[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

Időközben rájöttem, hogy ez egy bisz hajtómű amit felraktam. Azért köszi annak aki próbált segíteni.
Igen, oldalról R-13-asnak tűnt, de semmiképp se R-11-nek.
Az R-25 az R-13-astól viszont csak szemből, illetve hátulról különböztethető meg, a 24 helyett 21 darab belépő fokozati lapátozásával, illetve a forszázskollektorok gyűrűs kialakításával.
 
A budaörsi repülőtér MiG-21-es emlékművét mikor helyezték át a hangárok mellől a Kőérbereki út mellé? Elég nagy a gaz már körülötte.
(Valakinek nagyon útban lehetett a hangárépület mellett vagy nagyon zavarta hogy odajárnak nézelődni az emberek. Pedig még egy pad is volt ott, ahonnan lehetett nézni a kisgépes repüléseket.)
 
"39 évvel ezelőtt ezen a napon - 1986. július 17-én Kecskeméten, időjárás felderítésre indulva felszállás után nem sokkal lezuhant a 0265.oldalszámú kétüléses MiG–21UM - fedélzetén gyermekkorom egyik legendás pápai vadászpilótája Brückner Peti Édesapja , Brückner Miklós alezredes, valamint Acsai György százados életüket vesztették - Brücki további Békét és Nyugalmat Néktek az örök légi vadászmezőkön!"

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
"39 évvel ezelőtt ezen a napon - 1986. július 17-én Kecskeméten, időjárás felderítésre indulva felszállás után nem sokkal lezuhant a 0265.oldalszámú kétüléses MiG–21UM - fedélzetén gyermekkorom egyik legendás pápai vadászpilótája Brückner Peti Édesapja , Brückner Miklós alezredes, valamint Acsai György százados életüket vesztették - Brücki további Békét és Nyugalmat Néktek az örök légi vadászmezőkön!"

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ennek az esetnek volt egy nagyon bizarr olvasata, ami repülős körökben terjedt.
A rossznyelvek szerint nem volt felhőtlen a viszony a két hajózó között, így az a bizonyos félorsó szándékos volt.
Viszont a sztori háttere alapján a félorsóból háton földnekcsapódás nem egy elbaltázás volt, hanem lehet, hogy szándékos...
Annyi fix, hogy a gép nemsokkal előtte járt a PG-ben, de ez nem nagyjavítás lehetett, mert NDK, azaz drezdai festése volt.
A gép műszakilag kifogástalan volt.
 
Miért kellett ott nagyjavítani, ha kb. az 1960-as évek közepétől a PG MiG-21-esekkel is foglalkozott?
A VSz-ben, illetve KGST-ben eldöntötték, hogy bizonyos üzemek kvótát kapnak a közös javításból.
Nekünk a 21UM-eket a 80-as évektől kezdve Drezdába kellett kivinni, de pl a MiG-23-asokat a bulgáriai Plovdivbe.
A lengyelek jobban jártak, mert ők a 23-asaikat Drezdába vihették.
Mi a Szu-22-eseket a Belarusz SzSzK-beli Baranovicsibe, de ebből csak egy gép jött össze, a 08-as, 1990-ben.
Érdekesség, hogy ugyanez év elején ugyanide kerül a plovdivi nagyjavításból törzshátsórész átégés miatt kimaradó 11-es MiG-23MF is.

Drezda kb a 80-as évek végéig tartott, aztán a 90-es évektől a PG - DR Rt vette át a MiG-21UM-eket is.
Így aztán volt egy olyan rövid ideig tartó "tarka" időszak a hazai MiG-21UM-ek történetében, amikor egyszerre volt már PG-s UM, drezdai UM és még szovjet front légierős UM (az 1986-os legutolsónak beszerzett kontingens) festésünk is. Igaz, ez utóbbiak már igencsak megkopva.
 
A VSz-ben, illetve KGST-ben eldöntötték, hogy bizonyos üzemek kvótát kapnak a közös javításból.
Nekünk a 21UM-eket a 80-as évektől kezdve Drezdába kellett kivinni, de pl a MiG-23-asokat a bulgáriai Plovdivbe.
A lengyelek jobban jártak, mert ők a 23-asaikat Drezdába vihették.
Mi a Szu-22-eseket a Belarusz SzSzK-beli Baranovicsibe, de ebből csak egy gép jött össze, a 08-as, 1990-ben.
Érdekesség, hogy ugyanez év elején ugyanide kerül a plovdivi nagyjavításból törzshátsórész átégés miatt kimaradó 11-es MiG-23MF is.

Drezda kb a 80-as évek végéig tartott, aztán a 90-es évektől a PG - DR Rt vette át a MiG-21UM-eket is.
Így aztán volt egy olyan rövid ideig tartó "tarka" időszak a hazai MiG-21UM-ek történetében, amikor egyszerre volt már PG-s UM, drezdai UM és még szovjet front légierős UM (az 1986-os legutolsónak beszerzett kontingens) festésünk is. Igaz, ez utóbbiak már igencsak megkopva.
Meg a 80 as evekben jartam a Drezdai repteren Interflug/Malev. A repteren ahogy az allohelyhez gurultunk ott sorakoztak a MIG-21 sek.
 
A VSz-ben, illetve KGST-ben eldöntötték, hogy bizonyos üzemek kvótát kapnak a közös javításból.
Nekünk a 21UM-eket a 80-as évektől kezdve Drezdába kellett kivinni, de pl a MiG-23-asokat a bulgáriai Plovdivbe.
A lengyelek jobban jártak, mert ők a 23-asaikat Drezdába vihették.
Mi a Szu-22-eseket a Belarusz SzSzK-beli Baranovicsibe, de ebből csak egy gép jött össze, a 08-as, 1990-ben.
Érdekesség, hogy ugyanez év elején ugyanide kerül a plovdivi nagyjavításból törzshátsórész átégés miatt kimaradó 11-es MiG-23MF is.

Drezda kb a 80-as évek végéig tartott, aztán a 90-es évektől a PG - DR Rt vette át a MiG-21UM-eket is.
Így aztán volt egy olyan rövid ideig tartó "tarka" időszak a hazai MiG-21UM-ek történetében, amikor egyszerre volt már PG-s UM, drezdai UM és még szovjet front légierős UM (az 1986-os legutolsónak beszerzett kontingens) festésünk is. Igaz, ez utóbbiak már igencsak megkopva.
Csak a pontosság kedvéért, a PG is javított kétüléses 21-est, de csak az U-kat. A 70-es évek második felétől beérkezö UM-ek első nagyjavítási időszaka esett pont egybe a KGST döntésével.
Annyit sikerült csupán elérnünk, hogy az MF és bisz gépeket legalább megtarthassa a PG.
Az utolsó magyar MiG-21U felszállás ha jól tudom 1986 nyara volt, ezután a megmaradó U gépekből a még nagyjavíthatókat - továbbéltethetőket a PG közreműködésével eladtuk Indiának, ha jól tudom, némi vasércért cserébe.
A gépek helyi összeszerelésében még segítettek a magyarok, de csak az összeszerelést követően a teljes átvételi berepülést már az indiaiak csinálták.
Ekkor esett meg az eset, hogy az egyik ex-magyar MiG-21U berepülése előtt az indiai földi technikus leszedte a jobb főfutóaknában levő hajtómű ellenőrző szerelőnyílást, majd dolga végeztével visszatette, de a körkörösen rajta levő gyorszárakból csak átlósan egyet-egyet tekert vissza, hogy a lemez a helyén maradjon. Majd elment ebédelni.
Ebédidő után viszont egy másik csapat vette át a gépet és élükön a berepülőpilótával ezt a lemezt nem nézték meg tüzetesen. Beült a pilóta, majd felszállás közben a lemez rögzítése kilazult és leesett a gépről. A hajtómű teljes forszázson "fals" levegőt szívott, majd felszállás közben leállt.
A berepülőpilótának esélye se volt katapultálni.