[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113
Európában vadászgépet és rá kiképzést nem lehet "kapni" ajándékba, csak venni, kemény pénzért. Erre pénze keveseknek van a mai árakon ... lásd a horvát, bolgár, szlovák "szenvedést" a témában, valamint a szlovén és 3 balti ország vadászgép-mentes "légierőit".

A balti országok a légtér felügyeletért mennyit fizetnek? A NATO-nak fizetnek vagy az adott országnak, aki épp ott vannak 4 hónapig?
Vagy nem is fizetnek, csak van valami NATO-n belüli szivességelszámolási rendszer mint pl. a szállítógépek kapacitásánál?
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 586
8 458
113
Ez 2023-tól élő opció. És a vicces, hogy a második Gripen század leszállítása még addig is lazán megoldható lenne. Addigra svédek simán felszabadítanának a saját készletből. Ráadásul ha Kecskemétre kerülnek, akkor a D-ből nem is biztos, hogy kellene több, hacsak nem vesszük meg hozzá az Arexis konténert.
Ez egy olyan "véletlen szerencséses" felmerült stratégiai lehetőség amivel szerintem is élni kellene. Többször ilyen lehetőségünk nem fog adódni arra hogy kibővítsük a gripen flottát.
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 839
27 047
113
Nekem olyba tunik, hogy a szlovak tempo szerint mindig tul sokat akarnak, majd elbizonytalanodnak. Lasd IFV tender. :)
Mondjuk jobb, mint a roman, akik osszevissza rendelnek minden hulyeseget, amire rabeszelik oket, viszont legalabb jo sokat is, hangosan fontoskodva bejelentenek minden mozzanatot, majd keptelenek kifizetni, majd amikor megjott, akkor keptelenek uzembe helyezni stb. :D
Valahogy így van ahogyan mondod...igen
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
A balti országok a légtér felügyeletért mennyit fizetnek? A NATO-nak fizetnek vagy az adott országnak, aki épp ott vannak 4 hónapig?
Vagy nem is fizetnek, csak van valami NATO-n belüli szivességelszámolási rendszer mint pl. a szállítógépek kapacitásánál?
Jó kérdések, de a válaszokhoz kellene egy "illetékes elvtársat" keresni, aki nem én vagyok.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113
Jó kérdések, de a válaszokhoz kellene egy "illetékes elvtársat" keresni, aki nem én vagyok.

Valamit olvastam erről valamelyik balti ország nyelvéről fordítva, de esélytelen hogy megtaláljam újra...
Gondoltam, hátha más is olvasott valamit valahol.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 643
15 274
113
Miért nem elég bérelni még egy század C/D-t, ami szintén AESA-radarosra van felhúzva? Olcsóbb, ide elég, több pénz marad az átállásra F-35-re, ha úgy döntenek.

Biztos lesz elado/berelheto egy szazadnyi nem teljesen szetrepult C/D? Ha igen akkor oke, ha nem akkor legyen inkabb E. A lengyel, roman kannibalizaciot nem kene nekunk is kiprobalni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113
Ez 2023-tól élő opció. És a vicces, hogy a második Gripen század leszállítása még addig is lazán megoldható lenne. Addigra svédek simán felszabadítanának a saját készletből. Ráadásul ha Kecskemétre kerülnek, akkor a D-ből nem is biztos, hogy kellene több, hacsak nem vesszük meg hozzá az Arexis konténert.

Hány gép egy század, 12? Mennyibe kerülne még 12 db huszonéves nagyjavított Gripen? Egyben kifizetve vagy lízingelve vagy bérelve? Mennyi időre?
És persze hozzá a svéd alkatrész támogatás, hogy ne egyből kannibalizációra kerüljenek a gépek. Mennyi a gép élettartama (naptári,üzemi)?

Korábban állítólag még az volt az elképzelés a HM-nél hogy venni kell még 2 kétülésest, mert abból kevés van. És venni 4 db L-39NG-t...
Ez utóbbi mintha lekerült volna már a napirendről.
 
T

Törölt tag

Guest
A balti országok a légtér felügyeletért mennyit fizetnek? A NATO-nak fizetnek vagy az adott országnak, aki épp ott vannak 4 hónapig?
Vagy nem is fizetnek, csak van valami NATO-n belüli szivességelszámolási rendszer mint pl. a szállítógépek kapacitásánál?
100%, hogy már nem fogom tudni előszedni a forrást, de úgy tudom, hogy valami átalány-költségelszámolás (tehát nem fix napidíjjas szolgáltatás) történik a tagállamok között. Asszem a horvátokkal valami olyan megállapodás készült, hogy itthonról biztosítjuk az AP-t, és repült óra költséget állják (benne a felszállások üzemanyagköltségét, amortizációt, pilóta költségek). Haszon nincs rajta, mi ezen nem keresünk semmit.
Hacsak azt nem, hogy a kötelező repülések költsége eloszlik. Meg ugye a diplomáciai előnyök. Minél több meló, annál több kiképzett pilóta kellhet. Ami különben sem ártana.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113
Múlton, politikán felül, remélem, ha odáig fajul a szlovák helyzet, a csehek segítenek majd be. Mi már elvállaltuk Szlovéniát, a kis 14 gépünkkel két ország légterét védjük, egy harmadik szerintem nem hiányzik. Van a környéken még 2 NATO szövetséges, hagyjuk őket is érvényesülni.

Szlovákiában minek "légtérrendészet"? Mert a nemzetközi szerződések szerint el kell látni. De értelme van?
Milyen irányból jöhet a nem azonosítható, nem kommunikáló (utasszállító) repülőgép?
Ha az a probléma, hogy 10 ezer méteren 900 km/órával repülve a szlovák légtérbe lépve nem kommunikál a gép, azt nem éri utol semmi. Max. 200 km-t repülnek szlovák légtérben ezek a gépek, az 13 perc... a készültségi géppár elvárt reakcióideje meg 15 perc. Mire odaérnek, már másik ország légterében vannak. Valószínűleg ezért nem ugrálnak most sem a szlovák MiG-29-esek feleslegesen. Takarékoskodnak az üzemidővel. Ha meg Csehországon, Magyarországon, Lengyelországon keresztül átrepül úgy egy gép Szlovákia felé, hogy már ott sem kommunikiált, akkor majd elkapja a következő ország... annak pont jól jön ez a 13 perc, hogy odaérjenek elé a határra.

Max. kisebb gépek, helikopterek, légcsavaros szállítógépek esetén lehet értelme. Nem tudom, hogy a szlovákok mivel kergetik pl. az ukrán csempészek repülő eszközeit... rendőrségi helikopterekkel? A szlovákoknak van L-39 Albatrosza is jó lehet nappal.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag

Guest
És persze hozzá a svéd alkatrész támogatás, hogy ne egyből kannibalizációra kerüljenek a gépek. Mennyi a gép élettartama (naptári,üzemi)?
Ha befizetsz a svéd supportra, akkor olyan nincs, hogy kannibalizáció. Miért lenne? A szerződéses rendelkezésre állást lazán teljesítik.
Van kialakult rutin az üzemeltetésben - pedig állítólag nagyon nehezen indult...
Mennyibe kerülne még 12 db huszonéves nagyjavított Gripen?
Az eredetileg C-nek gyártott gépekből a csehek kaptak elsőkként. Tehát olyan 2005-től gyártják őket, és az utolsó gépeket 2015-ben adták át a svédeknek. Ugye ez volt az utolsó 20(?) gép egyike, amelyiket már tulajdonképpen csak raktárra szállították le. Gyakorlatilag most is 0km-esek.
Tehát C-t 5 és 15 év között vehetsz. Ez azért nem olyan horror élettartam használt (meg ugye a legyártott de nem használt gépek) vadászgépek esetén.
A Gripeneket 40+ évre gyártották.
Korábban állítólag még az volt az elképzelés a HM-nél hogy venni kell még 2 kétülésest, mert abból kevés van.
Igen a 2 kétülésesek a hírek szerint jóval többet lettek hajtva, de ez - szerintem - elsősorban amiatt volt, hogy a rendes gépek jóval kevesebbet mentek, mint kellett volna.
Persze, hogy lenne értelme +2 kétülésesnek, de akkor azoknak akkor bővítsük ki a feladatait az Arexis-szel! ;)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 643
15 274
113
Szlovákiában minek "légtérrendészet"? Mert a nemzetközi szerződések szerint el kell látni. De értelme van?
Milyen irányból jöhet a nem azonosítható, nem kommunikáló (utasszállító) repülőgép?
Ha az a probléma, hogy 10 ezer méteren 900 km/órával repülve a szlovák légtérbe lépve nem kommunikál a gép, azt nem éri utol semmi. Max. 200 km-t repülnek szlovák légtérben ezek a gépek, az 13 perc... a készültségi géppár elvárt reakcióideje meg 15 perc. Mire odaérnek, már másik ország légterében vannak. Valószínűleg ezért nem ugrálnak most sem a szlovák MiG-29-esek feleslegesen. Takarékoskodnak az üzemidővel. Ha meg Csehországon, Magyarországon, Lengyelországon keresztül átrepül úgy egy gép Szlovákia felé, hogy már ott sem kommunikiált, akkor majd elkapja a következő ország... annak pont jól jön ez a 13 perc, hogy odaérjenek elé a határra.

Max. kisebb gépek, helikopterek, légcsavaros szállítógépek esetén lehet értelme. Nem tudom, hogy a szlovákok mivel kergetik pl. az ukrán csempészek repülő eszközeit... rendőrségi helikopterekkel? A szlovákoknak van L-39 Albatrosza is jó lehet nappal.

Ilyen alapon Svajcnak se kell legiero :p:D
 
T

Törölt tag

Guest
Szlovákiában minek "légtérrendészet"? Mert a nemzetközi szerződések szerint el kell látni. De értelme van?
Milyen irányból jöhet a nem azonosítható, nem kommunikáló (utasszállító) repülőgép?
Ha az a probléma, hogy 10 ezer méteren 900 km/órával repülve a szlovák légtérbe lépve nem kommunikál a gép, azt nem éri utol semmi. Max. 200 km-t repülnek szlovák légtérben ezek a gépek, az 13 perc... a készültségi géppár elvárt reakcióideje meg 15 perc. Mire odaérnek, már másik ország légterében vannak. Valószínűleg ezért nem ugrálnak most sem a szlovák MiG-29-esek feleslegesen. Takarékoskodnak az üzemidővel. Ha meg Csehországon, Magyarországon, Lengyelországon keresztül átrepül úgy egy gép Szlovákia felé, hogy már ott sem kommunikiált, akkor majd elkapja a következő ország... annak pont jól jön ez a 13 perc, hogy odaérjenek elé a határra.

Max. kisebb gépek, helikopterek, légcsavaros szállítógépek esetén lehet értelme. Nem tudom, hogy a szlovákok mivel kergetik pl. az ukrán csempészek repülő eszközeit... rendőrségi helikopterekkel? A szlovákoknak van L-39 Albatrosza is jó lehet nappal.
Nekik biztosítani kell a saját területről felszálló eszközök elfogását, valamint pont az olyan gépeket, amiket vagy idő hiányban nem tudnak a többiek a saját területükön elfogni, vagy pl. elfogás után átadnak (ha van ilyen protokoll). De vannak protokolláris feladataik is. Pl. Putyint is az országba érve a Gripenek kísérték Ferihegyig.
 
T

Törölt tag

Guest
Biztos lesz elado/berelheto egy szazadnyi nem teljesen szetrepult C/D? Ha igen akkor oke, ha nem akkor legyen inkabb E. A lengyel, roman kannibalizaciot nem kene nekunk is kiprobalni.
A lengyeleknél ha történt is ilyen, akkor is az egyrészt a erre, ill. földi kiképzésre megvett gépek esetén történt, másrészt a kannibalizáció nem véglegesen leállított gépek esetén fordulhat elő, mivel viszonylag sokat kell minden javításra várniuk, az alultervezett support szerződésük miatt (ez most van újratárgyalás alatt). Nincs náluk olyan, hogy emiatt gép kikerüljön a rendszeres használatból. A románok meg emiatt vettek tartalék gépeket.
 
  • Tetszik
Reactions: Anti and tonyo

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113
Ha befizetsz a svéd supportra, akkor olyan nincs, hogy kannibalizáció. Miért lenne? A szerződéses rendelkezésre állást lazán teljesítik.
Van kialakult rutin az üzemeltetésben - pedig állítólag nagyon nehezen indult...

Az eredetileg C-nek gyártott gépekből a csehek kaptak elsőkként. Tehát olyan 2005-től gyártják őket, és az utolsó gépeket 2015-ben adták át a svédeknek. Ugye ez volt az utolsó 20(?) gép egyike, amelyiket már tulajdonképpen csak raktárra szállították le. Gyakorlatilag most is 0km-esek.
Tehát C-t 5 és 15 év között vehetsz. Ez azért nem olyan horror élettartam használt (meg ugye a legyártott de nem használt gépek) vadászgépek esetén.
A Gripeneket 40+ évre gyártották.

Igen a 2 kétülésesek a hírek szerint jóval többet lettek hajtva, de ez - szerintem - elsősorban amiatt volt, hogy a rendes gépek jóval kevesebbet mentek, mint kellett volna.
Persze, hogy lenne értelme +2 kétülésesnek, de akkor azoknak akkor bővítsük ki a feladatait az Arexis-szel! ;)

Nem a 2026 utáni időszakról van szó?
Nem 6000 óra és 40 év?
Itthon csak ellenőrizni, ki-és beszerelni, cserélni tudnak bármit. Ha van pótalkatrész.
Az hogy van-e alkatrész az meg attól függ hogy milyen szerződést kötnek és mennyiért... néhány napon belül jön a cserealkatrész vagy egy-két hónap múlva.
Emel fórumtárs írta a múltkor, hogy a repülőgép/repülőgépalkatrész az nem olyan mint a befőtt vagy a bor.
A Gripen szerződés kb. mekkora része volt a gép ára és mekkora a műszaki támogatás?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113
Ilyen alapon Svajcnak se kell legiero :p:D

Nem légierőt írtam, légtér rendészetet...
Magyarul, nem kell ahhoz plusz gép hogy átmeneti időre ellássuk a szlovák légtér védelmét, mert olyan kicsi a szlovák légtér hogy mindenki "a saját légterét védi"...

A svájci légierő működik már egész héten 0-24 órában vagy csak munkanapokon és munkaidőben? :D
 
  • Tetszik
Reactions: endre and borisz
T

Törölt tag

Guest
Nem a 2026 utáni időszakról van szó?
Nem 6000 óra és 40 év?
Itthon csak ellenőrizni, ki-és beszerelni, cserélni tudnak bármit. Ha van pótalkatrész.
Az hogy van-e alkatrész az meg attól függ hogy milyen szerződést kötnek és mennyiért... néhány napon belül jön a cserealkatrész vagy egy-két hónap múlva.
Emel fórumtárs írta a múltkor, hogy a repülőgép/repülőgépalkatrész az nem olyan mint a befőtt vagy a bor.
A Gripen szerződés kb. mekkora része volt a gép ára és mekkora a műszaki támogatás?
Én nem vagyok benne biztos, hogy 2026-ig várunk további gépek beszerzésével, amennyiben csak gépszámbővítés mellett döntünk. Szerintem már intenzív a munka ezügyben. Nem volt véletlen a múltkori svéd kiruccanás Benkő papától, a légierő szemlélő tábornokával. Ha megkínálnak valami kedvezővel a svéd feleslegből, akkor azt el kell fogadni! :rolleyes:
Lesz itt azért még BAP (2 évente?), meg ha még a horvát légtérfelügyelet is a miénk lesz, akkor ott azért kell a gép. Már a mostani BAP időszaka is nagyon necces volt. A kiképzés repülések le is voltak korlátozva. De mondjuk az is nagy fegyvertény lenne, ha a BAP-ot mondjuk egyedül elvinnénk! Ahhoz 'asszem 10 gép kell.
Ha lenne 28, akkor ez neccesen, de menne.
 
  • Tetszik
Reactions: Anti

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 178
5 892
113
Pedig pont ebben lenne a perspektíva!
Sokkal hamarabb lehetne masodik századunk, ha a környező országokból is többet "vinnénk".
Amellett, hogy a partner országnak fizetnie kell a költségeket, nekünk ez hozzájárul a gépek fenntartásához, valamint a pilóták repült óráihoz. Arról nem is beszélve, hogy ennek külpolitikai hozadéka is lenne.
Továbbá ez csak szóban légtérvédelem, de valójában csak Air Policing, ráadásul NATO szervezésben.
Itt a probléma inkább abban van, hogy a kecskeméti bázis földrajzi elhelyezkedése nem ideális a légtérrendészet szempontjából. Ezért tűnhet kevésnek az 1 század. A saját légtérvédelmünk szempontjából viszont nem nagyon van jobb bázis relülőtér.
Ugye jelenleg a horvát légtér védelme is kinéz 2023-tól, kérdéses időtávra.
Hja és ne feledjük az osztrákokat sem. Bár nem NATO tagok, de békepartnerségi kapcsolatban vannak a NATOval. Szerintem egy Air Policing szolgáltatás még simán belefér a semlegességbe.
Az előző ciklusban a koalíciós kormány nagyon ki akarta vezetni a EF-eket, ez mostanra lekerült az " étlapról". A defence költségvetés normalizálása nélkül viszont nem nagyon lesz más opciójuk a Tranche 1-es gépek rész/teljes leállításán kívül.
Szóval lassan ott is dönteni kell!
Volt róla szó, hogy a most - a Saabok 105-ösök helyett beszerzett - M-346-osokat fogják használni air policingra is. Meglátjuk...
Az biztos, hogy egy második Gripen századdal lazán le lehetne fedni - a magyar légtér mellett - akár a szlovén, horvát légteret az olaszokkal, valamint akár közös buliban a csehekkel v. lengyelekkel a szlovákokat. Ez utóbbi persze csak végszükség lenne, ha a szlovákok felrúgnák az F-16-osok szerződését.
Egy esetleges második Gripen századnak jobb helye lenne a nyugati országrész valamelyik repterén. Itt vagy a már jelenleg is üzemelő Pápa vagy Sármellékre gondolok, vagy Taszár reaktiválására.
Pápáról és Kecskemétről szerintem hiba nélkül le lehetne fedni egy esetlegesen felmerülő szlovák igényt. De a fentebb felsorolt 3 reptéropció alkalmas lenne az osztrák légtére is, a szlovén-horvát mellett.
A történelmi ismereteid nagyon hiányosak. A szlovákok bárkit megkérnének a légterük ellenőrzésére kivéve minket. A szlovák "történetírás" szerint a magyar honfoglalók virágzó szláv államot rohantak le és számoltak fel, a XX. században meg 3 alkalommal rohantuk le Szlovákiát, úgyhogy fogadhatsz rá, hogy a csehek egyedül fogják ellenőrizni a szlovák légteret. Ausztria pedig olyan anyagi helyzetben van, hogy bármikor tudna venni egy századnyi vadászgépet, ha mást nem akkor a németektől akik egyébként is bármikor segítenének nekik. Nekünk elég lesz Szlovénia és Horvátország légterét ellenőrizni. A nagy kérdés (hátha valaki tudja a választ itt) hogy jelenleg ki látja el Bosznia légterének (a bosnyák-horvát föderációnak) az ellenőrzését, mert gyanítom, hogy a horvátok úgyhogy az is ránk fog várni.