[HUN] Katonai drónok beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

exsorkatona

Active Member
2014. szeptember 18.
120
158
43
Te tényleg azt gondolod, hogy ZH feladatnak adják ki egy katonai drón elektronikájának és szoftverének a fejlesztését? :D :D :D :D
Persze, nem erre gondoltam. De azok a cégek akik dróngyártással foglalkoznak Magyarországon és vannak exporttermékeik is, valószínűleg lényegesen előrébb járnak ezen a téren. És amit tudnak azt nem biztos, hogy apróért eladnák.
Egyébként itthon az állami informatika nagyrészt ki van szervezve külsős cégekhez. Gondolom ez sem lesz másként.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 064
14 115
113
Egy korábbi figyelemre méltó hazai, félbemaradt terv : Denevér



Egy meglevő UL repülőgép átépítése esetén -én ezt néztem ki -...


Shaw-high_EH25203-1000x666.jpg



, kb. a következő paraméterek lennének várhatóak (az eredeti angol tájékoztatás alapján, az érdekes adatok fordítva, /UAV/ után megadva a csapásmérő változat becsült, várható paraméterei ) :


    • Advanced aerodynamics /Fejlett aerodinamikai kialakítás
    • Light weight carbon fibre pre-preg composite structures /Kis tömegű szénszálas pre-preg(elókészített kompozitból) készített szerkezeti elemek
    • Wings that can be folded by one person in one minute using an electronically operated key fob and electric ‘shoot bolts’
    • Garmin EFIS, avionics and two-axis autopilot
    • Retractable undercarriage that rugged enough for grass field operations
    • Small diameter three-blade prop /Kis átmerőjű 3 ágú légcsavar
    • Engine silencer/ Motor kipufogóval
    • Wingspan /Fesztáv 5.8m /UAV/ 7.8m
    • Wing area /Szárnyfelület négyzetméterben 6.76sq m /UAV/ 8.8sq m
    • Length /Hosszúság 5.2m /UAV/ 5.5m
    • Electrically operated flaperons /Elektromosan működtetett ívelő-lapok
    • Empty weight /Üres tömeg 260kg /UAV/ 315kg
    • Max weight /Maximális tömeg 450kg /UAV/ 565kg
    • Useful load Hasznos terhelés 188kg /UAV/ 250kg
    • All flying tailplane
    • Cabin width 26in
    • Vne/Legnagyobb megengedett sebesség(zuhanásban) 220kt(410 km/h) /UAV/ 205kt(380km/h)
    • Stall speed (landing configuration) /Átesési sebesség(leszálló helyzetben) 53kt(95 km/h) /UAV/ 60kt(110 km/h)
    • Max cruise @8000ft, 75% power /Maximális utazó sebesség 8.000 láb(2500 m) magasságban, 75%-o motorteljesítménnyel 196kt(350 km/h) /UAV/185 kt(340 km/h)
    • Fuel capacity and max range (standard tanks) /Üzemanyag kapacitás és maximális hatótáv(a beépített üzemanyag-tartályokkal) 70 litres/1500 miles(2100 km). /UAV/ 110litres/2200 miles (4100 km)




    • Ez egy szokásosnál nagyobb sebességű drón lenne(a kiindulási UL repülő - ISA 189 Seeker - miatt) -amire nem biztos, hogy szükség van az egész repülési tartományban-, csak példaként hoztam fel, hogy mit lehet viszonylag gyorsan kihozni ilyen "forgatókönyvvel".
    • Az üzemanyag, drón-vezérlés, kommunikáció, fegyverzet együttes tömege 250 kg-ra lett becsülve(300 kg-ig lehet menni kb.), ebből kb. 80 kg az üzemanyag,a fegyverzet közelítőleg 100 kg körüli lehet, a fegyverzet típusától/súlyától függően 2-4 precíziós fegyver)

Csak, hogy ne essünk hasra a török drónoktól.
Katona-politikai döntésen múlik, hogy pár éven belül van-e saját/V4 csapásmérő drón, nem műszaki megoldásokon.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Persze, nem erre gondoltam. De azok a cégek akik dróngyártással foglalkoznak Magyarországon és vannak exporttermékeik is, valószínűleg lényegesen előrébb járnak ezen a téren. És amit tudnak azt nem biztos, hogy apróért eladnák.
Egyébként itthon az állami informatika nagyrészt ki van szervezve külsős cégekhez. Gondolom ez sem lesz másként.
A hazai drongyartas tud segitseget nyuljtani.

De nem maga a test megtervezese es megepitese a nagy dolog mis meretbe sok rc s hobbibol nagyon fain testeket rak ossze.

Nagyobb kategoriaba meg inkabb a konnyu repulogep gyartok az alkalmas partner egy nagymeretu uav hoz.

Ami valoban nehez az az eiranyitas a megfeleloen vedett ketiranyu komunikacio. Nagyon vedettnek kell lennie zavaras ellen es nagyon nehezen feltorhetonek... Stb ezen a teren pont nincs nagy tapasztalata egy drongyartonak.

Ongyilkos dron testenek pl eleg egy polisztirol test nemi festessel. Es egy vagy tobb behelyezheto modul /kb thermoszba epitve./ egy a kameranak egy a robbanotestnek egy a meghajtasnak iranyitasnak es egy komunikacios ami osszerakva kvazi egy cso.

Ez egy nagyon egyszeru drontipus ami viszont kihivas az a megbizhato iramyithatosag es folytonos komunikacio.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Egy korábbi figyelemre méltó hazai, félbemaradt terv : Denevér



Egy meglevő UL repülőgép átépítése esetén -én ezt néztem ki -...


Shaw-high_EH25203-1000x666.jpg



, kb. a következő paraméterek lennének várhatóak :


    • Advanced aerodynamics /Fejlett aerodinamikai kialakítás
    • Light weight carbon fibre pre-preg composite structures /Kis tömegű szénszálas pre-preg(elókészített kompozitból) készített szerkezeti elemek
    • Wings that can be folded by one person in one minute using an electronically operated key fob and electric ‘shoot bolts’
    • Garmin EFIS, avionics and two-axis autopilot
    • Retractable undercarriage that rugged enough for grass field operations
    • Small diameter three-blade prop /Kis átmerőjű 3 ágú légcsavar
    • Engine silencer/ Motor kipufogóval
    • Wingspan /Fesztáv 5.8m /UAV/ 7.8m
    • Wing area /Szárnyfelület négyzetméterben 6.76sq m /UAV/ 8.8sq m
    • Length /Hosszúság 5.2m /UAV/ 5.5m
    • Electrically operated flaperons /Elektromosan működtetett ívelő-lapok
    • Empty weight /Üres tömeg 260kg /UAV/ 315kg
    • Max weight /Maximális tömeg 450kg /UAV/ 565kg
    • Useful load Hasznos terhelés 188kg /UAV/ 250kg
    • All flying tailplane
    • Cabin width 26in
    • Vne/Legnagyobb megengedett sebesség(zuhanásban) 220kt(410 km/h) /UAV/ 205kt(380km/h)
    • Stall speed (landing configuration) /Átesési sebesség(leszálló helyzetben) 53kt(95 km/h) /UAV/ 60kt(110 km/h)
    • Max cruise @8000ft, 75% power /Maximális utazó sebesség 8.000 láb(2500 m) magasságban, 75%-o motorteljesítménnyel 196kt(350 km/h) /UAV/185 kt(340 km/h)
    • Fuel capacity and max range (standard tanks) /Üzemanyag kapacitás és maximális hatótáv(a beépített üzemanyag-tartályokkal) 70 litres/1500 miles(2100 km). /UAV/ 110litres/2200 miles (4100 km)




    • Ez egy szokásosnál nagyobb sebességű drón lenne(a kiindulási UL repülő - ISA 189 Seeker - miatt) -amire nem biztos, hogy szükség van az egész repülési tartományban-, csak példaként hoztam fel, hogy mit lehet viszonylag gyorsan kihozni ilyen "forgatókönyvvel".
    • Az üzemanyag, drón-vezérlés, kommunikáció, fegyverzet együttes tömege 250 kg-ra lett becsülve(300 kg-ig lehet menni kb.), ebből kb. 80 kg az üzemanyag,a fegyverzet közelítőleg 100 kg körüli lehet, a fegyverzet típusától/súlyától függően 2-4 precíziós fegyver)

Csak, hogy ne essünk hasra a török drónoktól.
Katona-politikai döntésen múlik, hogy pár éven belül van-e saját/V4 csapásmérő drón, nem műszaki megoldásokon.
Igen igazabol barmikor atalakithato lenne /ahogy vadaszgepeket is alakitanak at tavvezereltre celtargynak nagy szamba de megsem terjed el./harcaszati szinten/ ez azert van mert a komunikacio a gyengelye az egesznek. /a modern vadaszoknak is tok mimd1 honnan kapjak a jelet egy ember mozgatta eszkozrol vagy egy tavoli ponttol az ugyan ugy elektromos jel./ a nagy kihivas hogy ez a jel stabil legyen.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Te tényleg azt gondolod, hogy ZH feladatnak adják ki egy katonai drón elektronikájának és szoftverének a fejlesztését? :D :D :D :D
Ebbe én most nem akarok nagyon beleugatni, de simán.
Nem kell a reljes elektronikát 1 embernek megcsinálnia, mert a részterületeket simán részekre lehet bontani.
Magában az irányításban (repülés) semmi titkos nincs.
Egy PHD feladatnak simán elmegy.
A titkosított kommunikáció már egészen más tészta, de azért egy PHD szinten már simán lehet titkos projekteket futtatni (az ugye posztgraduális képzés). Maga a sárkány megtervezése sem egy hatalmas dolog. A megadott paraméterek mellett az egyetemen több diáknak is külön-külön ki lehet adni a feladatot. A legjobb verziót pedig továbbfejleszteni.
Itt inkább az a feladat, hogy ezt komplett projektként kell futtatni. Akár külsős cégekkel együttműködve. Ehhez koordináció kell. És a program jellegére való tekintettel a MH patronálásában.
 
K

kamm

Guest
Ebbe én most nem akarok nagyon beleugatni, de simán.
Nem kell a reljes elektronikát 1 embernek megcsinálnia, mert a részterületeket simán részekre lehet bontani.
Magában az irányításban (repülés) semmi titkos nincs.
Egy PHD feladatnak simán elmegy.
A titkosított kommunikáció már egészen más tészta, de azért egy PHD szinten már simán lehet titkos projekteket futtatni (az ugye posztgraduális képzés). Maga a sárkány megtervezése sem egy hatalmas dolog. A megadott paraméterek mellett az egyetemen több diáknak is külön-külön ki lehet adni a feladatot. A legjobb verziót pedig továbbfejleszteni.
Itt inkább az a feladat, hogy ezt komplett projektként kell futtatni. Akár külsős cégekkel együttműködve. Ehhez koordináció kell. És a program jellegére való tekintettel a MH patronálásában.

Doktorandusz proginak elmegy, ott keszitettek joval komolyabb dolgokat is, plane az mhtsek - lasd AMS mar vagy husz eve, de az ISS-re is ment szamtalan dolog -, de o zehat mondott. :D
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
K

kamm

Guest
A kandón a tanárok rendszerint ezt csinálják :D
Jó nem drónokat tervezünk, de szakdogának mindig kiadják a saját nyűgüket.

Minden egyetemen es muszaki foiskolan, ahol maszekolnak a tanarok, ez megy harminc-negyven eve, nyugi. :D Ma mar visszanak szamit, de anno ez bele volt kalkulalva a berukbe, hogy ingyen hasznaljak az infrat, amibe belecsuszott a hallgato is. :D
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 765
26 166
113
Minden egyetemen es muszaki foiskolan, ahol maszekolnak a tanarok, ez megy harminc-negyven eve, nyugi. :D Ma mar visszanak szamit, de anno ez bele volt kalkulalva a berukbe, hogy ingyen hasznaljak az infrat, amibe belecsuszott a hallgato is. :D
Én ezt tudom nagyon jól, nem meglepődésemben írtam.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Hat hogyne, elektronikat "koppintunk" (WTF?), sarkanyt "ezereve" gyartunk (WTFWTF?), fegyvereket meg majdf "ex-szovjet (WTFWTFWTF?)...

Sebaj, legalabb oprendszert/vezerlo szoftvert/minden mas sw meg veszunk hozza a piacon.
Ja nem, azt meg kell irni. Nullarol, ugye.

Nem baj, rengeteg ilyen tapasztalat van otthon.
Ja nem, semmi nincs.

Nem baj, van rengeteg okos gyerek, majd megoldjak.
Ja nem, mert felszivja oket a versenyszfera mar diploma elott.

Hat, ez meg nagyobb bajraktarnak tunik, mint a Bayraktar... jo lesz az az olcso torok/akarmilyen dron is egyelore, aztan inkabb a csehekkel-lengyelekkel kellene ezugyben valami kozos programba fogni, annak esetleg latom ertelmet, mondjuk 5-6 even belul lehet belole valami.

Csak egy dolog: Mért akarsz te 0ról oprendszert írni? Szerinted a Török, Izraeli... drónokban mind 0ról írt oprendszer van?
De tényleg már... Egyszerűen ha nem értesz hozzá nem kell belebeszélni.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Szerintem a HM nem igazán akar költeni, magáncégek zsebébe pénzt tolni – amiben nincs gazdasági érdekeltsége az államnak stb. – és arra számít, hogy az egyetemisták ingyen mutatnak, odaadnak nekik használható anyagokat, információkat, eredményeket. És ezért elég lesz a szóbeli vállon veregetés is.

Nem az ingyenesség a lényeg és nem is ingyenes. A lényeg hogy elindul, lelkesen csinálják. Lesz 10db szakdoga a 3leglelkeseb, legjobból projekt lesz. Amikor már projekt akkor már keményen kell pénzt beletolni. A repgépmérnök, infos... PHDs nincs ingyen. A magnus... se. A ROTAX, Wescam sem. Mert ezek mind kellenek. 3 projektből kettő nem lesz jó. Vagy egyiknél jó lesz ez a másiknál az. Managelni kell jól ez MOon nem szokott menni. 2-év múlva aztán kinött az egészből egy drón.

A nyi világban teljesen általános, hogy ilyen egyetemsita "garázsprojektekből" konkrét termékek, vállalatok nőnek ki.
Hasonlít ez a nagy infos cégeknél az időd 20-30%ban akármit kitalálhatsz és csinálhatsz. És ez baromira megéri az adott cégeknek a google legfontosabb termékei közűl pl rengeteg ilyen. És persze vannak olyan cégek akik ezt nem ismerik fel az ötleteket és elássák. Aztán a megmérgesedett fejlesztők kilépnek. kb így keletkezett pl a SAP. :)
 
K

kamm

Guest
Csak egy dolog: Mért akarsz te 0ról oprendszert írni? Szerinted a Török, Izraeli... drónokban mind 0ról írt oprendszer van?
De tényleg már... Egyszerűen ha nem értesz hozzá nem kell belebeszélni.

Hijjnye...
Igen, a törökök avagy az izraeliek is megírták a sajatjukat.

FYI informatikus vagyok, csaknem 30 eve a szakmaban.
Mit szeretnél kérdezni konkrétan? :)

Nem az ingyenesség a lényeg és nem is ingyenes. A lényeg hogy elindul, lelkesen csinálják. Lesz 10db szakdoga a 3leglelkeseb, legjobból projekt lesz. Amikor már projekt akkor már keményen kell pénzt beletolni. A repgépmérnök, infos... PHDs nincs ingyen. A magnus... se. A ROTAX, Wescam sem. Mert ezek mind kellenek. 3 projektből kettő nem lesz jó. Vagy egyiknél jó lesz ez a másiknál az. Managelni kell jól ez MOon nem szokott menni. 2-év múlva aztán kinött az egészből egy drón.

A nyi világban teljesen általános, hogy ilyen egyetemsita "garázsprojektekből" konkrét termékek, vállalatok nőnek ki.
Hasonlít ez a nagy infos cégeknél az időd 20-30%ban akármit kitalálhatsz és csinálhatsz. És ez baromira megéri az adott cégeknek a google legfontosabb termékei közűl pl rengeteg ilyen. És persze vannak olyan cégek akik ezt nem ismerik fel az ötleteket és elássák. Aztán a megmérgesedett fejlesztők kilépnek. kb így keletkezett pl a SAP. :)

Ezt a sok zoldseget, jezusom. :D
 
  • Tetszik
Reactions: exsorkatona

geseft

Well-Known Member
2019. február 20.
457
1 513
93
Hijjnye...
Igen, a törökök avagy az izraeliek is megírták a sajatjukat.

FYI informatikus vagyok, csaknem 30 eve a szakmaban.
Mit szeretnél kérdezni konkrétan? :)



Ezt a sok zoldseget, jezusom. :D
Én se hiszem h manapság bárki nekikezdene egy saját op rendszer megírásába, egyszerűen teljesen fölösleges idő olyan problémák megoldására pazarolni az időt/pénzt, ami már megvan oldva, 6trilliárd szituációban letesztelve/kijavítva.
Az h mondjuk egy régebbi, jól bevált linux kernelt annyira szétbarmolnak/lecsupaszítanak, h rá se lehet ismerni ( így a rejtett bugokat is potenciálisan kiselejtezve, ami benne marad azt meg 600x átfésülni ), azt már elképzelhetőbbnek tartom.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 454
36 511
113
Én se hiszem h manapság bárki nekikezdene egy saját op rendszer megírásába, egyszerűen teljesen fölösleges idő olyan problémák megoldására pazarolni az időt/pénzt, ami már megvan oldva, 6trilliárd szituációban letesztelve/kijavítva.
Az h mondjuk egy régebbi, jól bevált linux kernelt annyira szétbarmolnak/lecsupaszítanak, h rá se lehet ismerni ( így a rejtett bugokat is potenciálisan kiselejtezve, ami benne marad azt meg 600x átfésülni ), azt már elképzelhetőbbnek tartom.

Én ugyan nem vagyok informatikus, de gondolom csak valamilyen RTOS jöhet szóba, linux semmiképp.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and geseft
K

kamm

Guest
Én se hiszem h manapság bárki nekikezdene egy saját op rendszer megírásába, egyszerűen teljesen fölösleges idő olyan problémák megoldására pazarolni az időt/pénzt, ami már megvan oldva, 6trilliárd szituációban letesztelve/kijavítva.
Az h mondjuk egy régebbi, jól bevált linux kernelt annyira szétbarmolnak/lecsupaszítanak, h rá se lehet ismerni ( így a rejtett bugokat is potenciálisan kiselejtezve, ami benne marad azt meg 600x átfésülni ), azt már elképzelhetőbbnek tartom.

Nem is kernelrol volt szo, hanem komplett OSrol, mindennel. Igen logikusan vmi QNX vagy hasonlot vettek elo (QNX asszem mar a Blackberrye par eve, kocsikban az fut hypervisorkent az Amdroid Car stb alatt?), de attol meg sajat librarykat meg modulokat, UIt, mindenfelet is irni kell hozza, az osszes speci hardvert integralni, ahogy @krisss mar emlitette aktiv fegyverzet integralasa onmagaban eltart egy evig - es az ehhez szukseges infot tutira nem adhak oda doktoranduszoknak - es igy tovabb. Hulyeseg ez az egesz, ez nem ugy megy, mint egy kamerat cipelo hobbydron fejlesztese.
 
  • Tetszik
Reactions: exsorkatona