[HUN] Magyar katonai pilóták képzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
400
1 332
93
Na ez az a része a dolog amit nem kell (nem szabad) komolyan venni...
A Zlineket nem tudja kiváltani az L39NG, az alapképzést nem lehet egy +700 km/h val repesztő sugárhajtású tipuson csinálni.
Válaszolok helyette :)
Silvio is úgy értette, hogy a Zlinek maradnak, az L39NG a köztes lépcső, és a képzés utolsó fázisa a Gripen D.

Ezt azért hangsúlyozta ki, mert gyakran az új generációs, erős trainerekhez hasonlítják szerencsétlen Alca-t, mint az M346, csak mert jet.
Ezzel szemben az L39 a képzés szempontjából sokkal inkább a turboprop-okkal van összehasonlítható helyen, szerepkörben, azokkal érdemes összemérni, pl. a Tucanoval.

Mindebből következik, hogy nem lesz alkalmas olyan gépre kiképzőnek, aminek nincs trainer verziója, vagy a repülés karaktere, dinamikája annyira távol áll tőle.
Szóval gripen c-re alkalmas, talán e-re is, ha lesz mellé F, mint a braziloknál, de F35re semmiképp csak ha teljesen "turboprop szerepkörre" szorul és kerül mellé modern jet trainer is.

Mindamellett 12 gép nekünk messze túl sok, remélem nem lesz annyi, vagy tényleg valami jó okuk van rá...
 

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
400
1 332
93
Válaszolok helyette :)
Silvio is úgy értette, hogy a Zlinek maradnak, az L39NG a köztes lépcső, és a képzés utolsó fázisa a Gripen D.

Ezt azért hangsúlyozta ki, mert gyakran az új generációs, erős trainerekhez hasonlítják szerencsétlen Alca-t, mint az M346, csak mert jet.
Ezzel szemben az L39 a képzés szempontjából sokkal inkább a turboprop-okkal van összehasonlítható helyen, szerepkörben, azokkal érdemes összemérni, pl. a Tucanoval.

Mindebből következik, hogy nem lesz alkalmas olyan gépre kiképzőnek, aminek nincs trainer verziója, vagy a repülés karaktere, dinamikája annyira távol áll tőle.
Szóval gripen c-re alkalmas, talán e-re is, ha lesz mellé F, mint a braziloknál, de F35re semmiképp csak ha teljesen "turboprop szerepkörre" szorul és kerül mellé modern jet trainer is.

Mindamellett 12 gép nekünk messze túl sok, remélem nem lesz annyi, vagy tényleg valami jó okuk van rá...
Alca=Alba
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Silvio is úgy értette, hogy a Zlinek maradnak, az L39NG a köztes lépcső, és a képzés utolsó fázisa a Gripen D.
Én is válaszolok helyettem..:)
Ha megnézed a linkelt ábrát azon már az Entry / Elementary levelt is L39 cel képzelik el. Szó sincs benne Zlinről.
Ez v.színű nem félreértés mert az eggyel fölötte lévő ábrán még berajzolták a légcsavaros kiképző gép lépcsőfokot.

Szerintem ez a lépcsofok (Phase 1 Elementary Piston) nem kihagyható az L39NG esetében sem.
A Phase 2-t és 3-at, meg kis jóindulattal a Phase 4-et, lehet összevonni az L39NG típussal
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and Tegin

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
Én is válaszolok helyettem..:)
Ha megnézed a linkelt ábrát azon már az Entry / Elementary levelt is L39 cel képzelik el. Szó sincs benne Zlinről.
Ez v.színű nem félreértés mert az eggyel fölötte lévő ábrán még berajzolták a légcsavaros kiképző gép lépcsőfokot.

Szerintem ez a lépcsofok (Phase 1 Elementary Piston) nem kihagyható az L39NG esetében sem.
A Phase 2-t és 3-at, meg kis jóindulattal a Phase 4-et, lehet összevonni az L39NG típussal
Mennyire nem kihagyható: Izraelben az alapgép a légcsavaros GROB G-120. Persze mit tudnak a pilótaképzésről. (Épp ma zuhant le -2008 óta először oktatógépük, mindkét hajózó életét vesztette)
 

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
400
1 332
93
Kicsit off itt, de mit lehet arról tudni, hogy a 2023 után a Kanadában az NFTC-t felváltó FAcT képzést is hazai és nemzetközi igények kielégítésére tervezik? Tehát tervezik egyáltalán, hogy 2023, opcióval 24 után is fogadnak külföldi növendékeket?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 071
113
Az osztrákok az Eurofightert egy olcsóbban üzemeltethető hangsebesség feletti tipussal akarják leváltani, mert légtérrendészetre csak az felel meg. Kiképző gépet nem akarnak venni a Saab 105 helyett, mert csak a kettő helyett egy új típus rendszeresítésével jön ki nekik az elképzelt hatalmas megtakarítás. Jelenleg úgy néz ki a dolog, hogy nem tudnak az Airbus-tól perrel megszabadulni (nem lesz kártérítés), Indonézia pedig már nem annyira akarja megvenni az osztrák gépeket (beindult ott is az ellenlobbi). A Saab 105 idén le lesz állítva. Évek, mire egy új vadászgép típust rendszeresítenek. Addig is az Eurofighterrel próbálnak a lehető legkevesebbet repülni, hogy ne kelljen rá sokat költeni. De a pilótákat addig is képezni, reptetni kell valamin. Ezért valami olyasmit szeretnének az osztrákok, mint amikor a magyarok béreltek L-159T Alca repülőidőt, hogy szokják a pilóták a modern pilótafülkét. Azaz repülési időt bérelni, nem repülőgépet venni. És ezt pl. a csehektől vagy a gyártótól tudják megtenni. Mire Magyarországon összeáll egy a gyermekbetegségeken túljutó kiképző egység L39NG-vel, az optimista becsléssel is még 2-3 év a gépek megérkezése után.

Ahol van pénz és sok pilóta kell, ott 4 "lépcsős" a képzés (alapfokú kiképző, nagy teljesítményű légcsavaros, sugárhajtású gyakorló, kétüléses harci gép)
Ahol takarékoskodni akarnak, ott próbálják a lépéseket összevonni, kihagyni, szimulátorokkal pótolni.
A kanadai NFTC három "lépcsőt" biztosít. Ha az európai közös pilótaképző is 3 "lépcsős" lesz, mert az vált be, akkor nézzük meg hogy aláíró országok közül melyik ország mivel tud beszállni... úgy tűnik, hogy Magyarország akarja biztosítani a sugárhajtású gyakorlógép fázist? Remélem, nem akarják majd mind a négy lépcsőt helyben biztosítani, hogy "önálló európai pilótaképzési központ" legyünk...

A csehek a katonai pilótaképzésüket kiszervezték egy külön cégbe (CLV Pardubice). Úgy tűnik hogy a Cseh Légierő nem is rendszeresíti az Aero új gépeit. Az L159-eseket most nagyjavítják, így újabb nyolc évük van még. De közben azért a Gripeneken megteremtették a levegő-föld képességet... Ha a csehek nem rendszeresítik az Aero új gépeit, akkor Magyarországnak kell, mert különben nem lesz referencia és további katonai eladás.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 343
96 713
113
Az osztrákok az Eurofightert egy olcsóbban üzemeltethető hangsebesség feletti tipussal akarják leváltani, mert légtérrendészetre csak az felel meg. Kiképző gépet nem akarnak venni a Saab 105 helyett, mert csak a kettő helyett egy új típus rendszeresítésével jön ki nekik az elképzelt hatalmas megtakarítás. Jelenleg úgy néz ki a dolog, hogy nem tudnak az Airbus-tól perrel megszabadulni (nem lesz kártérítés), Indonézia pedig már nem annyira akarja megvenni az osztrák gépeket (beindult ott is az ellenlobbi). A Saab 105 idén le lesz állítva. Évek, mire egy új vadászgép típust rendszeresítenek. Addig is az Eurofighterrel próbálnak a lehető legkevesebbet repülni, hogy ne kelljen rá sokat költeni. De a pilótákat addig is képezni, reptetni kell valamin. Ezért valami olyasmit szeretnének az osztrákok, mint amikor a magyarok béreltek L-159T Alca repülőidőt, hogy szokják a pilóták a modern pilótafülkét. Azaz repülési időt bérelni, nem repülőgépet venni. És ezt pl. a csehektől vagy a gyártótól tudják megtenni. Mire Magyarországon összeáll egy a gyermekbetegségeken túljutó kiképző egység L39NG-vel, az optimista becsléssel is még 2-3 év a gépek megérkezése után.

Ahol van pénz és sok pilóta kell, ott 4 "lépcsős" a képzés (alapfokú kiképző, nagy teljesítményű légcsavaros, sugárhajtású gyakorló, kétüléses harci gép)
Ahol takarékoskodni akarnak, ott próbálják a lépéseket összevonni, kihagyni, szimulátorokkal pótolni.
A kanadai NFTC három "lépcsőt" biztosít. Ha az európai közös pilótaképző is 3 "lépcsős" lesz, mert az vált be, akkor nézzük meg hogy aláíró országok közül melyik ország mivel tud beszállni... úgy tűnik, hogy Magyarország akarja biztosítani a sugárhajtású gyakorlógép fázist? Remélem, nem akarják majd mind a négy lépcsőt helyben biztosítani, hogy "önálló európai pilótaképzési központ" legyünk...

A csehek a katonai pilótaképzésüket kiszervezték egy külön cégbe (CLV Pardubice). Úgy tűnik hogy a Cseh Légierő nem is rendszeresíti az Aero új gépeit. Az L159-eseket most nagyjavítják, így újabb nyolc évük van még. De közben azért a Gripeneken megteremtették a levegő-föld képességet... Ha a csehek nem rendszeresítik az Aero új gépeit, akkor Magyarországnak kell, mert különben nem lesz referencia és további katonai eladás.
Mivel a csehek októberben hirdettek egy hazai hadiipart támogató programot ( ebben az AV bent van) kizártnak tartom, hogy ne rendelnének új gépeket. Azt hogy közvetlenül a légierő vagy kiszervezve a csókos haveroknak külön cégbe, majd visszabérelve részletkérdés.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Mennyire nem kihagyható: Izraelben az alapgép a légcsavaros GROB G-120. Persze mit tudnak a pilótaképzésről. (Épp ma zuhant le -2008 óta először oktatógépük, mindkét hajózó életét vesztette)
Mint ahogy a cseheknél is!
De pl. a kutyaütő svédeknél a SAAB 105 volt/van az alapkiképző gép.
Az új generációs kiképző rendszerek már mind összevont level 2-3-4-gyel kacérkodnak, a level 1-et meg szimulátorban teljesíthetőnek képzelik.
Gondolom nem véletlenül, ugyanakkor szinte mindenki megtartja a dugattyús iskolagépet, mert a képzés összköltségéhez képest nudli, ugyanakkor már egy korai rostát is jelent.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ahol van pénz és sok pilóta kell, ott 4 "lépcsős" a képzés (alapfokú kiképző, nagy teljesítményű légcsavaros, sugárhajtású gyakorló, kétüléses harci gép)
Ahol takarékoskodni akarnak, ott próbálják a lépéseket összevonni, kihagyni, szimulátorokkal pótolni.
Tévedés! Gyakorlatilag minden európai légierő csökkenti a level számokat. Leggyakrabban PC-21-gyel, ez egy trend.

A csehek a katonai pilótaképzésüket kiszervezték egy külön cégbe (CLV Pardubice). Úgy tűnik hogy a Cseh Légierő nem is rendszeresíti az Aero új gépeit. Az L159-eseket most nagyjavítják, így újabb nyolc évük van még. De közben azért a Gripeneken megteremtették a levegő-föld képességet... Ha a csehek nem rendszeresítik az Aero új gépeit, akkor Magyarországnak kell, mert különben nem lesz referencia és további katonai eladás.
Igenám, de a cseheknél nem csak Alcával folyik a képzés. Van nekik régi L-39 is, amiknek - tudtommal - lejár az üzemideje.
De ha csak egy NG upgradet kapnak (hajtómű, avionika), azzal is jól járnak.
Különben tudtommal az Alca nem elsősorban oktatógép náluk, hanem úgy működik az Alca századuk, mint a rezidensség az orvosoknál. Azaz el kell tölteni minden leendő vadászjelöltnek X évet az Alca században, és onnan kerülhetnek csak ki kiválasztás után a leendő Gripen pilóták.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 071
113
Igenám, de a cseheknél nem csak Alcával folyik a képzés. Van nekik régi L-39 is, amiknek - tudtommal - lejár az üzemideje.
De ha csak egy NG upgradet kapnak (hajtómű, avionika), azzal is jól járnak.
Különben tudtommal az Alca nem elsősorban oktatógép náluk, hanem úgy működik az Alca századuk, mint a rezidensség az orvosoknál. Azaz el kell tölteni minden leendő vadászjelöltnek X évet az Alca században, és onnan kerülhetnek csak ki kiválasztás után a leendő Gripen pilóták.

A Cseh Légierő 2019 májusában búcsúztatta el az L-39 típust.
A pilótaképzés a CLV Pardubice-nél történik. A légierőtől átvett gépekkel. A harci képzés pedig az alakulatnál.
A CLV fog beszerezni L39NG-t, 2023-tól kapnák meg a gépeket. De nyáron még nem volt aláírva a megrendelés. Állítólag a cégadásvétel miatt húzódott. A gyárnak kb. 18 hónap egy gép legyártása a megrendeléstől.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A Cseh Légierő 2019 májusában búcsúztatta el az L-39 típust.
A pilótaképzés a CLV Pardubice-nél történik. A légierőtől átvett gépekkel. A harci képzés pedig az alakulatnál.
A CLV fog beszerezni L39NG-t, 2023-tól kapnák meg a gépeket. De nyáron még nem volt aláírva a megrendelés. Állítólag a cégadásvétel miatt húzódott. A gyárnak kb. 18 hónap egy gép legyártása a megrendeléstől.
A gyár szempontjából nem mindegy, hogy ki a megrendelő?
Hogy mennyi idő a legyártás, az meg lényegtelen, ha a régi L-39-eseket még tudják használni.
Más:
Különben az is érdekes, hogy a tai légierő gyakorlatilag a csehekkel azonos rendszerben működteti a Gripenjeit.
Náluk 40db L-39ZA/ART gépet szerszámozott fel az Elbit light attack szerepkörre.
Szóval eddig inkább mi voltunk a kakukktojás....
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 071
113
A gyár szempontjából nem mindegy, hogy ki a megrendelő?
Hogy mennyi idő a legyártás, az meg lényegtelen, ha a régi L-39-eseket még tudják használni.
Más:
Különben az is érdekes, hogy a tai légierő gyakorlatilag a csehekkel azonos rendszerben működteti a Gripenjeit.
Náluk 40db L-39ZA/ART gépet szerszámozott fel az Elbit light attack szerepkörre.
Szóval eddig inkább mi voltunk a kakukktojás....

Mi hangzik jobban ha egy légierőknek akarod eladni a gépet, az hogy x légierő már rendszeresítette típust, vagy az hogy egy civil képzési központ?

A gyártási idő Magyarország szempontjából érdekes.

A Thai légierő elég színes. Volt/van/lesz ott minden. Rendeltek KAI T-50-et. Egy részét már át is vették. Az F-5-öt és az L-39-et váltják velük. Valószínűleg az Alphajeteket is. Rendeltek Beechcraft T-6 Texan II-t is. Van nekik PC-9 Pilatus. Van valami alapfokú gépük is. Van nekik 10 db Diamond DA42 multi engine trainer is, szállítógép pilóta képzéshez.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
Tévedés! Gyakorlatilag minden európai légierő csökkenti a level számokat. Leggyakrabban PC-21-gyel, ez egy trend.


Igenám, de a cseheknél nem csak Alcával folyik a képzés. Van nekik régi L-39 is, amiknek - tudtommal - lejár az üzemideje.
De ha csak egy NG upgradet kapnak (hajtómű, avionika), azzal is jól járnak.
Különben tudtommal az Alca nem elsősorban oktatógép náluk, hanem úgy működik az Alca századuk, mint a rezidensség az orvosoknál. Azaz el kell tölteni minden leendő vadászjelöltnek X évet az Alca században, és onnan kerülhetnek csak ki kiválasztás után a leendő Gripen pilóták.
Nekem nem tetszik ez a trend, szerintem vérrel szerzett tapasztalatokon alapul...
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
Na egxébként. megvesszünk és a szomszédok idejárnak kiképeződni dologhoz: Nyáron írtak alá a lengyelek és a szlovákok egy memorandumot, hogy közös pilótaképzést esetleg etc. Nem tudom hol tart a dolog, azóta sok víz lefolyt a Visztulán, de nem hiszem, ha összejön a dolog, az Orlik és a M-346 helyett ide járjanak...
https://www.defence24.com/polish-an...e-joint-air-defence-and-common-fleet-of-f-16s
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Na egxébként. megvesszünk és a szomszédok idejárnak kiképeződni dologhoz: Nyáron írtak alá a lengyelek és a szlovákok egy memorandumot, hogy közös pilótaképzést esetleg etc. Nem tudom hol tart a dolog, azóta sok víz lefolyt a Visztulán, de nem hiszem, ha összejön a dolog, az Orlik és a M-346 helyett ide járjanak...
https://www.defence24.com/polish-an...e-joint-air-defence-and-common-fleet-of-f-16s
A csehek és a tótok sokáig vacilálnak. Mire döntést hoznak, az már lehet, hogy a század vége lesz.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 343
96 713
113
Na egxébként. megvesszünk és a szomszédok idejárnak kiképeződni dologhoz: Nyáron írtak alá a lengyelek és a szlovákok egy memorandumot, hogy közös pilótaképzést esetleg etc. Nem tudom hol tart a dolog, azóta sok víz lefolyt a Visztulán, de nem hiszem, ha összejön a dolog, az Orlik és a M-346 helyett ide járjanak...
https://www.defence24.com/polish-an...e-joint-air-defence-and-common-fleet-of-f-16s
Fontolgatják, ugyanúgy ahogy a cseh AV ajánlatot.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 088
9 042
113
A cseheknél a 212-es század nem csak kiképzéssel foglalkozik. Az ALCA-sok egy része Gripenen folytatja, de van egy kemény mag, amely csapásmérő feladatokra van kiképezve, és erre az ALCA 4x GBU12-vel felettébb alkalmas, különösen ha megvilágítja a célt a JTAC vagy Gripen stb. Ami egyedül hiányzik a Litening integráció, de hát 18 géphez nincs rá pénzük, felesleges. Ettől még a NG egyáltalán nem alkalmas kiképzésen kívül másra. Egyébként ezt nem én mondom, hanem maga Jaromir Lang a főtervező, aki szerint a fegyverzettel is csak csapásmérő bevetések gyakorlására alkalmas, éles bevetésre nem.Egyébként igaza van. Önálló célfederítésre alkalmatlan lokátor hiánya miatt. Nincs passziv és aktív ellentevékenység rendszere (öntömítő üa. tartály, beépített páncélzat, radar és rakéta-besugárzásjező, infra és dipolvető, gyakorlatilag semmi. Hajtóműve nem haladja meg a L-39C ukrán hajtómű 17 kN-es teljesítményét (az ALCA 22kn és a többi ilyen kiképző csapásmérő is hasonló. teljesítémyű) A kompozitszárnyakra elvileg elférne 1 tonna fegyverzet (ami a 4 pilonon csak 250kg) de a motortejlesítmény miatt ilyen terheléssel radiálisan csökken a repülési teljesítmény, tehát nem lehet azt sem kihasználni. Akkor lenne egyedül értelme, ha lenne egy olyan cél, hogy 2-3 harci századunk lenne. De akkor sincs, légtér, lőtér, hogy nemzeti keretek között legyen kiképzés.