[HUN] Rába Magyar Vagon- és Gépgyár / Rába Járműipari Holding Nyrt.

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 683
4 438
113
Szerinted úgy, hogy török MRAP-eket veszünk lesz bármiféle Komondor (ami amúgy is szar?)
Igen tudom, hogy az Ejder (Sárkány) Yalcint és az NMS Yörök (Nomád) páncélozott járműveket valószínűleg több mint 200 darabos darabszámban szereztük be.
Nem csak a BRDM-2 helyett ( huszon valahány darabszámban) mint ahogy, régebben írta itt egy aktív katona...;)

A Sárkánynál majd Magyarországon gyártott Allison váltó lesz beépítve és remélem itt lesz valami szervízbázis is kiépítve a Nurol Makinával szerződve.

De nem is MRAP kategóriára - RDO-3221, RDO-3121, RDO-3921 - gondoltam a Komondornál.

Hanem az RDO-4336 cserefelépítményes Komondorra, mert ehhez már van vízszállító-erdőtüzes (ez a BM HEROS Zrt. fejlesztése), műszaki mentő felépítmény. És úgy tudom, hogy ez a fajta alapjármű rendelkezik szabványos szerelvénytartó lappal, amire felszerelhető hómaró, tolólap vagy hidraulikus működtetést igénylő berendezés is.

Próbálkozunk, próbálkozunk....:rolleyes:

A hazai háttéripart kezdetben megteremteni, valahol el kell kezdeni.
Hidd el nem véletlenül toljuk ebbe a pénzt, aztán meglátjuk, hogy mi lesz belőle. Mindenesetre az első megrendelések már megvannak az állami szervek által és szerintem így is lesz a későbbiekben.

De ha a Gamma Zrt. kötne egy szerződést a Rábával akkor néznénk egyet.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 108
113
A hazai háttéripart kezdetben megteremteni, valahol el kell kezdeni.
Minek! Ott volt a RÁBA és nem tudott versenyképes terméket produkálni. Teljesen fölösleges, nincs több százezres hadseregünk féltucat hadosztállyal, úgyhogy nincs piacunk a tisztességes gyárnak. Még véletlenül sem szabad egyetlen Forintot se arra pazarolni, hogy bármit is megteremtsünk, amit a világ majd minden nagyobb ipari országában jó minőségben gyártanak!

A visegrádi együttműködés lett volna az egyetlen lehetőség egy olyan piac megteremtésére, ahol egyfajta KGST jelleggel felosztjuk egymás között a termékpalettákat. Azonban a valóságban semmilyen visegrádi együttműködés nem létezik és soha nem is fog létezni a négy visegrádi ország alapvetően eltérő geopolitikai érdekei miatt, így csak örülhetünk, hogy nincs jelentős magyar hadiipar, így nem kell másodvonalas hulladék termékekért életben tartanunk gyárakat!
 
  • Tetszik
Reactions: Robur and ravenlord

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 550
18 886
113
Minek! Ott volt a RÁBA és nem tudott versenyképes terméket produkálni. Teljesen fölösleges, nincs több százezres hadseregünk féltucat hadosztállyal, úgyhogy nincs piacunk a tisztességes gyárnak. Még véletlenül sem szabad egyetlen Forintot se arra pazarolni, hogy bármit is megteremtsünk, amit a világ majd minden nagyobb ipari országában jó minőségben gyártanak!

A visegrádi együttműködés lett volna az egyetlen lehetőség egy olyan piac megteremtésére, ahol egyfajta KGST jelleggel felosztjuk egymás között a termékpalettákat. Azonban a valóságban semmilyen visegrádi együttműködés nem létezik és soha nem is fog létezni a négy visegrádi ország alapvetően eltérő geopolitikai érdekei miatt, így csak örülhetünk, hogy nincs jelentős magyar hadiipar, így nem kell másodvonalas hulladék termékekért életben tartanunk gyárakat!

Van a Rábának versenyképes terméke, abból él, vagy élt eddig. Futóművek, alkatrészek.
Ezeket Scaniaba, meg minden más teherautóba építik, gondolom nem szar. Akkor a teherautó, ami 70 % MAN volt hogy a k.... p.... ba lett szar? Amúgy a régi Rábák is elmentek annyit, mint a régi MAN-ek, de a mostani biztos szar....
A teherautó gyártást az állam tette tönkre azzal, hogy 15 000 darab jármű helyett csak 500-at rendelt (ami teherautó), a Rába meg kihasználva a keretszerződést kifizettette az ostoba állammal (ami egyébként a tulajdonosa) a 15 000 darab árát, de legalábbis jó sokat. Valaki megint okos volt.....

Nem osztom az örömötök, az MAN is drágán adja a kis szériás cuccait. Ami ráadásul már Rheinmetall tulajdon. De legalább ezt sem tudunk már gyártani.
Azt meg végképp ne gondoljátok, hogy a török szarhatár olcsó lesz.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 168
130 490
113
Van a Rábának versenyképes terméke, abból él, vagy élt eddig. Futóművek, alkatrészek.
Ezeket Scaniaba, meg minden más teherautóba építik, gondolom nem szar. Akkor a teherautó, ami 70 % MAN volt hogy a k.... p.... ba lett szar? Amúgy a régi Rábák is elmentek annyit, mint a régi MAN-ek, de a mostani biztos szar....
A teherautó gyártást az állam tette tönkre azzal, hogy 15 000 darab jármű helyett csak 500-at rendelt (ami teherautó), a Rába meg kihasználva a keretszerződést kifizettette az ostoba állammal (ami egyébként a tulajdonosa) a 15 000 darab árát, de legalábbis jó sokat. Valaki megint okos volt.....

Nem osztom az örömötök, az MAN is drágán adja a kis szériás cuccait. Ami ráadásul már Rheinmetall tulajdon. De legalább ezt sem tudunk már gyártani.
Azt meg végképp ne gondoljátok, hogy a török szarhatár olcsó lesz.
A MAN-ok pedig valamiért mégis olcsóbbak mint egy rába, de legalább nem ömlik az olaj a futóműből 0-24-ben...
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 551
8 367
113
Van a Rábának versenyképes terméke, abból él, vagy élt eddig. Futóművek, alkatrészek.
Ezeket Scaniaba, meg minden más teherautóba építik, gondolom nem szar. Akkor a teherautó, ami 70 % MAN volt hogy a k.... p.... ba lett szar? Amúgy a régi Rábák is elmentek annyit, mint a régi MAN-ek, de a mostani biztos szar....
A teherautó gyártást az állam tette tönkre azzal, hogy 15 000 darab jármű helyett csak 500-at rendelt (ami teherautó), a Rába meg kihasználva a keretszerződést kifizettette az ostoba állammal (ami egyébként a tulajdonosa) a 15 000 darab árát, de legalábbis jó sokat. Valaki megint okos volt.....

Nem osztom az örömötök, az MAN is drágán adja a kis szériás cuccait. Ami ráadásul már Rheinmetall tulajdon. De legalább ezt sem tudunk már gyártani.
Azt meg végképp ne gondoljátok, hogy a török szarhatár olcsó lesz.
Ott van a szerbia FAP gyár ami még elvileg megvan. Merci alapokra épül igaz régebbikre. Nem tudom hogy érdemes e beszállni egy modern licenc kivitelű katonai merci gyártásába. Mi adnánk a futóművet (jó minőségben) és a gyártási ipari tőkét hozzá. Ők meg a gyártási kapacitást. Egyébként nem csak katonai vonalon kéne gondolkodni. Busz,katasztrófavédelem............
Egyébként ha már a hazai ilyen állapotra került és nemzetközi piacokon kellene szétnézni akkor inkább számomra is a Tatra.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 550
18 886
113
A MAN-ok pedig valamiért mégis olcsóbbak mint egy rába, de legalább nem ömlik az olaj a futóműből 0-24-ben...

Többször írtuk, a Rába kisszériás, kézimunkában rakta össze az évi átlag 60 darab teherautót az MH-nak, az évi 1000 darab helyett. Annak idején a jármű üzletág erre készült ilyen kapacitásokat kellett volna, hogy kiépítsen, vagy legalább is többszörösét a valós rendelésnek. Ez a gyártás rendkívül gazdaságtalan. A szereldét minden évben pár hónapra kinyitották, majd újra bezárták. De a munkásoknak bért kellett fizetni egész évben, a mérnököket, az adminisztrációt az évi 50-60 db teherautó bevételéből el kellett tartani.
Ráadásul a beszállítók (MAN, ZF, Knorr-bremse, stb. ) a kis szériás megrendelések miatt szintén bazi drágán adhatták a termékeiket. AZ eredmény meg a jó drága Rába lett....
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 108
113
Többször írtuk, a Rába kisszériás, kézimunkában rakta össze az évi átlag 60 darab teherautót az MH-nak, az évi 1000 darab helyett. Annak idején a jármű üzletág erre készült ilyen kapacitásokat kellett volna, hogy kiépítsen, vagy legalább is többszörösét a valós rendelésnek. Ez a gyártás rendkívül gazdaságtalan. A szereldét minden évben pár hónapra kinyitották, majd újra bezárták. De a munkásoknak bért kellett fizetni egész évben, a mérnököket, az adminisztrációt az évi 50-60 db teherautó bevételéből el kellett tartani.
Ráadásul a beszállítók (MAN, ZF, Knorr-bremse, stb. ) a kis szériás megrendelések miatt szintén bazi drágán adhatták a termékeiket. AZ eredmény meg a jó drága Rába lett....
A jelenlegi kétdandáros hadseregünknek sincs több teherautóra igénye, szóval erről ennyit. Racionális döntés született a bezárással, mert nem volt semmilyen jövője az üzletágnak.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A jelenlegi kétdandáros hadseregünknek sincs több teherautóra igénye, szóval erről ennyit. Racionális döntés született a bezárással, mert nem volt semmilyen jövője az üzletágnak.
Nyilván! Ezt megint honnan a rücsökből vetted?o_O
Nyilván fogalmad sincs a GBP programról.
Amikor még mindig UAZ-ok, Uralok, Krazok futkosnak az MH berkeiben? Az Unimogok és a G Mercik egy jelentős része is már inkurrenciában érkezett.
2017-ben majdnem 12 év volt a G Mercik átlagéletkora, miközben 15 évre tervezték őket. A legelső H Rábák 2003-tól vannak rendszerben. Azaz 2023-ra elérik a tervezett élettartamukat. És ezek csak a csereérett dolgok:
Akkor még nem beszéltünk a várható új eszközök és bővülő alakulatok új igényeiről.
Mihez kell az új teherautó?
  • Légvédelmi rendszerekhez
  • Réskitöltő radarokhoz
  • Kerekes tüzérségi rendszerekhez
  • Ezen új alakulatok logisztikai biztosítása, a régiek bővülése okán
  • A bővülő műszaki zászlóaljak szükségleteihez
  • Bővülő kiképzőbázisok igényei miatt
  • A most épülő tartalékos rendszer kiszolgálására
  • Vagy a meglévő pontonokat fogják felújítani, vagy újak kellenek, de mindegyiknek új alapja lesz (A Krazokat ki kell alóluk dobni)
Azon sem lennék meglepve, ha 1-2000-es nagyságrendben rendelnénk a nagyon közeli jövőben különféle teherautókat, G Merci utódokat.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 550
18 886
113
A jelenlegi kétdandáros hadseregünknek sincs több teherautóra igénye, szóval erről ennyit. Racionális döntés született a bezárással, mert nem volt semmilyen jövője az üzletágnak.

A cseh haderő is kétdandáros, az az ország is tízmilliós, a szintén szar helyzetben lévő Tatra mégis jó.
A hétmilliós Szerbia is próbálkozik.
A lengyel, a román szintén nem engedi el a témát.
Amúgy meg most a hazait részesítik előnyben a hivatalos dokumentumokban. El kell dönteni, hogy áldoznak rá és lesz, vagy nem lesz, de akkor meg nem kell hazai védelmi ipar megteremtésérőről, újjáépítéséről szövegelni.
A "kétdandáros haderő" teherautó igénye meg egy 30 ezer aktív és 20 ezer tartalékosból álló "kétdandáros haderő" igénye.

Maradjunk inkább a nem akarásnál, jó magyaros módon, aztán majd azt mondjuk, hogy mi nem tehettünk róla, ilyenek voltak a körülmények, meg folyt is az olaj, de a Tatra-ból nem, tehát ezért nincs már magyar teherautó. Mert szar. Hogy van az, hogy minden ami magyar az szar, vagy az lesz előbb utóbb?
Vagy lehet, hogy a teherautókhoz nincs tehetségünk, a drónelhárító rendszerhez meg van?
Winkler Dezső, Kovácsházy Ernő, Finta László mérnökök teljesítménye, tudása ennyit ér az utódoknak? Nem úrhajóról vagy IT hálózatokról van szó, és a világ is változott, tudom. De egy kicsit olyan magyarosnak érzem ezt a történetet, amihez most olyan magyarázat kell, hogy ne kelljen felelősöket keresni. Senki nem tehet róla, így jártunk, a Tatra gyár túlélte az elmúlt évtizedeket, a Rába meg szar, az nem.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 168
130 490
113
Többször írtuk, a Rába kisszériás, kézimunkában rakta össze az évi átlag 60 darab teherautót az MH-nak, az évi 1000 darab helyett. Annak idején a jármű üzletág erre készült ilyen kapacitásokat kellett volna, hogy kiépítsen, vagy legalább is többszörösét a valós rendelésnek. Ez a gyártás rendkívül gazdaságtalan. A szereldét minden évben pár hónapra kinyitották, majd újra bezárták. De a munkásoknak bért kellett fizetni egész évben, a mérnököket, az adminisztrációt az évi 50-60 db teherautó bevételéből el kellett tartani.
Ráadásul a beszállítók (MAN, ZF, Knorr-bremse, stb. ) a kis szériás megrendelések miatt szintén bazi drágán adhatták a termékeiket. AZ eredmény meg a jó drága Rába lett....
Volt szerencsém beszélgetni a Rába részéről egy úriemberrel aki annyit, mondott azért is lett olyan amilyen mint amit leírtál, meg mert a HM így is átvette és nem kellett vele foglalkozni. Szóval azt ha valami szar ne mentesítse már attól hogy vannak elvárások felé mert hazai termék. Ezért volt annyi szar termék a személyi felszerelésben is többek közt éveken keresztül. Legyen drágább ha hazai, megértem a kis széria miattai magasabb élőmunka arányt, de akkor ne legyen szar!
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 168
130 490
113
Szóval ha azon múlik a katonáink élete valamilyen okból, hogy a szarabb terméket vettük meg azért mert magyar. Akkor ne legyen magyar.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 916
14 731
113
Maradjunk inkább a nem akarásnál, jó magyaros módon, aztán majd azt mondjuk, hogy mi nem tehettünk róla, ilyenek voltak a körülmények, meg folyt is az olaj, de a Tatra-ból nem, tehát ezért nincs már magyar teherautó. Mert szar. Hogy van az, hogy minden ami magyar az szar, vagy az lesz előbb utóbb?
Vagy lehet, hogy a teherautókhoz nincs tehetségünk, a drónelhárító rendszerhez meg van?
Winkler Dezső, Kovácsházy Ernő, Finta László mérnökök teljesítménye, tudása ennyit ér az utódoknak? Nem úrhajóról vagy IT hálózatokról van szó, és a világ is változott, tudom. De egy kicsit olyan magyarosnak érzem ezt a történetet, amihez most olyan magyarázat kell, hogy ne kelljen felelősöket keresni. Senki nem tehet róla, így jártunk, a Tatra gyár túlélte az elmúlt évtizedeket, a Rába meg szar, az nem.
A probléma nem a magyar mérnökökkel van, hanem a magyar szakmunkással.
Az "így is jó lesz", "jóvanazúgy", "beleszarok" mentalitással.
Ez a mentalitás tovább él a volt nagy állami tulajdonban állt cégeknél, amennyiben a tulaj nem külföldi.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 355
96 783
113
A probléma nem a magyar mérnökökkel van, hanem a magyar szakmunkással.
Az "így is jó lesz", "jóvanazúgy", "beleszarok" mentalitással.
Ez a mentalitás tovább él a volt nagy állami tulajdonban állt cégeknél, amennyiben a tulaj nem külföldi.
Ez nem magyar betegség. A külföldi multiknál is belexarnak, ne tudd meg milyen utómunka megoldásokkal találkoztam.
Egy dolog segít ezen, egy következetesen betartott, gyártásba integrált, jó minőségbiztositási rendszer, ami jutalmaz, de ha kell szankcionál is.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 550
18 886
113
A probléma nem a magyar mérnökökkel van, hanem a magyar szakmunkással.
Az "így is jó lesz", "jóvanazúgy", "beleszarok" mentalitással.
Ez a mentalitás tovább él a volt nagy állami tulajdonban állt cégeknél, amennyiben a tulaj nem külföldi.

Ez nem magyar betegség. A külföldi multiknál is belexarnak, ne tudd meg milyen utómunka megoldásokkal találkoztam.
Egy dolog segít ezen, egy következetesen betartott, gyártásba integrált, jó minőségbiztositási rendszer, ami jutalmaz, de ha kell szankcionál is.

Igen. És a Rábánál az az érdekes, hogy a nemzetközi teherautó gyárak minőségi igényeinek meg tud felelni (Marmon-Herrington, Claas, Scania, stb.), de a H14, H18-as futóművek olajfolyását még sem tudja, vagy akarja kijavítani.
Ugyanaz a vállalat, ugyanaz a munkás, ugyanaz a minőségbiztosítási rendszer. Valahogy mégsem megy. Nem tudom nem azt gondolni, hogy az igénytelen (állami) vevő, az MH is benne van ebben a problémában.....
Ha viszont így nézem, miért gondoljuk, hogy egy török vagy bármilyen más külföldi gyártó nem engedheti majd meg magának azt amit a Rába....
 

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
2 284
8 143
113
A cseh haderő is kétdandáros, az az ország is tízmilliós, a szintén szar helyzetben lévő Tatra mégis jó.

Winkler Dezső, Kovácsházy Ernő, Finta László mérnökök teljesítménye, tudása ennyit ér az utódoknak? Nem úrhajóról vagy IT hálózatokról van szó, és a világ is változott, tudom. De egy kicsit olyan magyarosnak érzem ezt a történetet, amihez most olyan magyarázat kell, hogy ne kelljen felelősöket keresni. Senki nem tehet róla, így jártunk, a Tatra gyár túlélte az elmúlt évtizedeket, a Rába meg szar, az nem.

azért nézd végig a Ganz és Weisz vallalatok termékeit. nem egy fő termékük volt, limitált potencionális kliens réteggel meg alkatrész gyártás, hanem főképpen nem haditechnikát gyártottak aminek széles potencionáls felvásárló rétege volt. A Tátra se csak hadi felhasználásra gyárt teherautókat. S azért a Rába itt szorította magát a sarokba.... de persze lehet hogy marhaságot beszélek.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 355
96 783
113
Igen. És a Rábánál az az érdekes, hogy a nemzetközi teherautó gyárak minőségi igényeinek meg tud felelni (Marmon-Herrington, Claas, Scania, stb.), de a H14, H18-as futóművek olajfolyását még sem tudja, vagy akarja kijavítani.
Ugyanaz a vállalat, ugyanaz a munkás, ugyanaz a minőségbiztosítási rendszer. Valahogy mégsem megy. Nem tudom nem azt gondolni, hogy az igénytelen (állami) vevő, az MH is benne van ebben a problémában.....
Ha viszont így nézem, miért gondoljuk, hogy egy török vagy bármilyen más külföldi gyártó nem engedheti majd meg magának azt amit a Rába....
Presztizs Számunkra nem alkalmaznak lazább szabályokat. A törökök európai belépőnek szánják. Ezekben bizhatunk, meg esetleg változik a HM szemlélete.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 277
13 888
113
A probléma nem a magyar mérnökökkel van, hanem a magyar szakmunkással.
Az "így is jó lesz", "jóvanazúgy", "beleszarok" mentalitással.
Ez a mentalitás tovább él a volt nagy állami tulajdonban állt cégeknél, amennyiben a tulaj nem külföldi.

En naponta talalkozom ezzel a mentalitassal egy echte nyugati multi billios(igen, a milliard ezerszerese, dollarban) cegnel echte nyugati(nem bevandorlo hatteru) emberek reszerol. Nem magyar talalmany.
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 765
26 166
113
A probléma nem a magyar mérnökökkel van, hanem a magyar szakmunkással.
Az "így is jó lesz", "jóvanazúgy", "beleszarok" mentalitással.
Ez a mentalitás tovább él a volt nagy állami tulajdonban állt cégeknél, amennyiben a tulaj nem külföldi.
Franciaországban agyvérzést kapnál az echte francia munkavállalóktól is, apám 1 hónapot volt kint egy cégnél átvenni egy gépet, az hagyján, hogy a francia melós gondol egyet lenyomja a gépet és elmegy kávézni-cigizni meg az anyám kínjába, de ha ott sok a selejt nem szól, hanem kevesebbet rak ki a selejt közül (akár a törökök, a volt munkahelyemen pár kamionos szállítmány ment vissza törökbe mert az első 2 ládában annyi selejt volt mint ami a 3 vagy 4 kamionnyi szállítmányban kellett volna összesen lennie...)
 
  • Tetszik
Reactions: kamm