[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 788
105 436
113
JAS 39 Gripen: a kétszeres hangsebességgel suhanó griffmadár
A katonai repülés legendás vagy éppen kevésbé ismert harci gépeit bemutató sorozatunkban most egy olyan négy és feledik generációs többfunkciójú, elfogóvadászként, taktikai csapásmérőként és felderítőként is bevethető repülőgépet mutatunk be, amely már két évtizede védi Magyarország légterét. A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison állomásozó JAS 39 Gripen flotta egy 2024-es megállapodás szerint újabb négy géppel bővül és tervben van egy második Gripen-század felállítása is
.


A JAS 39 Gripen többfunkciós harci gép, amelyet a patinás svéd cégek, a Saab, az Ericsson és a Volvo, valamint a Celsius Aerotech vállalatból álló konzorcium fejlesztett ki, egyaránt alkalmas elfogóvadász, taktikai csapásmérő és felderítő feladatok ellátására.

A típus JAS jelölése is a gép erre a sokoldalúságára utal, ami a svéd Jakt (Vadász), az Attack (Támadó), továbbá a Spaning (Felderítő) szavak kezdőbetűiből álló mozaikszó.

JAS 39 Gripen: politikai döntés hozta a világra
A svéd kormány 1978-ban döntött arról, hogy fokozatosan felváltja a Svéd Királyi Légerőben szolgáló és az 1950-es évek második felének technológiáját képviselő Saab J 35 Draken vadászbombázó még szolgálatban álló példányait. Egyben arról is döntés született, hogy egy olyan új, a legmodernebb követelményeknek megfelelő konstrukciót kell kifejleszteni, ami hosszú távon is biztosítani tudja a svéd légierő légtérvédelmi és taktikai csapásmérő képességének fenntartását, meghaladva a harmadik generációs és szintén hazai gyártású JA 37 Viggen nyújtotta alkalmazási lehetőségeket.

Felvetődött, hogy esetleg külföldi beszerzés útján modernizálják a királyi légierő vadászbombázó-flottáját,

ezért megvizsgálták az amerikai General Dynamics F–16 „Fighting Falcon”, illetve a Northrop/McDonell/Boeing F/A–18 „Hornet” paramétereit is. Mivel mindkét amerikai típussal szemben szakmai kritikák fogalmazódtak meg, így például az F–16A-val szemben az a kifogás merült fel, hogy nem szerelhető fel a látóhatáron túli célra indítható légiharc-rakétákkal, a két hajtóműves F/A–18-as üzemeltetési költségeit pedig túl magasnak, a Mach 1,8-as maximális sebességét pedig túl alacsonynak tartották, végül elvetették a külföldi beszerzés lehetőségét.

Így a már komoly harcigép-gyártási tapasztalatokkal rendelkező Saab, illetve más hazai cégek kaptak lehetőséget az új konstrukció kifejlesztéséhez. Ebben komoly szerepet játszott a svéd semlegesség (az ország csak 2024-ben vált a NATO tagjává) és a saját ipar támogatásának szándéka is, ezért lényegében politikai döntés született a légiflotta modernizálásáról.

Jelenleg hat ország légi erejében repül a svéd griffmadár
A háromfeladatú új harci gépről szóló végső döntést 1982-ben hozták meg, ami még abban az éveben meghirdetett pályázat eredményeként kapta meg a „Gripen”, vagyis a „Griff” nevet. Az elkészült prototípusokkal 1988-ban kezdték meg a berepüléseket és a tesztelések egészen 1996-ig elhúzódtak. Ennek az volt az oka, hogy a berepülési időszakban két Gripen is az avionika szoftverhibája miatt gyakorló repülés közben lezuhant. Így a szükséges módosítások elvégzése, valamint a típusengedély kiadása után a Gripen csak 1996. június 9-én állt hivatalos szolgálatba a svéd légierőnél. Mivel a JAS 39 Gripent exportcélra is szánták, a Saab Military Aircraft és az angol Biritish Aerospace vállalat 1995-ben közös konzorciumot hozott létre Saab–BAE Gripen néven.

A Saab elsősorban amiatt várt előnyt ettől az együttműködéstől, mert partnercége, a British Aerospace komoly nemzetközi marketingtapasztalatokkal rendelkezett a Panavia Tornado és az Eurofighter vadászok, továbbá a Hawk könnyű kiképzőgép exportértékesítésében. A konzorciumot 2001-ben Gripen Internationalnek nevezték át, de 2005-től a Saab már egyedül folytatta a svéd típus külföldi értékesítését. A Gripen exportcéljai azonban csak részben valósultak meg, mert noha a Cseh Köztársaság, Magyarország, a Dél-afrikai Köztársaság, továbbá Thaiföld és Brazília is ezt a típust rendszeresítette saját légi erejében, a nagy reményekkel várt finn és holland, a norvég, a dán, továbbá a bolgár és osztrák, valamint a lengyel, illetve a szingapúri megrendelések sem realizálódtak. A svéd légierőnél eredetileg 350 Gripen szolgálatba állítását tervezték, de a pénzügyi megszorítások miatt mára ez a szám 204-re zsugorodott.

Akár egy autópályáról is felszállhat
A Gripen korszerű négy és feledik generációs egyhajtóműves kétszeres hangsebesség elérésére képes harci gép, amely egyaránt alkalmazható elfogó vadászként, de taktikai csapásmérő vadászbombázóként is. A Saabnál igen nagy hagyománya van a félszárnyak deltaszárnyú elrendezésének, amit a Gripen elődjeinél, a Draken és a Viggen típusoknál is már sikeresen alkalmaztak. Ez komoly szerepet játszott abban, hog a Gripen deltaszárnyakat kapott. A deltaszárnyas elrendezés miatt a gépet magassági kormányként is szolgáló úgynevezett kacsaszárnyakkal és egyetlen függőleges vezérsíkkal szerelték fel.

A félszárnyak kilépőélein lévő szárnyankénti kettő elevon végzi el a hagyományos kialakítású gépek csűrőinek, magassági kormányainak, illetve fékszárnyainak feladatait, a szárnyak belépőélein pedig orrsegédszárnyakat helyeztek el. A gép sárkányszerkezete igen erős, ami +9 g terhelhetőséget is törésveszély nélkül elvisel. A Gripen egyik, a laikus szem számára is azonnal feltűnő jellegzetessége a két kacsaszárny, ami jelentősen megnöveli a gép aerodinamikai stabilitását. Az állítható kacsaszárnyak egészen 90 fokos szögig téríthetők ki, amelyeket a mindenkori aktuális repülési viszonyokhoz automatikus számítógépvezérlés állít ideális helyzetbe.

A Gripen ennek köszönhetően nem hajlamos az átesésre.

De ennek az elrendezésnek más előnyei is vannak, ami például a szuperszonikus, vagyis a hangsebesség feletti repülésénél 10 százalékkal nagyobb fordulási sebességet biztosít a Gripen számára más típusokhoz képest.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 788
105 436
113
A kacsaszárny a felszállásnál elősegíti a nagyobb felhajtóerő képződését, ami miatt a Gripennek viszonylag rövid futópálya is elegendő a biztonságos elstartoláshoz. Leszállásnál a 90 fokban elfordított kacsaszárny pedig intenzív fékezőerőt biztosít a szárnyakba, illetve a törzs két oldalába épített fékezőlapok mellett. Amikor a hidegháborús korszak végéna Gripent kifejlesztették, Svédország számára a legnagyobb potenciális fenyegetést a Szovjetunió jelentette. A Gripent ezért úgy tervezték meg, hogy az előzőekben említett rendkívül kedvező fel-és leszállási tulajdonságai akár autópályáról, vagy rövid szükség-felszállópályákról is lehetővé tegyék a startot.

A gép e célhoz adaptált másik kedvező tulajdonsága az egyszerű karabantarthatósága. Egy harci feladatból visszatérő Gripent egy műszaki tiszt és négy sorállományú katona képes akár 10 percen belül ismét bevethetővé tenni.

Fly by wire : a számítógépes iránytórendszer
A Gripen Volvo Aero RM12 típusú kis kétáramúsági fokú utánégetős gázturbinás sugárhajtóműve lényegében az amerikai General Electric F–404-400-as licencbe megvett hajtóművének módosított változata, amely nagy magasságon Mach 2, tengerszinten pedig Mach 1,2 szuperszonikus sebesség elérését biztosítja a gép számára.

Impozáns a Gripen emelkedési sebessége is, ami másodpercenként 255 méter.

A gép 15 ezer méteres szolgálati csúcsmagasságával képes az alsó sztratoszféráig felemelkedni. A túlnyomásos pilótakabin légkondicionált, a hajózó biztonságát pedig az úgynevezett nullás, vagyis álló helyzetből is hatásosan működtethető kitűnő Martin-Baker Mk. 10L katapultülés biztosítja.

A gépnek igen fejlett az avionikai rendszere is, ami fontos szerepet játszik a Gripen többcélúságának biztosításában. A svéd harci gép irányíthatóságát számítógépes, úgynevezett fly by wire irányítórendszer végzi, azaz a botkormány és az irányítórendszerek között nincs közvetlen mechanikus kapcsolat; a pilóta kormánymozdulatait a központi számítógép alakítja át elektronikus jelekké, amelyeket az adott irányítóegységet működtető szervomotorokhoz továbbít. A vezérlőrendszer három digitális és egy (biztonsági) analóg panelből áll, ez utóbbi akkor lép automatikusan működésbe, ha a három digitális csatorna közül legalább kettő meghibásodik, de a pilóta maga is aktiválhatja a rendszert és áttérhet az analóg vezérlésre.

A cél felderítését többek között a beépített nagy teljesítményű Ericcson PS–05/A impulzusdoppler rádiólokátor biztosítja, de a gépet felszerelték az EWS 39 integrált rádióelektronikai zavarórendszerrel, valamint infracsapda és zavarótöltet-vetőkkel is az ellenséges légiharc-rakéták ellen. A Gripen igen változatos fegyverzettel, így köztük levegő–levegő, levegő–föld rakétákkal, lézervezérlésű és siklóbombákkal rendelkezik, amiket a szárnyakon és a törzs alján lévő nyolc fegyverfelfüggesztő csomópontra szerelhetnek fel.

A félszárnyak végein lévő sínekről AIM–9 Sidewinder légiharc-rakéták indíthatók.

A Gripen egyaránt magával vihet a bevetésekre célmegjelölő konténereket, felderítő és zavarókonténereket, a törzs alatti felfüggesztőpontra pedig robotrepülőgépek és bombák is felszerelhetők. Az együléses harci gépek beépített fegyverzetét egy Mauser BK–127-es gépágyú alkotja, amelynek 1680 lövés/perc a tűzgyorsasága.

Újabb griffmadarak szállhatnak le Kecskeméten

A Honvéd Légierőnél 2006. március 30-án állt hadrendbe az első öt Gripen, 2007. december 31-ig pedig további kilenc gép, amelyek a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár állományában a repülődandár kecskeméti légi bázisán állomásoznak. 2021 augusztusában kormányzati döntés született a Honvéd Légierő Gripen-flottájának modernizálásáról, ami magában foglalja a radarelektronika és a fegyverzet fejlesztését is.

Utóbbi részeként szerelik fel a magyar Gripeneket a rendkívül korszerű IRIS-T légiharc-rakétákkal, amelyekhez új TARGO II digitális sisakcélzó berendezést integrálják. Terveben van véve egy második magyar Gripen-század felállítása is. A rendelkezésre álló információk szerint 2024-ben megállapodás született a Gripen-flotta további négy géppel való kibővítéséről, így rövidesen 18 gépre bővül a meglévő állomány.

A JAS 39 Gripen:

együléses szuperszonikus többfunkciójú harci gép,
ami bevethető elfogóvadász, taktikai csapásmérő és felderítő feladatokra,
és ami négy és feledik generációs repülőgép.
 
  • Robot
Reactions: Negan

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 865
27 165
113
HUF35-ös úton:
50fc3cb2f931a9fa5ebf2f13c370fd81.png

forrás: https://globe.adsbexchange.com/?icao=473c06
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 675
11 049
113
A kacsaszárny a felszállásnál elősegíti a nagyobb felhajtóerő képződését, ami miatt a Gripennek viszonylag rövid futópálya is elegendő a biztonságos elstartoláshoz. Leszállásnál a 90 fokban elfordított kacsaszárny pedig intenzív fékezőerőt biztosít a szárnyakba, illetve a törzs két oldalába épített fékezőlapok mellett. Amikor a hidegháborús korszak végéna Gripent kifejlesztették, Svédország számára a legnagyobb potenciális fenyegetést a Szovjetunió jelentette. A Gripent ezért úgy tervezték meg, hogy az előzőekben említett rendkívül kedvező fel-és leszállási tulajdonságai akár autópályáról, vagy rövid szükség-felszállópályákról is lehetővé tegyék a startot.

A gép e célhoz adaptált másik kedvező tulajdonsága az egyszerű karabantarthatósága. Egy harci feladatból visszatérő Gripent egy műszaki tiszt és négy sorállományú katona képes akár 10 percen belül ismét bevethetővé tenni.

Fly by wire : a számítógépes iránytórendszer
A Gripen Volvo Aero RM12 típusú kis kétáramúsági fokú utánégetős gázturbinás sugárhajtóműve lényegében az amerikai General Electric F–404-400-as licencbe megvett hajtóművének módosított változata, amely nagy magasságon Mach 2, tengerszinten pedig Mach 1,2 szuperszonikus sebesség elérését biztosítja a gép számára.

Impozáns a Gripen emelkedési sebessége is, ami másodpercenként 255 méter.

A gép 15 ezer méteres szolgálati csúcsmagasságával képes az alsó sztratoszféráig felemelkedni. A túlnyomásos pilótakabin légkondicionált, a hajózó biztonságát pedig az úgynevezett nullás, vagyis álló helyzetből is hatásosan működtethető kitűnő Martin-Baker Mk. 10L katapultülés biztosítja.

A gépnek igen fejlett az avionikai rendszere is, ami fontos szerepet játszik a Gripen többcélúságának biztosításában. A svéd harci gép irányíthatóságát számítógépes, úgynevezett fly by wire irányítórendszer végzi, azaz a botkormány és az irányítórendszerek között nincs közvetlen mechanikus kapcsolat; a pilóta kormánymozdulatait a központi számítógép alakítja át elektronikus jelekké, amelyeket az adott irányítóegységet működtető szervomotorokhoz továbbít. A vezérlőrendszer három digitális és egy (biztonsági) analóg panelből áll, ez utóbbi akkor lép automatikusan működésbe, ha a három digitális csatorna közül legalább kettő meghibásodik, de a pilóta maga is aktiválhatja a rendszert és áttérhet az analóg vezérlésre.

A cél felderítését többek között a beépített nagy teljesítményű Ericcson PS–05/A impulzusdoppler rádiólokátor biztosítja, de a gépet felszerelték az EWS 39 integrált rádióelektronikai zavarórendszerrel, valamint infracsapda és zavarótöltet-vetőkkel is az ellenséges légiharc-rakéták ellen. A Gripen igen változatos fegyverzettel, így köztük levegő–levegő, levegő–föld rakétákkal, lézervezérlésű és siklóbombákkal rendelkezik, amiket a szárnyakon és a törzs alján lévő nyolc fegyverfelfüggesztő csomópontra szerelhetnek fel.

A félszárnyak végein lévő sínekről AIM–9 Sidewinder légiharc-rakéták indíthatók.

A Gripen egyaránt magával vihet a bevetésekre célmegjelölő konténereket, felderítő és zavarókonténereket, a törzs alatti felfüggesztőpontra pedig robotrepülőgépek és bombák is felszerelhetők. Az együléses harci gépek beépített fegyverzetét egy Mauser BK–127-es gépágyú alkotja, amelynek 1680 lövés/perc a tűzgyorsasága.

Újabb griffmadarak szállhatnak le Kecskeméten

A Honvéd Légierőnél 2006. március 30-án állt hadrendbe az első öt Gripen, 2007. december 31-ig pedig további kilenc gép, amelyek a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár állományában a repülődandár kecskeméti légi bázisán állomásoznak. 2021 augusztusában kormányzati döntés született a Honvéd Légierő Gripen-flottájának modernizálásáról, ami magában foglalja a radarelektronika és a fegyverzet fejlesztését is.

Utóbbi részeként szerelik fel a magyar Gripeneket a rendkívül korszerű IRIS-T légiharc-rakétákkal, amelyekhez új TARGO II digitális sisakcélzó berendezést integrálják. Terveben van véve egy második magyar Gripen-század felállítása is. A rendelkezésre álló információk szerint 2024-ben megállapodás született a Gripen-flotta további négy géppel való kibővítéséről, így rövidesen 18 gépre bővül a meglévő állomány.

A JAS 39 Gripen:

együléses szuperszonikus többfunkciójú harci gép,
ami bevethető elfogóvadász, taktikai csapásmérő és felderítő feladatokra,
és ami négy és feledik generációs repülőgép.
kötelező az ilyen cikkeket bemasolni? anem elwg ha ban ujdonsag? Annyia agitprop izu, mintha Aczel elvtars/ Rogan elvtars adta ki volna...
 
  • Robot
Reactions: BJani and arcas

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 675
11 049
113
Ja meg a reccelite az utolso kecsoi repnapin... Minek kell etetni a népet? A taurus nincs is gyártásban most kezdik felujitani a nemwt keszletet...Ha nyya penzunk nincs a honvedelemre, hogy egy javadalmazas Iris-T rakjanak a baltikumban a Griffek szarnyara, akkor kesz Taurus.. Etetji kelll a népet
 
  • Robot
Reactions: arcas

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
32 312
142 093
113
Ja meg a reccelite az utolso kecsoi repnapin... Minek kell etetni a népet? A taurus nincs is gyártásban most kezdik felujitani a nemwt keszletet...Ha nyya penzunk nincs a honvedelemre, hogy egy javadalmazas Iris-T rakjanak a baltikumban a Griffek szarnyara, akkor kesz Taurus.. Etetji kelll a népet
Fun fact, ez a stand a saab-é ahogy a makett is :D
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 788
105 436
113
kötelező az ilyen cikkeket bemasolni? anem elwg ha ban ujdonsag? Annyia agitprop izu, mintha Aczel elvtars/ Rogan elvtars adta ki volna...
Ja meg a reccelite az utolso kecsoi repnapin... Minek kell etetni a népet? A taurus nincs is gyártásban most kezdik felujitani a nemwt keszletet...Ha nyya penzunk nincs a honvedelemre, hogy egy javadalmazas Iris-T rakjanak a baltikumban a Griffek szarnyara, akkor kesz Taurus.. Etetji kelll a népet
Miért kell mindenen kiborulnod???
Komolyan mondom, mostanában, mint vmi menstruáló nő....tuti sok beszédét hallgatod vmi új politikusnak.;)

Szted hány embernek tűnt fel a zászlók ellenére hogy ez egy Gripen és nem egy repülö??

Hányan tudják, mi az a C vagy E?

A Taurus meg...akik iskolázotabbak egy bikának gondolják, az öregek meg autóguminak.
 
  • Tetszik
Reactions: krisss and Kávé

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 788
105 436
113
Linköping lett a cél.

Amúgy van kint a Ligetben Gripen replika, Taurus-szal a szárny alatt...
Akkor a svédek komolyan gondolják ezt.
A Bundeswehr további Taurus cirkálórakétákat tervez rendelni az év végéig


Bevezetése óta a Taurus cirkálórakétát messze a legerősebb patthelyzeti fegyvernek tartják a Bundeswehr arzenáljában. Amióta elkezdődött a vita az Ukrajnába történő esetleges szállítás előnyeiről és hátrányairól, a Taurus is politizált fegyverré vált. Azóta sem a korábbi közlekedési lámpás kormánynak, sem a jelenlegi koalíciós kormánynak nem sikerült összefüggő nyilvános magyarázatot adnia arra, hogy egyrészt miért nem lehetett a különösen erősnek minősített fegyvert Ukrajnába szállítani, másrészt pedig miért halasztották el évekig a meglévő rakéták régóta esedékes képességfenntartását, és teljesen lemondtak a Taurus készletek növeléséről. Ez látszólag hamarosan megváltozik. A hartpunkt rendelkezésére álló információk szerint a Bundeswehr a következő hónapokban további Taurus rakéták beszerzésére vonatkozó szerződést kíván kötni.

A Szövetségi Védelmi Minisztérium a hartpunkt megkeresésére nem kívánta megerősíteni ezt. Amikor arról kérdezték, hogy a német fegyveres erőknek szükségük van-e további Taurus cirkálórakétákra, és hogy ezt az igényt hamarosan kielégítik-e, a Védelmi Minisztérium szóvivője egyszerűen kijelentette: „A Bundeswehr beszerzési terveiről a parlamenti konzultációt követően a szokásos csatornáinkon (pl. miniszterelnök, bmvg.de, bundeswehr.de) keresztül adunk tájékoztatást. Kérjük megértésüket, hogy a műveleti biztonság érdekében nem adhatunk ki információt a képességtervezés belső részleteiről.”

A gyártó szerint az 1,4 tonnás Taurus rakéta hatótávolsága meghaladja az 500 km-t, és egy körülbelül 450 kg súlyú robbanófejjel van felszerelve, amely jó 100 kg robbanóanyagot tartalmaz. Nyilvánosan hozzáférhető információk szerint a német fegyveres erők (Bundeswehr) 2005 és 2010 között összesen 600 Taurus cirkálórakétát szerzett be Tornado vadászrepülőgépeinek felfegyverzésére. A rakéták tervezett integrációja az Eurofighterbe még nem fejeződött be.

A Bundeswehr legalább a 2040-es évek közepéig tervezi üzemeltetni a Taurust. Ennek elérése érdekében a Bundeswehr Beszerzési Hivatala (BAAINBw) 2024 végén szerződést kötött a gyártóval, a Taurus Systems GmbH-val – az MBDA Deutschland és a Saab közös vállalatával – a távharcfegyver karbantartására és korszerűsítésére (2. általános felújítás), amelynek célja a Taurus bevethetőségének biztosítása legalább 2045-ig.

A felújítás önmagában azonban állítólag nem lesz elegendő a Bundeswehr fegyverigényének kielégítésére. Jól értesült források szerint már az elmúlt törvényhozási időszakban is voltak erőfeszítések további Taurus rakéták beszerzésére a Bundeswehr számára. Ezeket a terveket azonban a nem elegendő költségvetési források miatt nem lehetett megvalósítani.

A védelmi kiadások adósságféktől való leválasztásával és a 2025-ös költségvetés várható parlamenti nyári szünet utáni jóváhagyásával ennek a helyzetnek a múlténak kellene lennie. Ahogy jól informált források megerősítették a hartpunktnak, a Bundeswehr "jelentős" számú új Taurus cirkálórakétát fog beszerezni 2025 végéig, vagy legkésőbb 2026 elejéig. Bár senki sem kíván konkrét számokat kommentálni, a megfigyelők feltételezik, hogy a leszerelt Taurus gyártósort valószínűleg nem fogják kétszámjegyű vagy alacsony háromszámjegyű rakétaszámra újraaktiválni. Ezért a magas háromszámjegyű vagy akár négyszámjegyű tartományba eső számokról pletykálnak. A "DER SPIEGEL" hírmagazin már 2024 októberében arról számolt be, hogy a Bundeswehr összesen 600 modernizált Taurus NEO cirkálórakétát kíván beszerezni mintegy 2,1 milliárd euróért. A NEO állítólag egy továbbfejlesztett és elavulásmentes Taurus rakéta, amely modernebb érzékelő- és navigációs rendszerekkel fog rendelkezni.

Németország mellett állítólag Svédország is érdeklődik egy ilyen Taurus beszerzése iránt. A hivatalos svéd kormányzati dokumentumok szerint a Taurus fegyverrendszer kezdeti működési képessége (IOC) a svéd JAS-39C Gripen vadászrepülőgépek számára várhatóan 2028-ban lesz elérhető, míg a JAS-39E Gripenbe való integráció később történik. Svédország még nem szerzett be Taurust. A február végi svédországi médiaértesülések azonban arról számoltak be, hogy a svéd beszerzési ügynökség, a Försvarets materielverk (FMV) kapott megbízást a Védelmi Minisztérium megbízásából a rakéta beszerzésére. Azóta rádiócsend honolt az ügyben. Ez valószínűleg a német habozással magyarázható – a jelenlegi ideiglenes költségvetési helyzet miatt. Megfigyelők feltételezik, hogy a Taurusra vonatkozó nemzetközi megrendeléseket csak egy Bundeswehr-megrendeléssel együtt adják le, mivel csak így lehet elegendő mennyiséget elérni a gyártó gyártósorának újraindításához.



Waldemar Geiger
Ezzel az 500 km-ws hatótávval C elég bika lenne.