[HUN] Mi-24 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Shed

Well-Known Member
2016. október 7.
904
4 563
93
Van Vector (távcső) a honvédségnel is??
Èn nem tudom. Csak elolvastam ezt a cikket a JTAC munkàról. De a cikkböl ki lehet sakkozni pl. hogy nàlunk tuti 20 fö alatt vagy környèkèn van a kèpzett emberek szàma. Többszörös külföldi képzés, ranger képzés, stanag5 felsöfok angol, jogositvànyt elveszti, ha 6 havonta nincs 6 ràvezetése a katonànak. Lehet a 20 is sok, lehet hogy 10en sincsenek nàlunk.Eleve usakok adjàk ki a bizonyitvànyt is.....
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 335
113
https://airbase.blog.hu/2010/09/07/eloretolt_repulesiranyitok Kivancsi voltam, mire kell a nemzetközi engedély,amit dudi mondott.Jaaaa, màr értem, eleg kemény a felelöség kèrdèse egy eskuvo lebombazasanal pl. En pl nem Jtac iranyitasnal tuti nem bombaznek vakon egy bekefenntarto vagy hasonlo muveletben.

Épp javasolni akartam, hogy érdemes az airbase blogot átolvasni JTAC témában. Nagyon sok érdekes és hasznos információt ír le Szórád Tamás. Pl. félévente minimum 6 célravezetést kell végezni a képesítés megtartásához és abból kettőt éles fegyverzet használattal kell. Erre a gyakorlásra biztos jók lesznek a Mi-24-esek...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 883
85 444
113
Èn nem tudom. Csak elolvastam ezt a cikket a JTAC munkàról. De a cikkböl ki lehet sakkozni pl. hogy nàlunk tuti 20 fö alatt vagy környèkèn van a kèpzett emberek szàma. Többszörös külföldi képzés, ranger képzés, stanag5 felsöfok angol, jogositvànyt elveszti, ha 6 havonta nincs 6 ràvezetése a katonànak. Lehet a 20 is sok, lehet hogy 10en sincsenek nàlunk.Eleve usakok adjàk ki a bizonyitvànyt is.....

Nem kell a Ranger.Az volt a terv amikor megalakultak de rájöttek,hogy akkor kb soha nem lennének 2-nél többen no meg nem is kell Rangernek lenni hozzá.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
De ezt ne nevezzük JTAC-nek.Az aki szerint ez a JTAC szakma az kb azt mondja,hogy tudok ezerkettes Ladát vezetni formula 1-es pilóta vagyok...
Igazatok van,de ami a Mihuk kapcsán ment JTAC célkijelölés cimszóval,az bizony egy sima szakaszparancsnok célkijelölése a támogató helikopternek.
És egy jolszervezet,és jolfelszerelt hirhálój seregben a szakasz pk bizony tud beszélni a támogatására beosztott helivel.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 883
85 444
113
Igazatok van,de ami a Mihuk kapcsán ment JTAC célkijelölés cimszóval,az bizony egy sima szakaszparancsnok célkijelölése a támogató helikopternek.
És egy jolszervezet,és jolfelszerelt hirhálój seregben a szakasz pk bizony tud beszélni a támogatására beosztott helivel.

Azt nem érted,hogy azt mondenki meg tudja csinálni,hogy fog egy célmegjelölőt és megvilágítja azt amit ki akar lövetni.A gond csak az,hogy ez a JTAC munka 1%-a és a maradék 99%-ot akkor is meg kell csinálni hogyha csak a lézerrel kell világítani.No de azt a maradék 99%-ot csaka JTAC tudja megcsinálni hisz ezért JTAC nem pedig azért mert tud egy "buzi lámpával világítani" a sötétben.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 521
132 327
113
Igazatok van,de ami a Mihuk kapcsán ment JTAC célkijelölés cimszóval,az bizony egy sima szakaszparancsnok célkijelölése a támogató helikopternek.
És egy jolszervezet,és jolfelszerelt hirhálój seregben a szakasz pk bizony tud beszélni a támogatására beosztott helivel.
Helivel igen, vadászgéppel nem.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 883
85 444
113
Helivel igen, vadászgéppel nem.

Helikopterrel is csak korlátozottan..Vagy szerintetek egy hadnagy(megsúgom nem tudja,sőt semmilyen tiszt,főtiszt vagy tábornok nem tudja aki nem kapott JTAC képzést) tudja hogyan kell elkülőnítenie a légtérben azokat az eszközöket amiket irányít?Hogy csak egy egyszerű példát említsek.
 
  • Tetszik
Reactions: krisss

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Egy helikopter tűztámogatást, aknavetőt tűztámogatást tudnia kell kérni egy rajparancsnoknak is legalább elméletben. A repülő az más dolog
Ma már a repülő sem elképzelhetetlen.Persze itt is megvannak a szintek,amit még lehet,és amit már nem.A tonnás bombákat eregető B52 nem a szakasz pk szintje,oda JTAC kell.De a gépágyúzó Mihu simán
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 521
132 327
113
Ma már a repülő sem elképzelhetetlen.Persze itt is megvannak a szintek,amit még lehet,és amit már nem.A tonnás bombákat eregető B52 nem a szakasz pk szintje,oda JTAC kell.De a gépágyúzó Mihu simán
Ezt senki sem vitatta amúgy eddig se, hogy a mihuhoz nem kell annyira JTAC.
 

Shed

Well-Known Member
2016. október 7.
904
4 563
93
Nem kell a Ranger.Az volt a terv amikor megalakultak de rájöttek,hogy akkor kb soha nem lennének 2-nél többen no meg nem is kell Rangernek lenni hozzá.
Gondolom eleve a nagy részük a KMZ-nél van, ők meg eleve magasabb képzési szinten vannak mint egy ranger. Ha jól sejtem az a nagy gát, hogy meg kell érteni a texasi pilóta szlengjét, meg neki is meg kell értenie hogy mit akar mondani a magyar JTAC.

Ennek a JTAC képzésnek is részben az lehet a kiindulópontja, hogy egy pilóta sem szeret vakon bombázni "valamit", meg elfogadhatatlan hogy civileket és szövetséges földi csapatokat bombázzanak le. Egy normális elméjű pilóta akár Irakban sem szivesen old ki bombát úgy, hogy lehet egy ártatlan embert vagy egy egész iskolát pusztít el, mert a földi irányítás béna. És akkor még nem beszéltünk arról hogy kit hurcolnak meg, és kire néznek akár a bajtársai is mint egy véres rongyra. Meg a törvényi felelősség kérdése is tisztázott így. Sokkal kevesebb stressz van úgy a pilótában, hogy tudja az aki lentről irányít, meg lézerez, az egyrészt vágja a témát, másrészt meg vállal minden erkölcsi és törvényes felelősséget azért a bombáért, amit ő irányításával old ki a pilóta.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 883
85 444
113
Honnan lesz a szakasznak olyan rádiója amivel a repülővel tud beszélni?Ki fogja átváltani lábba(ugye a NATO-ban aki repül az nem metrikus rendszert használ) amit kell folyamatosan gondolkozás nélkül?Ki fog tudni úgy kommunikálni a repülővel ahogy kell(igen repülős nyelven)?Ki fog koordinálni feladat előtt a repülővel/tüzérséggel/elikopterrel?
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Helikopterrel is csak korlátozottan..Vagy szerintetek egy hadnagy(megsúgom nem tudja,sőt semmilyen tiszt,főtiszt vagy tábornok nem tudja aki nem kapott JTAC képzést) tudja hogyan kell elkülőnítenie a légtérben azokat az eszközöket amiket irányít?Hogy csak egy egyszerű példát említsek.
Na itt jön az,hogy 2019et irunk.A szakasz pk-nak nem kell légiirányitónak lennie.Ő a célpontot adja meg.A légi irányitást már a hadszintérparancsnokság is intézheti.Hirháló,valós idejű.Hálózatos hadviselés kulcsszavai
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 854
10 949
113
Tehát arra, amire a minyók és az érkező új gépek is tökéletesek.

Ez szimpla büntetőügy kell legyen.

A Minyó nem jó a vegyi és sugárfelderítő műveletekre, arra kizárólag a 24-es alkalmas. "az új gépek is tökéletesek rá"- Nem vagy esetleg egy magyar politikus?! Ők mondogatták azt több mint 10 éven keresztül,hogy nem kell költeni a MiG-29-esekre mert "1-2 év és itt vannak a korszerű nyugati utódaik"... Zavar téged,hogy ezek a harci helikopterek alkalmasak békeidőben a civilek számára is hasznos műveletek végzésére, zavar, hogy nem 8 hanem így összességében 16 gép áll rendelkezésre az árvíz idején például. OK. Az új típusokhoz való előképzésben pedig olyan módon használják fel őket, hogy gyakorolni lehet vele az új navigációs/ leszállást segítő rendszerek alkalmazását. Tudtommal kizárólag ezeken a gépeken van ILS, ami szintén lesz az Airbus helikoptereken is, így ha valaki meg akar tanulni ILS-el bejövetelt, leszállást végrehajtani, akkor a 24-essel már most megteheti. Értem én,hogy te jobban tudod mindenkinél. Az,hogy nálam jobban tudod nem egy nagy kunszt, nem is ez lep meg.Hanem az, hogy még maguknál a típust repülő pilótáknál is jobban tudod a tutit, akik itthon meg Afganisztánban jó pár órát lehúztak a ciklikuskar mögött, az már azért nem gyenge. Igaz, olvashattunk tőled itt már sokkal meredekebb bölcsességeket is...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 883
85 444
113
Gondolom eleve a nagy részük a KMZ-nél van, ők meg eleve magasabb képzési szinten vannak mint egy ranger. Ha jól sejtem az a nagy gát, hogy meg kell érteni a texasi pilóta szlengjét, meg neki is meg kell értenie hogy mit akar mondani a magyar JTAC.

Ennek a JTAC képzésnek is részben az lehet a kiindulópontja, hogy egy pilóta sem szeret vakon bombázni "valamit", meg elfogadhatatlan hogy civileket és szövetséges földi csapatokat bombázzanak le. Egy normális elméjű pilóta akár Irakban sem szivesen old ki bombát úgy, hogy lehet egy ártatlan embert vagy egy egész iskolát pusztít el, mert a földi irányítás béna. És akkor még nem beszéltünk arról hogy kit hurcolnak meg, és kire néznek akár a bajtársai is mint egy véres rongyra. Meg a törvényi felelősség kérdése is tisztázott így. Sokkal kevesebb stressz van úgy a pilótában, hogy tudja az aki lentről irányít, meg lézerez, az egyrészt vágja a témát, másrészt meg vállal minden erkölcsi és törvényes felelősséget azért a bombáért, amit ő irányításával old ki a pilóta.

Nem csak a KMZ-nél vannak sőt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 883
85 444
113
Na itt jön az,hogy 2019et irunk.A szakasz pk-nak nem kell légiirányitónak lennie.Ő a célpontot adja meg.A légi irányitást már a hadszintérparancsnokság is intézheti.Hirháló,valós idejű.Hálózatos hadviselés kulcsszavai

Te hülyeséget beszélsz!
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Honnan lesz a szakasznak olyan rádiója amivel a repülővel tud beszélni?Ki fogja átváltani lábba(ugye a NATO-ban aki repül az nem metrikus rendszert használ) amit kell folyamatosan gondolkozás nélkül?Ki fog tudni úgy kommunikálni a repülővel ahogy kell(igen repülős nyelven)?Ki fog koordinálni feladat előtt a repülővel/tüzérséggel/elikopterrel?
A hiradósok által üzemeltetett hirhálón keresztül kell tudnia beszélnia a szakasz k-nak a helikkel.De ha igazán jol felszerelt a heli,akkor közvetlenül is.Legalább a parancsnoki géppel,
Közben rájöttem,hogy két különböző szintröl beszélünk.Amiröl Te beszélsz,oda JTAC kell.Amiröl én,oda nem
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 883
85 444
113
A hiradósok által üzemeltetett hirhálón keresztül kell tudnia beszélnia a szakasz k-nak a helikkel.De ha igazán jol felszerelt a heli,akkor közvetlenül is.Legalább a parancsnoki géppel,
Közben rájöttem,hogy két különböző szintröl beszélünk.Amiröl Te beszélsz,oda JTAC kell.Amiröl én,oda nem

Amiről te beszélsz az faszság és nem létezik...
 
  • Tetszik
Reactions: papajoe

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Az a baj Celebra hogy te kevered a jtac ot.

Jtac nem tamogatas keres a lenyeg elsosorban./sot nagyon ritkan ker tamogatast./

Amirol te beszelsz az sima legitamogatas kerese. Sajat pozicio megadasa ellenseges pozicio megadasa/cel irany jelleg/... Stb... /egyebkent ezt meg kk knak is oktatjak.../Majd a hiradosok visszaszamlalnak hogy mikor vilagitson ala joska es megy a lezerbomba...

A jtac az mas egy sokkal kifinomultabb rendszer... Itt a katona maga egy kvazi repulesiranyito... De kozbe egy felderito is es "tuzersegi" megfigyelo is ahogy celmegjelolo is egyben... /komolyabb celok ellen vetik be./ emellett beszeljen angolul magas fokon hogy szovetsegi rendszeren bellul tudjon komunikalni. Es pikk pakk valtson mertekegysegek kozott fejbe is akar.../ es meg nagyon sok mimden mas mind hirados keszsege legyen magas szinten /emellett kepzett is/.. /sokfele hiradokeszulek sokfele kezeleset kell ismernie es tehendoket azzal kapcsolatba.../ plussz a programokat tudja mesterfokon kezelni /ne kesseg szinten./ es meg nagyon sok minden...

A legi tamogatast kero katona kvazi egy allvallalkozo alvallalkozoja egy tarsashazi epitkezesen. /aki elmondja az embereinek hogy ezt a szobat ilyenre es ilyenre kell csinalni/mert ennyit tud./ a jtack os meg kb az epitesvezeto. /aki mimdenrol tud mimdent./szint./