Múlton, politikán felül, remélem, ha odáig fajul a szlovák helyzet, a csehek segítenek majd be. Mi már elvállaltuk Szlovéniát, a kis 14 gépünkkel két ország légterét védjük, egy harmadik szerintem nem hiányzik. Van a környéken még 2 NATO szövetséges, hagyjuk őket is érvényesülni.
Pedig pont ebben lenne a perspektíva!
Sokkal hamarabb lehetne masodik századunk, ha a környező országokból is többet "vinnénk".
Amellett, hogy a partner országnak fizetnie kell a költségeket, nekünk ez hozzájárul a gépek fenntartásához, valamint a pilóták repült óráihoz. Arról nem is beszélve, hogy ennek külpolitikai hozadéka is lenne.
Továbbá ez csak szóban légtérvédelem, de valójában csak Air Policing, ráadásul NATO szervezésben.
Itt a probléma inkább abban van, hogy a kecskeméti bázis földrajzi elhelyezkedése nem ideális a légtérrendészet szempontjából. Ezért tűnhet kevésnek az 1 század. A saját légtérvédelmünk szempontjából viszont nem nagyon van jobb bázis relülőtér.
Ugye jelenleg a horvát légtér védelme is kinéz 2023-tól, kérdéses időtávra.
Hja és ne feledjük az osztrákokat sem. Bár nem NATO tagok, de békepartnerségi kapcsolatban vannak a NATOval. Szerintem egy Air Policing szolgáltatás még simán belefér a semlegességbe.
Az előző ciklusban a koalíciós kormány nagyon ki akarta vezetni a EF-eket, ez mostanra lekerült az " étlapról". A defence költségvetés normalizálása nélkül viszont nem nagyon lesz más opciójuk a Tranche 1-es gépek rész/teljes leállításán kívül.
Szóval lassan ott is dönteni kell!
Volt róla szó, hogy a most - a Saabok 105-ösök helyett beszerzett - M-346-osokat fogják használni air policingra is. Meglátjuk...
Az biztos, hogy egy második Gripen századdal lazán le lehetne fedni - a magyar légtér mellett - akár a szlovén, horvát légteret az olaszokkal, valamint akár közös buliban a csehekkel v. lengyelekkel a szlovákokat. Ez utóbbi persze csak végszükség lenne, ha a szlovákok felrúgnák az F-16-osok szerződését.
Egy esetleges második Gripen századnak jobb helye lenne a nyugati országrész valamelyik repterén. Itt vagy a már jelenleg is üzemelő Pápa vagy Sármellékre gondolok, vagy Taszár reaktiválására.
Pápáról és Kecskemétről szerintem hiba nélkül le lehetne fedni egy esetlegesen felmerülő szlovák igényt. De a fentebb felsorolt 3 reptéropció alkalmas lenne az osztrák légtére is, a szlovén-horvát mellett.