[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 184
113
Mint nekünk jó harceszköz,M2000,F18,F16,Gripen inkább ne,volt a sorrend.Mint megfizethető,mocskos anyagokat is néző sorrendben már az F16 került az élre.Gripen zárta a sort ebben a rangsorolasban is.
M2000 annyival nem volt jobb,mint amennyivel drágább.A költséghatékonyság az F16ot hozta az élre.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 679
65 798
113
Volt még az F-18, azt nem is rangsorolták? Akkor én azt tartottam volna még a legjobb választásnak szakmailag.
Hogyne rangsorolták volna. Csak már akkor is (1996 és 2001 között) totál káosz volt a teljes kommunikációban, nemhogy most húsz évvel később a ködös emlékek alapján.
A pilóták néhány ismerkedő felszállás erejéig "tesztelték" a négy új típust (a pontosság kedvéért: F-16D, F/A-18D, Mirage 2000-5 kétüléses, JAS-39B), illetve a velük tartó műszaki csoport is leírta az ajánlásait, majd idehaza is voltak reptetések, elsősorban politikusoknak, másodsorban pilótáknak.
Ez tartott 1998-ig, amikor is Orbán Viktor az új miniszterelnök a repülőnapon jelentette be, hogy nem lesz új gép, csak használt.

Ezután született a használt gépekkel a kalamajka, mivel ilyet a SAAB eleve nem is tudott volna tejesíteni, de az McDD se! A Dassault még csak-csak, a tuti befutó a LM lett volna, de valójában neki sem voltak használt gépei, csak az USAF-nak, de neki meg nem volt ajánlattételi joga.
Ilyen az, amikor a politika beleszól a szakmába.

Mégis, úgy alakult, hogy bár az LM nem tudott mit kezdeni a használt gépek kiajánlásával, de még az ellentételezéssel se, csak keresték a módját, hogy valahogy össze tudjanak állítani egy olyan ajánlatot, ami erre a kvázi képtelen elvárásra valahgy rímel.
De lássuk be, nem mi voltunk a legfontosabb régió, így annyira nem törték magukat. Úgy voltak vele, hogy ha mi se tudjuk mit akarunk, ők nem fogják törni magukat, elvégre küszöbön volt a cseh és a lengyel tender is a térségben, illetve már látszott egy jövőbeni nagyobb rendelés az UAE részéről és amúgy is folyamatban volt a görögök aktuális újabb csomagja.

Az McDD meg megszűnt, a Dassult teljesen ignorálta az egész katyvaszt.
Maradt a SAAB, aki az FMV kontrollja alatt igazából vesztesből lett nyertes, mivel a svéd FMV, aki elvileg a svéd légierő készleteit is felügyeli, de ugyanakkor a SAAB-ot is mint céget, a Wallenberg-csoporton keresztül (amelynek tulajdonosai közül sokan ott ültek az FMV-ben felügyelőbizottsági tagként) már tudott ajánlani "használt" JAS-39A/B gépeket.
Mindezt úgy, hogy igazából nem is volt tender egyátalán, csak előkészítő ajánlatbekérés, hogy kit hívjanak meg a majdani tenderre. De ezt a tendert soha nem írták ki, mégis mindenki úgy emlékszik, hogy "az a bizonyos tender".
Soha nem volt tender. Akik eljöttek bemutatózni, vagy meghívták magukhoz a magyar szakembereket, azok mind csak a tenderelőkészítő meghívásnak tettek eleget.

Éppen ezért idehaza a szakma csak várta, hogy legyen valami és egészen 2001 szeptemberéig abban a hiszemben voltak, hogy a pilóták által favorizált F/A-18C/D gépek lesznek a befutók. Ennyire nem tudták, hogy mi megy a háttérben. A műszakiak meg az F-16-ost jelölták meg, de, hogy melyik alváltozatát, azt még ők se tudták. Pl 1996-ban a C/D gépeket nézhették meg, majd 2001 nyarán jártak kint Hollandiában az F-16A MLU gépeknél. Nem is ugyanaz a típus!
Senkinek nem mondtak semmit arról, hogy mi aterv, mik a lehetőségek, mire készüljenek, mit mondjanak, mit véleményezzenek, hiszen meg se kérdezték őket!

2001 szeptemberében a kérdés már szimplán csak belpolitikai volt, mert a közelgő 2002-es országgyűlési választások előtt csak az számított, hogy kinek ki a hazai futtatottja. Az MSzP-nek a svéd Wallenberg volt és a kormány akkor ezt a szelet szerette volna kifogni a szocialista vitorlából, így a svédek fele köteleződtek el, dobva az addig pártfogolt Lockheed vonalat. Amúgy is, a Lockheed-ügy után muszáj volt elhatárolódni.
Az más kérdés, hogy 2002-ben a szocik nyertek és nem jött be a nagy csel. Az meg megint más, hogy mivel a biznisz-t a Fidesz kötötte, így az MSzP-nek 2003-ban "muszáj" volt azt dupla áron megvariálni. Hogy nekik is legyen a dologba érdekeltségük.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 184
113
Hogyne rangsorolták volna. Csak már akkor is (1996 és 2001 között) totál káosz volt a teljes kommunikációban, nemhogy most húsz évvel később a ködös emlékek alapján.
A pilóták néhány ismerkedő felszállás erejéig "tesztelték" a négy új típust (a pontosság kedvéért: F-16D, F/A-18D, Mirage 2000-5 kétüléses, JAS-39B), illetve a velük tartó műszaki csoport is leírta az ajánlásait, majd idehaza is voltak reptetések, elsősorban politikusoknak, másodsorban pilótáknak.
Ez tartott 1998-ig, amikor is Orbán Viktor az új miniszterelnök a repülőnapon jelentette be, hogy nem lesz új gép, csak használt.

Ezután született a használt gépekkel a kalamajka, mivel ilyet a SAAB eleve nem is tudott volna tejesíteni, de az McDD se! A Dassault még csak-csak, a tuti befutó a LM lett volna, de valójában neki sem voltak használt gépei, csak az USAF-nak, de neki meg nem volt ajánlattételi joga.
Ilyen az, amikor a politika beleszól a szakmába.

Mégis, úgy alakult, hogy bár az LM nem tudott mit kezdeni a használt gépek kiajánlásával, de még az ellentételezéssel se, csak keresték a módját, hogy valahogy össze tudjanak állítani egy olyan ajánlatot, ami erre a kvázi képtelen elvárásra valahgy rímel.
De lássuk be, nem mi voltunk a legfontosabb régió, így annyira nem törték magukat. Úgy voltak vele, hogy ha mi se tudjuk mit akarunk, ők nem fogják törni magukat, elvégre küszöbön volt a cseh és a lengyel tender is a térségben, illetve már látszott egy jövőbeni nagyobb rendelés az UAE részéről és amúgy is folyamatban volt a görögök aktuális újabb csomagja.

Az McDD meg megszűnt, a Dassult teljesen ignorálta az egész katyvaszt.
Maradt a SAAB, aki az FMV kontrollja alatt igazából vesztesből lett nyertes, mivel a svéd FMV, aki elvileg a svéd légierő készleteit is felügyeli, de ugyanakkor a SAAB-ot is mint céget, a Wallenberg-csoporton keresztül (amelynek tulajdonosai közül sokan ott ültek az FMV-ben felügyelőbizottsági tagként) már tudott ajánlani "használt" JAS-39A/B gépeket.
Mindezt úgy, hogy igazából nem is volt tender egyátalán, csak előkészítő ajánlatbekérés, hogy kit hívjanak meg a majdani tenderre. De ezt a tendert soha nem írták ki, mégis mindenki úgy emlékszik, hogy "az a bizonyos tender".
Soha nem volt tender. Akik eljöttek bemutatózni, vagy meghívták magukhoz a magyar szakembereket, azok mind csak a tenderelőkészítő meghívásnak tettek eleget.

Éppen ezért idehaza a szakma csak várta, hogy legyen valami és egészen 2001 szeptemberéig abban a hiszemben voltak, hogy a pilóták által favorizált F/A-18C/D gépek lesznek a befutók. Ennyire nem tudták, hogy mi megy a háttérben. A műszakiak meg az F-16-ost jelölták meg, de, hogy melyik alváltozatát, azt még ők se tudták. Pl 1996-ban a C/D gépeket nézhették meg, majd 2001 nyarán jártak kint Hollandiában az F-16A MLU gépeknél. Nem is ugyanaz a típus!
Senkinek nem mondtak semmit arról, hogy mi aterv, mik a lehetőségek, mire készüljenek, mit mondjanak, mit véleményezzenek, hiszen meg se kérdezték őket!

2001 szeptemberében a kérdés már szimplán csak belpolitikai volt, mert a közelgő 2002-es országgyűlési választások előtt csak az számított, hogy kinek ki a hazai futtatottja. Az MSzP-nek a svéd Wallenberg volt és a kormány akkor ezt a szelet szerette volna kifogni a szocialista vitorlából, így a svédek fele köteleződtek el, dobva az addig pártfogolt Lockheed vonalat. Amúgy is, a Lockheed-ügy után muszáj volt elhatárolódni.
Az más kérdés, hogy 2002-ben a szocik nyertek és nem jött be a nagy csel. Az meg megint más, hogy mivel a biznisz-t a Fidesz kötötte, így az MSzP-nek 2003-ban "muszáj" volt azt dupla áron megvariálni. Hogy nekik is legyen a dologba érdekeltségük.
Itt jön be a magyar bolsevik allamstruktura.Az OGYnak meg kellett volna tagadni a Gripen A szerződés ratifikálását,mert az nem felelt meg a NATO követelményeknek,amit előzőleg az OGY határozatban előírt.No de ez egy pártállami rendszerben elképzelhetetlen.
Valamikor volt az F16ADF változatra is egy ajánlat.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 679
65 798
113
Itt jön be a magyar bolsevik allamstruktura.Az OGYnak meg kellett volna tagadni a Gripen A szerződés ratifikálását,mert az nem felelt meg a NATO követelményeknek,amit előzőleg az OGY határozatban előírt.No de ez egy pártállami rendszerben elképzelhetetlen.
Valamikor volt az F16ADF változatra is egy ajánlat.
Bizonyára lehetett az F-16ADF-re is külön ajánlat. Az F-16ADF (Air Dfence Fighter) egy 1986-os koncepció volt, ami az akkor már másodvonalas block 15-ösöknek adott volna új, légtérrendészeti feladatkört, elsősorban a szovjet bombázók és robotrepülgépek ellen.
1989 után ez az egész háttérbe szorult, majd fokozatosan, a kilencvenes években az időközben amúgy ténylegesen ADF szintre konfigurált példányokból már nem csak az ANG, de időközben az AMARC-ból kikonzerváltak közül Jordánia, Tajvan és Olaszország is kapott.
Gondolom, hogy ez alapján merülhetett fel nálunk is, habár nem, mint magyar igény, hanem, mint Lokcheed ajánalt.

Az MLU (Mid Life Update) pedig egy 1989-től 1997-tartó program volt, ami már üzemelő block 5 - block 15-ös gépeket, elsősorban külföldi vevők gépeit hozta volna fel félig-meddig az akkori F-16C szintjére.
1989-ben ugyanis még úgy számoltak, hogy az 1979-ben exportálni kezdett F16A/B gépeket 1999-től fokozatosan fel fogja váltani egy utódtípus az összes vevőnél, ezért még előtte ki kellene dolgozni egy félidős modernizáció programot, ami legalább 2009-ig biztosítja a hadrendben tartást. Ismétlem, ezt az 1989-es "látótávolság" alapján. Ekkor még nem volt szó a VSz és a Szovjetúnió széteséséről és a leendő új konfliktusokról sem.
Azóta minden egy kicsit megváltozott.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 184
113
Bizonyára lehetett az F-16ADF-re is külön ajánlat. Az F-16ADF (Air Dfence Fighter) egy 1986-os koncepció volt, ami az akkor már másodvonalas block 15-ösöknek adott volna új, légtérrendészeti feladatkört, elsősorban a szovjet bombázók és robotrepülgépek ellen.
1989 után ez az egész háttérbe szorult, majd fokozatosan, a kilencvenes években az időközben amúgy ténylegesen ADF szintre konfigurált példányokból már nem csak az ANG, de időközben az AMARC-ból kikonzerváltak közül Jordánia, Tajvan és Olaszország is kapott.
Gondolom, hogy ez alapján merülhetett fel nálunk is, habár nem, mint magyar igény, hanem, mint Lokcheed ajánalt.

Az MLU (Mid Life Update) pedig egy 1989-től 1997-tartó program volt, ami már üzemelő block 5 - block 15-ös gépeket, elsősorban külföldi vevők gépeit hozta volna fel félig-meddig az akkori F-16C szintjére.
1989-ben ugyanis még úgy számoltak, hogy az 1979-ben exportálni kezdett F16A/B gépeket 1999-től fokozatosan fel fogja váltani egy utódtípus az összes vevőnél, ezért még előtte ki kellene dolgozni egy félidős modernizáció programot, ami legalább 2009-ig biztosítja a hadrendben tartást. Ismétlem, ezt az 1989-es "látótávolság" alapján. Ekkor még nem volt szó a VSz és a Szovjetúnió széteséséről és a leendő új konfliktusokról sem.
Azóta minden egy kicsit megváltozott.
Volt ADF ajánlat, először MLU nélküli,majd a NATO tagság után MLUval.Szerintem ezzel jártunk volna a legjobban.
MLU ma is fut,papíron az M6 változat meg AESA antennát is adna a radarnak,ha valaki megrendelne.De aki rendelnek,az már F35re nyergelt.Meg közben kijött a V csomag,az MLU már nagyon futottak még programként vegetál.F16net ír róla.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 610
6 079
113
Ezt mindenki csinálta anno.Meg mi is gyakoroltunk a tábori repteres üzemet.Nincs ebben semmi extra svéd dolog.Egyszeruen ők ezt marketingre használják,ennyi a truvaj.
.
.
Igen, nyilvan nem ök talaltak fel ezt az orszagutas uzemeltetest, de a sved extra az lehet ebben, hogy ök a koncepciojukat 100% erre alapoztak
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 184
113
.
.
Igen, nyilvan nem ök talaltak fel ezt az orszagutas uzemeltetest, de a sved extra az lehet ebben, hogy ök a koncepciojukat 100% erre alapoztak
Valójában mindenki fel volt erre készülve anno.Es valójában tartósan nem lehet így üzemeltetni komoly gépeket.Csadban a franciák tábori szuksegrepterrol üzemeltettek Mirage F1 és jaguár gépeket.Rotaltak a gépeket,komolyabb karbantartásra rendes reptérre kell visszavonni a gépeket.Svedek is így csinálnak háborúban
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 249
8 374
113
A NATO integritástól falra mászok. Se a franciákat, se a görögöket nem zavarta ez a dolog.
Másrészt a Gripen A amit vettünk, tudtommal még BVR képes se volt.
Az USA F-16A-kat ajánlott fel megvételre, nem F-16C-ket.
Ezekhez képest a Mirage 2000-5 egy komoly repülőgép volt!
Főleg, hogy integrálva van hozzá a Mica IR/EM!
A Mirage 2000-5-öt Tajvan már 1992-ben megrendelte ha jól olvastam, 1998-ban meg megkapták.
Amikor a Gripenes szerencsétlenkedést csináltuk, akkor már valóban elérhető volt a Mirage 2000-9-is, és egyet értek ebben veled.
Nekünk akkor az a változat lett volna a legjobb.
Az amerikaiak nem akartak nekünk F-16C-ket eladni. Úgy tudom.

A Mirage-2000 nagyon drága lett volna nekünk. Ha jól emlékszem még 1993-ban volt egy TopGun magazin, aminek a borítóján az volt, hogy "Megszületett a döntés: F-16" - benne egy cikk volta az akkor honvédelmi miniszterrel és mivel kb. 2 hónapja akadt a kezembe és újra elolvastam ezért elmondom, hogy az volt abban a cikkben, hogy 3 féle gépből választhatunk: Mirage-2000, F-16 és Tornado, de a Tornado már régi design, a Mirage-2000 meg 50%-kal drágább mint az F-16, mind gép ár, mind üzemeltetés tekintetében, sőt a Tornado-nál is drágább, a katonák is az F-16-ra szavaznak, de majd "Kupa Mihály kollégám megmondja, hogy lesz-e rá pénz".

Nézzük az elég gazdag Taiwan-t: 1992-ben rendeltek 48 C-t és 12 D-t, amiket 1997 és 1998 között kaptak meg, és potom 5 milliárd dollárt fizettek a 60 gépért, rakétákért (úgy, hogy a Taiwan-i gépeken se légi utántöltés, se földi célok elleni fegyverzet nincs), kiképzésért, kiszolgáló eszközökért, - 1992-ben!!!

Sőt 2010-ben fontolóra vették a teljes Mirage-2000 flotta végleges leállítását, mert túl magasnak találták a karbantartási költségeket.

A kőgazdag Katar 1994-ben rendelt 12 db Mirage-2000-et, ők voltak a MICA első rendszeresítői, 1997-ben kapták meg az elsőket, de már 2005 körül el kezdték árulni is, előbb mind a 12-őt, majd 10-et, mert túl drágának találták a Mirage-2000 üzemeltetését! (Csak nem tudták eladni).

Ha vettünk volna Mirage-2000-est, akkor vagy Super 530D rakétával kaptuk volna, aminek a hatótávja 40 km, vagy MICA-val, aminek meg 60 km a hatótávja. Ehhez képest a AMRAAM C5, amit a Gripen-ekhez vettünk elmegy 100 km-re. Már a Jas-39A is tudott AMRAAM-ot használni, lehet, hogy csak C4-est, de az is jobb, mint a MICA (Sőt az utolsó szériában készült JA-37D Viggen-ek (mert 1990-ig gyártották) is tudtak AMRAAM-ot használni.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 106
59 503
113
Nézzük az elég gazdag Taiwan-t: 1992-ben rendeltek 48 C-t és 12 D-t, amiket 1997 és 1998 között kaptak meg, és potom 5 milliárd dollárt fizettek a 60 gépért, rakétákért (úgy, hogy a Taiwan-i gépeken se légi utántöltés, se földi célok elleni fegyverzet nincs), kiképzésért, kiszolgáló eszközökért, - 1992-ben!!!

Csak, hogy ez egy full csomag, lőszerekkel, kiképzéssel mindennel.
A csöves Gripen csomagunk a 14 gépre 1 milliárd dollár volt, ha jól emlékszem.
Ha vissza osztod a Mirage 2000 csomagot, az 12 gép/milliárd kiképzéssel és fegyverrel.
Ha vettünk volna Mirage-2000-est, akkor vagy Super 530D rakétával kaptuk volna, aminek a hatótávja 40 km, vagy MICA-val, aminek meg 60 km a hatótávja. Ehhez képest a AMRAAM C5, amit a Gripen-ekhez vettünk elmegy 100 km-re. Már a Jas-39A is tudott AMRAAM-ot használni,

Én úgy emlékszem, hogy a Gripen A csak a Sidewindert tudta használni.
Az AMRAAM C5 meg a mesében repül el 100 km-re. Maximum akkor ha egy F-22-es 15 km-ről indítja Mach 2-vel.
Nagyon messze vannak ezek a hatótáv adatok a valóságtól, szerintem.

A Mirage 2000-5 nem a legolcsóbb egy hajtóműves gép, de messze az egyik legpotensebb volt!
Mondom, amit az a gép tudott 2000-ben, kb. azt tudja ma a Gripen C!
iu


iu


iu
 
  • Tetszik
Reactions: endre

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 249
8 374
113
Csak, hogy ez egy full csomag, lőszerekkel, kiképzéssel mindennel.
A csöves Gripen csomagunk a 14 gépre 1 milliárd dollár volt, ha jól emlékszem.
Ha vissza osztod a Mirage 2000 csomagot, az 12 gép/milliárd kiképzéssel és fegyverrel.


Én úgy emlékszem, hogy a Gripen A csak a Sidewindert tudta használni.
Az AMRAAM C5 meg a mesében repül el 100 km-re. Maximum akkor ha egy F-22-es 15 km-ről indítja Mach 2-vel.
Nagyon messze vannak ezek a hatótáv adatok a valóságtól, szerintem.

A Mirage 2000-5 nem a legolcsóbb egy hajtóműves gép, de messze az egyik legpotensebb volt!
Mondom, amit az a gép tudott 2000-ben, kb. azt tudja ma a Gripen C!
iu


iu


iu
A 14 gripenre nem egyben fizettünk kJ 1 milliárdot, hanem 10 év alatt részletekben, úgy hogy minden karbantartás, support, alkatrész csere, ... benne volt. Taiwan kifizette egyben a 60 gépet, Katar a 12 gépet aztán folyamatosan fizettek a nekik is drága karbantartást, ezért is akarta mindkettő egy idő után eladni. Régi 90-es évekbeli újságokat pl. TopGun-t olvasgattam és mindenhol azt írják a jas39A-ra, hogy mehet át AMRAAM, és a 80-as évek végén gyártott Viggen-ek is már AMRAAM-ot kaptak.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 249
8 374
113
Csak, hogy ez egy full csomag, lőszerekkel, kiképzéssel mindennel.
A csöves Gripen csomagunk a 14 gépre 1 milliárd dollár volt, ha jól emlékszem.
Ha vissza osztod a Mirage 2000 csomagot, az 12 gép/milliárd kiképzéssel és fegyverrel.


Én úgy emlékszem, hogy a Gripen A csak a Sidewindert tudta használni.
Az AMRAAM C5 meg a mesében repül el 100 km-re. Maximum akkor ha egy F-22-es 15 km-ről indítja Mach 2-vel.
Nagyon messze vannak ezek a hatótáv adatok a valóságtól, szerintem.

A Mirage 2000-5 nem a legolcsóbb egy hajtóműves gép, de messze az egyik legpotensebb volt!
Mondom, amit az a gép tudott 2000-ben, kb. azt tudja ma a Gripen C!
iu


iu


iu
Egyébként ha az AMRAAM-ra a 100 km elméleti, akkor a MICA-ra a 60 km is elméleti, tehát kevesebb. Ha az AMRAAM csak 80-at tud, akkor is több.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 679
65 798
113
A Mirage-2000 nagyon drága lett volna nekünk. Ha jól emlékszem még 1993-ban volt egy TopGun magazin, aminek a borítóján az volt, hogy "Megszületett a döntés: F-16" - benne egy cikk volta az akkor honvédelmi miniszterrel és mivel kb. 2 hónapja akadt a kezembe és újra elolvastam ezért elmondom, hogy az volt abban a cikkben, hogy 3 féle gépből választhatunk: Mirage-2000, F-16 és Tornado, de a Tornado már régi design, a Mirage-2000 meg 50%-kal drágább mint az F-16, mind gép ár, mind üzemeltetés tekintetében, sőt a Tornado-nál is drágább, a katonák is az F-16-ra szavaznak, de majd "Kupa Mihály kollégám megmondja, hogy lesz-e rá pénz".
Na, látod, már csak ezért se kéne a hóbortos-ábrádnos rendszerváltás utáni évekig visszamenni, mert akkor még ilyen kijelentések voltak.
Ahogy írtam, 1996-ban még tender se volt, csak pilóták és műszakiak egy csoportját küldte ki a vezérkari főnök, hogy egy esetleg szóba jöhető tenderre majd nézzék meg, hogy kiket lehetne meghívni. Idáig jutott el az egész ügy.

Nade, amiről te írsz, az még ez előtt, a mégábrándosabb, még illuzórikusabb kilencvenes évek eleji állapot volt.
Mert miról van szó? Adva volt egy lelkes és elszánt civil repülős folyóirat egy olyan társadalmi és jogi vákuum környezetben, amelyik mindenféle következmény nélkül megírhatta a korabeli "clickbait" címlapján, hogy "Megszületett a döntés: F-16"
Milyen döntés? Tudod te, hogy mi ment akkor a HM-ben? Urbán János akkor már altábornagy, a frissen megalakult légierő repülő főszemlélője azt hallotta a vezérkari főnöktől, aki azt hallotta a Für Lajostól, aki azt hallotta valahonnan, hogy a Benelux államoknál az 1991-es CFE szerződés alapján kivonandó 200 darab F-16-osból nekünk fognak adni 48 darabot. Ja, állítólag mind a hollandok, mind pedig a belgák részéről tényleg felmerült ilyesmi, jártak is mind a ketten 1992-ben Taszáron a repülőnapon, de ebbéli szándékukat senki se egyeztette az USA-val, a gépek gyártójával.
Az meg hallani se akart erről, mert javában tartott a délszláv háború és eszükbe se volt a térségbe olyan technika rendszeresítésére rábólintani, ami a jóég tudja, hogy hová vezető háborúban majd az oroszoknál fog kikötni.
Ahogy akkor fogalmaztak: "nem szeretnék megbolygatni a környékbeli hadászati erőegyensúlyt, a frissen kialakkut keleteurópai demokrációk téréségében"
Szép eufemizmus, mi pedig készséggel elhittük.

Olyan illuzórikus hurráoptimista hangulat volt akkoriban, még egészen magas szinteken is nálunk, hogy azt a mai, harminc évvel későbbi ésszel már el se hisszük.
Kerek perec kijelentették, hogy jönnek az F-16-osok, Pápára és Taszárra, minden 21-es megy a kukába, Kecskemétre, vagy Kiskunlacházára meg jönnek az államadósság terhére beszerzett MiG-29-esek. Kikunlacházára, amiről még a döntés hónapjában, 1993 júliusában derült ki, hogy teljesen alkalmatlan állapotra lett szétrabolva, de már a szovjetek távozása után. Úgy, hogy az objektumot végig az ÁPV Rt őrízte elvileg. És a HM meg számolt vele...
Na ezek után szerinted 1993 nyarán mennyire volt a Mirage 2000 drága? Pont annyira, amennyire reális volt az F-16-os "döntés".

Az egyetlen reális beszerzés a MiG-29-eseké volt, mert ezzel az orosz már az 1993-as év legelején előállt, mint kompenzáció, amit a közösen nagy nehezen lefixált 800 millió dolláros államadósság terhére relaizálni lehet. És az orosz nem is volt inkorrekt, mert a felkínált 28 darab MiG-29-esből lényegében az összes együléses és a hat darab kétülésesnek kb a fele 1993-as évjáratú volt! Valójában ők vadiúj gépeket ajánlottak fel.
Az USA ebbe annyira nem is szólt bele, habár informálisan jelezte, hogy a magyar fél részéről szintén kívánságlistára került Sz-300-as rakétarendszert jobban preferálná. Mármint az USA. Nyilván a német újraegyesítés előtt az egykori NDK területéről az oroszok által kimentett Sz-300-as után a szóba jöhető következő lehetőség mi lettünk volna és ezt bizony az oroszok is nagyon jól tudták, úgyhogy határozottan megtagadták, hogy azzal egyenlítsék ki a számlát. A MiG-29-es ugyanis az USAF számára 93 nyarán már kvázi nyitott könyv volt, de az Sz-300-as majd csak később jön a szlovákokhoz.

Érdekesség, hogy mind az Sz-300-as, mind a MiG-29-es tervezett rendszeresítésének éve idehaza 1988 volt, csak ebbe csúnyán beleszólt a Kádár-rendszer vége, a hatalmi átrendeződés és az egyre terebélyesdő pénzhiány. Grósz Károly, majd Németh Miklós már nem tudott a haderőfejlesztéssel mit kezdeni, 1989-ben egyszerre jött az összes program leállítása, majd ennek megkoronázásakánt azt is megnyirbálták ami alapból megvolt. 1988-ban előbb elkezdték lekorlátozni a repülési óraszámot, megszűnt az éjszakai repülési váltás, majd 1989-ben egy ezrednyi pilótát és műszakit küldtek el és közel egy ezrednyi repülőtechnikát állítottak le. Megszüntették mind a három repülőezredben a harmadik (kiképző) századokat, kivonták a MiG-21PF-et, ami csak egy századnyi volt ugyan, de ezzel együtt egy halom bisz és MF is elállításra került. Főleg azok, amelyeknek ekkora érett be a nagyjavítása.
1990-re kiderült, hogy csak hiányzanak a kiképző századok az ezredeknél, ezért Kecskemétre összevontak annyi MiG-21UM-et ami elég lett egy helyi harmadik, úgynevezett "utóképző" századhoz, hogy a Szovjetúnióból, illetve Kassáról hazatérő frissen végzett pilótákat legalább legyen hol beintegrálni az ezredekhez, ha már maguk az ezredek nem tudják ezt megtenni.
Pénz hiányában nem tudta a jobbkéz, mit csinál a bal, mindenki csak futott az események után. És akkor arról ábrándozott, hogy majd jönnek az F-16-osok.
Még csak angolul se beszélt senki...
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 610
6 079
113
Én úgy emlékszem, hogy a Gripen A csak a Sidewindert tudta használni.
.
.
Raadasul, mintha azzal is az lett volna, hogy csak regebbi valtozatat, es talan mintha az is gond lett volna, hogy eredetileg nem voltak megfelelö, 100% NATO kompatibilis fuggesztök sem a gephez, es azt csak a del-afrikai uzlet kapcsan fejlesztettek.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 610
6 079
113
Mert miról van szó? Adva volt egy lelkes és elszánt civil repülős folyóirat egy olyan társadalmi és jogi vákuum környezetben, amelyik mindenféle következmény nélkül megírhatta a korabeli "clickbait" címlapján
.
.
Azert alnaivak se legyunk. Pontosan emlekszem, gondolom ti is, hogy az erintett cegek mennyire teleraktak mar akkor is a TopGunt egeszoldalas hirdetesekkel, nyilvan jo penzert, nem csak magat a hirdetest, hanem altalaban a pozitiv sajtohozzaallast is megfizetve. Feltetelezem, van egy marketingtervuk egy-egy orszagra, aminek morzsak, de resze a közvelemeny pozitiv formalasa is, es ezert a civil sajtonak is fizetnek.
(Ez gondolom, sokkal fontosabb lehet pl Svajcban, ahol nepszavazas is van, de ezek szerint nalunk is, mert a TopGun/Aranysas nem szukölködött hirdetesekben)
 
  • Tetszik
Reactions: enzo and fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 106
59 503
113
Régi 90-es évekbeli újságokat pl. TopGun-t olvasgattam és mindenhol azt írják a jas39A-ra

Ne ezekből informálódj. Mai szemmel nézve ezek nem túl hiteles lapok. Akkoriban persze nem volt jobb.
Hidd el nekem, a Gripen A, az egy modern MIG-21-volt. A 90's évek elején még prototípus/előszéria szinten volt!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 106
59 503
113
Lassan letelik a 30 év és lehet menni a levéltárba olvasgatni... lehet kiderül majd erről is hogy nem is úgy volt, mint ahogy akkor ott a résztvevők látták, gondolták.

Persze. Meg hát mihez fért hozzá akkor egy újság?
Nekem volt akkoriban egy könyvem, mai napig megvan. A címe Korszerű harckocsik és harcjárművek. Angol katonai szakértő írta, szakemberek lektorálták és így se tökéletesen pontos a mai infók alapján. Főleg a keleti technika terén.
Ehhez képest a Top Gun-ban olyan cikkeket olvastam tankokról, hogy már akkor sem hittem el a felét sem. (hála a könyvemnek)
Nem hiszem, hogy más téren pontosabbak lettek volna. És nem direkt kamuztak, csak egyszerűen nem voltak akkoriban pontos információk ezekről a dolgokról. Sőt, aktuális haditechnikáról ma sincsen!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 759
80 170
113
Persze. Meg hát mihez fért hozzá akkor egy újság?
Nem a gépek paramétereire gondoltmam, hanem a beszerzés hátterére, ki mikor mit ajánlott, miért nem lett belőle semmi stb.
Nekem volt akkoriban egy könyvem, mai napig megvan. A címe Korszerű harckocsik és harcjárművek. Angol katonai szakértő írta, szakemberek lektorálták és így se tökéletesen pontos a mai infók alapján. Főleg a keleti technika terén.
Ehhez képest a Top Gun-ban olyan cikkeket olvastam tankokról, hogy már akkor sem hittem el a felét sem. (hála a könyvemnek)
Nem hiszem, hogy más téren pontosabbak lettek volna. És nem direkt kamuztak, csak egyszerűen nem voltak akkoriban pontos információk ezekről a dolgokról. Sőt, aktuális haditechnikáról ma sincsen!
Nekem is van sok könyvem a 1990-es évekből, mai szemmel a többsége már szinte nevetséges. De akkor nem volt más, és annak is örültünk hogy volt egy fotó valamiről és nem csak egy rajz volt.