[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

mi a tök?
7r-pyst_zsg-webp.498352
5sk0hjrrps4-webp.498353
Ez már volt, filmforgatásra átalakított Migek.
 
Varga Ferenc:
"A hír apropóján felidézném hitelesnek nevezhető emlékeimet az éjszakai kiképzési repülésekről. Három évről sikerült a mai napig megőriznem a századparancsnoki noteszemet, alább az 1989-esből idéznék. Ebben az évben, csak Pápáról 109 (száz kilenc) napon volt éjszakai repülés tervezve. (a nappali repülések nincsenek feltüntetve). Ezeknek kb. 75-80 %-a lett végrehajtva, a többi különböző okból, többnyire időjárás miatt csak részben -, vagy elmaradt. Egy éjszaka átlagosan 50 repülési feladat volt. Ez a társtettes Taszár és Kecskemét repülőezredek figyelembevételével 1989-ben (és előtte is) nagyjából évi 8.000 -10.000 (nyolc-tízezer) éjszakai repülést jelentett. Csak vadászrepülőgépekkel. Ez a mennyiség 1990-től a pilóták, repülő-műszakiak és a gépek számának 30 %-os csökkentése (Gerecse), majd a 90-es évek közepétől a taszári, 2000-ben a pápai vadászrepülő ezred felszámolásával, a MiG-29-es alkatrész ellátotlanságával 2010-re drasztikusan, és folyamatosan csökkent évi néhány száz órára, vagy még attól is kevesebbre. 1989 már csak emlékeiben idézi a még korábbi, u.n. napi 3 váltásos, gyakorlatilag keddtől szombatig való, esetenként non-stop repülést.
De a lényeg itt nem is az óraszámon van, akkor azt sem tudtuk, mi az az NVG (éjjellátó), gyakorolni kellett.
Ami lényeges különbség volt, a mi ezredünkkel soha, senki nem kéretett a lakosságtól elnézést, nem kéretett türelmet, az a legtermészetesebb volt, hogy a katonai kiképzés (akkor is a magyar) emberek biztonsága érdekében történik, ez a dolga! Nem késztettek bennünket megalázkodásra, nem keresték a lakosság szimpátiáját - ellenünkben. És ők ezt meg is értették, senki nem jelentett fel senkit …. Még egy kép a saját 89-es repidőmről. De itt van a 88-as is.
/U.i. egy akkori történet. Rózsa Sanyi bácsi, legendás pápai vadászirányító meglátogatta szüleit Sármelléken. Kérdezte az apja: Fiam, gyakorlatotok volt a héten? Nem. Miért? Csak mert a kutya megint eltépte a láncot ..../

Dátum 1989
Hely: Pápa
repülés tól-ig
a résztvevő repülőgépek száma (MiG-21-, és -23) "

463817279_3886566701562367_3816936036571465134_n.jpg
463743458_3886567141562323_1806675606554621957_n.jpg


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Mondjuk a mai világban meg lehet előzni egy csomó téves - ijedt bejelentést a 112-nek, ha előre jelzi a honvédség az éjszakai repülés tényét az ezzel járó fokozott hanghatásra figyelmeztetve, és nincs benne semmi megalázkodás.
Egy udvarias gesztusként is felfogható, és csak emeli a reputációt, nem "ellenükben" történik.
 
Mondjuk a mai világban meg lehet előzni egy csomó téves - ijedt bejelentést a 112-nek, ha előre jelzi a honvédség az éjszakai repülés tényét az ezzel járó fokozott hanghatásra figyelmeztetve, és nincs benne semmi megalázkodás.
Egy udvarias gesztusként is felfogható, és csak emeli a reputációt, nem "ellenükben" történik.
Én egyetértek Varga Ferenc osztjával (ő a szovjeteket még csak nem is emítette!), meg ezzel a véleménnyel is. Nyilván más már a világ, meg fontos a gesztus is.

De ebben az esetben talán irányadó lehetne az, hogy ha már modern világ, nyugati világ, NATO, meg demokrácia, akkor nézzük meg, hogy vajon az USA-ban szoktak-e előre enézést kérni az USAF/USN/USMC repülői, ha éjszakai repülést terveznek? Akár otthon, akár más országokban (UK, Németország, Japán...)

A válasz az, hogy nagyon nem.
 
Én egyetértek Varga Ferenc osztjával (ő a szovjeteket még csak nem is emítette!), meg ezzel a véleménnyel is. Nyilván más már a világ, meg fontos a gesztus is.

De ebben az esetben talán irányadó lehetne az, hogy ha már modern világ, nyugati világ, NATO, meg demokrácia, akkor nézzük meg, hogy vajon az USA-ban szoktak-e előre enézést kérni az USAF/USN/USMC repülői, ha éjszakai repülést terveznek? Akár otthon, akár más országokban (UK, Németország, Japán...)

A válasz az, hogy nagyon nem.
Van benne igazság. De nálunk a hozzáállás is elég fura, és már az "átkosban" is az volt. Ha jól emlékszem, még Varga "Tömör" Imre írt le egy olyan történetet, hogy egy libafarm tulajdonosa próbálta az elhullást ráverni az alacsonyan áthúzó vadászgépek okozta "sokkra". Ha van előzetes bejelentés, az ilyen ügyeskedéssel nem kell időt tölteni.
Én örülök, ha szólnak előre, bár látni nyilván nem lehet a gépeket, már hallani is jólesik ;)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Van benne igazság. De nálunk a hozzáállás is elég fura, és már az "átkosban" is az volt. Ha jól emlékszem, még Varga "Tömör" Imre írt le egy olyan történetet, hogy egy libafarm tulajdonosa próbálta az elhullást ráverni az alacsonyan áthúzó vadászgépek okozta "sokkra". Ha van előzetes bejelentés, az ilyen ügyeskedéssel nem kell időt tölteni.
Én örülök, ha szólnak előre, bár látni nyilván nem lehet a gépeket, már hallani is jólesik ;)

Szerintem sincs azzal baj, ha a repülők jeleznek. Azonban vannak túlzások. Teljesen feleslegesnek érzem, ha egy aktív lőtér esetén, már előre elnézést kérnek a környéken élőktől, hogy lövészet lesz. Egy lőtéren az a normális állapot. Akik ott élnek, alapvetően ezt meg is szokják, meg is szokták szerintem. Aki nem, az elmegy onnan, vagy oda sem költözik.
 
Sziasztok! Pár napja a múzeum felé kanyarodtam kocsival, van ott egy hajtómű. Tudja valaki milyen gépé lehet ez?
A Mi-24-nek nagynak tűnik nekem. Biztosan valami vadászgép hajtómű.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Sziasztok! Pár napja a múzeum felé kanyarodtam kocsival, van ott egy hajtómű. Tudja valaki milyen gépé lehet ez?
A Mi-24-nek nagynak tűnik nekem. Biztosan valami vadászgép hajtómű.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
sztem tumansky r-11
 
Sziasztok! Pár napja a múzeum felé kanyarodtam kocsival, van ott egy hajtómű. Tudja valaki milyen gépé lehet ez?
A Mi-24-nek nagynak tűnik nekem. Biztosan valami vadászgép hajtómű.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

sztem tumansky r-11

https://airandspace.si.edu/collection-media/NASM-A19930355000_CU01

Hasonlit rá
 
annak sztem vanegy plusz blokkja a kiömlő előtt
Nem. Amit te hiányolsz a képről az a forszázskamra a fúvócsővel. Az R-11/13/25 hajtómű család, hasonlóan az R-27/29/35, vagy az R-15-ös hajtóművekhez, két részből állt. Az első a gázturbina a forszázskollektorokig, a második pedig a forszázskamra a fúvócsővel.
 
Sziasztok, pár napja nemrég munka miatt meglátogattam a múzeumot, csináltam pár képet a hajtóműről. Múltkor kérdeztem, hogy mi lehet? Nekem ez nem R-13-300-nak tűnik. Amit legalábbis eddig olvasgattam róla amatőrként.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.