Egyértelműen egy AW139 est vagy egy H145 nek jobb lenne a beszerzési/üzemeltetési szorzója hosszabb távon. Hátránya a magas beszerzési költségek. Ahhoz hogy viszonylag jó üzletet csináljunk a gyártóval. Ahhoz nem 6-8-10 db at kellene rendelni hanem legalább 20-24 db ot. 6 gép nem jó üzlet 20 gép zsíros üzlet. Ez a mi részünkre oltári drága lenne. 20 misi + fegyverzet+szükséges kopó alkatrész+kiképzés+fogadó hely felújítása. Az a 20 misi rögtön majdnem a duplája lenne. 35x20=700 misi.Kötve hiszem hogy mi ebben az évszázadban ennyit ki fogunk adni értük
Még tíz gépnél is 300-350 misi re jönne ki.
MI-24 felújítás: igen kiadtunk a 12 gépért közel 70 millió eurot hogy legyen migráns kergetőnk a határon. Ez is igaz. De kapják ők azért az infókat innen onnan hogy egy két évben esetleg pár éven belül milyen biztonsági tényezők várhatóak. És a HM részére biztosított szűkös költségvetésből megpróbálják a lehető legtöbbet kihozni. Igaz kérdőjelekkel. Pl azért az oroszoknak se kelljen ennyire a seggét nyalni. Oké hogy megpróbálunk jobban lenni velük,de egy határt azért tartsunk be. Ők se szentek.
Visszatérve: jelenleg ha földi kiszolgáló létszámot figyelembe vesszük akkor igen kérdőjelekkel egy észszerűség határát suroló döntés volt. Az észszerűség új helik lettek volna.
Reméljük ahogy változik az EU geoplitikai helyzete (rosszabbodik) valamely szomszédnál modernizálni is fogják a vasakat. Legalább NVG képességre.
Mivel a hadipari termékek egyre keresebettek lettek, így óhatatlanul drágulnak is. Pl okáért egy MI-17 ről minap olvastam egy cikket. Közel 50-75% ot drágult 2010 ez képest. Igaz az ár függ hogy ki milyen viszonyt ápol egymással.
A jövő számunkra egyértelműen a könnyű/közepes többcélú helik lennének. Ezeket még el is fogjuk tudni érni árban. Tehát kiépíteni egy rendszert amelyben 2/3 ad arányban lennének ezek a helikopterek a maradék 1/3 ad lenne a "nagyobb" szállítóhelikopter kapacitás. Vagy jobb esetben 50-50% os arányban.