• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 169
33 392
113
Várj 1 picit!! Ezt most feldolgozom. Lemeztekercs be, LYNX ki, az összeszerelés. Mi a faszom menjen be, hogy gyártás legyen vasérc???
Páncéllemezek nem tekercsben,hanem lapokban szoktak lenni....(olyat is vittem már,meg sima acélkoit is-azt kicsit gyakrabban,mint páncéllemezt,persze)
Olvasd el feljebb,hogy mit irtam-ha ez is kevés,akkor olvass utána.
ZEg egy sima nehézgépgyártó manufactura.Az ilyen üzemek legóznak,általában (nem mind,de azok fejlesztőcégek üzemei,amik nem).Jópár ilyenben voltam (konkrétan RM üzemben is,Kasselban).Ami egy átlag polgári üzemben nincs,az a fegyver (hideg)belövő pálya.Azt meg lehet telepiteni,ahogy minden mást is (csak persze megfelelő megrendelés nélkül a kutya se csinál olyat)
De betettem az Eitan összeszerelését,és még oda is irtam,hogy hogyan szokott működni az ilyen gyártás.Hegesztőállásban összehegesztik a kasznit,majd átviszik a szerelőállásba azt,és ott bele/rá szerelik a többi részegységet (persze elötte kap egy festést).
Helyi összeszerelés,és helyi gyártás nem ugyan az.És a helyi alatt az ország értendő,nem a végszerelde.
Amit meg kéne érteni,hogy nemzetközi piac szempontjábol ZEG nem kulcselem,csak egy lecserélhető összeszerelő üzem.Mi ellenben semmit nem tudunk gyártani az RM szervezte és ellenőrizte,felségterületünkön kivüli beszállitói hálózat nélkül-vagyis mi nem gyártunk,hanem összeszerelünk.
Nincs ebben semmi extra.Valójában a zsidók sem képesek önállóan gyártani sem a Merkavát,sem az Eitant (és a Kfir,de a Nesher sem volt saját gyártásuk,legózták őket).De mikor olyan hagymázas dolgokat vetitetek,hogy ilyen fasa export,meg majd gyártunk magunknak amennyit akarunk,akkor bizony elöbb gondoljátok át ezt a dolgot.Merthogy nincs a kezünkben a gyártás.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 169
33 392
113
Óoo! Nagy bajok vannak! #SÓHAJ#
Felvázolod nekünk azt a gyártástechnológiai folyamatot (van ennek egy konkrét neve!), amivel egy gépkocsi önhordó vázát kialakítják?!
Tudod azt a sok ívelt lemezt. Ehhez milyen berendezésre van szükség? Ennek milyen költségvonzata van?
Majd az ügyetlen asztalos egy kezén megszámolod azokat az páncélacél elemeket, amelyek ívesek egy harcjárművön?
Majd légyszi vedd le a zoknid, és kezd el összeszámolni, hogy milyen darabszámok vannak egy autógyárban, meg az egerszegi gyárban.
Jelzem, hogy ha nagyon akarnák a németek egyetlen tehervonatra fel tudnák pakolni azt az 50 db vázat, ami az egerszegi gyár teljes éves termelését megoldaná.
Azok a "szemetek" meg nem átallják a puszta acéllemezeket ideküldeni, akárcsak egy B osztály esetén. :cool:

Ha már mindenképpen szapulni akarod a magyar ipart - mert nem is te lennél -, akkor az lenne a fogódzód, hogy akkor lehet hazai gyártásról beszélni, ha a jelenlegi beszállító lánc egyes elemeinek kiesése után is reprodukálni tudnánk a Lynxet, a fő rendszerei működésével.
Lásd még: egy gazdasági embargós helyzet valamilyen konfliktus kapcsán.
De várjál! Hiszen ez teljesül!
Gyakorlatilag bármelyik fedélzeti berendezést tudnánk pótolni 3rd party forrásból. A török Aselsan örömmel felelektronikázná a Lynxet. Az egyetlen problémás elem az hajtáslánc (főleg a motor, és a váltó).
Ugyanakkor ott a kiválasztott Liebherr teherautó motor, amelyik egy "tucat termék". Ha nagyon kellene minimális erőbedobással be tudnánk szerezni kényesebb helyzetben is. De a váltóból is betárazható akár egy komolyabb tétel is.
Az egyetlen olyan dolog, amit nem tudsz pótolni, az a váz. De várj csak! Azt meg itt fogják gyártani! :rolleyes: Az acélt meg a kínaiaktól is beszerezhetjük.

Szóval ezzel a "nem képes semmire sem ez a magyar ipar" sopánkodassal egyre kellemetlenebb pozícióba mozgatod magad.
És akkor az még mindig egy helyi összeszerelés.......Merthogy a részegységek többsége még mindig nem helyi gyártás.
Várjcsak,a rendszerintegrációt meg tudjuk csinálni?
 
  • Vicces
Reactions: kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
És akkor az még mindig egy helyi összeszerelés.......Merthogy a részegységek többsége még mindig nem helyi gyártás.
Várjcsak,a rendszerintegrációt meg tudjuk csinálni?
Miért ne tudnánk?
Ha a hiradástechnikai rendszerre gondolsz, akkor azt "mi" csináltuk a Gidránra.
Ha fegyvert kellene integrálni, akkor azt a szállító cég megtudja.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
A harcjármű gyártást ne úgy képzeld el, mint az autógyártást, hogy 20 percenként legördül egy szgk.
Inkább 2 perc az a 20. Legalábbis Győrben.
Erről beszéltem. Ilyen kis darabszámnál biztos, hogy drágább a gyár felépítése mint a törököktől közvetlenül (és nem a HT Division közbeiktatásával) beszerezni. Itt nem egy IFV-ről van szó hanem egy félmillió dolláros MRAP-ról. Egyébként valószínű, ezért nehéz meggyőzni a törököket, ők sem látják az értelmét. Az 500-ból 10+40 tehát 50 db már amúgy is tőlük érkezett, olcsóbb és gyorsabb volna ha a többi is onnan érkezne.
Lehet gyorsabb ès olcsóbb lenne, de azt is kell nézni, így munkahelyeket teremtenek.
Van adóbevétel.

De talán a legfontosabb a hazai tapasztalat amit ezzel szerzünk.
Akár mèrnöki, akár "sima" munkás szintjén.
 
K

kamm

Guest
Ennek a válasznak semmi köze ahhoz amit leírtam.
Konkretan pontosan arra mutattam ra, hogy tobb esetben mar kiderult, lovesed nem volt a tenyekrol, hiaba voltak publikusak.

Tipikus fidesz hozzáállás.
TIpikus posztkomcsi mellebeszeles... nem mellesleg engem nehez lenne fideszezni (es nemcsak azert, mert qrva regen eljottem, hanem mert viszonylag ismert kritikaim miatt.)
Nem a témával kell foglalkozni, hanem az elmúlt 12+ elött volt mindenki hibás + brüsszel. Amiket leírtam arra válaszolj, nemzeti hiúzjelvényes barátom...
Mire valaszoljak? Harcerteket keresel nyersacelban meg lemezekben, de amikor abbol valahol pancel keszul, az meg neked nem az. Erre nemigen lehet mit mondani...
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
K

kamm

Guest
Inkább 2 perc az a 20. Legalábbis Győrben.

Lehet gyorsabb ès olcsóbb lenne, de azt is kell nézni, így munkahelyeket teremtenek.
Van adóbevétel.

De talán a legfontosabb a hazai tapasztalat amit ezzel szerzünk.
Akár mèrnöki, akár "sima" munkás szintjén.
Olcsobb egeszen biztosan nem lenne... csak szamoljunk mar utana, mennyit fizetnek majd vissza be adoban abbol $400M bevetelbol ami a magyar allam zsebebol megy majd oda, mennyi annak mondjuk a profitja, annak mondjuk fele megint csak ottmarad, az alkalmazottak bere, ami nem torok munkasoknak megy, az azok utan a befizetett jarulekok stb stb.
Mindez ugy, hogy meg nem szamoltuk a know-howt, amirol te is irsz.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 169
33 392
113
Miért ne tudnánk?
Ha a hiradástechnikai rendszerre gondolsz, akkor azt "mi" csináltuk a Gidránra.
Ha fegyvert kellene integrálni, akkor azt a szállító cég megtudja.
Nem,az egész harcjármű összműködésének integrálására gondolok.
Még egy gá csere sem olyan egyszerű,hogy kiveszem az egyiket,és beteszem a másikat.Bölcsőtöl a célzórendszerig mindent hozzá kell igazitani.És jó eséllyel ezek a módositások kihatással lesznek más rendszerekre is (pl a módositott bölcső miatt nem fér el az eredeti mozgató rendszer,azt is módositani kell.Az meg maga után vonja a stabilizáló rendszer igazitását,stb
Lynx egy bonyorult fegyverrendszer,a rendszerek egymásra épülnek.És tele van a világ olyan triviálisnak gondolt módositásoknak,amik aztán a fél jármű áttervezéséhez vezetett-vagy egyenesen egy új járműhöz.
 
  • Hűha
Reactions: pöcshuszár
K

kamm

Guest
Nem,az egész harcjármű összműködésének integrálására gondolok.
Nocsak, kivancsian hallgatlak: legyszi definiald, mi takar "az egész harcjármű összműködésének integrálása" szerinted.

Még egy gá csere sem olyan egyszerű,hogy kiveszem az egyiket,és beteszem a másikat.Bölcsőtöl a célzórendszerig mindent hozzá kell igazitani.És jó eséllyel ezek a módositások kihatással lesznek más rendszerekre is (pl a módositott bölcső miatt nem fér el az eredeti mozgató rendszer,azt is módositani kell.Az meg maga után vonja a stabilizáló rendszer igazitását,stb
Hat ezt nagyon benezted, mert csaknem olyan egyszeru, mert modularis az egesz torony. KOnkretan a RM meg is mondta, hogy ugy terveztek, hogy akar a 35mm upgrade is siman megoldhato majd az uzemeltetonel.

Lynx egy bonyorult fegyverrendszer,a rendszerek egymásra épülnek.És tele van a világ olyan triviálisnak gondolt módositásoknak,amik aztán a fél jármű áttervezéséhez vezetett-vagy egyenesen egy új járműhöz.
Ez lozung. Konkretumokat pls. (Amit persze nem tudsz, mert nem is tudhatsz.)
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Olcsobb egeszen biztosan nem lenne... csak szamoljunk mar utana, mennyit fizetnek majd vissza be adoban abbol $400M bevetelbol ami a magyar allam zsebebol megy majd oda, mennyi annak mondjuk a profitja, annak mondjuk fele megint csak ottmarad, az alkalmazottak bere, ami nem torok munkasoknak megy, az azok utan a befizetett jarulekok stb stb.
Mindez ugy, hogy meg nem szamoltuk a know-howt, amirol te is irsz.
Akkor inkább úgy írom nem tudjuk melyik az olcsóbb.

Ha a cégben benne van a magyar állam akkor ugye vannak költségei is.
Másrészt fel is kell èpíteni a gyárat.
Az X legyártott jármű után terül meg.

Az hogy milyen felárat számolnak az meg megint kérdés.
 
K

kamm

Guest
Akkor inkább úgy írom nem tudjuk melyik az olcsóbb.

Ha a cégben benne van a magyar állam akkor ugye vannak költségei is.
Másrészt fel is kell èpíteni a gyárat.
Az X legyártott jármű után terül meg.
A foldteruletet gyakorlatilag ingyen kapja, es a gyar ill. az epulet is erteket kepvisel, el lehet adni kesobb stb. Ezeknek nem feltetlenul kell direktben megterulniuk, ne feledjuk.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
A foldteruletet gyakorlatilag ingyen kapja, es a gyar ill. az epulet is erteket kepvisel, el lehet adni kesobb stb. Ezeknek nem feltetlenul kell direktben megterulniuk, ne feledjuk.
Nem.
Erre írt a tapasztalatot.

Az anyagi részét mivel nem ismerjük a pontos számokat, max tippelni tudjuk.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nem,az egész harcjármű összműködésének integrálására gondolok.
Még egy gá csere sem olyan egyszerű,hogy kiveszem az egyiket,és beteszem a másikat.Bölcsőtöl a célzórendszerig mindent hozzá kell igazitani.És jó eséllyel ezek a módositások kihatással lesznek más rendszerekre is (pl a módositott bölcső miatt nem fér el az eredeti mozgató rendszer,azt is módositani kell.Az meg maga után vonja a stabilizáló rendszer igazitását,stb
Lynx egy bonyorult fegyverrendszer,a rendszerek egymásra épülnek.És tele van a világ olyan triviálisnak gondolt módositásoknak,amik aztán a fél jármű áttervezéséhez vezetett-vagy egyenesen egy új járműhöz.
Szerinted miért építették full modulárisra? Miért van benne az egységes európai harcjármű irányítási rendszer (vagy mi a tököm a neve, most nincs energiám kikeresni).
Miért van az IFV torony is úgy kialakítva hogy akár a 35mm-es ágyú is belemegy?
Miért építették a Lance tornyot is full modulárisra? Az ugye megvan, hogy míg az ausztrál tornyon jobb oldalt van az irányzó optikája, addig a miénken teljesen megtükröztek mindent?
Persze nem lenne 100%-os Lynx, de annyit gyartanánk, amennyit akarunk, meg amennyit betárazunk a hajtáslánc elemeiből.
A lényeg a váz gyártása! Azt nem tudod kimatekozni, vagy csak rohadt sok idő alatt. Arról nem is beszélve, hogy a sérült darabok helyreállítása is lehetővé válik ennek révén.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Akkor inkább úgy írom nem tudjuk melyik az olcsóbb.

Ha a cégben benne van a magyar állam akkor ugye vannak költségei is.
Másrészt fel is kell èpíteni a gyárat.
Az X legyártott jármű után terül meg.

Az hogy milyen felárat számolnak az meg megint kérdés.
Nem egészen.
Ha egy céget megalapítanak, akkor annak onnantól - elvileg - önálló fenntartónak kell lennie. A tulajdonosoknak csak akkor kell és lehet bele pénzt tenni, ha tőkét emelnek. Ez lehet kényszerű (veszteséges működés), vagy opcionális (bpvülés okán) Ezt viszont mindig a tulajdoni hányadok arányában kell megtenni.
Persze, a Magyar Állam folyamatosan fizet a cégnek, de csak a leszállított harcjárművekért, meg a különböző szolgáltatásokért. Cserében viszont folyamatos az ÁFA és a különböző járulékbevétele. És nem csak a cég részéről, de a kapcsolódó magyar beszállítók részéről is.
És akkor még nem vettük figyelembe a növekvő szuverenitást.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Remélem egyre több mindent tudunk áttelepíttetni velük. Mondjuk a löveg gyártás az nagyon király lenne!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 169
33 392
113
Szerinted miért építették full modulárisra? Miért van benne az egységes európai harcjármű irányítási rendszer (vagy mi a tököm a neve, most nincs energiám kikeresni).
Miért van az IFV torony is úgy kialakítva hogy akár a 35mm-es ágyú is belemegy?
Miért építették a Lance tornyot is full modulárisra? Az ugye megvan, hogy míg az ausztrál tornyon jobb oldalt van az irányzó optikája, addig a miénken teljesen megtükröztek mindent?
Persze nem lenne 100%-os Lynx, de annyit gyartanánk, amennyit akarunk, meg amennyit betárazunk a hajtáslánc elemeiből.
A lényeg a váz gyártása! Azt nem tudod kimatekozni, vagy csak rohadt sok idő alatt. Arról nem is beszélve, hogy a sérült darabok helyreállítása is lehetővé válik ennek révén.
Nagyon tévedsz.A váz a legkonnyeben gyártható elem.
Pl,ha nem csak egy különben nagyon rosszindulatú mozibol ismernétek a Bradley fejlesztésének történetét,akkor tudnátok,hogy sosem a váz okozta benne a problémát.Az a kialakitását tekintve alig változottt a 10+ éves fejlesztés alatt-csak egyre nagyobb lett.Mert az összes többi változott,és az eredeti méretbe nem fért végül bele a tartalom.De pl eredetileg egy az AMX10P/Marder I szerű kölső fegyverálványos tornyot terveztek hozzá.Azonban mikor növelték a főfegyver kaliberét 20ról 25 milire,az megbukott.Az istennek nem fért el úgy az ágyú,a kivánt lószerkészlet és műszerezettség.Emiatt aztán nőtt a tömeg,erősebb hajtáslánc kellett,és új futóműkonstrukció.....Lynxnél a tervezéskor eleve figyelembe vették az erősebb,vagyis nagyobb és nehezebb,fegyverrendszer beépitésének lehetőségét-de az nem készült el.A jelenlegi torony ehez a gá-hoz van optimalizálva.Biztos vagyok benne,hogy a főfegyver cseréjéhez módositani kell a tornyon.Hogy mennyire,no az akkor derülne ki,ha elkészülne a végleges 35/50 milis ágyú,és megpróbálják belerakni.Addig az csak igéret,ami vagy teljesűl,vagy nem.
 
  • Vicces
Reactions: kaktusz
K

kamm

Guest
Nagyon tévedsz.A váz a legkonnyeben gyártható elem.
Pl,ha nem csak egy különben nagyon rosszindulatú mozibol ismernétek a Bradley fejlesztésének történetét,akkor tudnátok,hogy sosem a váz okozta benne a problémát.Az a kialakitását tekintve alig változottt a 10+ éves fejlesztés alatt-csak egyre nagyobb lett.Mert az összes többi változott,és az eredeti méretbe nem fért végül bele a tartalom.De pl eredetileg egy az AMX10P/Marder I szerű kölső fegyverálványos tornyot terveztek hozzá.Azonban mikor növelték a főfegyver kaliberét 20ról 25 milire,az megbukott.Az istennek nem fért el úgy az ágyú,a kivánt lószerkészlet és műszerezettség.Emiatt aztán nőtt a tömeg,erősebb hajtáslánc kellett,és új futóműkonstrukció.....Lynxnél a tervezéskor eleve figyelembe vették az erősebb,vagyis nagyobb és nehezebb,fegyverrendszer beépitésének lehetőségét-de az nem készült el.A jelenlegi torony ehez a gá-hoz van optimalizálva.Biztos vagyok benne,hogy a főfegyver cseréjéhez módositani kell a tornyon.Hogy mennyire,no az akkor derülne ki,ha elkészülne a végleges 35/50 milis ágyú,és megpróbálják belerakni.Addig az csak igéret,ami vagy teljesűl,vagy nem.
Mi koze a 40+ eves tervezesu Bradleynek a temahoz, amirol szo van? o_O
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nagyon tévedsz.A váz a legkonnyeben gyártható elem.
Pl,ha nem csak egy különben nagyon rosszindulatú mozibol ismernétek a Bradley fejlesztésének történetét,akkor tudnátok,hogy sosem a váz okozta benne a problémát.Az a kialakitását tekintve alig változottt a 10+ éves fejlesztés alatt-csak egyre nagyobb lett.Mert az összes többi változott,és az eredeti méretbe nem fért végül bele a tartalom.De pl eredetileg egy az AMX10P/Marder I szerű kölső fegyverálványos tornyot terveztek hozzá.Azonban mikor növelték a főfegyver kaliberét 20ról 25 milire,az megbukott.Az istennek nem fért el úgy az ágyú,a kivánt lószerkészlet és műszerezettség.Emiatt aztán nőtt a tömeg,erősebb hajtáslánc kellett,és új futóműkonstrukció.....Lynxnél a tervezéskor eleve figyelembe vették az erősebb,vagyis nagyobb és nehezebb,fegyverrendszer beépitésének lehetőségét-de az nem készült el.A jelenlegi torony ehez a gá-hoz van optimalizálva.Biztos vagyok benne,hogy a főfegyver cseréjéhez módositani kell a tornyon.Hogy mennyire,no az akkor derülne ki,ha elkészülne a végleges 35/50 milis ágyú,és megpróbálják belerakni.Addig az csak igéret,ami vagy teljesűl,vagy nem.
Az általad felsorolt problémák mindegyike (meg még melléírom neked az AJAX és a Warrior upgrade programokat is) abból adódik, hogy a váz/test nem volt alkalmas a tömeg növelésére. Mert a tornyot nem kunszt átalakítani, de ha a test nem bírja a további átalakításokat, akkor cseszheted.
Mi több, te magad leírtad, hogy maga a torony úgy van kialakítva, hogy megoldja a 35/50-es gépágyút is. Az átalakításra pedig írtam, hogy mekkora kihívas lehehetett, ha tavaly még a mi tornyunknak a tükör változatával pályaztak az ausztráloknál. És ez nem csak az elekrooptikai rendszer átrakását, és átkábelezését jelenti, de a kapcsolódó párhuzamosított géppuska is átkerült a saját lőszerellátó rendszerével.
Különben szerintem ez a változtatás okozza a meglepően szabadon futó géppuska heveder vezetőt is!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 169
33 392
113
Mi koze a 40+ eves tervezesu Bradleynek a temahoz, amirol szo van? o_O
A tervezés és kivitelezés problémái nem változtak 40 év alatt sem.Technológiai fejlődés lehetővé tett ugyan fejlettebb konstrukciókat,de az alapproblémák ugyanúgy megmaradtak.Ha nagyobb fegyvert akarsz,akkor nagyobb és erősebb bölcső kell-és a lavina elindul.HajósZoli csatahajófejlődéssel foglalkozó irásaiban szépen leirja a metódust.Az egyik dominó dönti a másikat.