[HUN] T-72 M1

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 326
68 586
113

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 257
5 304
113
Igen csak nem akarom kimondani hogy ezek A-k, mert soha sehol senki sem hivatkozott rájuk A-kent. Pedig szerintem ezek nem exportra készültek a Szu-ban, hanem saját használatra, ezért is másabb pl a torony formája, vastagabb. Mikor hozták be őket? 93-ban? És egy depobol lettek kiválogatták ha jól tudom, nem direkt nekünk gyártották őket.
Az állítod voltak nekünk T-72A-ink? Ha igaz az "jó hír" így negyed század távlatából.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Pista a hegyről

Well-Known Member
2018. április 4.
961
2 390
93
Forrás: https://www.makettinfo.hu/index.php?jobb=makett/harci/t-72_rejto/index.htm&&hash=

"1996-ban újabb T-72-eseket szerzett be a Honvédség, összesen 100 db-ot, Belorussziából. Legfontosabb ismérvük az eltérő világos színük és reaktív páncélzat felszerelésére alkalmas, megerősített kötényezés. A fotókon jól megfigyelhetők a korábbi beszerzésű (szovjet, csehszlovák, lengyel) és a 96 után rendszeresített harckocsik sárvédőinek (kötényezésének) eltérései. Az 1996-után beszerzett T-72-esek között 5 különböző altípust találunk. Ha végig nézzük e harckocsikat, sok érdekességet fogunk tapasztalni, így vegyük sorba ezen altípusok különbségeit, először az első 4 változatot.

Páncéltest: Az alvázat és páncéltestet nézve külsőleg azonos harckocsikról beszélhetünk. Természetesen eltérések már itt is észrevehetőek, de makettezési szempontból csak a látványos elemeket veszem most figyelembe. Az egyik lényeges momentum, hogy mind a száz harckocsin a reaktív páncélkazetták felszerelésére alkalmas (kialakított) kötényezés van felszerelve. A kötényezés oldalankénti első három tagja egy-egy fellépő vassal (bújtatóval) van ellátva, a harckocsira való fellépést elősegítve. A kötényezés első fele, a sárvédő lemez kialakítása is eltér a korábbi típusokétól. Ennek fő oka, hogy a sárvédő belső felére rakódó sár, valamint az állandó igénybevétel során a sárvédő lemez elrozsdásodott és deformálódott, ezáltal élettartama sokkal rövidebb lett, mint a harckocsi más részegységei. A homlokpáncélzaton (szintén mindegyik harckocsin) egy pótlemez található (20 mm-es), amely a T-72M1-es típus ismérve. Természetesen a harckocsi far-részén lehetőség van tartalék üzemanyag tartályok felszerelésére, de többségében a tartókonzolok is leszerelt állapotban vannak. Ez egy makett elkészítése során nagyon impozáns látvány lehet a bekötött póttartályok felszerelése, de ha élethűségről beszélünk, akkor mindenki figyelje meg az általa kiszemelt harckocsit, hogy azon a valóságban ezt alkalmazták, vagy sem. Még egy fontos részlet a harckocsi motorfedele, mert akad olyan, amely nem a gyári motorfedéllel rendelkezik, hanem egy eltérő (utángyártott) lemez van rá felszerelve. Ez méretében azonos, de külalakjában eltérő.

Torony:
- Az első változat tornya ránézésre hasonló, mint a korábbi csehszlovák vagy lengyel gyártásúaké. De közelebbről megnézve látható, hogy a torony frontpáncélzata vastagabb és formáját tekintve gömbölyűbb.
- A második változat (T-72M1) az előző ködgránátvetőkkel ellátott változata.
- A harmadik és negyedik változatnál a kívülálló azt mondhatná, hogy az előző kettő, csak a toronytetőn pótpáncélzattal ellátott változatok. De nem erről van szó.
- A harmadik változat ködgránátvető nélküli torony, amely egy plusz ólom szövet réteggel van ellátva, aminek pótpáncélzata a torony tetején és a búvónyílásokon is megtalálható. Ezen kívül egy plusz tartozékláda került fel a torony bal hátsó oldalára, így a vízi átkelés levegőcsöve a hátsó tartozékládára lett felszerelve. A hátsó láda jobb oldalára is felerősíthető egy darab rakasz a légvédelmi géppuskához. A jobb oldali tartozékláda alsó részére két darab (plusz) rögzítő elem van felszerelve. (Ez oldalról való fellépésnél kapaszkodóként is funkcionál.) Ez a kialakítás az 1986-tól gyártott M2-es változatok alapfelszereltsége.
- A negyedik változat a harmadik, ködgránátvetőkkel ellátott változata. ) Ami lényeges, hogy ezen harckocsik egy része már nem TPD-K1-es lézertávmérővel, hanem az 1A40-1 típusjelzésű lézertávmérővel lett szerelve. (Ez csak egy nagyon pici eltérést mutat kívülről.) A harmadik és negyedik változat többségénél nem csak a torony lett ellátva ólomszövet páncélzattal, hanem a vezető búvónyílásától balra, a páncéltesten is található még.
- Az ötödik változat a T-72M2 reaktív páncélkazettás változata. (T-72AV) Ebből összesen 4db került az országba. E típusoknak a toronyformája teljesen eltérő elődeitől. (Erősebb és vastagabb páncélzatú, beceneve a nyugati szakirodalomban: "Super Dolly Parton") Ezeket is ellátták plusz ólomszövet páncélzattal. A torony bal oldalára kerültek a ködgránátvetők (8 db).
 

Pista a hegyről

Well-Known Member
2018. április 4.
961
2 390
93
Azt nem nagyon értem hogy az utolsó, ötödik alváltozat tornya mivel lenne erősebb mint a sima m1-é, amikor három alap torony volt a T-72-höz: sima acél (T-72 ural), rétegelt (2 r. acél között 1 r. kvartz vagy mi), ez a T-72A/M1, és a NERA-s, ami a T-72B, B3...
Kizárt hogy azok B-k legyenek NERA-val, de a többinek se lehet sima öntött tornya.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 739
80 122
113
Azt nem nagyon értem hogy az utolsó, ötödik alváltozat tornya mivel lenne erősebb mint a sima m1-é, amikor három alap torony volt a T-72-höz: sima acél (T-72 ural), rétegelt (2 r. acél között 1 r. kvartz vagy mi), ez a T-72A/M1, és a NERA-s, ami a T-72B, B3...
Kizárt hogy azok B-k legyenek NERA-val, de a többinek se lehet sima öntött tornya.

Igen ennyi típusú torony van,a szerző tévedett.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 431
7 995
113
Azért is lehet a tornyok és test között ennyi eltérés mert nem egy helyen gyártották le az adott tankot vagy időrendileg eltéréssel. Az alap torony változatok adva voltak. De a gyártás helyek és idők közt különbségek lehettek. Miért is?
Pl az M1 et gyártották licenszbe csak itt KKE európában a lengyeleknél. A cseheknél és anno a yugok. Igaz ők inkább az A ra gyúrtak. Erősebb páncéllal és motorral. Plusz jobb elektronikával. Tehát itt a térségben vagy 3 helyen gyártották 2 (3?) különböző eltéréssel.
Akkor az akkori szovjetunióban ha pl okáért vagy 3-4 helyen gyártották nem lehettek eltérések? Dehogynem! Az alap megmaradt, de a külső gyáranként eltérő lehetett. A lényeg ott is annak idején az volt hogy az adott gyár terméke belső kritériumoknak feleljen meg. Az hogy ezt hogyan érték el. Egyrészt adva volt egy alap másrészt az adott gyár strukturjává volt szabva.
Ezért is lehetséges ekkora vizuális eltérés az állományban.
Pl x gyár áttért y lézertávmérőre. De 800 km arrébb még volt a raktáron a régebbi változat. Ott meg az adott gyártott változatba a meglévő raktári készleteket tették bele. És csak ezután tértek át az új típusra. Ehhez hasonlók.
Egyébként a modernizációt nem írnám le! Ha izraeli Elbi systemből indulnék ki csak ők vagy többféle modernizációs csomagoz kínálnak hozzá.
Ők pedig nem nyomják ha nem látnak benne fantáziát és hasznot a piacon. És még ezen kívül hány féle csomag létezhet hozzá.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 395
11 392
113
Azért is lehet a tornyok és test között ennyi eltérés mert nem egy helyen gyártották le az adott tankot vagy időrendileg eltéréssel. Az alap torony változatok adva voltak. De a gyártás helyek és idők közt különbségek lehettek. Miért is?
Pl az M1 et gyártották licenszbe csak itt KKE európában a lengyeleknél. A cseheknél és anno a yugok. Igaz ők inkább az A ra gyúrtak. Erősebb páncéllal és motorral. Plusz jobb elektronikával. Tehát itt a térségben vagy 3 helyen gyártották 2 (3?) különböző eltéréssel.
Akkor az akkori szovjetunióban ha pl okáért vagy 3-4 helyen gyártották nem lehettek eltérések? Dehogynem! Az alap megmaradt, de a külső gyáranként eltérő lehetett. A lényeg ott is annak idején az volt hogy az adott gyár terméke belső kritériumoknak feleljen meg. Az hogy ezt hogyan érték el. Egyrészt adva volt egy alap másrészt az adott gyár strukturjává volt szabva.
Ezért is lehetséges ekkora vizuális eltérés az állományban.
Pl x gyár áttért y lézertávmérőre. De 800 km arrébb még volt a raktáron a régebbi változat. Ott meg az adott gyártott változatba a meglévő raktári készleteket tették bele. És csak ezután tértek át az új típusra. Ehhez hasonlók.
Egyébként a modernizációt nem írnám le! Ha izraeli Elbi systemből indulnék ki csak ők vagy többféle modernizációs csomagoz kínálnak hozzá.
Ők pedig nem nyomják ha nem látnak benne fantáziát és hasznot a piacon. És még ezen kívül hány féle csomag létezhet hozzá.

Nekem ez mindig is kuplerájos volt, hogy egy országon belül ugyan azzal a típusjelzéssel két gyár mást gyárt. Esetleg három, négy gyár a saját változatát. Mármint békében. Mert mi lesz, ha csak egy hét múlva lesz kész az a mennyiség, amihez mondjuk az általad felhozott lézeres mizéria vonatkozik? Szerintem ez sokkal inkább beleszarás kérdése.
A 72-esek modernizációja meg... Hát, azt már jó páran kifejtették.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 431
7 995
113
Nekem ez mindig is kuplerájos volt, hogy egy országon belül ugyan azzal a típusjelzéssel két gyár mást gyárt. Esetleg három, négy gyár a saját változatát. Mármint békében. Mert mi lesz, ha csak egy hét múlva lesz kész az a mennyiség, amihez mondjuk az általad felhozott lézeres mizéria vonatkozik? Szerintem ez sokkal inkább beleszarás kérdése.
A 72-esek modernizációja meg... Hát, azt már jó páran kifejtették.
Tapasztalatból tudom hogy a mai világban a nagy cégek gyártói telephelyei közt is vannak eltérések. Hiábba ugyan az a termék, de 1000 km arráb aki ért hozzá rögtön észreveszi a különbségeket. És ez így van a legtöbb terméknél.
A régi szu ban meg abból gyártottak a legtöbb esetben ami ép kéznél és raktáron volt. Válogatás nem igen volt.
A pártitkári gyár igazgatónak meg korlátlan hatalma volt az adott üzem egység felett. Egyetlen kritériumnak kellett megfelelnie. A tervben válaltaknak el kellett érnie. Azt hogy hogyan érték el az adott lehetőségekkel...........
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 326
68 586
113
Szerintem is, a Fehérorosz beszerzés, egykori T-72 A típus alapban. Most ezekből van még elvileg a harckocsizó zászlóalj.
Igen, és annak is utolsó példányai gyakorlatilag, részben már B elemekkel pl lézer tavmeroje. A pancelzat meg eleve másabb, vastagabb pl a tornyon mint a korábbi összes valtozate amik ugye licenszben készültek vagy eleve exportra.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and tonyo

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 326
68 586
113
Azért is lehet a tornyok és test között ennyi eltérés mert nem egy helyen gyártották le az adott tankot vagy időrendileg eltéréssel. Az alap torony változatok adva voltak. De a gyártás helyek és idők közt különbségek lehettek. Miért is?
Pl az M1 et gyártották licenszbe csak itt KKE európában a lengyeleknél. A cseheknél és anno a yugok. Igaz ők inkább az A ra gyúrtak. Erősebb páncéllal és motorral. Plusz jobb elektronikával. Tehát itt a térségben vagy 3 helyen gyártották 2 (3?) különböző eltéréssel.
Akkor az akkori szovjetunióban ha pl okáért vagy 3-4 helyen gyártották nem lehettek eltérések? Dehogynem! Az alap megmaradt, de a külső gyáranként eltérő lehetett. A lényeg ott is annak idején az volt hogy az adott gyár terméke belső kritériumoknak feleljen meg. Az hogy ezt hogyan érték el. Egyrészt adva volt egy alap másrészt az adott gyár strukturjává volt szabva.
Ezért is lehetséges ekkora vizuális eltérés az állományban.
Pl x gyár áttért y lézertávmérőre. De 800 km arrébb még volt a raktáron a régebbi változat. Ott meg az adott gyártott változatba a meglévő raktári készleteket tették bele. És csak ezután tértek át az új típusra. Ehhez hasonlók.
Egyébként a modernizációt nem írnám le! Ha izraeli Elbi systemből indulnék ki csak ők vagy többféle modernizációs csomagoz kínálnak hozzá.
Ők pedig nem nyomják ha nem látnak benne fantáziát és hasznot a piacon. És még ezen kívül hány féle csomag létezhet hozzá.
Szerintem is ez a magyarázat, plusz ezek saját szovjet használatra voltak legyartva, tehát nem a szokásos gyengébb export, vagy a licensz változatok. Netán valami ellátási nehézség folytán azt építettek be egy egy adott bach-be amit kaptak,találtak. Mindezt ugye Csernobil után ,idején ami sok mindent felemesztett anyagilag.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
29 022
123 916
113
Igen, és annak is utolsó példányai gyakorlatilag, részben már B elemekkel pl lézer tavmeroje. A pancelzat meg eleve másabb, vastagabb pl a tornyon mint a korábbi összes valtozate amik ugye licenszben készültek vagy eleve exportra.
Amúgy nem tudom, hogy honnan lőttétek ezt, hogy az T-72A lenne. Amiket kivontak azok sima T-72M -ek, voltak lézertávmérő nélkül a mostaniak meg M1-ek. Aztán kb ennyi a különbség, még páncélzatban van valamennyi, de ez is exportverzió.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 326
68 586
113
Amúgy nem tudom, hogy honnan lőttétek ezt, hogy az T-72A lenne. Amiket kivontak azok sima T-72M -ek, voltak lézertávmérő nélkül a mostaniak meg M1-ek. Aztán kb ennyi a különbség, még páncélzatban van valamennyi, de ez is exportverzió.
Amiket kivontak azok hulladékok voltak igen, export Ural, licensz M, licensz M1, viszont a beloruszok nem hiszem hogy exportot kaptak a nyolcvanas évek végén a Szovjetúnióban.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 736
76 816
113
"Az MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsizászlóalj ellenőrző célú, úgynevezett „vízlövést” hajtott végre augusztus 27-én és 28-án."

40684889_1942678555775890_2103258339688316928_n.png



További képek