Az általam legjobb kompromisszumnak tartott (megfizethető áru, javítású, és karbantartási költségű,) izraeli megoldással egyezően kiemelkedő védettséget biztosító kompozit páncélozás súlyát 8 Tonna körülire becsültük. Ez kevesebb, mint a hasonló méretű Achzarit pótpáncélja. a maga 14 tonnájával.
A T-72-esnél ugyanis nincs az Achzarit-nál kiemelten védett "lövészek zóna", ennek a helyén van -nagyrészt- az eredeti motor( +100 lóeróvel), amit a mi esetünkben nem kell olyan "keményre" páncélozni(ezzel súlyt takarítva meg), mint ahogy az izraelieknek kellett. Ezt nagyrészt ellensúlyozza, hogy a megmaradó eredeti torony elejét oldalát és felső részét is meg kell erősíteni, így elérhető az eredetinél jóval magasabb szintű, kiemelkedő védettség.
A kisebb súlyba "beleszámítottuk" az eltelt 20 év alatti anyag- gyártás-technológia fejlődést -10%-al. Azt is becsültük, hogy az izraelieknek a hátsó kijárat miattI szerkezeti megerősítés miatt komoly súllyal járó többletük lehetett, amit csak részben ellensúlyozott a kisebb tömegű Diesel-motor, amit az eredeti T-55 motor helyett beépítettek.
Az órákkal ezelőtt étkezett "reaktív-páncél-gyár" hír alapján ez a megoldás további jelentó "könnyítést" jelent súlyban szó szerint. Ezt szerintem te is bőven meg tudod becsülni !
A T-72-nek van 48 tonnás verziója ex-szocialista technológiával kivitelezve 20 éve.
Bevallom ebből úgy érzem, hogy a 20 évvel későbbi nyugati anyag- és gyártástechnológiát alkalmazva, nem túlzás azt gondolni, hogy reálisan megoldható a kb 50 tonnás tömegre upgrade-lni a futóművet, egyebeket:
M–95 Degman
(vastag betűvel az aktuális helyen a válaszom, THX)
Az "erősen modernizált" kifejezést a védelemre és a kommunikációs eszközökre értettem, a többi dolognál gyakorlatilag az eltelt sok-tíz-év alatti műszaki haladásból adódó szinte természetes ergonómiai, észszerűsítési, megbízhatósági (és bolond-biztossá tételi
) megoldások célszerűek, ami egy orosz technikánál bőven lehetséges, akár a váltás robotizálása/automatizálása. Ezekkel rengeteg emberi hiba lehetőségét ki lehet küszöbölni, sokkal megbízhatóbbá, üzembiztosabba, és gazdaságossá téve az üzemeltetést és karbantartást. Mindez növeli az egész eszköz biztonságát és harcértékét, hisz a felszabadult lehetőségeket a harctéri feladatokra lehet fordítani.
A nyugati eszközök fölényének ez az egyik jelentős összetevője.
Ez a "ki kell gazdálkodni" Mátyás óta nem sikerült. Az akkori -évi többszöri- hadi-adó pedig napjainkban lehetetlen.
10+ millió Euro-s eszközökről beszelünk, tucat szám!
Egy hasonló méretű beszerzésnek hosszú ideig nincs realitása -sajnos-.
Minden hasonló helyzetű országban ezért merül fel rendszeresen a T-s tankok (T-55/T-64/T-72...) korszerűsítésének igénye.
Addig is jó lenne a védelmi képesség, amíg a szerintem -is jobb megoldáskánt- további Leo-k kb 10-15 év múlva megérkeznek.
Ugyanis:
NINCS PÉNZ (ELEGENDŐ) DARABRA ! ! !
(válaszaim az aktuális helyen, igy kiemelve)
Most így van. Minden változik! Végre változzon úgy, ahogy nekünk jó ! ! !
A biztosra vehető további Leo-k sok év távlatában vannak, a kívánatos mennyiségben, "szép zsíros" áron, egyre több jelentkezővel versengve, ami a jövőt tekintve "jót tesz" az esélyeknek, a gyorsaságnak, és az áraknak is !!!
Addig mi lesz ???
Szinte mindenki másnak van"B-terv" a
raktáraiban.
Nekünk már raktáraink sincsenek !!!