[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nem a 2026 utáni időszakról van szó?
Nem 6000 óra és 40 év?
Itthon csak ellenőrizni, ki-és beszerelni, cserélni tudnak bármit. Ha van pótalkatrész.
Az hogy van-e alkatrész az meg attól függ hogy milyen szerződést kötnek és mennyiért... néhány napon belül jön a cserealkatrész vagy egy-két hónap múlva.
Emel fórumtárs írta a múltkor, hogy a repülőgép/repülőgépalkatrész az nem olyan mint a befőtt vagy a bor.
A Gripen szerződés kb. mekkora része volt a gép ára és mekkora a műszaki támogatás?
Én nem vagyok benne biztos, hogy 2026-ig várunk további gépek beszerzésével, amennyiben csak gépszámbővítés mellett döntünk. Szerintem már intenzív a munka ezügyben. Nem volt véletlen a múltkori svéd kiruccanás Benkő papától, a légierő szemlélő tábornokával. Ha megkínálnak valami kedvezővel a svéd feleslegből, akkor azt el kell fogadni! :rolleyes:
Lesz itt azért még BAP (2 évente?), meg ha még a horvát légtérfelügyelet is a miénk lesz, akkor ott azért kell a gép. Már a mostani BAP időszaka is nagyon necces volt. A kiképzés repülések le is voltak korlátozva. De mondjuk az is nagy fegyvertény lenne, ha a BAP-ot mondjuk egyedül elvinnénk! Ahhoz 'asszem 10 gép kell.
Ha lenne 28, akkor ez neccesen, de menne.
 
  • Tetszik
Reactions: Anti

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 028
5 471
113
Pedig pont ebben lenne a perspektíva!
Sokkal hamarabb lehetne masodik századunk, ha a környező országokból is többet "vinnénk".
Amellett, hogy a partner országnak fizetnie kell a költségeket, nekünk ez hozzájárul a gépek fenntartásához, valamint a pilóták repült óráihoz. Arról nem is beszélve, hogy ennek külpolitikai hozadéka is lenne.
Továbbá ez csak szóban légtérvédelem, de valójában csak Air Policing, ráadásul NATO szervezésben.
Itt a probléma inkább abban van, hogy a kecskeméti bázis földrajzi elhelyezkedése nem ideális a légtérrendészet szempontjából. Ezért tűnhet kevésnek az 1 század. A saját légtérvédelmünk szempontjából viszont nem nagyon van jobb bázis relülőtér.
Ugye jelenleg a horvát légtér védelme is kinéz 2023-tól, kérdéses időtávra.
Hja és ne feledjük az osztrákokat sem. Bár nem NATO tagok, de békepartnerségi kapcsolatban vannak a NATOval. Szerintem egy Air Policing szolgáltatás még simán belefér a semlegességbe.
Az előző ciklusban a koalíciós kormány nagyon ki akarta vezetni a EF-eket, ez mostanra lekerült az " étlapról". A defence költségvetés normalizálása nélkül viszont nem nagyon lesz más opciójuk a Tranche 1-es gépek rész/teljes leállításán kívül.
Szóval lassan ott is dönteni kell!
Volt róla szó, hogy a most - a Saabok 105-ösök helyett beszerzett - M-346-osokat fogják használni air policingra is. Meglátjuk...
Az biztos, hogy egy második Gripen századdal lazán le lehetne fedni - a magyar légtér mellett - akár a szlovén, horvát légteret az olaszokkal, valamint akár közös buliban a csehekkel v. lengyelekkel a szlovákokat. Ez utóbbi persze csak végszükség lenne, ha a szlovákok felrúgnák az F-16-osok szerződését.
Egy esetleges második Gripen századnak jobb helye lenne a nyugati országrész valamelyik repterén. Itt vagy a már jelenleg is üzemelő Pápa vagy Sármellékre gondolok, vagy Taszár reaktiválására.
Pápáról és Kecskemétről szerintem hiba nélkül le lehetne fedni egy esetlegesen felmerülő szlovák igényt. De a fentebb felsorolt 3 reptéropció alkalmas lenne az osztrák légtére is, a szlovén-horvát mellett.
A történelmi ismereteid nagyon hiányosak. A szlovákok bárkit megkérnének a légterük ellenőrzésére kivéve minket. A szlovák "történetírás" szerint a magyar honfoglalók virágzó szláv államot rohantak le és számoltak fel, a XX. században meg 3 alkalommal rohantuk le Szlovákiát, úgyhogy fogadhatsz rá, hogy a csehek egyedül fogják ellenőrizni a szlovák légteret. Ausztria pedig olyan anyagi helyzetben van, hogy bármikor tudna venni egy századnyi vadászgépet, ha mást nem akkor a németektől akik egyébként is bármikor segítenének nekik. Nekünk elég lesz Szlovénia és Horvátország légterét ellenőrizni. A nagy kérdés (hátha valaki tudja a választ itt) hogy jelenleg ki látja el Bosznia légterének (a bosnyák-horvát föderációnak) az ellenőrzését, mert gyanítom, hogy a horvátok úgyhogy az is ránk fog várni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 197
81 084
113
Én nem vagyok benne biztos, hogy 2026-ig várunk további gépek beszerzésével, amennyiben csak gépszámbővítés mellett döntünk. Szerintem már intenzív a munka ezügyben. Nem volt véletlen a múltkori svéd kiruccanás Benkő papától, a légierő szemlélő tábornokával. Ha megkínálnak valami kedvezővel a svéd feleslegből, akkor azt el kell fogadni! :rolleyes:
Lesz itt azért még BAP (2 évente?), meg ha még a horvát légtérfelügyelet is a miénk lesz, akkor ott azért kell a gép. Már a mostani BAP időszaka is nagyon necces volt. A kiképzés repülések le is voltak korlátozva. De mondjuk az is nagy fegyvertény lenne, ha a BAP-ot mondjuk egyedül elvinnénk! Ahhoz 'asszem 10 gép kell.
Ha lenne 28, akkor ez neccesen, de menne.

Nem azt mondták, hogy a 2026 utáni időkről tárgyaltak?
Nem a gépek száma volt a szűk keresztmetszet a BAP alatt, hanem az üzemeltetés-karbantartás...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A történelmi ismereteid nagyon hiányosak. A szlovákok bárkit megkérnének a légterük ellenőrzésére kivéve minket. A szlovák "történetírás" szerint a magyar honfoglalók virágzó szláv államot rohantak le és számoltak fel, a XX. században meg 3 alkalommal rohantuk le Szlovákiát, úgyhogy fogadhatsz rá, hogy a csehek egyedül fogják ellenőrizni a szlovák légteret. Ausztria pedig olyan anyagi helyzetben van, hogy bármikor tudna venni egy századnyi vadászgépet, ha mást nem akkor a németektől akik egyébként is bármikor segítenének nekik. Nekünk elég lesz Szlovénia és Horvátország légterét ellenőrizni. A nagy kérdés (hátha valaki tudja a választ itt) hogy jelenleg ki látja el Bosznia légterének (a bosnyák-horvát föderációnak) az ellenőrzését, mert gyanítom, hogy a horvátok úgyhogy az is ránk fog várni.
Szerintem hagyjuk az én történelmi ismereteimet, amikor te a jelennel sem vagy tisztában. ;)
Boszniát a NATO biztosítja a BAP-hoz hasonló váltásokban.
Ausztria pedig olyan anyagi helyzetben van, hogy bármikor tudna venni egy századnyi vadászgépet, ha mást nem akkor a németektől akik egyébként is bármikor segítenének nekik.
Ausztria hadereje olyan anyagi helyzetben van, hogy tavaly ősszel bejelentették, hogy csődbe megy a haderő, ha nem kapnak + forrást év végéig, mert addigra szinte a teljes keretét elköltötte. Hiába magasabb az életszínvonal, ha leszarják a haderőt.
Szerinted mekkora lehet a baj, ha vissza akarják adni az EF-eket majd az M-346-okra akarják bízni a légtér felügyeletét, és úgy a komplett légvédelmet? o_O
Az meg külön vicces, hogy pont a németeket hozod fel, mikor a mostani EF-ekkel is ők "verték át" őket.
A németektől milyen gépet vennének? EF-eket. :p:D:p Dehát most is az van nekik! Most akarják leadni őket....:eek:
A szlovák ügy meg tulajdonképpen egy elég halovány - tulajdonképpen csak akadémikus - lehetőség. Főleg, hogy aláírt szerződésük van az F-16-osokra...
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 882
113
A lengyeleknél ha történt is ilyen, akkor is az egyrészt a erre, ill. földi kiképzésre megvett gépek esetén történt, másrészt a kannibalizáció nem véglegesen leállított gépek esetén fordulhat elő, mivel viszonylag sokat kell minden javításra várniuk, az alultervezett support szerződésük miatt (ez most van újratárgyalás alatt). Nincs náluk olyan, hogy emiatt gép kikerüljön a rendszeres használatból. A románok meg emiatt vettek tartalék gépeket.

Semmi bajom a hasznalt C/D-kel ha normalisan lehet majd oket uzemeltetni. Az F-35-el is az az egyetlen bajom hogy a jelenlegi 65% koruli combat readiness az katasztrofa. Gondolj bele hogy vert izzadva megvennenk mondjuk egy szazadot csak hogy utana a gepek fele epp az aktualis szoftver problema miatt, vagy valami high-tech komponens-re varva a hangarban parkoljon.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 882
113
De mondjuk az is nagy fegyvertény lenne, ha a BAP-ot mondjuk egyedül elvinnénk! Ahhoz 'asszem 10 gép kell.
Ha lenne 28, akkor ez neccesen, de menne.

Arrafele nem a lengyeleknek kene erot mutogatni, hisz ok vannak ott "otthon"? Effele "power projection" messze a Karpat medencetol eleg draga mulatsag lenne, es mindket fel, NATO , oroszok is latnak hogy csak szindarab, penzkidobas hisz a magyar hadero nem annyira hatalmas hogy csak ugy odakuldjon 10 Gripent ha eppen ugy latja jonak :rolleyes:

Szlovakia - ha tenyleg beutne a szar, jo a jogaszok biztos ragnak egy darabig a csontot, aztan csehek atdobnanak 2-3 Gripent Sliac-ra, no para. ;)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ez nem erő mutogatás. Ez presztizs. A BAP-ot tavaly úgy "vezettük, hogy 4 gépet adtunk az "első vonalba", de mögénk heti váltásban 6-6 spanyol és angol gép volt beosztva.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 345
96 730
113
Nem azt mondták, hogy a 2026 utáni időkről tárgyaltak?
Nem a gépek száma volt a szűk keresztmetszet a BAP alatt, hanem az üzemeltetés-karbantartás...
De. Gripen döntés csak a Z2026 után. Előzetesen persze már zajlanak a tárgyalások. A Z2026 3500 milliárdos keretében a vadaszgépek beszerzése nincs benne.
Lehet mindent csinálni előtte, szerződést kötni stb., de fizetni nen fogunk.
 
K

kamm

Guest
Pont forditva. Minket tökéletesen belatnak, mar a felszallast is premier planban nezhetnek a szomszedok, mi viszont korbe vagyunk veve hegyekkel.
Amugy tökmindegy, mert egyetlrn GlobalEye 450-500km lat korbe, ha radobunk egyet az egyik Falconra vagy veszunk egy párat, akkor mi is belatunk a szomszedok valagaba is. Ez egy ilyen térség, sok kicsi ország, mig meg pont sik orszag vagyunk nagyrészt, ez van. Viszont pl ezert mi onellatoak leszunk kajabol mindig. :)

Pont ezért lenne erős a stealth. Egyébként meg nem látnuk. Mert vannak hegyek és radar horizont. Egy Paks közepén levő radar kb. sokezer méteres magasság alatt semmit nem lát a magyar-szlovák határon, nemhogy bentebb sem. Mert a távol levő hegyek relatíve kis magassága is csúnyán blokkol...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 259
113
Pedig pont ebben lenne a perspektíva!
Sokkal hamarabb lehetne masodik századunk, ha a környező országokból is többet "vinnénk".
Amellett, hogy a partner országnak fizetnie kell a költségeket, nekünk ez hozzájárul a gépek fenntartásához, valamint a pilóták repült óráihoz. Arról nem is beszélve, hogy ennek külpolitikai hozadéka is lenne.
Továbbá ez csak szóban légtérvédelem, de valójában csak Air Policing, ráadásul NATO szervezésben.
Itt a probléma inkább abban van, hogy a kecskeméti bázis földrajzi elhelyezkedése nem ideális a légtérrendészet szempontjából. Ezért tűnhet kevésnek az 1 század. A saját légtérvédelmünk szempontjából viszont nem nagyon van jobb bázis relülőtér.
Ugye jelenleg a horvát légtér védelme is kinéz 2023-tól, kérdéses időtávra.
Hja és ne feledjük az osztrákokat sem. Bár nem NATO tagok, de békepartnerségi kapcsolatban vannak a NATOval. Szerintem egy Air Policing szolgáltatás még simán belefér a semlegességbe.
Az előző ciklusban a koalíciós kormány nagyon ki akarta vezetni a EF-eket, ez mostanra lekerült az " étlapról". A defence költségvetés normalizálása nélkül viszont nem nagyon lesz más opciójuk a Tranche 1-es gépek rész/teljes leállításán kívül.
Szóval lassan ott is dönteni kell!
Volt róla szó, hogy a most - a Saabok 105-ösök helyett beszerzett - M-346-osokat fogják használni air policingra is. Meglátjuk...
Az biztos, hogy egy második Gripen századdal lazán le lehetne fedni - a magyar légtér mellett - akár a szlovén, horvát légteret az olaszokkal, valamint akár közös buliban a csehekkel v. lengyelekkel a szlovákokat. Ez utóbbi persze csak végszükség lenne, ha a szlovákok felrúgnák az F-16-osok szerződését.
Egy esetleges második Gripen századnak jobb helye lenne a nyugati országrész valamelyik repterén. Itt vagy a már jelenleg is üzemelő Pápa vagy Sármellékre gondolok, vagy Taszár reaktiválására.
Pápáról és Kecskemétről szerintem hiba nélkül le lehetne fedni egy esetlegesen felmerülő szlovák igényt. De a fentebb felsorolt 3 reptéropció alkalmas lenne az osztrák légtére is, a szlovén-horvát mellett.

Szerintem C/D Gripeneket kb. polcról tudnánk levenni a svédektől. Ha nem is egy teljes századra valót, de néhányat biztosan tudnának nélkülözni, ha már úgyis jönnek az E-k.
Talán 6+ gép is jelentős előrelépés lenne. Mondjuk nem tudom, mibe is lehetne szervezni 20 gépet. Egy századnak sok, kettőnek kevés.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Pont forditva. Minket tökéletesen belatnak, mar a felszallast is premier planban nezhetnek a szomszedok, mi viszont korbe vagyunk veve hegyekkel.
Amugy tökmindegy, mert egyetlrn GlobalEye 450-500km lat korbe, ha radobunk egyet az egyik Falconra vagy veszunk egy párat, akkor mi is belatunk a szomszedok valagaba is. Ez egy ilyen térség, sok kicsi ország, mig meg pont sik orszag vagyunk nagyrészt, ez van. Viszont pl ezert mi onellatoak leszunk kajabol mindig. :)
Hogyan? Ha a Tátra csúcsain nincs radar, akkor Szlovákiából nem látják Kecsót X ezer méterig.
 
K

kamm

Guest
Hogyan? Ha a Tátra csúcsain nincs radar, akkor Szlovákiából nem látják Kecsót X ezer méterig.

Honnan tudod, hogy nincs? Ha mi F-35-ot jelentenenk be, hat honapon belul ott ulne korbe az osszes hegycsucson mondjuk a mobil Saab Giraffe, 470km melysegig belatva, de mire megjonnenek, mar telepitett allomast is el tudok képzelni, nagyobb hatosugarral. No meg ugye ok is barmikor járőrözhetnek egy GlobalEye vagy bármilyen EAW konténeres géppel, azokhoz már csak foldi személyzet kell.
 
Status
Not open for further replies.