A Mirage-2000 nagyon drága lett volna nekünk. Ha jól emlékszem még 1993-ban volt egy TopGun magazin, aminek a borítóján az volt, hogy "Megszületett a döntés: F-16" - benne egy cikk volta az akkor honvédelmi miniszterrel és mivel kb. 2 hónapja akadt a kezembe és újra elolvastam ezért elmondom, hogy az volt abban a cikkben, hogy 3 féle gépből választhatunk: Mirage-2000, F-16 és Tornado, de a Tornado már régi design, a Mirage-2000 meg 50%-kal drágább mint az F-16, mind gép ár, mind üzemeltetés tekintetében, sőt a Tornado-nál is drágább, a katonák is az F-16-ra szavaznak, de majd "Kupa Mihály kollégám megmondja, hogy lesz-e rá pénz".
Na, látod, már csak ezért se kéne a hóbortos-ábrádnos rendszerváltás utáni évekig visszamenni, mert akkor még ilyen kijelentések voltak.
Ahogy írtam, 1996-ban még tender se volt, csak pilóták és műszakiak egy csoportját küldte ki a vezérkari főnök, hogy egy esetleg szóba jöhető tenderre majd nézzék meg, hogy kiket lehetne meghívni. Idáig jutott el az egész ügy.
Nade, amiről te írsz, az még ez előtt, a mégábrándosabb, még illuzórikusabb kilencvenes évek eleji állapot volt.
Mert miról van szó? Adva volt egy lelkes és elszánt civil repülős folyóirat egy olyan társadalmi és jogi vákuum környezetben, amelyik mindenféle következmény nélkül megírhatta a korabeli "clickbait" címlapján, hogy
"Megszületett a döntés: F-16"
Milyen döntés? Tudod te, hogy mi ment akkor a HM-ben? Urbán János akkor már altábornagy, a frissen megalakult légierő repülő főszemlélője azt hallotta a vezérkari főnöktől, aki azt hallotta a Für Lajostól, aki azt hallotta valahonnan, hogy a Benelux államoknál az 1991-es CFE szerződés alapján kivonandó 200 darab F-16-osból nekünk fognak adni 48 darabot. Ja, állítólag mind a hollandok, mind pedig a belgák részéről tényleg felmerült ilyesmi, jártak is mind a ketten 1992-ben Taszáron a repülőnapon, de ebbéli szándékukat senki se egyeztette az USA-val, a gépek gyártójával.
Az meg hallani se akart erről, mert javában tartott a délszláv háború és eszükbe se volt a térségbe olyan technika rendszeresítésére rábólintani, ami a jóég tudja, hogy hová vezető háborúban majd az oroszoknál fog kikötni.
Ahogy akkor fogalmaztak:
"nem szeretnék megbolygatni a környékbeli hadászati erőegyensúlyt, a frissen kialakkut keleteurópai demokrációk téréségében"
Szép eufemizmus, mi pedig készséggel elhittük.
Olyan illuzórikus hurráoptimista hangulat volt akkoriban, még egészen magas szinteken is nálunk, hogy azt a mai, harminc évvel későbbi ésszel már el se hisszük.
Kerek perec kijelentették, hogy jönnek az F-16-osok, Pápára és Taszárra, minden 21-es megy a kukába, Kecskemétre, vagy Kiskunlacházára meg jönnek az államadósság terhére beszerzett MiG-29-esek. Kikunlacházára, amiről még a döntés hónapjában, 1993 júliusában derült ki, hogy teljesen alkalmatlan állapotra lett szétrabolva, de már a szovjetek távozása után. Úgy, hogy az objektumot végig az ÁPV Rt őrízte elvileg. És a HM meg számolt vele...
Na ezek után szerinted 1993 nyarán mennyire volt a Mirage 2000 drága? Pont annyira, amennyire reális volt az F-16-os "döntés".
Az egyetlen reális beszerzés a MiG-29-eseké volt, mert ezzel az orosz már az 1993-as év legelején előállt, mint kompenzáció, amit a közösen nagy nehezen lefixált 800 millió dolláros államadósság terhére relaizálni lehet. És az orosz nem is volt inkorrekt, mert a felkínált 28 darab MiG-29-esből lényegében az összes együléses és a hat darab kétülésesnek kb a fele 1993-as évjáratú volt! Valójában ők vadiúj gépeket ajánlottak fel.
Az USA ebbe annyira nem is szólt bele, habár informálisan jelezte, hogy a magyar fél részéről szintén kívánságlistára került Sz-300-as rakétarendszert jobban preferálná. Mármint az USA. Nyilván a német újraegyesítés előtt az egykori NDK területéről az oroszok által kimentett Sz-300-as után a szóba jöhető következő lehetőség mi lettünk volna és ezt bizony az oroszok is nagyon jól tudták, úgyhogy határozottan megtagadták, hogy azzal egyenlítsék ki a számlát. A MiG-29-es ugyanis az USAF számára 93 nyarán már kvázi nyitott könyv volt, de az Sz-300-as majd csak később jön a szlovákokhoz.
Érdekesség, hogy mind az Sz-300-as, mind a MiG-29-es tervezett rendszeresítésének éve idehaza 1988 volt, csak ebbe csúnyán beleszólt a Kádár-rendszer vége, a hatalmi átrendeződés és az egyre terebélyesdő pénzhiány. Grósz Károly, majd Németh Miklós már nem tudott a haderőfejlesztéssel mit kezdeni, 1989-ben egyszerre jött az összes program leállítása, majd ennek megkoronázásakánt azt is megnyirbálták ami alapból megvolt. 1988-ban előbb elkezdték lekorlátozni a repülési óraszámot, megszűnt az éjszakai repülési váltás, majd 1989-ben egy ezrednyi pilótát és műszakit küldtek el és közel egy ezrednyi repülőtechnikát állítottak le. Megszüntették mind a három repülőezredben a harmadik (kiképző) századokat, kivonták a MiG-21PF-et, ami csak egy századnyi volt ugyan, de ezzel együtt egy halom bisz és MF is elállításra került. Főleg azok, amelyeknek ekkora érett be a nagyjavítása.
1990-re kiderült, hogy csak hiányzanak a kiképző századok az ezredeknél, ezért Kecskemétre összevontak annyi MiG-21UM-et ami elég lett egy helyi harmadik, úgynevezett "utóképző" századhoz, hogy a Szovjetúnióból, illetve Kassáról hazatérő frissen végzett pilótákat legalább legyen hol beintegrálni az ezredekhez, ha már maguk az ezredek nem tudják ezt megtenni.
Pénz hiányában nem tudta a jobbkéz, mit csinál a bal, mindenki csak futott az események után. És akkor arról ábrándozott, hogy majd jönnek az F-16-osok.
Még csak angolul se beszélt senki...