[HUN] Katonai drónok beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 388
8 957
113
_35b7480.jpg


Itt látszik nagyjából, hogy mennyire van útban a futómű. Meg ez gondolom a SATCOM-os verzió lehet a tumorból ítélve a tetején.
Akkor mi alapján szállnak fel meg le vele?
Valamilyen képre szükség van a "pilóta szemszögéből"...

Pedig a megfejtés egyszerű. Egy ilyen drón repülés közben üzemszerűen lefelé néz. Sőt leszálláskor is. Amennyit előrefelé kell látnia repülés közben abban érdemben nem zavarja a futó.

Egy érdekes költői kérdés lehetne - pl. az alábbi videóban szereplő gépből (mai híradóból - a YouTube dobta fel most) valami izgalmas drónt lehetne fabrikálni? Persze a feketeleves az, hogy ennek sem behúzható a futóműje.

 

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
399
1 332
93
A törökök korábban szinte semmit nem gyártottak a drónokhoz: összeszerelés volt a nyugati alkatrészekből. Ahogy romlik a kapcsolatuk a Nyugattal úgy kezdték el az import nyugati alkatrészek helyi gyártását, de sok alkatrészt nem tudnak helyben gyártani, ezeket próbálják mindenfelől megvásárolni így az ukránoktól is. Az ukránok nemcsak gyártják a TB2-t, de alkatrészbeszállítók is, ráadásul ha rendelnénk TB2-t akkor lehet, hogy az ukránok gyártanák le, amit gondolom te sem szeretnél.
A bayraktarban 100 lovas rotax motor van. Ezt nem exportálják nekik.

Az ukránok vesznek állítólag negyvenvalahány bayraktart tőlük. Ezt ellentételezik, viszont az ukránoknak sincsen100 lovas repülőgépmotorja, így azt adják, amijük van, a 450 lovas Ivchenko-Progressz AI-450S motort a Bayraktar Akinci drónhoz.

A törökök a Rotax motor helyére a saját, viszonylag friss motorjukat képzelik el, vagy annak valamilyen változatát.
https://www.dailysabah.com/business...s-to-power-turkeys-cutting-edge-combat-drones

Ami már most rendelkezésükre áll, az egy 170 lovas motor, és ennek erősebb változatai.
https://www.tei.com.tr/en/products/tei-pd170

Minden más komponensből van már rendelkezésre álló, kipróbált, szériában gyártott termékük. Fegyverzet, érzékelők, satlink, avionika, minden.
Az, amit írsz, 5-6 éve még talán igaz volt, mára már nagyon nem az. Ez akkor is így van, ha nem akarod elfogadni valamiért.

Amíg nem lesz normális saját motorjuk, addig gondolom "szereznek" valahonnan rotaxot mégis, nem tűnik megoldhatatlan feladatnak.
Exportra meg akár úgy is adhatják, hogy a motor végszerelése, meg ami kell nem náluk történik.

Ha mégis hülyeséget írok, javítsatok ki, csak műkedvelőként irkálok. ;)
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 866
35 246
113
Ok, de nem véletlen minden drón toló légcsavsaros: jobb a "kilátás"
A "hagyományos" húzócsavaros elrendezés miért ér annyit hogy romoljon miatta kilátás?
hosszab élettartam súlysporolás egyszerübb tervezés egyszerüb fel és leszállás megbízhatóbb motor hűtés. tehát műszaki előnyei vannak vonó légcsavarnak.
ha nem ad hoc repül a gép akkor nem fog romolni a kilátás mert úgy tervezik meg a bevetést. a toló légxsavarosoknl is takarhat ki részt a futómű ha az fix. ugye a kamerarendszer azért körbeforgatható hogy ne csak egy irányba tudjon nézni... a hátsó szegmensbe nézés is épp oly szükséges.
egyébként az eredeti verzió még teljesen behúzható futóművel készült csak késöbb leettek rólla.
 

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 893
7 166
113
A bayraktarban 100 lovas rotax motor van. Ezt nem exportálják nekik.

Az ukránok vesznek állítólag negyvenvalahány bayraktart tőlük. Ezt ellentételezik, viszont az ukránoknak sincsen100 lovas repülőgépmotorja, így azt adják, amijük van, a 450 lovas Ivchenko-Progressz AI-450S motort a Bayraktar Akinci drónhoz.

A törökök a Rotax motor helyére a saját, viszonylag friss motorjukat képzelik el, vagy annak valamilyen változatát.
https://www.dailysabah.com/business...s-to-power-turkeys-cutting-edge-combat-drones

Ami már most rendelkezésükre áll, az egy 170 lovas motor, és ennek erősebb változatai.
https://www.tei.com.tr/en/products/tei-pd170

Minden más komponensből van már rendelkezésre álló, kipróbált, szériában gyártott termékük. Fegyverzet, érzékelők, satlink, avionika, minden.
Az, amit írsz, 5-6 éve még talán igaz volt, mára már nagyon nem az. Ez akkor is így van, ha nem akarod elfogadni valamiért.

Amíg nem lesz normális saját motorjuk, addig gondolom "szereznek" valahonnan rotaxot mégis, nem tűnik megoldhatatlan feladatnak.
Exportra meg akár úgy is adhatják, hogy a motor végszerelése, meg ami kell nem náluk történik.

Ha mégis hülyeséget írok, javítsatok ki, csak műkedvelőként irkálok. ;)
A TEI készletében a HERON-okhoz fejlesztett benzinmotorok vannak polgári motor helyett, de a Baykar nem rendeli meg, mert az általa jelenleg használt Rotax motor nagyon stabil, és exportsikerei is magasabbak, mert alkatrészei mindenhol elérhetőek. Egyik törökországi cégnek sincs új tanulmánya vagy erőfeszítése a TB2 által jelenleg használt motor alternatívájára, amúgy sincs szükség. Mivel a használt motor polgári típus, nem kötött kiviteli engedélyt, ha van pénzed, megrendelheted.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 944
5 070
113
A bayraktarban 100 lovas rotax motor van. Ezt nem exportálják nekik.

Az ukránok vesznek állítólag negyvenvalahány bayraktart tőlük. Ezt ellentételezik, viszont az ukránoknak sincsen100 lovas repülőgépmotorja, így azt adják, amijük van, a 450 lovas Ivchenko-Progressz AI-450S motort a Bayraktar Akinci drónhoz.

A törökök a Rotax motor helyére a saját, viszonylag friss motorjukat képzelik el, vagy annak valamilyen változatát.
https://www.dailysabah.com/business...s-to-power-turkeys-cutting-edge-combat-drones

Ami már most rendelkezésükre áll, az egy 170 lovas motor, és ennek erősebb változatai.
https://www.tei.com.tr/en/products/tei-pd170

Minden más komponensből van már rendelkezésre álló, kipróbált, szériában gyártott termékük. Fegyverzet, érzékelők, satlink, avionika, mind
Az, amit írsz, 5-6 éve még talán igaz volt, mára már nagyon nem az. Ez akkor is így van, ha nem akarod elfogadni valamiért.

Amíg nem lesz normális saját motorjuk, addig gondolom "szereznek" valahonnan rotaxot mégis, nem tűnik megoldhatatlan feladatnak.
Exportra meg akár úgy is adhatják, hogy a motor végszerelése, meg ami kell nem náluk történik.

Ha mégis hülyeséget írok, javítsatok ki, csak műkedvelőként irkálok. ;)
A kérdést úgy lehet feltenni, hogy van-e értelme vállalni a Bajraktárral a kockázatot (értsd tud-e annyival többet), hogy ukrán alkatrészeket tartalmaz vagy akár Ukrajnában kerül összeszerelésre vagy célszerűbb inkább más típusban gondolkozni? Az egyes típusok konkrét jellemzőit nyilván nem ismerjük, de biztos lehetsz benne, hogy az izraeli típusok elektronikában fényévekkel a törökök előtt járhatnak.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 945
123 514
113
A TEI készletében a HERON-okhoz fejlesztett benzinmotorok vannak polgári motor helyett, de a Baykar nem rendeli meg, mert az általa jelenleg használt Rotax motor nagyon stabil, és exportsikerei is magasabbak, mert alkatrészei mindenhol elérhetőek. Egyik törökországi cégnek sincs új tanulmánya vagy erőfeszítése a TB2 által jelenleg használt motor alternatívájára, amúgy sincs szükség. Mivel a használt motor polgári típus, nem kötött kiviteli engedélyt, ha van pénzed, megrendelheted.
https://www.cbc.ca/news/politics/turkey-armenia-azerbaijan-drones-bombardier-1.5775350

Embargót vezettek be a Rotax -ra.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 945
123 514
113
A kérdést úgy lehet feltenni, hogy van-e értelme vállalni a Bajraktárral a kockázatot (értsd tud-e annyival többet), hogy ukrán alkatrészeket tartalmaz vagy akár Ukrajnában kerül összeszerelésre vagy célszerűbb inkább más típusban gondolkozni? Az egyes típusok konkrét jellemzőit nyilván nem ismerjük, de biztos lehetsz benne, hogy az izraeli típusok elektronikában fényévekkel a törökök előtt járhatnak.
Ez nem kérdés de jóval drágábbak is.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
399
1 332
93
A TEI készletében a HERON-okhoz fejlesztett benzinmotorok vannak polgári motor helyett, de a Baykar nem rendeli meg, mert az általa jelenleg használt Rotax motor nagyon stabil, és exportsikerei is magasabbak, mert alkatrészei mindenhol elérhetőek. Egyik törökországi cégnek sincs új tanulmánya vagy erőfeszítése a TB2 által jelenleg használt motor alternatívájára, amúgy sincs szükség. Mivel a használt motor polgári típus, nem kötött kiviteli engedélyt, ha van pénzed, megrendelheted.
Ja, írtam is, hogy szerintem megoldják továbbra is okosban a rotax motorok beszerzését. Az "embargó" ezekre inkább sajtónak szóló kamu volt.
Azt mondjuk el tudom képzelni, hogy a szenzortoronyból nem jutnak wescam cuccokhoz.

Ezt akkor te is meg tudod erősíteni, hogy semmiféle ukrán motor meg alkatrész nem lesz a Bayraktar tb2-ben?
 

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
399
1 332
93

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 944
5 070
113
Ja, írtam is, hogy szerintem megoldják továbbra is okosban a rotax motorok beszerzését. Az "embargó" ezekre inkább sajtónak szóló kamu volt.
Azt mondjuk el tudom képzelni, hogy a szenzortoronyból nem jutnak wescam cuccokhoz.

Ezt akkor te is meg tudod erősíteni, hogy semmiféle ukrán motor meg alkatrész nem lesz a Bayraktar tb2-ben?
1 perce írta kriss, hogy embargó van a Rotax motoron.
 

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 893
7 166
113
A hírt már ismerem, nem azt mondtam, hogy a cég nem rendelt el embargót, hanem azt, hogy a termék civil termék. Exportengedély-köteles terméket harmadik félen keresztül vásárolhat meg, a számlát nem kell magának kiállítania. A Wescam-termékek katonai változatai végfelhasználói tanúsítvánnyal rendelkeznek, az exportengedélyeket eltávolítottuk, mert olyan terméket használnak Azerbajdzsánban, amelynek végfelhasználója a török haditengerészet és szárazföldi erők. Ha véletlenszerű webhelyforrásokkal akarunk válaszolni, megmutathatok 10 TB2-t, amely még a hír után is készült, és lezárom a vitát.
 

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 893
7 166
113
Ja, írtam is, hogy szerintem megoldják továbbra is okosban a rotax motorok beszerzését. Az "embargó" ezekre inkább sajtónak szóló kamu volt.
Azt mondjuk el tudom képzelni, hogy a szenzortoronyból nem jutnak wescam cuccokhoz.

Ezt akkor te is meg tudod erősíteni, hogy semmiféle ukrán motor meg alkatrész nem lesz a Bayraktar tb2-ben?
Nem tudok mit mondani, mert nem értek a TB2 és alkatrészellátási kapcsolathoz Ukrajnából. A TB2-nél Ukrajnából soha semmit nem vittek el, soha nem volt kérdéses. Az Ön által olvasott hírforrások összekeverték az Akıncı-val, és drone-motor együttműködés néven alkották meg, hogy cikkeiket olyan hosszúak legyenek, amennyire szükséges.
 
T

Törölt tag 1586

Guest

Karayel-SU TUAV​

Karayel-SU (SU; standing for Armed-Extended Wing) has a longer wingspan, as well as end-plates on its wing tips and two hardpoints for payload under each wing. Each one of the hardpoints can carry 30 kg, meaning that the total payload capacity of the Karayel-SU under its wings is 120 kg. The wing hardpoints can also be equipped with payloads other than munitions. The Karayel-SU also retains the ability to carry 50 kg EO/IR payload at the fuselage payload bay[6]


Technicial Specifications​

  • Engine Power 1 × 97 HP (Sea Level)
  • Maximum Takeoff Weight : 630 kg
  • Wing Span : 13 m
  • Total Length : 6.5 m
  • Height : 2.11 m
  • Wing Useful Load : 120 kg
  • Trunk Payload : 50 kg
  • Flight Speed : 60-80 knots
  • Rate of Climb : 800 m/min
  • Operational Altitude 18.000 ft
  • Data Link Range: >150 km
  • Landing Distance : <750 m
  • Airborne Time : 20 hours without ammunition, 12 hours with 60 kg load and 8 hours with 120 kg loaded
  • Navigation : Fully Autonomous or Manual, Day Camera (color) & IR Night Camera
  • Useful Load : Laser Range Finder,Laser Pointer & Laser Target Marker
  • Other Features ; Triple redundant avionic architecture,Fully autonomous take-off / flight / landing, Composite main structure.[7]

Other variants​

CTech SATCOM On-The-Move (SOTM) terminals for unmanned aerial vehicles (UAVs)
Milyen jégtelenítő rendszer van rajta?
A szárny és a vezérsíkok belépő élét elnézve mintha lenne valami, ami jó pont.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
K

kamm

Guest
Ok, de nem véletlen minden drón toló légcsavsaros: jobb a "kilátás"
A "hagyományos" húzócsavaros elrendezés miért ér annyit hogy romoljon miatta kilátás?
Olyanokat tudsz mondani csuklobol
Utóbbi miért jobb mint a tolócsavaros?
A Predator elrendezése tűnik a legoptimálisabbnak: 360 fokban akadálytalanul körbe lát...

...baszki...
Mondjuk a fotót elnézve nincs túl jó helyen az optikai "torony": a futóművek eléggé bele lógnak a látóterébe.
Legalább rakták volna a főfutók elé...
... hogy nem hiszem el.
 
  • Vicces
Reactions: Aladeen

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
A bayraktarban 100 lovas rotax motor van. Ezt nem exportálják nekik.

Az ukránok vesznek állítólag negyvenvalahány bayraktart tőlük. Ezt ellentételezik, viszont az ukránoknak sincsen100 lovas repülőgépmotorja, így azt adják, amijük van, a 450 lovas Ivchenko-Progressz AI-450S motort a Bayraktar Akinci drónhoz.

A törökök a Rotax motor helyére a saját, viszonylag friss motorjukat képzelik el, vagy annak valamilyen változatát.
https://www.dailysabah.com/business...s-to-power-turkeys-cutting-edge-combat-drones

Ami már most rendelkezésükre áll, az egy 170 lovas motor, és ennek erősebb változatai.
https://www.tei.com.tr/en/products/tei-pd170

Minden más komponensből van már rendelkezésre álló, kipróbált, szériában gyártott termékük. Fegyverzet, érzékelők, satlink, avionika, minden.
Az, amit írsz, 5-6 éve még talán igaz volt, mára már nagyon nem az. Ez akkor is így van, ha nem akarod elfogadni valamiért.

Amíg nem lesz normális saját motorjuk, addig gondolom "szereznek" valahonnan rotaxot mégis, nem tűnik megoldhatatlan feladatnak.
Exportra meg akár úgy is adhatják, hogy a motor végszerelése, meg ami kell nem náluk történik.

Ha mégis hülyeséget írok, javítsatok ki, csak műkedvelőként irkálok. ;)

A cég hülye lenne nem kihasználni a félig a koporsóban lévő ukrán repülőipart. Kijev további drónokat, lehetőleg Akincikat szeretnének megvásárolni. Így rövid- és középtávon nagyon ideális az ellentételezés letárgyalásához.
Hosszútávon meg a helyükben még fel is vásárolnám egy igen csak esedékes államcsőd után azt a céget, ami eddig beszállított nekem alkatrészeket. Az, hogy a TB2-be nem kerülne ukrán alkatrész bele, ha mi ehhez ragaszkodunk, azt nem tudom megmondani. Viszont a nagytesóba fixen belekerülne. Mert arra már kutató-fejlesztő központ is létesült, hogy növeljék az együttműködést.

De nem erről van jelenleg szó. A Vestel parkoló pályán van, valószínűleg szívesen vesz minden ajánlatot, hogy gyártását és kutatását átrakja harci drón terén máshová. Nálunk ez legalább annyira szempont és előny, mint az, hogy Szittya példáját felhozva csak TB2-t vásároljunk vagy Karajt és Akincit. Ami utóbbiba ukrán alkatrészek is lennének, de valszeg leszarnánk, ha nagyobb darabszám az mondjuk Magnus-Vestel koprodukció.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely
K

kamm

Guest
Kovezzetek meg, de nekem egyre jobban tetszik az egesz csomag - a rendszer jonak tunik, a szofiszitkalt mission plannertol minden benne van es minden STANAG-konform:


A dron maga viszont eleg hurka szerintem nekunk, de abbol sokkal konnyebb nagyobbat tervezni veluk ugy, hogy a rendszer maga mar nagyreszt adott moge: