<blockquote rel="blitzkrieg"><blockquote rel="hcsibor">
Ezen a fórumon néhány ember csak úgy hobbiból rögtön kiderítette és adatokkal bebizonyította, hogy egyáltalán nem vették drágán a gépeket. .</blockquote>
Egy helikopteren nagyon sok naptári, repült órás vagy ciklusszám
korlátos alkatrész van (hajtómű, reduktor, rotoragy, stb...) amiknek a cseréje/nagyjavítása nagyon sokba kerülhet.
Tudja valaki hogy a megvett helikopterek hogy állnak ezekkel az időkkel (külön-külön, mind az öt, összes kritikus komponens)?
Tudja valaki hogy a cseh cég
pontosan milyen nagyjavítási munkákat eszközöl és mennyiért? (pl. egy égőtér ellenőrzés kapcsán igen nagy különbség lehet az egyes - megfelelő certificattel rendelkező - szervezetek árai között)
Még sorolhatnám azokat a hiányzó információkat amik hiányában egyszerűen lehetetlen eldönteni hogy mennyire érte meg megvenni ezeket a madarakat. (pl. a Ferihegyi "javítóbázis" - tudja valaki hogy ez
pontosan mit takar?)
De a beszerzésnél sokkal nagyobb gond - szerintem - a jövőbeli üzemeltetés anyagi hátterének a biztosítása.
Az azért szerintem mindenkinek nyilvánvaló hogy 13-15 éves 4400-7500 órát repült gépek üzemeltetése nem annyiba fog kerülni mint ha új gépeket vettünk volna (a németek v.színűleg pontosan ezért is döntöttek a cseréjükről).
Öt ilyen idős gép karbantartása és évi legalább 300 óra reptetése (gépenként min. 3 pilóta évi 100 óra repidő) nagyon-nagyon sok pénzbe fog kerülni.
Ki fogja biztosítani ezt az összeget?
Szerintem ezekkel is inkább az lesz mint annakidején a MIG-29-ekkel. A felét leállítják és kannibalizálják, a maradék 2-3 gépet meg reptetik évi 50 órát (jó esetben) ami kb. a pilóták szakszójának az életben tartásához lesz elég. :-(
</blockquote>
Bocsi, de elolvastad az Aero cikket?
"minden egyes tartományi rendőrség légiflottáját országos szinten egységesítik, vagyis az Airbus Helicopters által gyártott H–145-ös típussal látják el azokat"
"amerikai MD-gyár nem ad ki maximális üzemidőt erre a típusra, hanem 20 ezer repült órában vagy 40 naptári évben határozta meg azt az időintervallumot, hogy mikor kell a típushoz tartozó helikoptereket nagyjavítási szinten ellenőrizni. Ekkor az állapotuknak megfelelően kell az említett limitet elért helikoptereken a nagyjavítási munkákat elvégezni, amelyeket követően újból indul az időszámítás. Ezenfelül az MD–902-es típus üzemben tartása kapcsán 25 és 100 órás, valamint éves szintű kötelező karbantartások vannak előírva."
Ez alapján a 7000 óra gyakorlatilag semmi (13 év alatt évi 500 óra körül van), legalább kétszer ennyit fognak még repülni. Mivel állapot alapján megy az üzemidő, biztos vagyok hogy még sokáig itt lesznek (ha beválik a típus).
"azt a logisztikai hátteret is, amely révén a rendszerbe állítást követően a ferihegyi bázisú légi rendészet önállóan tudja majd üzemeltetni a helikoptereket, vagyis saját karbantartó és javítóbázist is létrehoz a beszerzés keretében, s átveszi a német rendőrségtől a náluk megmaradt teljes pótalkatrészkészletet is."
A bázis szerintem a 25 és 100 órás ellenőrzésekre lesz majd alkalmas ezek alapján.
Az éves nagyjav pedig egészen biztosan pontosan meghatározott elemeket vizsgál-cserél, amit amúgy is a csehek csinálnak, tehát eléggé szőrszálhasogatás amit írsz. A repülésre a pénz eddig is megvolt...