A német korlátozások az L-39ZO gépekre vonatkoztak, amellyek szárnyvége sárgára is volt festve, mutatva, hogy gyakorló gépek, a pilonok be sem voltak huzalozva. A magyarországon történt nagyjavítás után (Aero Vodochody segítséggel) a már magyar tulajdonú gépekre fel lehetet a nem irányított rakétablokkokat pakolni és tartottak velük éleslövésztet is. A L-39ZA gépek (cseh s szlovákia ezeket rendszeresítette) gépített 23mm gépágyúval is rendelkezik.
A KUB-nál nem volt tudtommal ilyen korlátozás. Az IGLA-kat amerikaiak nyalására lőttük el, és nem rendeltünk újakat, igaz a MISTRAL bár nem teljesen ua kategória, mivel csak UNIMOG-on mozgatható, de valamennyire pótolta. Szükség lenne csapatlégvédelmi szinten olcsó MANPADS kategóriája, talán a lengyel GROM lenne a legjobb, ami az orosz rakéta "licenc" változata. A politika és a HM nem törődik a MANPADS kategoriával, pedig előnye a MISTRAL-al szemben, hogy akármilyen szállítóeszközzel vagy 1-2 katona hordozhatja, akár helikopterrel ki lehet őket rakni mindenféle veszélyeztetett helyre stb. Hasonló a probléma a pctörő rakétákkal is.
Majd történelmi távlatból megtudjuk milyen modul hiányzik az AIM-120-asokból. (most mindenki tagadná..
Elsikkadt, hogy leírtam máshol is vannak ilyen korlátozások. Pld. a Lengyel F-16-os gépeknek tilos az air policy a Baltikumban. Ezt a sem a polákok találták ki. Különben a Luftwaffe Euróvadászai a mieinkkel együtt repültek először éles AMRAAM-okkkal. Nos ezért lesz pld. ott is METEOR..
Az orosz nélkül nem lehet se 10, se 100db 29-est üzemeltetni. Az, hogy az ukránok eladnák az anyjukat is, az nem lehet reális tervezési lehetőség. Nem tudnak RD-33-ast gyártani és sok egyéb alkatrészt sem. Pld. bizonyos lokátor alkatrészeket a 29-esekhez.
Érthető különben, hogy az USA (vélt) nemzeti érdekei miatt korlátozza a AMRAAM használhatóságát. A METEOR viszont éppen azért lett tervezve, mert szüksége volt a nagy nyugati államoknak olyan fegyverre, amihez nem kell USA engedély, valamint olyan országoknak is eladhatják, amely nem éppen az USA aktuális politikáját preferálja, jelenben, vagy jövőben, de repülőgépei alkalmassak a fegyver használatára. Pld. indiai RAFALE-ok, vagy hány helyre akarák az EF-et eladni stb. A METEOR-t más gépekhez is lehet integrálni. Lehtséges, hogy amerikai típusokhoz is fogják, bár az USA gondolom a saját D változatát akarja eladni a baráti államoknak.