A "használható mértéken" ment mindig is a vita.
- Még a 24-es nálam sokkal jobban ismerők szerint sem nem képes éjszaka ATGM-et használni és nincs is hozzá, csak rengeteg korlátozással, amit ne vegyünk komolyan, nem valódi harctéri képesség. Éjszaka viszont az éjszaka védettségének köszönhetően reális esély van a gépgyú és UB rakétablokk használatának és lelépésnek.
- Éjszaka tud repülni, terhet emelni, csapatokat kitenni
- Nappal viszont ez öngyilkosság vele harctér közelébe menni. A 30 éves Iglával szemben is is szinte védtelen, MAWS nincs, de Igla meg kettős érzékelős. Még, ha lenne is, akkor is oltári veszélyes.
Tehát a polémia arról ment, hogy ár/érték aránya ennek megéri-e úgy, hogy most már kanyarban van a H145M. Amin lesz ATGM is legalábbis a gépek egy részén. Vagy nem lesz?
Az sem világos, hogy 75M USD-t költöttek el, vagy annak csak 3/4-t. Mindkét összegből számottevő mértékű fegyverzet lenne beszerezhető a H145M és a Gripenek számára is. Nem régi, hanem ma korszerű, új fegyverek. SDB I/II és bármilyen ma is új és korszerű ATGM.
Erről szólt a vita. Én kicsit árnyaltabban látom már a hasznot, együtt tudok élni a 24-esekkel létével, de...
Annak fényében, hogy ma már látszik milyen hamar jönnek a H145M-ek én azokra és a Gripenekre költöttem volna. De lehet, hogy anno ezt nem látták előre. Még okosabb lett volna a Gripenre költeni, ha igaz, hogy maradványértéken itt maradnak és az benne van az eddigi kifizetésekben. Néhány tízmillió USD-ből egy rakat Mk-82/84 és 100-as nagyságrendű SDB II jött volna ki. A RAAF 203 ezer USD darabáron vette őket csomagban. Egy Mk-82 valahol 1,5k USD egy Mk-84 kb, 4-4,5k USD.
Tehát még 75*0,75= 56M USD-ből is több száz Mk bomba és 160 SDB II is kijönne, ami igen komoly erő lenne és még bőven maradna a helik fegyverzetére is. Vagy kicsivel kevesebb bomba és hmhm, Meteor.
Bár a bibi az, hogy a mechanikus pásztázás az, ami kezd nagyon idejétmúlttá válni, de AESA-ra lépés a 14 gépre viszont eszméletlen drága lenne. Az már csak álom.