Számomra egyébként teljesen mindegy, hogy minek titulálják, gyártásnak, vagy összeszerelésnek. Ami fontosabb, hogy azok a rendszerek, amik a tényleges harcértéket biztosítják, mind külföldi alapanyagok, rendszerek, fegyverek, védelmi berendezések. Tehát minden export és minden drága EUR-ba kerül. A mi hozzáadott értékünk meg nem, de az a harcjármű értékének minimális része. Nem olyan mint a Gripen, hogy ott is sok a külföldi részegység, de otthon gyártják licencben a gázturbinát, a lokátort, avoinikai rendszerek nagy részét. Mi mit fogunk gyártani hozzá??
Jut eszembe, nehogy az legyen mint a Mardereknél, ahol a svájciak nem engedték ki a német járműveket Ukrajnába, merthogy Oerlikon gépágyút ők gyártják. A Lynx esetében szinte minden fő rendszer esetében valaki megakadályozhatja az exportot..
Miből gondolod, hogy egy géppuskának nincs harcértéke. Nem tudom, mert nem vagyok benne abba az egy személyben, aki látta erről a fórumról a szerződéseket, csak felteszem a kérdést, hogy ha mi az Arzenálban gyártunk fegyvereket, ami gyár elvileg megkapott minden földi jót eszközökből, hogy még elvileg bérgyártás után is érdeklődött pár nevesebb, nagy múltú cég... Szóval akkor mi a reteknek rendeltünk volna külföldi gyártásban .50-est?
Vagy például ha elkezdjük gyártani a Lynx Sykranger30-as verzióját, miért fizessünk a radarokért külföldi gyártást, ha elvileg Nyíregyházán radarokat akarunk gyártani? Vagy a radarnak nincs harcértéke?
Van egy
széles skála a fegyverbeszerzéseknél úgy általában az arab megszokott megvesszük a
polcról a készárut és a lengyel nem lesz igazán a miénk, ha
az utolsó csavarig nem mi gyártjuk mentalitásig. Remélem új dolgot tudok mondani, hogy a mi Lynxünk ezen a skálán van valahol,
ahogy a világon minden fegyvere és annak különböző beszerzései. Értem ez alatt, hogy teljesen más gazdasági feltételekkel kapták meg az olaszok az F-35-öseiket, akik benne voltak a fejlesztési programban, mint a finnek, de ettől még ezeket a tendereket el lehet helyezni ebben a mértékegységben.
Mondok még egy újat. Itt vitatkoztok azon, hogy csőgyártás amúgy sem lesz, csak összeszerelés, miközben nem tudjuk, hogy minek kapta meg valamelyik magyar cég a licence gyártását és melyiknek nem. Annyit tudunk, hogy az RM Hungary felvett magyar mérnököket is és azok elkezdtek dolgozni. És egyszerű melósokat is felvett és meg kell dolgozniuk majd az acélt. És tárgyalt magyar beszállítókkal is.
Nagyon jól elvitatkoztok, hogy akkor a bádog kasznigyártás az gyártás, vagy tévesen nevezzük annak és végszerelés. Meg azon, hogy úgy sincs saját hozzá adott értéke a hazai leányvállalatnak, miközben EW kamrát építünk mellé, az sw-ben is mi programozzuk majd az önvezető funkciót. (Lehet csak lenézem a programot, de meg lennék lepődve, ha az autonóm vezetés kész lenne és nem csak prospektusban felírt szép betűkként létezne ma még.)