Nincs semmiféle extra svéd filozófia.67 után minden komolyabb légierő beépítette doktrinajaba az autoutas üzemeltetést.Sot,a franciák még a Mirage F1est is úgy tervezték,hogy burkolatlan tábori reptérről is üzemeltethető, és Csadban csinálták is élesben.Gripen meg alapvetően angol terv,a BAe P106 terv kisebb, olcsóbb változata.Amit írtam nem propagana szöveg. Az F-35 (bármelyik változat) harci-technika paraméterei verik az E-t. Amit meg kell érteni, hogy a svéd filozófia szerint - mert kevés a pénzük, és hatékonyan akarták felhasználni - ezért a várható fenyegetéssel szemben az optimális megoldást választották. Ők azok akik ténylegesen egy katonai doktrínát felállítva, ahhoz veszik illetve fejlesztik a képességeket, és a képességekhez tervezik meg a harci és harctámogató eszközeik beszerzését, gyártását.
Amig mi például, de most írhatom a csehek, szlovákok és még több nemzetet azt se tudja, pontosan hol akarja alkalmazni a haderejét és mit is kíván a politika a haderőtől, beszereznek mindenféle eszközöket, van ahol rendszerszinten, máshol ad-hoc jelleggel néha. Senki sem azt írta, mondta el , hogy eléri a JAS-39E az ötödik generációs repülőgépek képességeit. Ez durva és buta csúsztatás. Viszont nagyon nincs erre a repülőgépre szüksége például a cseheknek, vagy hazánknak.
Valójában pont az F35 jelentene reális elrettentő erőt.Gripen ellen védelmet jelent a nagy hatotavu teruletvedo légvédelem.F35el szemben meg nem.Nemetek is azért döntöttek végül mellette,mert az tudja törni üzemszerűen az orosz légvédelmi rendszert.4.g típussal azt csak nagy erokoncentracioval,és nagy veszteseggekkel lehetne megoldani,nem éppen gyorsan és könnyen.
Különben maga a gép már olcsóbb bármelyik 4.g típusnál.Uzemeltetni persze drágább,mint egy Gripent.No de egy Su35 üzemeltetése is jóval dtagabb,mint egy MiG21 rezsije....De ez békebeli db üzemeltetésre igaz,harcertekre vetítve már a Su az olcsóbb.
És pontosan ezért bukik rendre a Gripen a tengereken.Mert harcertekre vetített költsége a legdrágábbak között van, és az F35 a legolcsóbb.