[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 837
36 462
113
Amit írtam nem propagana szöveg. Az F-35 (bármelyik változat) harci-technika paraméterei verik az E-t. Amit meg kell érteni, hogy a svéd filozófia szerint - mert kevés a pénzük, és hatékonyan akarták felhasználni - ezért a várható fenyegetéssel szemben az optimális megoldást választották. Ők azok akik ténylegesen egy katonai doktrínát felállítva, ahhoz veszik illetve fejlesztik a képességeket, és a képességekhez tervezik meg a harci és harctámogató eszközeik beszerzését, gyártását.
Amig mi például, de most írhatom a csehek, szlovákok és még több nemzetet azt se tudja, pontosan hol akarja alkalmazni a haderejét és mit is kíván a politika a haderőtől, beszereznek mindenféle eszközöket, van ahol rendszerszinten, máshol ad-hoc jelleggel néha. Senki sem azt írta, mondta el , hogy eléri a JAS-39E az ötödik generációs repülőgépek képességeit. Ez durva és buta csúsztatás. Viszont nagyon nincs erre a repülőgépre szüksége például a cseheknek, vagy hazánknak.
Nincs semmiféle extra svéd filozófia.67 után minden komolyabb légierő beépítette doktrinajaba az autoutas üzemeltetést.Sot,a franciák még a Mirage F1est is úgy tervezték,hogy burkolatlan tábori reptérről is üzemeltethető, és Csadban csinálták is élesben.Gripen meg alapvetően angol terv,a BAe P106 terv kisebb, olcsóbb változata.
Valójában pont az F35 jelentene reális elrettentő erőt.Gripen ellen védelmet jelent a nagy hatotavu teruletvedo légvédelem.F35el szemben meg nem.Nemetek is azért döntöttek végül mellette,mert az tudja törni üzemszerűen az orosz légvédelmi rendszert.4.g típussal azt csak nagy erokoncentracioval,és nagy veszteseggekkel lehetne megoldani,nem éppen gyorsan és könnyen.
Különben maga a gép már olcsóbb bármelyik 4.g típusnál.Uzemeltetni persze drágább,mint egy Gripent.No de egy Su35 üzemeltetése is jóval dtagabb,mint egy MiG21 rezsije....De ez békebeli db üzemeltetésre igaz,harcertekre vetítve már a Su az olcsóbb.
És pontosan ezért bukik rendre a Gripen a tengereken.Mert harcertekre vetített költsége a legdrágábbak között van, és az F35 a legolcsóbb.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 677
6 315
113
Annyira nem vált be, hogy a Gripen E-t is erre a koncepcióra húzták fel.
.
.
Pöcs, ha lenne eszed a béna röhögőjelezésen kivül többre is, látnád magadtól is, hogy a Gripen-E-t csak azért csinálták, mert azt jól látták a svédek is,hogy több kell, de mivel nem volt más csak a Gripen kiindulásnak, új tipusra nem volt pénzük, igy kénytelenek voltak abból főzni, ami van. Ezért lett Gripen-E, felismerték, hogy nagyobb gép kéne, erősebb hajtűművel, megpróbálták kimaxolni ami kevés a Gripen koncepcióban van, és eddig jutottak. A Gripen a Viggen után egy hibás irányváltás volt, az pedig egy újabb hiba, hogy Gripen-E néven ebbe a zsákutcába még további pénzt toltak, ahelyett, hogy beszálltak volna a T-7-hez hasonlóan egy külföldi új fejlesztésbe, vagy rámennek a most induló nagyméretű drónok területére.
.
A Gripen és Gripen-E kudarcát meg nem én mondom, pöcs, mielőtt megint az ostoba röhögőjeledet mutogatnád, hanem a világpiac, mert Mensdorff-Poully "gróf" és társai korrupciós ténykedésein túl sokat nem adtak a gépből, nem is fognak. Ma a nyugati piac egyértelműen az F-35-re megy, a Gripen-E lehet még annál is nagyobb tévedés, mint anno az alap Gripen volt.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 677
6 315
113
Nincs semmiféle extra svéd filozófia.
.
.
A kisméretű, utakról üzemeltethető, "erdőben" is szervizelhető gép volt a filozófia. Svédország valójában egy nagy ország, akkora, mint Magyarországtól le Sziciliáig, az északi része ritkánlakott, rengeteg erdővel, mindentől távol. Fent, Boden mellett épitettek ki egy katonai vonalat, erődrendszert, nagy bázist, ez egész a 2000-es évekig aktiv volt, ott tervezték megállitani az északról érkező szovjet inváziót.
 
  • Tetszik
Reactions: Centquri prime

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 279
70 684
113
Nekünk a tökéletes repülőgép a Mirage 2000-5 lett volna!
A fegyverzete nem volt komoly a kilencvenes években és a rendszerei messze nem voltak olyan jól integráltak a NATO fele, mint az F-16-osé.
A kilencvenes évek közepén még nem voltunk NATO-tagok, de oda igyekeztünk. Ha sosem lépünk be, a Mirage 2000-es jó lett volna, de csak a Mirage 2000-9-es.
1999 márciusa után az F-16C block 50-es lett volna a legjobb döntés, na nem a 24 darab, hanem az eredeti 44, de 2001 nyarán már csak 24 gépről volt szó és csak használt gépekről. Ebből lett 2001 szeptemberében 14 darab.

A Rafale és a Gripen gyorsuló és emelkedőképessége közel azonos, elmaradnak az F-16-osoktól.

Ha az UAE meg akar majd szabadulni a 80 darab F-16E/F-től (2019-ben már felajánlották őket a görögöknek), akkor abból 32-36 darab jó lenne nekünk, de itt rögvest neki is mentünk a falnak és fel is ébredtünk. Mert ez ismét csak egy üzemeltetési zsákutca, az egyedi, 2000-es évek eleji rendszerivel, ahol lényegében F-35-szintű függelmi viszonyba kerülnénk, de az egyediség miatt sokkal rosszabb fajlagos költségek mellett.
Pedig a Desert Falcon az úgy megy, mint a barom. Az egy szétszteroidozott nehézsúlyú identitászavaros sólyom, ami egy elhízott strucc tömegével akar villámgyors viperát játszani. Totál képzavar, de tolóerő az van hozzá.
A legelső generációs AESA radarjához lehet, hogy hamarosan már alkatrész se lesz, úgyhogy nem lepődnék meg, ha a jóval kisebb és könnyebb F-16V block 70 avionikát pakolnák beléjük.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 837
36 462
113
Szerintem ennek a Gripen semmilyen szinten nem felelt meg. Főleg a MIG-23 gyorsulásától van fényévekre.



A Szu-27/F-15 jó gépek, szeretem is őket, de nem nekünk való kategória, szerintem.
Az F-16C meg mindenben jobb, mint a Gripen, de én még ezt se tartom ideálisnak.

Nekünk a tökéletes repülőgép a Mirage 2000-5 lett volna!
Közel olyan gyors elfogó, mint a MIG-23, 3 póttartály mellet simán vissz komoly fegyvereket, mind ezt szép hatótáv mellet, miközben egy kompakt 1 hajtóműves gép. Van beépített EW, MICA EM/IR, Cirkáló rakéták, komplett bombacsaládok (PGM, Spice...) stb....
Ez a gép már a 90's évek végén annyit tudott, mint ma a Gripen C.
Ha egy kicsit is komolyan vehető ország lennénk, arra fizettünk volna be. Szerintem.
Anno mint harceszközt,az M2000t hozta ki a legjobbak a vizsgálódás.De messze a legdrágább is volt.Akkor is az volt,hogy a legjobbra nincs pénzünk....F16 lett a nyertes az értékelésben,mint legjobb megoldás,amit ki is tudunk fizetni.Gripen végzett az utolsó helyen.Iszonyu bűn volt a megrendelése, főleg,ahogy meg lett rendelve.Vajda már csak ezért az egy tettéért 500 év gulagot érdemelne.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 521
66 754
113
A fegyverzete nem volt komoly a kilencvenes években és a rendszerei messze nem voltak olyan jól integráltak a NATO fele, mint az F-16-osé.
A kilencvenes évek közepén még nem voltunk NATO-tagok, de oda igyekeztünk. Ha sosem lépünk be, a Mirage 2000-es jó lett volna, de csak a Mirage 2000-9-es.

A NATO integritástól falra mászok. Se a franciákat, se a görögöket nem zavarta ez a dolog.
Másrészt a Gripen A amit vettünk, tudtommal még BVR képes se volt.
Az USA F-16A-kat ajánlott fel megvételre, nem F-16C-ket.
Ezekhez képest a Mirage 2000-5 egy komoly repülőgép volt!
Főleg, hogy integrálva van hozzá a Mica IR/EM!
A Mirage 2000-5-öt Tajvan már 1992-ben megrendelte ha jól olvastam, 1998-ban meg megkapták.
Amikor a Gripenes szerencsétlenkedést csináltuk, akkor már valóban elérhető volt a Mirage 2000-9-is, és egyet értek ebben veled.
Nekünk akkor az a változat lett volna a legjobb.
Az amerikaiak nem akartak nekünk F-16C-ket eladni. Úgy tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 621
10 918
113
Valójában pont az F35 jelentene reális elrettentő erőt.Gripen ellen védelmet jelent a nagy hatotavu teruletvedo légvédelem.F35el szemben meg nem.Nemetek is azért döntöttek végül mellette,mert az tudja törni üzemszerűen az orosz légvédelmi rendszert.4.g típussal azt csak nagy erokoncentracioval,és nagy veszteseggekkel lehetne megoldani,nem éppen gyorsan és könnyen.
Ez nem igy van. A németek az olasz és brit gépekkel együtt atomhordozók. Nos eddig a Tonka volt, de kukázásuk után lett volna az Eurovadász. Az amcsik erre pofátlanul nagy majd repülőgép költséget kértek "5 kábel beépítésére", ezért a németek Boeing F/A-18F-et rendltek 1 századot és 1 század Growlert. Erre az amcsik a B66 új változanak manuáljából :) kivették az F/A-18F-et mint atomhordozót, és ezért vettek F-35A a németek egyetlen ezredet, mert a jövő az FCAS. Ha nem vettek volna akkor nem atomhordozók a NATO-ban és a lengyelek akarták ezt a szerepet .. Ami szerintem nem lett volna jó dolog).
 
T

Törölt tag

Guest
.
.
Pöcs, ha lenne eszed a béna röhögőjelezésen kivül többre is, látnád magadtól is, hogy a Gripen-E-t csak azért csinálták, mert azt jól látták a svédek is,hogy több kell, de mivel nem volt más csak a Gripen kiindulásnak, új tipusra nem volt pénzük, igy kénytelenek voltak abból főzni, ami van. Ezért lett Gripen-E, felismerték, hogy nagyobb gép kéne, erősebb hajtűművel, megpróbálták kimaxolni ami kevés a Gripen koncepcióban van, és eddig jutottak. A Gripen a Viggen után egy hibás irányváltás volt, az pedig egy újabb hiba, hogy Gripen-E néven ebbe a zsákutcába még további pénzt toltak, ahelyett, hogy beszálltak volna a T-7-hez hasonlóan egy külföldi új fejlesztésbe, vagy rámennek a most induló nagyméretű drónok területére.
.
A Gripen és Gripen-E kudarcát meg nem én mondom, pöcs, mielőtt megint az ostoba röhögőjeledet mutogatnád, hanem a világpiac, mert Mensdorff-Poully "gróf" és társai korrupciós ténykedésein túl sokat nem adtak a gépből, nem is fognak. Ma a nyugati piac egyértelműen az F-35-re megy, a Gripen-E lehet még annál is nagyobb tévedés, mint anno az alap Gripen volt.
T-7?
Köszi, ezt megjegyzem!
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 621
10 918
113
A Mitsge2000-5 gépeket amelyek a franciák is rendszerben van a gólyáknál már Lnk16-al is felszerelték és utáan miden Mirage-t is. (tehát kell az interoperábiliás. Hozzáteszem, hogy a 2000-9 fullos gép, de eléggé drága az üzemeltetése, mondhatni horrbilis. A görögk példa azért rössz, mert amcsi mellett francia gépeket azért is tartanak, hogyha embragó van, stb. van legyen védelmük. Érdekes módon a Mirage F-1, a 2000-es a 2000-5 és a Rafale is az Athéni légvédlemi körzetben van telepítve.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 837
36 462
113
Ez nem igy van. A németek az olasz és brit gépekkel együtt atomhordozók. Nos eddig a Tonka volt, de kukázásuk után lett volna az Eurovadász. Az amcsik erre pofátlanul nagy majd repülőgép költséget kértek "5 kábel beépítésére", ezért a németek Boeing F/A-18F-et rendltek 1 századot és 1 század Growlert. Erre az amcsik a B66 új változanak manuáljából :) kivették az F/A-18F-et mint atomhordozót, és ezért vettek F-35A a németek egyetlen ezredet, mert a jövő az FCAS. Ha nem vettek volna akkor nem atomhordozók a NATO-ban és a lengyelek akarták ezt a szerepet .. Ami szerintem nem lett volna jó dolog).
Ez igaz.Amcsik azért eléggé pofozgattak a németeket a helyes irányba.
Móra a FCASbol lesz valami,ha lesz valami...,addigra az F35 már kifutó típus lesz.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Szerintem ennek a Gripen semmilyen szinten nem felelt meg. Főleg a MIG-23 gyorsulásától van fényévekre.



A Szu-27/F-15 jó gépek, szeretem is őket, de nem nekünk való kategória, szerintem.
Az F-16C meg mindenben jobb, mint a Gripen, de én még ezt se tartom ideálisnak.

Nekünk a tökéletes repülőgép a Mirage 2000-5 lett volna!
Közel olyan gyors elfogó, mint a MIG-23, 3 póttartály mellet simán vissz komoly fegyvereket, mind ezt szép hatótáv mellet, miközben egy kompakt 1 hajtóműves gép. Van beépített EW, MICA EM/IR, Cirkáló rakéták, komplett bombacsaládok (PGM, Spice...) stb....
Ez a gép már a 90's évek végén annyit tudott, mint ma a Gripen C.
Ha egy kicsit is komolyan vehető ország lennénk, arra fizettünk volna be. Szerintem.
De nem ez a döntés született. Anno a szakértők leírták a véleményüket, amit a politika távolról sem vet figyelembe. F 16 volt a befutó, a Mirage 2000-5 második, a Gripen a futott még kategória volt. A döntést ismerjük, valamint a döntés megváltoztatását is.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 837
36 462
113
.
.
A kisméretű, utakról üzemeltethető, "erdőben" is szervizelhető gép volt a filozófia. Svédország valójában egy nagy ország, akkora, mint Magyarországtól le Sziciliáig, az északi része ritkánlakott, rengeteg erdővel, mindentől távol. Fent, Boden mellett épitettek ki egy katonai vonalat, erődrendszert, nagy bázist, ez egész a 2000-es évekig aktiv volt, ott tervezték megállitani az északról érkező szovjet inváziót.
Ezt mindenki csinálta anno.Meg mi is gyakoroltunk a tábori repteres üzemet.Nincs ebben semmi extra svéd dolog.Egyszeruen ők ezt marketingre használják,ennyi a truvaj.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77 and bel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 279
70 684
113
A NATO integritástól falra mászok. Se a franciákat, se a görögöket nem zavarta ez a dolog.
Másrészt a Gripen A amit vettünk, tudtommal még BVR képes se volt.
Az USA F-16A-kat ajánlott fel megvételre, nem F-16C-ket.
Ezekhez képest a Mirage 2000-5 egy komoly repülőgép volt!
Főleg, hogy integrálva van hozzá a Mica IR/EM!
A Mirage 2000-5-öt Tajvan már 1992-ben megrendelte ha jól olvastam, 1998-ban meg megkapták.
Amikor a Gripenes szerencsétlenkedést csináltuk, akkor már valóban elérhető volt a Mirage 2000-9-is, és egyet értek ebben veled.
Nekünk akkor az a változat lett volna a legjobb.
Az amerikaiak nem akartak nekünk F-16C-ket eladni. Úgy tudom.
A franciák önálló csapat a NATO-n belül. 1966 és 2009 között ráadásul nem is volt a NATO katonai rendszeránek tagja, csak a politikainak. 1995-98 között tehát nem is valódi NATO országként jelentkezett a ki sem írt tenderre.
A görögök mindent is megvesznek, tele volt és vannak amerikai gépekkel is, pont a többlábon állás miatt.
Az USA F-16A-t csak 1998 után ajánlott megvételre, ami ajánlatban benne volt a sivatagban letárolást követ MLU konverzió is. Egy ilyen holland F-16MLU lőtt le AMRAAM-al egy szerb 29-est 1999-ben.
1995-98 között még újgyártású block 50-es F-16C volt az ajánlatban, 44 darab, többek közt ezért is jött létre Ferihegyen a Lockheed-dal közösen az ACE, illetve Veresegyházon a GE is.
Ennek az ajánlatnak volt a konkurenciája a McDonnell-Douglas ajánlotta F/A-18C/D is. Ők 1996-an jártak nálunk. Ott az volt a baj, amit akkor még senki se tudott előre, hogy az McDD csődbe fog menni és a Boeing azonnal sóval hinti majd be a Legacy Hornet gyártósorát. 2001-ben ha akartunk volna, se tudtunk volna ilyen gépeket venni a Boeingtől, mert ők teljes egészáben a Super Hornet-re álltak át.


1996-ban járt itt a Mirage 2000-5, a Gripen egyik prototípusa és az egyik - akkor még vadonat új Spangdahlem-i F-16C is.

1997-ben a Lockheed akkori vezérigazgatója is járt nálunk és született egy semmit kötelmet nem tartalmazó szándknyilatkozat is:


A hangsúly az új gyártású gépeken volt, ami ekkor már csak F-16C-t jelentett.

1998 után azonban már csak egyeten egyszer merült fel az F-16C, de már nem új, hanem hasznélt török block 30-asok:

 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
10 039
30 627
113
De nem ez a döntés született. Anno a szakértők leírták a véleményüket, amit a politika távolról sem vet figyelembe. F 16 volt a befutó, a Mirage 2000-5 második, a Gripen a futott még kategória volt. A döntést ismerjük, valamint a döntés megváltoztatását is.
Volt még az F-18, azt nem is rangsorolták? Akkor én azt tartottam volna még a legjobb választásnak szakmailag.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 837
36 462
113
Mint nekünk jó harceszköz,M2000,F18,F16,Gripen inkább ne,volt a sorrend.Mint megfizethető,mocskos anyagokat is néző sorrendben már az F16 került az élre.Gripen zárta a sort ebben a rangsorolasban is.
M2000 annyival nem volt jobb,mint amennyivel drágább.A költséghatékonyság az F16ot hozta az élre.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 279
70 684
113
Volt még az F-18, azt nem is rangsorolták? Akkor én azt tartottam volna még a legjobb választásnak szakmailag.
Hogyne rangsorolták volna. Csak már akkor is (1996 és 2001 között) totál káosz volt a teljes kommunikációban, nemhogy most húsz évvel később a ködös emlékek alapján.
A pilóták néhány ismerkedő felszállás erejéig "tesztelték" a négy új típust (a pontosság kedvéért: F-16D, F/A-18D, Mirage 2000-5 kétüléses, JAS-39B), illetve a velük tartó műszaki csoport is leírta az ajánlásait, majd idehaza is voltak reptetések, elsősorban politikusoknak, másodsorban pilótáknak.
Ez tartott 1998-ig, amikor is Orbán Viktor az új miniszterelnök a repülőnapon jelentette be, hogy nem lesz új gép, csak használt.

Ezután született a használt gépekkel a kalamajka, mivel ilyet a SAAB eleve nem is tudott volna tejesíteni, de az McDD se! A Dassault még csak-csak, a tuti befutó a LM lett volna, de valójában neki sem voltak használt gépei, csak az USAF-nak, de neki meg nem volt ajánlattételi joga.
Ilyen az, amikor a politika beleszól a szakmába.

Mégis, úgy alakult, hogy bár az LM nem tudott mit kezdeni a használt gépek kiajánlásával, de még az ellentételezéssel se, csak keresték a módját, hogy valahogy össze tudjanak állítani egy olyan ajánlatot, ami erre a kvázi képtelen elvárásra valahgy rímel.
De lássuk be, nem mi voltunk a legfontosabb régió, így annyira nem törték magukat. Úgy voltak vele, hogy ha mi se tudjuk mit akarunk, ők nem fogják törni magukat, elvégre küszöbön volt a cseh és a lengyel tender is a térségben, illetve már látszott egy jövőbeni nagyobb rendelés az UAE részéről és amúgy is folyamatban volt a görögök aktuális újabb csomagja.

Az McDD meg megszűnt, a Dassult teljesen ignorálta az egész katyvaszt.
Maradt a SAAB, aki az FMV kontrollja alatt igazából vesztesből lett nyertes, mivel a svéd FMV, aki elvileg a svéd légierő készleteit is felügyeli, de ugyanakkor a SAAB-ot is mint céget, a Wallenberg-csoporton keresztül (amelynek tulajdonosai közül sokan ott ültek az FMV-ben felügyelőbizottsági tagként) már tudott ajánlani "használt" JAS-39A/B gépeket.
Mindezt úgy, hogy igazából nem is volt tender egyátalán, csak előkészítő ajánlatbekérés, hogy kit hívjanak meg a majdani tenderre. De ezt a tendert soha nem írták ki, mégis mindenki úgy emlékszik, hogy "az a bizonyos tender".
Soha nem volt tender. Akik eljöttek bemutatózni, vagy meghívták magukhoz a magyar szakembereket, azok mind csak a tenderelőkészítő meghívásnak tettek eleget.

Éppen ezért idehaza a szakma csak várta, hogy legyen valami és egészen 2001 szeptemberéig abban a hiszemben voltak, hogy a pilóták által favorizált F/A-18C/D gépek lesznek a befutók. Ennyire nem tudták, hogy mi megy a háttérben. A műszakiak meg az F-16-ost jelölták meg, de, hogy melyik alváltozatát, azt még ők se tudták. Pl 1996-ban a C/D gépeket nézhették meg, majd 2001 nyarán jártak kint Hollandiában az F-16A MLU gépeknél. Nem is ugyanaz a típus!
Senkinek nem mondtak semmit arról, hogy mi aterv, mik a lehetőségek, mire készüljenek, mit mondjanak, mit véleményezzenek, hiszen meg se kérdezték őket!

2001 szeptemberében a kérdés már szimplán csak belpolitikai volt, mert a közelgő 2002-es országgyűlési választások előtt csak az számított, hogy kinek ki a hazai futtatottja. Az MSzP-nek a svéd Wallenberg volt és a kormány akkor ezt a szelet szerette volna kifogni a szocialista vitorlából, így a svédek fele köteleződtek el, dobva az addig pártfogolt Lockheed vonalat. Amúgy is, a Lockheed-ügy után muszáj volt elhatárolódni.
Az más kérdés, hogy 2002-ben a szocik nyertek és nem jött be a nagy csel. Az meg megint más, hogy mivel a biznisz-t a Fidesz kötötte, így az MSzP-nek 2003-ban "muszáj" volt azt dupla áron megvariálni. Hogy nekik is legyen a dologba érdekeltségük.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 837
36 462
113
Hogyne rangsorolták volna. Csak már akkor is (1996 és 2001 között) totál káosz volt a teljes kommunikációban, nemhogy most húsz évvel később a ködös emlékek alapján.
A pilóták néhány ismerkedő felszállás erejéig "tesztelték" a négy új típust (a pontosság kedvéért: F-16D, F/A-18D, Mirage 2000-5 kétüléses, JAS-39B), illetve a velük tartó műszaki csoport is leírta az ajánlásait, majd idehaza is voltak reptetések, elsősorban politikusoknak, másodsorban pilótáknak.
Ez tartott 1998-ig, amikor is Orbán Viktor az új miniszterelnök a repülőnapon jelentette be, hogy nem lesz új gép, csak használt.

Ezután született a használt gépekkel a kalamajka, mivel ilyet a SAAB eleve nem is tudott volna tejesíteni, de az McDD se! A Dassault még csak-csak, a tuti befutó a LM lett volna, de valójában neki sem voltak használt gépei, csak az USAF-nak, de neki meg nem volt ajánlattételi joga.
Ilyen az, amikor a politika beleszól a szakmába.

Mégis, úgy alakult, hogy bár az LM nem tudott mit kezdeni a használt gépek kiajánlásával, de még az ellentételezéssel se, csak keresték a módját, hogy valahogy össze tudjanak állítani egy olyan ajánlatot, ami erre a kvázi képtelen elvárásra valahgy rímel.
De lássuk be, nem mi voltunk a legfontosabb régió, így annyira nem törték magukat. Úgy voltak vele, hogy ha mi se tudjuk mit akarunk, ők nem fogják törni magukat, elvégre küszöbön volt a cseh és a lengyel tender is a térségben, illetve már látszott egy jövőbeni nagyobb rendelés az UAE részéről és amúgy is folyamatban volt a görögök aktuális újabb csomagja.

Az McDD meg megszűnt, a Dassult teljesen ignorálta az egész katyvaszt.
Maradt a SAAB, aki az FMV kontrollja alatt igazából vesztesből lett nyertes, mivel a svéd FMV, aki elvileg a svéd légierő készleteit is felügyeli, de ugyanakkor a SAAB-ot is mint céget, a Wallenberg-csoporton keresztül (amelynek tulajdonosai közül sokan ott ültek az FMV-ben felügyelőbizottsági tagként) már tudott ajánlani "használt" JAS-39A/B gépeket.
Mindezt úgy, hogy igazából nem is volt tender egyátalán, csak előkészítő ajánlatbekérés, hogy kit hívjanak meg a majdani tenderre. De ezt a tendert soha nem írták ki, mégis mindenki úgy emlékszik, hogy "az a bizonyos tender".
Soha nem volt tender. Akik eljöttek bemutatózni, vagy meghívták magukhoz a magyar szakembereket, azok mind csak a tenderelőkészítő meghívásnak tettek eleget.

Éppen ezért idehaza a szakma csak várta, hogy legyen valami és egészen 2001 szeptemberéig abban a hiszemben voltak, hogy a pilóták által favorizált F/A-18C/D gépek lesznek a befutók. Ennyire nem tudták, hogy mi megy a háttérben. A műszakiak meg az F-16-ost jelölták meg, de, hogy melyik alváltozatát, azt még ők se tudták. Pl 1996-ban a C/D gépeket nézhették meg, majd 2001 nyarán jártak kint Hollandiában az F-16A MLU gépeknél. Nem is ugyanaz a típus!
Senkinek nem mondtak semmit arról, hogy mi aterv, mik a lehetőségek, mire készüljenek, mit mondjanak, mit véleményezzenek, hiszen meg se kérdezték őket!

2001 szeptemberében a kérdés már szimplán csak belpolitikai volt, mert a közelgő 2002-es országgyűlési választások előtt csak az számított, hogy kinek ki a hazai futtatottja. Az MSzP-nek a svéd Wallenberg volt és a kormány akkor ezt a szelet szerette volna kifogni a szocialista vitorlából, így a svédek fele köteleződtek el, dobva az addig pártfogolt Lockheed vonalat. Amúgy is, a Lockheed-ügy után muszáj volt elhatárolódni.
Az más kérdés, hogy 2002-ben a szocik nyertek és nem jött be a nagy csel. Az meg megint más, hogy mivel a biznisz-t a Fidesz kötötte, így az MSzP-nek 2003-ban "muszáj" volt azt dupla áron megvariálni. Hogy nekik is legyen a dologba érdekeltségük.
Itt jön be a magyar bolsevik allamstruktura.Az OGYnak meg kellett volna tagadni a Gripen A szerződés ratifikálását,mert az nem felelt meg a NATO követelményeknek,amit előzőleg az OGY határozatban előírt.No de ez egy pártállami rendszerben elképzelhetetlen.
Valamikor volt az F16ADF változatra is egy ajánlat.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 279
70 684
113
Itt jön be a magyar bolsevik allamstruktura.Az OGYnak meg kellett volna tagadni a Gripen A szerződés ratifikálását,mert az nem felelt meg a NATO követelményeknek,amit előzőleg az OGY határozatban előírt.No de ez egy pártállami rendszerben elképzelhetetlen.
Valamikor volt az F16ADF változatra is egy ajánlat.
Bizonyára lehetett az F-16ADF-re is külön ajánlat. Az F-16ADF (Air Dfence Fighter) egy 1986-os koncepció volt, ami az akkor már másodvonalas block 15-ösöknek adott volna új, légtérrendészeti feladatkört, elsősorban a szovjet bombázók és robotrepülgépek ellen.
1989 után ez az egész háttérbe szorult, majd fokozatosan, a kilencvenes években az időközben amúgy ténylegesen ADF szintre konfigurált példányokból már nem csak az ANG, de időközben az AMARC-ból kikonzerváltak közül Jordánia, Tajvan és Olaszország is kapott.
Gondolom, hogy ez alapján merülhetett fel nálunk is, habár nem, mint magyar igény, hanem, mint Lokcheed ajánalt.

Az MLU (Mid Life Update) pedig egy 1989-től 1997-tartó program volt, ami már üzemelő block 5 - block 15-ös gépeket, elsősorban külföldi vevők gépeit hozta volna fel félig-meddig az akkori F-16C szintjére.
1989-ben ugyanis még úgy számoltak, hogy az 1979-ben exportálni kezdett F16A/B gépeket 1999-től fokozatosan fel fogja váltani egy utódtípus az összes vevőnél, ezért még előtte ki kellene dolgozni egy félidős modernizáció programot, ami legalább 2009-ig biztosítja a hadrendben tartást. Ismétlem, ezt az 1989-es "látótávolság" alapján. Ekkor még nem volt szó a VSz és a Szovjetúnió széteséséről és a leendő új konfliktusokról sem.
Azóta minden egy kicsit megváltozott.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 837
36 462
113
Bizonyára lehetett az F-16ADF-re is külön ajánlat. Az F-16ADF (Air Dfence Fighter) egy 1986-os koncepció volt, ami az akkor már másodvonalas block 15-ösöknek adott volna új, légtérrendészeti feladatkört, elsősorban a szovjet bombázók és robotrepülgépek ellen.
1989 után ez az egész háttérbe szorult, majd fokozatosan, a kilencvenes években az időközben amúgy ténylegesen ADF szintre konfigurált példányokból már nem csak az ANG, de időközben az AMARC-ból kikonzerváltak közül Jordánia, Tajvan és Olaszország is kapott.
Gondolom, hogy ez alapján merülhetett fel nálunk is, habár nem, mint magyar igény, hanem, mint Lokcheed ajánalt.

Az MLU (Mid Life Update) pedig egy 1989-től 1997-tartó program volt, ami már üzemelő block 5 - block 15-ös gépeket, elsősorban külföldi vevők gépeit hozta volna fel félig-meddig az akkori F-16C szintjére.
1989-ben ugyanis még úgy számoltak, hogy az 1979-ben exportálni kezdett F16A/B gépeket 1999-től fokozatosan fel fogja váltani egy utódtípus az összes vevőnél, ezért még előtte ki kellene dolgozni egy félidős modernizáció programot, ami legalább 2009-ig biztosítja a hadrendben tartást. Ismétlem, ezt az 1989-es "látótávolság" alapján. Ekkor még nem volt szó a VSz és a Szovjetúnió széteséséről és a leendő új konfliktusokról sem.
Azóta minden egy kicsit megváltozott.
Volt ADF ajánlat, először MLU nélküli,majd a NATO tagság után MLUval.Szerintem ezzel jártunk volna a legjobban.
MLU ma is fut,papíron az M6 változat meg AESA antennát is adna a radarnak,ha valaki megrendelne.De aki rendelnek,az már F35re nyergelt.Meg közben kijött a V csomag,az MLU már nagyon futottak még programként vegetál.F16net ír róla.