1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] NMS 4x4 (Yörük)

Diskurzus a(z) 'Harckocsik, harc- és szállítójárművek' témában - dkes által indítva @ 2020. szeptember 23..

  1. dkes

    dkes Well-Known Member

    Közkívánatra! Illetve még pontosabban amire a @Terminator "megkér" - azt érdemes megtenni ... :)

    Akkor csapjunk a lecsóba - legyen egy NMS 4x4 (Yörük) leírás indításnak magyarul. A gyártó linkje: https://www.nurolmakina.com.tr/en/nms-4x4-en


    Az NMS 4X4-ről elöljáróban

    A Nurol Makina legfrissebb fejlesztéseként az NMS 4X4 V-alakú önhordó vázszerkezettel rendelkezik. A fejlett hajtáslánca mozgékonnyá és rendkívül manőverezhetővé teszi a járművet mind vidéki és mind városi környezetben.

    Az alacsony tömege és magasfokú védelmi képességei teszik különösen alkalmassá, hogy az agresszív és aszimmetrikus fenyegetésekkel szemben a megfelelő alkalmazkodóképességgel és eredményesen nézzen szembe. A következő generációs járműveket méltán képviselő NMS 4X4 immáron lehetőséget biztosít a jármű rugalmasan konfigurálható és a különféle igényekhez egyedileg hozzáigazítható modern kompozit alapú páncélok alkalmazására. Kategóriájának egyéb járműveit meghaladó mozgékonyságának és védelmi képességeinek köszönhetően a jármű különösen alkalmas konvojokban történő VIP-kísérő szerepkör betöltésére is.

    NMS 4x4 változatok - a többcélú járműcsalád

    Az NMS 4x4 moduláris felépítése lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy számos egyedi alkalmazási területen helyt álljon, mint például harci tevékenység, csapatok és felszerelések szállítása, légvédelem és felderítés. Az NMS 4x4 járműcsalád egy rendkívül vonzó és igen hasznos megoldást biztosít a napjaink hibrid háborús körülményinek kihívásaira.
    (most a képaláírásokat veszem alapul - azaz a képek balról jobbra, aztán fentről lefelé):

    - Air Defense Vehicle - Csapatlégvédelmi jármű
    - 2.75" Missile Vehicle - 70 mm -es Roketsan Cirit többcélú földi célpontok elleni rakétakomplexum hordozó (temérdekféle harci fejjel - köztük pl. thermobaric és sok minden más is)
    - Armoured SWAT Vehicle - Rendészeti különleges egységek járműve
    - Armoured Combat Vehicle - ACV Páncélozott szállító harcjármű
    - Reconnaissance & Surveillance - Megfigyelő- és Felderítő jármű,
    - Anti-Tank Missile Vehicle - ATGM hordozó ("páncéltörő")
    - Pick-up Double Cabin Vehicle - Pick-up kisteherautó dupla-kabinos konfiggal
    - Pick-up Single Cabin Vehicle - Pick-up kisteherautó szimpla-kabinos konfiggal

    [​IMG]

    Sorrendben: hosszirányú mászóképesség, Keresztirányú mászóképesség (max. dőlésszög), Árok áthidaló képesség (tengelytáv-függő), Akadálymászás (lépcsőzés), Gázlómagasság

    [​IMG]

    Általános jellemzők


    Személyszállító képesség: 7 fő (namost szerintem: 2 fő elől - egyik a vezető, 3 fő második sor, 2 fő hátsó traktus)
    Könnyű be- és leszállás
    Ergonomikus kialakítás
    Defekttűrő gumiabroncsok (Run-flat tires)
    Kézi- vagy távirányítású torony rendszer integrálása
    Hidraulikus szervokormány
    Bal- és jobb kezes fegyverrendszerek
    A járműbe integrált levegőszűrő (rectifier)
    Beépített rádió infrastruktúra
    Gyors, egyszerű és olcsó karbantartás
    Belső puskapor füstelvezető ventilátorok
    Különböző fegyverrendszerek integrálása:
    - 7,62 mm automata géppuska
    - 12,7 mm-es automata nehézgéppuska
    - 40 mm-es gránátvető
    - Légvédelmi rendszer (rakétás)
    - Páncéltörő fegyverrendszer (ATGM vagy 70 mm -es Cirit)

    Opcionális lehetőségek

    Egyedi igényekre igazítható moduláris ballisztikus védelmi szintek alkalmazásának lehetősége
    Központi gumiabroncs-nyomás szabályozó rendszer (CTIS)
    Belső kommunikációs rendszer
    Jármű első és hátsó kamerarendszerei
    Nappali / éjjellátó rendszer
    Ön-mentő csörlő
    Füstgránátvetők
    Belső vezérlésű projektor és tájékoztatási rendszer
    360 fokos vezető látásjavító rendszer
    Katonai GPS és jármű nyomonkövető rendszer
    Vegyi, biológiai, radiológiai, nukleáris (CBRN) védelmi rendszer
    Sötétítő fényrendszer
    Elektrohidraulikus hátsó ajtó
    Üzemanyag tartály; robbanásbiztos és szúrásálló
    Előfűtési rendszer hideg környezetekhez
    Motor előmelegítő rendszer
    Személyzeti kabin, jármű, gumiabroncs és motortér automatikus tűzoltó rendszer

    [​IMG]

    Moduláris páncél


    Az NMS 4x4 járműcsalád egyedi igényekre igazítható moduláris ballisztikus védelmet nyújt. Az NMS 4x4 emellett a kategóriájától elvárható kiváló akna- és IED elleni védelmet nyújtja.

    Túlélőképesség

    Kiváló aknavédelem
    Kiváló moduláris ballisztikus védelem
    Kiváló védelem az oldalirányú robbantások ellen
    Kiváló védelem a rögtönzött robbanóeszközök ellen (IED)

    [​IMG]
     
    szuvorov, Sulaco, Ocses and 16 others like this.
  2. dkes

    dkes Well-Known Member

    Akkor folytassuk magával a gyárral, ahol NMS 4x4 Yörük -öt illetve az EJDER YALÇIN -t és egyéb járműveket is gyártják. Magát a gyárat 1992 -ben alapították és Sincan -ban (Ankara ipari területe) található. Alapterülete:

    - beépített alapterület: 25.000 m2 . Viszonyításképpen laikusoknak - ez nagyságrendileg az Auchan Budaörs (Dunakeszi hasonló nagyságrend) áruházi és koncessziós sori (boltokkal és éttermestül) alapterülete. Ebben nincs benne a raktárrész és az irodaszint. Ebben Náluk ugye minden benne van - gyártósor festőüzemestül, irodaszint stb. Ugye nem is tűnik nagynak ahhoz képest, hogy ekkora nagy dögöket gyártanak?
    - beépítetlen terület: 65.000 m2 . Lehet viszonyítani. Ebbe azért olyan baromi sokminden nem fér bele. Ugye a belső infrastruktúra (parkoló, úthálózat stb.), egy belső tesztpálya meg egyéb hasonlók férnek bele.

    Úgy egyébként robotizált részek (lézeres vágó valamint a hegesztőüzem) és a manuális üzemrészek (összeszerelő üzem, festőrészleg, irodaszint stb.) van bőven. Ami érdekesnek tűnt általánosságban (nemcsak a NMS 4x4 Yörük -el kapcsolatban), hogy a festőüzemüket komolyan veszik. Amennyiben megfigyeljük, akkor mindenhova ahová visznek járművet bemutatózni (pl. Magyarország, Szlovákia, Katar stb.) ott az adott ország jármű álcamintájával viszik. Mindig van az adott ország nyelvén információs táblák és egyéb anyagok (ebben benne van, hogy az adott országtól kérnek segítséget, de foglalkoznak vele). Ami érdekes még szintén általánosságban, hogy a gépjárművek belsejéről (más típusok esetén is) ezen promo videókban nem nagyon láthatunk részletet. Majd a végén található 2 db NMS 4x4 Yörük promo videóban is összesen egyszer villan fel a jármű kormányának részlete az a mögött található műszerfallal ...

    Alább egy Nurol hivatalos YouTube videó magáról a gyárról:



    Egy kis érdekesség alább, hogy ezen gyárban mi is történik minden év november 10 -én reggel 9:05 -kor (Mustafa Kemal Atatürk halálának évfordulója - a nap nem munkaszüneti nap Törökországban, de jeles napnak számít. A nagy Atatürk-ünnepük május 19.). Figyeljük meg, hogy nemcsak az irodaszinten és az összeszerelő sorokon (stb.) áll le a munka, hanem a robotok is leállnak és alaphelyzetbe állnak ... (zárójelben: amennyiben Károlyiék helyett nekünk is ilyen kaliberű államfőnk lett volna akkoriban, akkor nálunk is ez lenne a minimum):



    Végezetül jöjjön a két hivatalos Nurol promo YouTube videó, melyet a gyár eleddig közzétett a NMS 4x4 Yörük -el kapcsolatosan. Maga a típus egy vadonatúj dolognak és kvázi a legmodernebb járművüknek számít tulajdonképpen, hiszen az IDEF'19 (Ankara) mutatkozott be.



     
    Sulaco, LMzek 2.0, Ocses and 8 others like this.
  3. tong djagbu

    tong djagbu Well-Known Member

    Jó kis gépek, csak jó lenne már tudni, hogy miből mennyi:)
     
    dkes and Hegylakó like this.
  4. arcas

    arcas Well-Known Member

    Az első homlokráncolásom után - jobban utána járva a dolgoknak - én teljesen alkalmas és megfelelő "tekknikának" tartom ezeket a járműveket a MH részére,...én nagyon várom a megjelenésüket.
     
    szuvorov, LMzek 2.0, marton and 6 others like this.
  5. ibanez de bobadilla

    ibanez de bobadilla Well-Known Member

    köszönöm, dkes az anyagaid miatt érdemes ide járni!
     
  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Méretadatokat talált valaki?
    Szélesség-hosszúság-magasság-tömeg?
     
  7. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    A másik török topicban vannak asszem méretadatok a budaörsi befényképezett molinókon.
    Az NMS 10t, a Jelcin meg 13.
    Méretben érdekes módon - emlékeim szerint - nincs óriási különbség.
     
  8. Ocses

    Ocses Well-Known Member

    pöcshuszár and Terminator like this.
  9. PavolR

    PavolR Well-Known Member

    Budaorson nem fotózta le valaki a táblát? :rolleyes: Vagy nem voltak rajta ezek az adatok? o_O
    Az AERO magazinba csak anyi adat van a Yorukról, hogy a maximális sebessége 140 km/óra és maximális tomege nyolc tonna , így a balisztikus vedetsége se lesz Stanag 2-nél tobb. És mivel alacsonyabban elhelyezkedo tomegkozponját dicsérik, az aknavédetsége is kisseb lehet, mind a Yalciné.

    Ez már valamivel jobban néz ki, mind az AERO magazin adatai.
     
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Én is lefotóztam a táblákat, csak gyorsabb és egyszerűbb ha megkérdezem... :cool:
     
    dkes and SilvioD like this.
  11. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Asszem mindkét jármű STANAG 4 ig páncélozható. Alapból asszem STANAG 2-3.
     
  12. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    endre, tong djagbu, tindalos and 5 others like this.
  13. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Az az igazság, hogy ezeknél a "moduláris" járműveknél a méretadatok eléggé változóak. Talán a tengelytávolság, és a szélesség az, amelyik viszonylag fix. A hosszúság és a magasság változhat.
    Ráadásul a vásárló is a saját igényei szerint alakíthatja...
     
    Terminator likes this.
  14. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Engem az üres alapjármű adatai érdekelnének. Az a 10 tonna?
    Vagy ezek az adatok konkrétan a kiállított konfiguráció adatai lehettek, azaz az üres tömeg az a toronnyal együtt értendő?
     
  15. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Szóval csak én remélem, hogy nem veszünk ilyeneket? :D
     
    endre likes this.
  16. Ocses

    Ocses Well-Known Member

    Nemcsak te. :D
     
    endre likes this.
  17. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    Ezen már túl vagyunk, több mint 1 éve bemutatták, hogy veszünk. Több százas mennyiség lesz, úgyhogy barátkozz a gondolattal.
     
    tong djagbu, arcas and pöcshuszár like this.
  18. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Mit akarsz számolni ebből?
    Mert az a gond, hogy ezek az adatok tökre megbízhatatlanok. Én úgy emlékeztem, hogy a 10t a maximális tömege volt. (Amennyit a futómű niztonsággal elvisel). Ehhez képest a molinón már az az üres tömegnek van megadva.
    Különben az ilyen katonai járműveknél a csupasz jármű és a legnehezebb van megadva.
    A kettő közötti különbség meg a hasznos tömeg. Ebbe kell beleférnie minden berendezésnek, szállított, és fedélzeti fegyvernek, és a szállított embereknek felszereléssel együtt.
    De ezt még szerintem katonai tömbönként, kontinensenként, és országonként is külön variálhatnák.
    Ráadásul az infók szerint az alapmodellekhez képest a mi gépeink (több funkció jármű esetén is) jelentős átalakítást kaptak. Állítólag komoly mérnöki meló lesz benne mindkét fél részéről. Pl.: érdekes módon akkor jelentek meg a platós verziók az NMS-ből, amikor kb. a mi megrendeléseink aktuálisakká váltak.
    És nem véletlenül nincs rendes kép róluk, mivel ilyet még senkinek nem készítettek. Nálunk meg még nincs bejelentve sem. Ezért egy 3D látványterv van betéve a honlapra, megvilágítás nélkül, hogy ne nagyon lehessen kivenni a részleteket.
    Érdekes módon platós viszont Jelcinből nem jelent meg. Pedig annál adná magát a SRAMS felpakolása.
    Szóval a jelek szerint SRAMS aknavetős verzió nem nagyon valószínű. Az NMS-t meg kicsinek érzem hozzá. Nem is azért, mert széttörné a 120-as, hanem mert nem nagyon tudna - persze csak így külső laikus szemmel ránézésre - megfelelő mennyiséget vinni magával a gránátokból.
    Mert azért arra is kell gondolni, hogy azt a félautomata SRAMS-ot "etetni" is tudni kell.
     
    Ocses likes this.
  19. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Nem azt irta tegnap valaki hogy a Lynx-bol lesz aknavetos valtozat kifejlesztve?
     
  20. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ez már asszem a bejelentéskor is nyilvános volt.
    Ettől a SRAMS még fizikálisan felpakolható lenne a 4x4-es-re. Kérdés, hogy praktikusan is tudnánk-e használni.
     
    Ocses likes this.

Ezen oldal megosztása