a Jak-52 még felesleges is. Az a megkerülhetetlen előnye van, hogy idehaza van és nem Kanadában, ezért már Szolnokon ki lehet rostálni az embereket, illetve később a szintentartó repüléseket is meg lehet oldani ideahaza. Ami repülési feladatot végrehajtanak a Jakokkal, azokat a Harvard II-vel is meg lehet oldani (és nagyon sok helyen eleve ilyen kategóriájú turboprop géppel indul a képzés).

    Ha NFTC helyett egy saját képzést akarunk, akkor az összes lépcsőre kell gépet beszerezni, amely legalább egy új típus rendszeresítését jelenti, ráadásul egy sugárhajtású típust (mivel nálunk ez a lépcső hiányzik).

    Nem tudom mennyire kötött az NFTC programja, de esetleg lehetne kombinálni azzal, hogy kivágjuk a Jakokat és helyettük - esetleg felfegyverezhető* - turboprop kiképzőgépeket veszünk az NFTC program kvázi felét kiváltva. <b>Viszont ennek csak úgy lenne értelme, ha a magyar pilóták megkapnák legalább a NATO-által előírt óraszámminimumot a specializált típusaikon</b> (vadászbombázó, helikopter, szállítógép). Ha ez megvan, akkor ezek után már van értelme azon gondolkodni, hogy a légerő potenciálját miként lehetne továbbfejleszteni egy modernebb kiképzőgép beszerzésével.

    *bármennyire is ágálnak ellene többen, egy jól felépített légierőben ezeknek is meg van a helye, azonban a fegyverzet mibenléte már nagyon nem mindegy. Csak is olyan fegyverzet jöhet szóba, amit vagy a Gripenre, vagy a helikopterekre is fel lehet szerelni, mert így lehet kihasználni azok képességeit a legköltséghatékonyabb módon.
     
  20. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    Mennyi ideig repülhetnek még a Jak-ok? Már nem épp fiatal gépek. Valami normálisabb turbopropot beszerezhetnének ezek meg mehetnek a múzeumba. Jól emlékszem hogy a románoktól vettük őket?
     

Ezen oldal megosztása