.Viggen korántsem volt olyan sikeres,mint a legendája.Gripen problémája,hogy a svédek nem birtak el anyagilag egy nagyobb gépet.És valójában már alig svéd.Alapterve angol,a részegységek többsége se svéd.80as években még sokan tervezgettek vadászgépet.Lavi,Novi Avion,IAR95,Mako,Carvel,egyik sem lett volna önálló fejlesztés.Egyszerűen túl drágává vált az önálló fejlesztés,még ilyen kis kategóriás gépeknél is.A várható kis db-számú biztos gyártás nem birta el a költségeket.(Lavi bukását pl ez hozta.Legalább 300db legyártása kellett volna ahoz,hogy megérje gyártani.Amcsik azonban nem adtak rá pénzt,az izraeli költségvetésbe meg csak max a harmadát birta volna el-de 100db-os gyártásnál már olcsóbb volt inkább F16ot venni)
Svéd költségvetés egyszerűen nem birta volna el egy Viggen méretű korszerű gép fejlesztését.
.
Erdekesseg, nem nagy sztori, de egy idöben az egyik szomszed csalad egyik tagja egy idös ex-pilota volt, aki repult Viggennel is anno. Ez veletlenul derult ki, egyszer segitettem nekik havat lapatolni, onnantol volt beszelöviszony, neha kaveztunk-sutemenyeztunk is egyutt (ezt itt a magyarul furan hangzo "fika" szoval nevezik ), szivesen meselt a regi dolgokrol. Nyilvan erösen elfogult volt az öreg a regi szep idök irant, de ö nagyon szerette a Viggent, es pl szentul allitotta, hogy a Viggenben a központi digitalis fedelzeti szamitogep elegge parhuzamban volt kepessegben az "amerikaiakeval", es talan az amerikaiak utan ök, a Viggennel voltak a masodikok, akiknek ilyen volt a vilagon. Ezt nem tudom eldönteni, de nagyon allitotta, es valoszinuleg ez valami szamukra fontos elöny lehetett, de minimum ök anno nagyon hittek benne.
.
Muzeumban (itt, ez egy brutal jo muzeum, egy regi földalatti alagutrendszerben: https://flygvapenmuseum.se/utstallning/aj-37-viggen-37094/) kiallitott gepben en is ultem többször Viggenben, es nem vagyok vadaszpilota, de hetköznapi muszaki minösegerzessel is azonnal atjön, hogy klasszisokkal fejlettebb, precizebb gep volt, mint a kortars MiG-21, 23.