Mikor "köreimmel" a motor/erőátvitel modernizálás lehetőséginek köreit futottk, felmerült egy meglepően nem-kihasznált lehetőség --elsősorban az oroszok részéről, mint ennek a változatnak az elemeivel elsődlegesen rendelkező gyártó--, ami nagy vonalakban a következő:
A régi, és hely konstrukciós és egyéb gondok miatt nehezen/drágán továbfejleszthető eredeti T-72 motor helyett 2 KAMAZ/JaMz(BMP-1/2) motor beépítése, a kb. 1.500 kg körüli váltó elhagyásával, mert Diesel-elektromos rendszer kerülhetne hasonló súlyból, jóval előnyösebb dinamikával, gyorsulással, megoldva így a hagyományos megoldás esetén szükséges/előnyös automata váltót, és szintén nyerve akár a mindkét --előre/hátra-- irányba azonos menetteljesítményt.
A modernizálásnál saját -orosz technikára/technológiára lett gondolva --annak korlátaival-- természetesen.
Annyi "gond" felmerült, hogy a csere motor ugyan 50(+)%-al nagyobb liter-teljesítményt tud, azonban a 350LE-s verzió 700-800 kg körüli ---amiből ugye 2 kellene + egy akku-pack--, míg a 720 LE-s 383,8 literes eredeti motor "csak" kb. 1.000 kg. Ez az igen jelentős és hátrányos mutató a két motor közötti alu-/acél- motorblokk miatt van. Gondolom. Ha jól emlékszem...
Itt persze figyelembe kell venni, hogy kell még 2 darab kb. 250 kW-is generátor, + a meghajtáshoz 600kW.
...+ akku-pack.
Ami infót még kaptam a dossziéban: az elektromos teljesítmények jelenleg megfizethető áron kb. 1 kW(generátor/meghajtó-motor)=>1 kg-ból hozhatók ki.
Összességében tehát biztos, hogy valamivel nagyobb tömegből lenne kihozható, de kb. 1.200LE-s Diesel dinamikát adna a jóval kisebb teljesítményű elektromos meghajtás --az elektromotor kedvezőbb nyomaték-leadása miatt--, a harctéren felbecsülhetelen előnyt jelentő előre/hátra azonos menet-teljesítmény mellett, "automata-váltó" bolond-biztossága mellett.
Szintén előny lenne, hogy a két motor -előnyei mellett, nem kellene kiegészítő áramforrás.
Az új Dieselek 30% üzemanyaggal kevesebbet fogyasztanak fajlagosan.
...de ez csak egy mellék-ága lett a "köreimnek" kiírt zártkörű pályázatos csapatmunkának.
Érdekességként...