[HUN] Rendőrségi helikopterek és drónok

Csak kérdem. Nem lehet hogy a szokásos titkolózás okán lettek a cikkek olyanok amilyenek? Esetleg a belügy honlapján kezdeni, ezt vettük, ilyen feltételekkel, stb. Akkor az egyszerű "libsi" cikkíró nem rögtön, vagy nem ekkora mértékben gondol a lopásra? Ami azért a mostani kormánynak sem esik nehezére.
 
3-szoros ár akkor is túlzás, tehát ebből zsebbe is jutott. De hogy mennyi és pontosan melyik fityiszes zsebébe, azt sose fogjuk megtudni!
 
Csak kérdem. Nem lehet hogy a szokásos titkolózás okán lettek a cikkek olyanok amilyenek? Esetleg a belügy honlapján kezdeni, ezt vettük, ilyen feltételekkel, stb. Akkor az egyszerű "libsi" cikkíró nem rögtön, vagy nem ekkora mértékben gondol a lopásra? Ami azért a mostani kormánynak sem esik nehezére.

Ezen a fórumon néhány ember csak úgy hobbiból rögtön kiderítette és adatokkal bebizonyította, hogy egyáltalán nem vették drágán a gépeket. A 444-es hazudozó pénzt kap azért, hogy utánajárjon a híreknek, mégis csak addig jutott, hogy "mocskos drágán vett a belügyminisztérium 5 használt gépet, ja és közbeszerzés az nem volt".
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
Sziasztok, írtam egy kis összefoglalót az MD-902-es beszerzésel kapcsolatban:

http://gyomberbela.blog.hu/2016/04/19/rendorsegi_helikopter

Íme egy példa egy igazi cikkre. Egy sima blog, valószínüleg nem kap semmit érte az illető és mégis utánajárt a dolgoknak.
 
<blockquote rel="hcsibor">

Ezen a fórumon néhány ember csak úgy hobbiból rögtön kiderítette és adatokkal bebizonyította, hogy egyáltalán nem vették drágán a gépeket. .</blockquote>

Minden tiszteletem azoké akik megpróbálják kideríteni a részleteket, de sajnos egyáltalán nem biztos hogy bármit is sikerült bebizonyítaniuk.

Egy helikopteren nagyon sok naptári, repült órás vagy ciklusszám
korlátos alkatrész van (hajtómű, reduktor, rotoragy, stb...) amiknek a cseréje/nagyjavítása nagyon sokba kerülhet.
Tudja valaki hogy a megvett helikopterek hogy állnak ezekkel az időkkel (külön-külön, mind az öt, összes kritikus komponens)?
Tudja valaki hogy a cseh cég pontosan milyen nagyjavítási munkákat eszközöl és mennyiért? (pl. egy égőtér ellenőrzés kapcsán igen nagy különbség lehet az egyes - megfelelő certificattel rendelkező - szervezetek árai között)

Még sorolhatnám azokat a hiányzó információkat amik hiányában egyszerűen lehetetlen eldönteni hogy mennyire érte meg megvenni ezeket a madarakat. (pl. a Ferihegyi "javítóbázis" - tudja valaki hogy ez pontosan mit takar?)

De a beszerzésnél sokkal nagyobb gond - szerintem - a jövőbeli üzemeltetés anyagi hátterének a biztosítása.

Az azért szerintem mindenkinek nyilvánvaló hogy 13-15 éves 4400-7500 órát repült gépek üzemeltetése nem annyiba fog kerülni mint ha új gépeket vettünk volna (a németek v.színűleg pontosan ezért is döntöttek a cseréjükről).
Öt ilyen idős gép karbantartása és évi legalább 300 óra reptetése (gépenként min. 3 pilóta évi 100 óra repidő) nagyon-nagyon sok pénzbe fog kerülni.

Ki fogja biztosítani ezt az összeget?

Szerintem ezekkel is inkább az lesz mint annakidején a MIG-29-ekkel. A felét leállítják és kannibalizálják, a maradék 2-3 gépet meg reptetik évi 50 órát (jó esetben) ami kb. a pilóták szakszójának az életben tartásához lesz elég. :-(
 
<blockquote rel="blitzkrieg"><blockquote rel="hcsibor">

Ezen a fórumon néhány ember csak úgy hobbiból rögtön kiderítette és adatokkal bebizonyította, hogy egyáltalán nem vették drágán a gépeket. .</blockquote>

Az azért szerintem mindenkinek nyilvánvaló hogy 13-15 éves 4400-7500 órát repült gépek üzemeltetése nem annyiba fog kerülni mint ha új gépeket vettünk volna (a németek v.színűleg pontosan ezért is döntöttek a cseréjükről).

</blockquote>

Az mind igaz, amiket írsz, de azért azt se felejtsük el, hogy a vett használt gépeknél az általuk leváltandó régi Mi-2-esek még jóval régebbiek, használtabbak voltak. Ráadásul hiába volt bennük 2 jó étvágyú hajtómű, mégse feleltek meg a követelménynek, mert ha az egyik erőmű leállt, akkor az a repülés egyirányúvá vált - erősen lefelé.
 
Ezen a fórumon néhány ember csak úgy hobbiból rögtön kiderítette és adatokkal bebizonyította, hogy egyáltalán nem vették drágán a gépeket. A 444-es hazudozó pénzt kap azért, hogy utánajárjon a híreknek, mégis csak addig jutott, hogy "mocskos drágán vett a belügyminisztérium 5 használt gépet, ja és közbeszerzés az nem volt".

Lehet szidni a 444-et, de rudi leírta a lényeget. Szerettet kormányunk titkolózik ezerrel. Szeretnék örülni a helik beszerzésének, de amíg nincs hivatalos infó. Addig bárkinek igaza lehet, még a libsik-nek is. Nagyon remélem tudatos, megfontolt döntés hoztak. Nem utánam a vízözön .
 
<blockquote rel="blitzkrieg"><blockquote rel="hcsibor">

Ezen a fórumon néhány ember csak úgy hobbiból rögtön kiderítette és adatokkal bebizonyította, hogy egyáltalán nem vették drágán a gépeket. .</blockquote>

Egy helikopteren nagyon sok naptári, repült órás vagy ciklusszám
korlátos alkatrész van (hajtómű, reduktor, rotoragy, stb...) amiknek a cseréje/nagyjavítása nagyon sokba kerülhet.
Tudja valaki hogy a megvett helikopterek hogy állnak ezekkel az időkkel (külön-külön, mind az öt, összes kritikus komponens)?
Tudja valaki hogy a cseh cég pontosan milyen nagyjavítási munkákat eszközöl és mennyiért? (pl. egy égőtér ellenőrzés kapcsán igen nagy különbség lehet az egyes - megfelelő certificattel rendelkező - szervezetek árai között)

Még sorolhatnám azokat a hiányzó információkat amik hiányában egyszerűen lehetetlen eldönteni hogy mennyire érte meg megvenni ezeket a madarakat. (pl. a Ferihegyi "javítóbázis" - tudja valaki hogy ez pontosan mit takar?)

De a beszerzésnél sokkal nagyobb gond - szerintem - a jövőbeli üzemeltetés anyagi hátterének a biztosítása.

Az azért szerintem mindenkinek nyilvánvaló hogy 13-15 éves 4400-7500 órát repült gépek üzemeltetése nem annyiba fog kerülni mint ha új gépeket vettünk volna (a németek v.színűleg pontosan ezért is döntöttek a cseréjükről).
Öt ilyen idős gép karbantartása és évi legalább 300 óra reptetése (gépenként min. 3 pilóta évi 100 óra repidő) nagyon-nagyon sok pénzbe fog kerülni.

Ki fogja biztosítani ezt az összeget?

Szerintem ezekkel is inkább az lesz mint annakidején a MIG-29-ekkel. A felét leállítják és kannibalizálják, a maradék 2-3 gépet meg reptetik évi 50 órát (jó esetben) ami kb. a pilóták szakszójának az életben tartásához lesz elég. :-(
</blockquote>

Bocsi, de elolvastad az Aero cikket?

"minden egyes tartományi rendőrség légiflottáját országos szinten egységesítik, vagyis az Airbus Helicopters által gyártott H–145-ös típussal látják el azokat"

"amerikai MD-gyár nem ad ki maximális üzemidőt erre a típusra, hanem 20 ezer repült órában vagy 40 naptári évben határozta meg azt az időintervallumot, hogy mikor kell a típushoz tartozó helikoptereket nagyjavítási szinten ellenőrizni. Ekkor az állapotuknak megfelelően kell az említett limitet elért helikoptereken a nagyjavítási munkákat elvégezni, amelyeket követően újból indul az időszámítás. Ezenfelül az MD–902-es típus üzemben tartása kapcsán 25 és 100 órás, valamint éves szintű kötelező karbantartások vannak előírva."

Ez alapján a 7000 óra gyakorlatilag semmi (13 év alatt évi 500 óra körül van), legalább kétszer ennyit fognak még repülni. Mivel állapot alapján megy az üzemidő, biztos vagyok hogy még sokáig itt lesznek (ha beválik a típus).

"azt a logisztikai hátteret is, amely révén a rendszerbe állítást követően a ferihegyi bázisú légi rendészet önállóan tudja majd üzemeltetni a helikoptereket, vagyis saját karbantartó és javítóbázist is létrehoz a beszerzés keretében, s átveszi a német rendőrségtől a náluk megmaradt teljes pótalkatrészkészletet is."

A bázis szerintem a 25 és 100 órás ellenőrzésekre lesz majd alkalmas ezek alapján.

Az éves nagyjav pedig egészen biztosan pontosan meghatározott elemeket vizsgál-cserél, amit amúgy is a csehek csinálnak, tehát eléggé szőrszálhasogatás amit írsz. A repülésre a pénz eddig is megvolt...
 
hcsibor, a "libsiknek" Sosem volt igazuk, hiszen hazudtak éjjel, nappal,...meg nem is tudom hogy volt...
Jók lesznek ezek a gépek..., lehetett volna rosszabb is.
 
Bocsánat az offért:
Amikor először lehetett hallani, hogy fejlesztik a NOTAR helikoptereket, akkor mentőtiszt ismerősöm bedobta, hogy nekünk van ilyen...
Mire én:
- Ne már, nektek csak Mi-2-eseitek vannak, még csak most fejlesztik a NOTAR-t, mutatták a Spektrumon!
-De van, kettő is! Körömben van a telephelyük!
-???
- Úgy híjják', hogy Nótár Aladár, meg Nótár Kálmán!
https://www.google.hu/maps/@47.9873502,20.9577854,3a,75y,18.01h,73.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZpXru1ByAmBolp6Mq0nJgg!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Aztán napközben battyogtam az egyik kórház folyosóján, amikor kijött az asszisztensnő az egyik szakrendelő ajtaján, s szólította a következő pácienst:
-Nótár Aladár!
Aki ugrott is rögtön a szólításra.
Azt hittem, rácsikarom magam a falra a röhögéstől.

Délután újra találkoztam a mentőtiszttel, mondom neki:
- Bakker, igazad van!
-?
-Az egyiket már pont láttam is repülni!
-??
-Szép barna fényezése volt! :-)
-?!!!
Még egyszer bocs az offért.
 
fulcrum11
Te sem figyelsz eléggé! :-) Az MD-902-nél a 25 és 100 órás, ill. az évenkénti ciklus az kötelezően előírt karbantartási munkákat és ellenőrzéseket jelent, az ipari szintű nagyjavítás az 20-ezer repóra vagy 40 év után esedékes csak. Nagyon nem mindegy, a leváltandó Mi-2-nél pl. a nagyjavításra is sokkal sűrűbben kerül sor, és az ott sem olcsó mulatság.
 
fulcrum11
Te sem figyelsz eléggé! :-) Az MD-902-nél a 25 és 100 órás, ill. az évenkénti ciklus az kötelezően előírt karbantartási munkákat és ellenőrzéseket jelent, az ipari szintű nagyjavítás az 20-ezer repóra vagy 40 év után esedékes csak. Nagyon nem mindegy, a leváltandó Mi-2-nél pl. a nagyjavításra is sokkal sűrűbben kerül sor, és az ott sem olcsó mulatság.

Elfogadom, nem vagyok otthon nagyjavítás témakörben. :) De szerintem, ahogy az MD500-asok is repülnek rendesen, itt sem lesz gond ezzel, a rendőrökre szokott jutni pénz, vagy legalábbis kevésbé reklámozzák a hiányát.
 
<blockquote rel="rudi"><blockquote rel="blitzkrieg"><blockquote rel="hcsibor">
</blockquote></blockquote>
Bocsi, de elolvastad az Aero cikket?

"minden egyes tartományi rendőrség légiflottáját országos szinten egységesítik, vagyis az Airbus Helicopters által gyártott H–145-ös típussal látják el azokat"

"amerikai MD-gyár nem ad ki maximális üzemidőt erre a típusra, hanem 20 ezer repült órában vagy 40 naptári évben határozta meg azt az időintervallumot, hogy mikor kell a típushoz tartozó helikoptereket nagyjavítási szinten ellenőrizni. Ekkor az állapotuknak megfelelően kell az említett limitet elért helikoptereken a nagyjavítási munkákat elvégezni, amelyeket követően újból indul az időszámítás. Ezenfelül az MD–902-es típus üzemben tartása kapcsán 25 és 100 órás, valamint éves szintű kötelező karbantartások vannak előírva."

Ez alapján a 7000 óra gyakorlatilag semmi (13 év alatt évi 500 óra körül van), legalább kétszer ennyit fognak még repülni. Mivel állapot alapján megy az üzemidő, biztos vagyok hogy még sokáig itt lesznek (ha beválik a típus).

"azt a logisztikai hátteret is, amely révén a rendszerbe állítást követően a ferihegyi bázisú légi rendészet önállóan tudja majd üzemeltetni a helikoptereket, vagyis saját karbantartó és javítóbázist is létrehoz a beszerzés keretében, s átveszi a német rendőrségtől a náluk megmaradt teljes pótalkatrészkészletet is."

A bázis szerintem a 25 és 100 órás ellenőrzésekre lesz majd alkalmas ezek alapján.

Az éves nagyjav pedig egészen biztosan pontosan meghatározott elemeket vizsgál-cserél, amit amúgy is a csehek csinálnak, tehát eléggé szőrszálhasogatás amit írsz. A repülésre a pénz eddig is megvolt...</blockquote>

Egy pár dolgot szerintem félreértesz:
<b>a.) </b>a német tartományi rendőrség heliflottája egységesen elég öreg és igen, minden tartomány cseréli a gépeit...mert van új, jobb és olcsóbban üzemeltethető;
<b>b.) </b>20 ezer óra limit és állapot szerinti üzemeltetés - ez az adat a gép sárkányára vonatkozik!!!
A különböző alrendszereknek nagyon szigorú üzemidős korlátai vannak. Vettem a fáradságot és kikerestem a neten az MD-902 alrendszereinek az üzemidő korlátait (sorry csak három képen fért el)

MD902_1.jpg

MD902_2.jpg

MD902_3.jpg


Csak ennyi... Tisztán látszik hogy 10000 óra környékén elég sok mindent kell majd cserélni. Hogy ezek közül mi van lejárva és a csehek mit cserélnek a nagyjavítás során nem tudom.
<b>c.) </b>az összes olyan kommenteddel ahol azt írod hogy "szerintem", meg hogy "egész biztosan..." nem tudok mit kezdeni... Továbbra is kérdés hogy mi van a szerződésben. Szerintem... :-)
<b>d.) </b>a csúcs az ahol azt írod hogy "a repülésre pénz eddig is megvolt"
:-))))) Bocsi, de Mo.on élsz?
 
Pedig ott is van, attól függetlenül, hogy kb 4 évente új gépeken ülnek, meg, hogy az egyenruhájuk x évente váltakozik... . ja van pénz, csak nem a lényegre.

Kérdezz meg pár járőrt, hogy mennyire jó a ruhájuk, mondjuk télen.. meg hány járőrautóban van szonda, na meg a szolgálati fegyverekről és a ruházati kiegészítőkről ne is beszéljünk..
 
Boccs a dupláért, de csak most láttam, hogy szombaton ismét lesz rendőrségi helikopteres bemutató a városligetben... érdekes lesz...

vajon az új gépeket is kihozzák?
 
3-szoros ár akkor is túlzás, tehát ebből zsebbe is jutott. De hogy mennyi és pontosan melyik fityiszes zsebébe, azt sose fogjuk megtudni!

De nincs háromszoros ár! Linkeltem árakat. Láthatod, hogy a több, mint 7000 órát repült, 1995-ös gyártású MD-900 (ami alapból jóval olcsóbb, mint az MD-902) is 1.4 millió dollárba kerül.

http://www.aso.com/listings/spec/ViewAd.aspx?id=160500

Ne abból indulj ki, hogy a cseh cég mennyiért vette meg. Az csak egy szám egy papíron, ami mögött nem tudjuk, hogy mi van. Ezen helikopterek valódi értéke annál jóval magasabb. Pont.
 
<blockquote rel="formosa">3-szoros ár akkor is túlzás, tehát ebből zsebbe is jutott. De hogy mennyi és pontosan melyik fityiszes zsebébe, azt sose fogjuk megtudni!

De nincs háromszoros ár! Linkeltem árakat. Láthatod, hogy a több, mint 7000 órát repült, 1995-ös gyártású MD-900 (ami alapból jóval olcsóbb, mint az MD-902) is 1.4 millió dollárba kerül.

http://www.aso.com/listings/spec/ViewAd.aspx?id=160500

Ne abból indulj ki, hogy a cseh cég mennyiért vette meg. Az csak egy szám egy papíron, ami mögött nem tudjuk, hogy mi van. Ezen helikopterek valódi értéke annál jóval magasabb. Pont.</blockquote>

A cseh cég persze hogy olcsóbban vette meg lejárt karbantartási és részben lejárt üzemidejű berendezésekkel, csak éppen a nekünk való eladás előtt végre kellett hajtatni egy jogosított karbantartó céggel az éves kötelező ellenőrzéseket, az ellenőrzéseken "megbukott" (törött/repedt/kopott/korrodált/kilazult stb.) alkatrészek és a kötelezően cserélendő berendezések cseréjét, olajcseréket, ami mind pénzbe került nekik, csak ezután dobhatták piacra a portékát.
 
<blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="formosa">3-szoros ár akkor is túlzás, tehát ebből zsebbe is jutott. De hogy mennyi és pontosan melyik fityiszes zsebébe, azt sose fogjuk megtudni!

De nincs háromszoros ár! Linkeltem árakat. Láthatod, hogy a több, mint 7000 órát repült, 1995-ös gyártású MD-900 (ami alapból jóval olcsóbb, mint az MD-902) is 1.4 millió dollárba kerül.

http://www.aso.com/listings/spec/ViewAd.aspx?id=160500

Ne abból indulj ki, hogy a cseh cég mennyiért vette meg. Az csak egy szám egy papíron, ami mögött nem tudjuk, hogy mi van. Ezen helikopterek valódi értéke annál jóval magasabb. Pont.</blockquote>

A cseh cég persze hogy olcsóbban vette meg lejárt karbantartási és részben lejárt üzemidejű berendezésekkel, csak éppen a nekünk való eladás előtt végre kellett hajtatni egy jogosított karbantartó céggel az éves kötelező ellenőrzéseket, az ellenőrzéseken "megbukott" (törött/repedt/kopott/korrodált/kilazult stb.) alkatrészek és a kötelezően cserélendő berendezések cseréjét, olajcseréket, ami mind pénzbe került nekik, csak ezután dobhatták piacra a portékát.</blockquote>

Így van. De még ezt leszámítva is jóval többet érhetnek darabonként ~1 millió dollárnál.
 
<blockquote rel="emel"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="formosa">3-szoros ár akkor is túlzás, tehát ebből zsebbe is jutott. De hogy mennyi és pontosan melyik fityiszes zsebébe, azt sose fogjuk megtudni!

De nincs háromszoros ár! Linkeltem árakat. Láthatod, hogy a több, mint 7000 órát repült, 1995-ös gyártású MD-900 (ami alapból jóval olcsóbb, mint az MD-902) is 1.4 millió dollárba kerül.

http://www.aso.com/listings/spec/ViewAd.aspx?id=160500

Ne abból indulj ki, hogy a cseh cég mennyiért vette meg. Az csak egy szám egy papíron, ami mögött nem tudjuk, hogy mi van. Ezen helikopterek valódi értéke annál jóval magasabb. Pont.</blockquote>

A cseh cég persze hogy olcsóbban vette meg lejárt karbantartási és részben lejárt üzemidejű berendezésekkel, csak éppen a nekünk való eladás előtt végre kellett hajtatni egy jogosított karbantartó céggel az éves kötelező ellenőrzéseket, az ellenőrzéseken "megbukott" (törött/repedt/kopott/korrodált/kilazult stb.) alkatrészek és a kötelezően cserélendő berendezések cseréjét, olajcseréket, ami mind pénzbe került nekik, csak ezután dobhatták piacra a portékát.</blockquote>

Így van. De még ezt leszámítva is jóval többet érhetnek darabonként ~1 millió dollárnál.
</blockquote>

Akárhogy is nézzük, pár perc "árkutató" munka után még egy laikusnak is tiszta, hogy nincsenek túlárazva.
Reálisan ennybe kerül a szabadpiacon azzal a "csomaggal" amivel vettük.
A 444 "árazta" kissé túl magát - politikai motiváltságú szenzációhajhász <b>nagyotmondásban</b>.