[HUN] Katonai drónok beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 467
67 820
113
Perszehogy.
00361593d6128da3d37dbafeffb57c23.jpg
Kicsit még mókolnék rajta, hogy csúnyább legyen, bár az optika elhelyezése tökéletesen sikerült, hogy ránézve egy tőgy vagy felduzzadt here jusson az eszébe annak aki ránéz. :D

Mindenestre nem rágódnék igazából a külsején ha jó és oda tud vágni az ellennek alaposan.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 628
8 260
113
Kovezzetek meg, de nekem egyre jobban tetszik az egesz csomag - a rendszer jonak tunik, a szofiszitkalt mission plannertol minden benne van es minden STANAG-konform:


A dron maga viszont eleg hurka szerintem nekunk, de abbol sokkal konnyebb nagyobbat tervezni veluk ugy, hogy a rendszer maga mar nagyreszt adott moge:

Hááát....
Szerintem az izraeli gyártókkal jussunk megegyezesre.
Ők gyártást, tech-transzfert is szoktak biztosítani és combat-proven megoldásaik vannak.
 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
6 652
18 997
113
Kovezzetek meg, de nekem egyre jobban tetszik az egesz csomag - a rendszer jonak tunik, a szofiszitkalt mission plannertol minden benne van es minden STANAG-konform:


A dron maga viszont eleg hurka szerintem nekunk, de abbol sokkal konnyebb nagyobbat tervezni veluk ugy, hogy a rendszer maga mar nagyreszt adott moge:

Nem kell!
 

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
399
1 332
93
A cég hülye lenne nem kihasználni a félig a koporsóban lévő ukrán repülőipart. Kijev további drónokat, lehetőleg Akincikat szeretnének megvásárolni. Így rövid- és középtávon nagyon ideális az ellentételezés letárgyalásához.
Hosszútávon meg a helyükben még fel is vásárolnám egy igen csak esedékes államcsőd után azt a céget, ami eddig beszállított nekem alkatrészeket. Az, hogy a TB2-be nem kerülne ukrán alkatrész bele, ha mi ehhez ragaszkodunk, azt nem tudom megmondani. Viszont a nagytesóba fixen belekerülne. Mert arra már kutató-fejlesztő központ is létesült, hogy növeljék az együttműködést.

De nem erről van jelenleg szó. A Vestel parkoló pályán van, valószínűleg szívesen vesz minden ajánlatot, hogy gyártását és kutatását átrakja harci drón terén máshová. Nálunk ez legalább annyira szempont és előny, mint az, hogy Szittya példáját felhozva csak TB2-t vásároljunk vagy Karajt és Akincit. Ami utóbbiba ukrán alkatrészek is lennének, de valszeg leszarnánk, ha nagyobb darabszám az mondjuk Magnus-Vestel koprodukció.

Nincs és nem is lesz semmiféle ukrán motor vagy alkatrész a török Bayraktar TB2-ben, és nem ukrajnában gyártják, hacsan nem kifejezetten az ukránokkal akar a kedves vevő szerződni.

Azt vezettem le a bejegyzéseimben, hogy a ez egy kacsa, duma, ami az ukránoktól ered.

Ők akarnak venni max 50 Bayraktar TB2-t. Eddig rendeltek 6 darabot. Ellentételezésként meg azt kérik, hogy legyen hazai összeszerelés náluk, illetve felajánlak ukrán repülőgép alkatrészeket.

Azt állítják, a tárgyalások alatt a törökök a reexporttól sem zárkóztak el olyan piacok kapcsán, ahova törökország nem szállít, illetve a saját drónjaikba a jövőben megpróbálhatnak saját alkatrészeket rakni.

Ez így biztosan nem azt jelenti, hogy ha valaki a törököktől vásárol, ukrajnában szerelt drónt kap. Az teljesen török drónt fog kapni.

Az alkatrész, amit a törököknek szállítanak, egy 450 lovas ivcsenko-progressz motor, amit a motor szicsben raknak össze.
Ebből kettőt a bayraktar akincibe raknak bele, nem a TB2-be.
Az akinciben amúgy a törökök 750 lóerős saját motorjai vannak, amik eleve nem esnek korlátozás alá.
El lehet képzelni, milyen jó hatással van a repülőre a 600 lóerő mínusz, mennyi maradhat az 1.5 tonna terhelhetőségből..

A gyakorlatban nem valószínű, hogy az ukrán motorral bárki is rendelne török drónt, szerintem még az ukránok maguk sem.

Remélem így már világosabb a dolog.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
W

Wilson

Guest
Így kissé fogyaszthatóbbnak néz ki.

Én úgy vagyok vele, hogy egy drónnál a kinézet számomra nem szempont mivel 3000 méter magasan k..rvára nem látszik belőle semmi:),szerintem az egyedüli fokmérő az ár érték arányú hatékonyság.És arról sem szabad megfeledkezni, hogy a számunkra rendszeresített drónok nem lehetnek nagyon drágák mivel egy háborúban ezek fogyóeszközök lesznek.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Pedig ez mennyire régi trükk, mégis megkajálták az örmények. Nem emlékszem melyik konfliktusban sütöttek el hasonlót a támadók. Talán az Öböl háborúban vagy valamelyik arab-izraeli konfliktusban. Valaki idehaza még nyilatkozta is, hogy jól felkészített légvédelemmel nem lehetne megetetni ilyen trükköket.
Egy An-2-es 100-200 km/h-val repül, ez leginkább egy drónnak a sebessége, de annál szerintem jóval nagyobb az RCS-e.
Izrael volt az a szírek ellen a nyolcvanas években. De azok kifejezetten erre épült csalifegyverek és drónok voltak. Ezek az ancsák ennek improvizált verzióját adták elő.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and beat

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 703
76 716
113
Mondjuk vitatkozunk a török dronokrol, de en remelem, h izraeli lesz.... ;)
Kecskeméten valószínűleg nem véletlenül voltak kiállítva különböző eszközök. Egyre többről derül ki hogy rendszeresítve van vagy lesz. Az hogy a kecskeméti repülőnapon nem jelentettek be semmit ezekből, az valószínűleg azt jelenti hogy késésben vannak a programok. Lehet hogy a COVID miatt, lehet hogy más miatt. Vagy csak titkolóznak.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Én úgy vagyok vele, hogy egy drónnál a kinézet számomra nem szempont mivel 3000 méter magasan k..rvára nem látszik belőle semmi:)
Egy repülő eszköznél a sárkány és különösen a szárnyak kialakítása az elsôsorban nem esztétikai kategória hanem aerodinamikai jóság fokmérője.
Az a szerencse hogy egy kompozit repülőgép esetében sokkal könnyebb hatékony formát kialakítani úgy hogy az a gyártási klts.et nem tolja az égbe.

Ezen a Karayelen is, így ránézésre, bőven van mit finomítani a formán.
Ha ezt választjuk és legalább a sárkányt gyártani is fogjuk, akkor a magyar mérnökök majd elszórakoznak vele.
 
W

Wilson

Guest
Egy repülő eszköznél a sárkány és különösen a szárnyak kialakítása az elsôsorban nem esztétikai kategória hanem aerodinamikai jóság fokmérője.
Az a szerencse hogy egy kompozit repülőgép esetében sokkal könnyebb hatékony formát kialakítani úgy hogy az a gyártási klts.et nem tolja az égbe.

Ezen a Karayelen is, így ránézésre, bőven van mit finomítani a formán.
Ha ezt választjuk és legalább a sárkányt gyártani is fogjuk, akkor a magyar mérnökök majd elszórakoznak vele.
Egyetértünk ezért írtam a hozzászólásomban, hogy a drónok egyedüli fokmérője szerintem az ár-érték arányú hatékonyság amibe beletartozik az aerodinamikai hatékonyság is.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 501
93 722
113
Kecskeméten valószínűleg nem véletlenül voltak kiállítva különböző eszközök. Egyre többről derül ki hogy rendszeresítve van vagy lesz. Az hogy a kecskeméti repülőnapon nem jelentettek be semmit ezekből, az valószínűleg azt jelenti hogy késésben vannak a programok. Lehet hogy a COVID miatt, lehet hogy más miatt. Vagy csak titkolóznak.
Az se biztos, hogy késésben van, hisz semmilyen időponthoz kötött részletes tervet nem ismerünk.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 707
4 260
113
nem olvasok vissza, technikai adatok mótvá?
 

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 893
7 166
113
Nincs és nem is lesz semmiféle ukrán motor vagy alkatrész a török Bayraktar TB2-ben, és nem ukrajnában gyártják, hacsan nem kifejezetten az ukránokkal akar a kedves vevő szerződni.

Azt vezettem le a bejegyzéseimben, hogy a ez egy kacsa, duma, ami az ukránoktól ered.

Ők akarnak venni max 50 Bayraktar TB2-t. Eddig rendeltek 6 darabot. Ellentételezésként meg azt kérik, hogy legyen hazai összeszerelés náluk, illetve felajánlak ukrán repülőgép alkatrészeket.

Azt állítják, a tárgyalások alatt a törökök a reexporttól sem zárkóztak el olyan piacok kapcsán, ahova törökország nem szállít, illetve a saját drónjaikba a jövőben megpróbálhatnak saját alkatrészeket rakni.

Ez így biztosan nem azt jelenti, hogy ha valaki a törököktől vásárol, ukrajnában szerelt drónt kap. Az teljesen török drónt fog kapni.

Az alkatrész, amit a törököknek szállítanak, egy 450 lovas ivcsenko-progressz motor, amit a motor szicsben raknak össze.
Ebből kettőt a bayraktar akincibe raknak bele, nem a TB2-be.
Az akinciben amúgy a törökök 750 lóerős saját motorjai vannak, amik eleve nem esnek korlátozás alá.
El lehet képzelni, milyen jó hatással van a repülőre a 600 lóerő mínusz, mennyi maradhat az 1.5 tonna terhelhetőségből..

A gyakorlatban nem valószínű, hogy az ukrán motorral bárki is rendelne török drónt, szerintem még az ukránok maguk sem.

Remélem így már világosabb a dolog.
A törökök tulajdonában lévő motorok ;

A modified version of a civilian engine specially developed for Herons : PG115

A TEI kétütemű benzines repülőmotorja. Kamikaze / anti-sugárzás, amely a Harop megfelelője lesz, a repülőgéphez kerül felhasználásra. A repülőgépet a Vestel Defense fejleszti : TEI-PG50

A 155 hp diesel aircraft engine for Anka, developed with the immediate modification of the Mercedes engine : PD155

A 170 hp teljesítményű dízel repülőgépmotor, amelyet teljesen a TEI fejlesztett. Ankában és Aksungurban használják. A jövőben a Bayraktar TB3 és annak módosított változata az Akıncı Light verziójában kerül felhasználásra. A fejlesztő szerint kategóriájában a legjobb a nagy magasságban termelt teljesítményhez képest, ami számomra elég reálisnak tűnik, figyelembe véve a cég éves bevételét : PD170

Könnyű dízel repülőgépmotor, amely felszálláskor 180 hp teljesítményre képes, nagyobb teljesítménnyel, mint a PD170. Mivel egyetlen turbót használ, kisebb teljesítményt ad nagy magasságban : PD180ST

A PD170 módosított változata, amely tengerszinten 225 hp ad le. Várhatóan az Akıncı C drónban fogják használni : PD222ST

2 változat létezik szimpla és dupla turbóval. Egyturbós változata ugyanannyit nyom, mint a PD170, és felszálláskor 222 hp tud produkálni, nagy magasságban viszont kevesebbet, mint a PD170.

Hamarosan megjelenik a PD222 duplaturbós változata, de nem tudom megosztani, mivel jelenleg nincs hivatalos kép.

Turboshaft típusú helikoptermotor, amelyet eredetileg a TAI új, T625-ös haszonhelikopteréhez fejlesztettek ki. Módosított változata a T129 és T629 modelleken használható. Drónokban is használható, ha a jövőben turbópropra alakítják át.

A TEI F16 és T70 (S70) motorokat is gyárt, amelyeket TAI licenc alapján gyártanak.

T700-TEI-701D

F110

Sugárhajtóművek cirkáló rakétákhoz és célrepülőgépekhez :

TEI-TJ35

TEI-TJ90

TEI-TJ300


- Törökországban egyetlen cégnek sincs 750 lóerős motorja, csak tudomásom szerint a Black Sea Shield, a Baykar és az Ivchenko-Progres vegyesvállalata gyártja majd az Akıncıban használt ukrán eredetű turbómotorokat. Egyes megbízható források azt is állítják, hogy ez a cég rendelkezik majd az Akıncıben használt motorok IP-jével.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 501
93 722
113
Végül is a 2019 májusi Benkő prezentációban még az volt hogy 2026 és 2030 között lesznek csak drónok rendszeresítve, addig csak kutatunk és fejlesztünk. Ahhoz viszonyítva egész jól állunk... (nyilván az a prezi 2 évvel később már nem releváns, mert folyamatosan változnak a lehetőségek és az igények.)
Az jelenleg tarthatatlan dátum, az élet felülírta.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator