Ne ezekből informálódj. Mai szemmel nézve ezek nem túl hiteles lapok. Akkoriban persze nem volt jobb.
Hidd el nekem, a Gripen A, az egy modern MIG-21-volt. A 90's évek elején még prototípus/előszéria szinten volt!
1998 áprilisban indítottak először Jas-39A-ról AMRAAM-ot:
Régi JETfly | Svédország a XIX. század óta deklaráltan semleges állam. Ennek is köszönhető, hogy haderejét többségében saját fejlesztésű haditechnikai eszközökkel igyekszik ellátni. Vonatkozik ez a harcászati repülőkre is, ahol jelenleg már többnyire a Gripen többfeladatú harcászati repülőgépek...
www.jetfly.hu
Tehát addig valóban nem tudta:
"Az F7 ezred első Gripen századát 1997. októberében nyilvánították hivatalosan hadrafoghatónak. Ekkorra azonban még csak a Sidewinder kis hatótávolságú légiharc rakéta és a Mawerick levegő-föld rakéta integrációja fejeződött be a típuson, ami így csak igen csekély harcértéket képviselt. Az AIM-120 AMRAAM közepes hatótávolságú légiharc rakéta első indítása a Gripen fedélzetéről 1998. áprilisában történt."
De ez még Jas-39A volt, a C-kre a szerződést előző évben írták alá, hogy kellene. Viszont jó pár A-t átépítettek a svédek C-re.
Ettől függetlenül a Mirage-2000 zsákutca lett volna még a MICA-val is és ahogy a katari és taiwani tapasztalatok mutatták, az üzemeltetése sokkal többe került volna nekünk, mint a Gripen. Ők kifizettek akkora összeget mint mi, csak abban nem volt benne a karbantartás, support, pót alkatrészek. Amikor ezeknek az árával is szembesültek, akkor leültek és elgondolkoztak azon, hogy ők nem ilyen lovat akartak (pedig egyik sem szegény).
Utólag még a használt F-16A (ami szintén csak Sidewinder-t tud, ezért kellett Taiwan-nak a Mirage-2000) későbbi MLU-s BVR-es bővítéssel is jobb alternatívának tűnik.
Persze ha az MDBA integrálta volna a Meteor-t a Mirage-2000-hez, akkor más lenne a helyzet (nem is értem, hogy miért nem tették meg, mikor a franciák is több száz Mirage-2000-et használnak még és a Rafale-hoz integrálva lett).