Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
https://forum.htka.hu/threads/hun-saab-jas-39ebs-hu-gripen.203/page-292#post-616133Hány gép egy század, 12? Mennyibe kerülne még 12 db huszonéves nagyjavított Gripen?
Én nem vagyok benne biztos, hogy 2026-ig várunk további gépek beszerzésével, amennyiben csak gépszámbővítés mellett döntünk. Szerintem már intenzív a munka ezügyben. Nem volt véletlen a múltkori svéd kiruccanás Benkő papától, a légierő szemlélő tábornokával. Ha megkínálnak valami kedvezővel a svéd feleslegből, akkor azt el kell fogadni!Nem a 2026 utáni időszakról van szó?
Nem 6000 óra és 40 év?
Itthon csak ellenőrizni, ki-és beszerelni, cserélni tudnak bármit. Ha van pótalkatrész.
Az hogy van-e alkatrész az meg attól függ hogy milyen szerződést kötnek és mennyiért... néhány napon belül jön a cserealkatrész vagy egy-két hónap múlva.
Emel fórumtárs írta a múltkor, hogy a repülőgép/repülőgépalkatrész az nem olyan mint a befőtt vagy a bor.
A Gripen szerződés kb. mekkora része volt a gép ára és mekkora a műszaki támogatás?
A történelmi ismereteid nagyon hiányosak. A szlovákok bárkit megkérnének a légterük ellenőrzésére kivéve minket. A szlovák "történetírás" szerint a magyar honfoglalók virágzó szláv államot rohantak le és számoltak fel, a XX. században meg 3 alkalommal rohantuk le Szlovákiát, úgyhogy fogadhatsz rá, hogy a csehek egyedül fogják ellenőrizni a szlovák légteret. Ausztria pedig olyan anyagi helyzetben van, hogy bármikor tudna venni egy századnyi vadászgépet, ha mást nem akkor a németektől akik egyébként is bármikor segítenének nekik. Nekünk elég lesz Szlovénia és Horvátország légterét ellenőrizni. A nagy kérdés (hátha valaki tudja a választ itt) hogy jelenleg ki látja el Bosznia légterének (a bosnyák-horvát föderációnak) az ellenőrzését, mert gyanítom, hogy a horvátok úgyhogy az is ránk fog várni.Pedig pont ebben lenne a perspektíva!
Sokkal hamarabb lehetne masodik századunk, ha a környező országokból is többet "vinnénk".
Amellett, hogy a partner országnak fizetnie kell a költségeket, nekünk ez hozzájárul a gépek fenntartásához, valamint a pilóták repült óráihoz. Arról nem is beszélve, hogy ennek külpolitikai hozadéka is lenne.
Továbbá ez csak szóban légtérvédelem, de valójában csak Air Policing, ráadásul NATO szervezésben.
Itt a probléma inkább abban van, hogy a kecskeméti bázis földrajzi elhelyezkedése nem ideális a légtérrendészet szempontjából. Ezért tűnhet kevésnek az 1 század. A saját légtérvédelmünk szempontjából viszont nem nagyon van jobb bázis relülőtér.
Ugye jelenleg a horvát légtér védelme is kinéz 2023-tól, kérdéses időtávra.
Hja és ne feledjük az osztrákokat sem. Bár nem NATO tagok, de békepartnerségi kapcsolatban vannak a NATOval. Szerintem egy Air Policing szolgáltatás még simán belefér a semlegességbe.
Az előző ciklusban a koalíciós kormány nagyon ki akarta vezetni a EF-eket, ez mostanra lekerült az " étlapról". A defence költségvetés normalizálása nélkül viszont nem nagyon lesz más opciójuk a Tranche 1-es gépek rész/teljes leállításán kívül.
Szóval lassan ott is dönteni kell!
Volt róla szó, hogy a most - a Saabok 105-ösök helyett beszerzett - M-346-osokat fogják használni air policingra is. Meglátjuk...
Az biztos, hogy egy második Gripen századdal lazán le lehetne fedni - a magyar légtér mellett - akár a szlovén, horvát légteret az olaszokkal, valamint akár közös buliban a csehekkel v. lengyelekkel a szlovákokat. Ez utóbbi persze csak végszükség lenne, ha a szlovákok felrúgnák az F-16-osok szerződését.
Egy esetleges második Gripen századnak jobb helye lenne a nyugati országrész valamelyik repterén. Itt vagy a már jelenleg is üzemelő Pápa vagy Sármellékre gondolok, vagy Taszár reaktiválására.
Pápáról és Kecskemétről szerintem hiba nélkül le lehetne fedni egy esetlegesen felmerülő szlovák igényt. De a fentebb felsorolt 3 reptéropció alkalmas lenne az osztrák légtére is, a szlovén-horvát mellett.
De vannak protokolláris feladataik is. Pl. Putyint is az országba érve a Gripenek kísérték Ferihegyig.
Én nem vagyok benne biztos, hogy 2026-ig várunk további gépek beszerzésével, amennyiben csak gépszámbővítés mellett döntünk. Szerintem már intenzív a munka ezügyben. Nem volt véletlen a múltkori svéd kiruccanás Benkő papától, a légierő szemlélő tábornokával. Ha megkínálnak valami kedvezővel a svéd feleslegből, akkor azt el kell fogadni!
Lesz itt azért még BAP (2 évente?), meg ha még a horvát légtérfelügyelet is a miénk lesz, akkor ott azért kell a gép. Már a mostani BAP időszaka is nagyon necces volt. A kiképzés repülések le is voltak korlátozva. De mondjuk az is nagy fegyvertény lenne, ha a BAP-ot mondjuk egyedül elvinnénk! Ahhoz 'asszem 10 gép kell.
Ha lenne 28, akkor ez neccesen, de menne.
Szerintem hagyjuk az én történelmi ismereteimet, amikor te a jelennel sem vagy tisztában.A történelmi ismereteid nagyon hiányosak. A szlovákok bárkit megkérnének a légterük ellenőrzésére kivéve minket. A szlovák "történetírás" szerint a magyar honfoglalók virágzó szláv államot rohantak le és számoltak fel, a XX. században meg 3 alkalommal rohantuk le Szlovákiát, úgyhogy fogadhatsz rá, hogy a csehek egyedül fogják ellenőrizni a szlovák légteret. Ausztria pedig olyan anyagi helyzetben van, hogy bármikor tudna venni egy századnyi vadászgépet, ha mást nem akkor a németektől akik egyébként is bármikor segítenének nekik. Nekünk elég lesz Szlovénia és Horvátország légterét ellenőrizni. A nagy kérdés (hátha valaki tudja a választ itt) hogy jelenleg ki látja el Bosznia légterének (a bosnyák-horvát föderációnak) az ellenőrzését, mert gyanítom, hogy a horvátok úgyhogy az is ránk fog várni.
Ausztria hadereje olyan anyagi helyzetben van, hogy tavaly ősszel bejelentették, hogy csődbe megy a haderő, ha nem kapnak + forrást év végéig, mert addigra szinte a teljes keretét elköltötte. Hiába magasabb az életszínvonal, ha leszarják a haderőt.Ausztria pedig olyan anyagi helyzetben van, hogy bármikor tudna venni egy századnyi vadászgépet, ha mást nem akkor a németektől akik egyébként is bármikor segítenének nekik.
A lengyeleknél ha történt is ilyen, akkor is az egyrészt a erre, ill. földi kiképzésre megvett gépek esetén történt, másrészt a kannibalizáció nem véglegesen leállított gépek esetén fordulhat elő, mivel viszonylag sokat kell minden javításra várniuk, az alultervezett support szerződésük miatt (ez most van újratárgyalás alatt). Nincs náluk olyan, hogy emiatt gép kikerüljön a rendszeres használatból. A románok meg emiatt vettek tartalék gépeket.
De mondjuk az is nagy fegyvertény lenne, ha a BAP-ot mondjuk egyedül elvinnénk! Ahhoz 'asszem 10 gép kell.
Ha lenne 28, akkor ez neccesen, de menne.
Ez nem erő mutogatás. Ez presztizs.
De. Gripen döntés csak a Z2026 után. Előzetesen persze már zajlanak a tárgyalások. A Z2026 3500 milliárdos keretében a vadaszgépek beszerzése nincs benne.Nem azt mondták, hogy a 2026 utáni időkről tárgyaltak?
Nem a gépek száma volt a szűk keresztmetszet a BAP alatt, hanem az üzemeltetés-karbantartás...
Biztos lesz elado/berelheto egy szazadnyi nem teljesen szetrepult C/D? Ha igen akkor oke, ha nem akkor legyen inkabb E. A lengyel, roman kannibalizaciot nem kene nekunk is kiprobalni.
Pont ezért lenne erős a stealth. Egyébként meg nem látnuk. Mert vannak hegyek és radar horizont. Egy Paks közepén levő radar kb. sokezer méteres magasság alatt semmit nem lát a magyar-szlovák határon, nemhogy bentebb sem. Mert a távol levő hegyek relatíve kis magassága is csúnyán blokkol...
Persze, vegyunk harminceves technikat - dehogyis.Már ismerjük rendesen.
Pedig pont ebben lenne a perspektíva!
Sokkal hamarabb lehetne masodik századunk, ha a környező országokból is többet "vinnénk".
Amellett, hogy a partner országnak fizetnie kell a költségeket, nekünk ez hozzájárul a gépek fenntartásához, valamint a pilóták repült óráihoz. Arról nem is beszélve, hogy ennek külpolitikai hozadéka is lenne.
Továbbá ez csak szóban légtérvédelem, de valójában csak Air Policing, ráadásul NATO szervezésben.
Itt a probléma inkább abban van, hogy a kecskeméti bázis földrajzi elhelyezkedése nem ideális a légtérrendészet szempontjából. Ezért tűnhet kevésnek az 1 század. A saját légtérvédelmünk szempontjából viszont nem nagyon van jobb bázis relülőtér.
Ugye jelenleg a horvát légtér védelme is kinéz 2023-tól, kérdéses időtávra.
Hja és ne feledjük az osztrákokat sem. Bár nem NATO tagok, de békepartnerségi kapcsolatban vannak a NATOval. Szerintem egy Air Policing szolgáltatás még simán belefér a semlegességbe.
Az előző ciklusban a koalíciós kormány nagyon ki akarta vezetni a EF-eket, ez mostanra lekerült az " étlapról". A defence költségvetés normalizálása nélkül viszont nem nagyon lesz más opciójuk a Tranche 1-es gépek rész/teljes leállításán kívül.
Szóval lassan ott is dönteni kell!
Volt róla szó, hogy a most - a Saabok 105-ösök helyett beszerzett - M-346-osokat fogják használni air policingra is. Meglátjuk...
Az biztos, hogy egy második Gripen századdal lazán le lehetne fedni - a magyar légtér mellett - akár a szlovén, horvát légteret az olaszokkal, valamint akár közös buliban a csehekkel v. lengyelekkel a szlovákokat. Ez utóbbi persze csak végszükség lenne, ha a szlovákok felrúgnák az F-16-osok szerződését.
Egy esetleges második Gripen századnak jobb helye lenne a nyugati országrész valamelyik repterén. Itt vagy a már jelenleg is üzemelő Pápa vagy Sármellékre gondolok, vagy Taszár reaktiválására.
Pápáról és Kecskemétről szerintem hiba nélkül le lehetne fedni egy esetlegesen felmerülő szlovák igényt. De a fentebb felsorolt 3 reptéropció alkalmas lenne az osztrák légtére is, a szlovén-horvát mellett.
Hogyan? Ha a Tátra csúcsain nincs radar, akkor Szlovákiából nem látják Kecsót X ezer méterig.Pont forditva. Minket tökéletesen belatnak, mar a felszallast is premier planban nezhetnek a szomszedok, mi viszont korbe vagyunk veve hegyekkel.
Amugy tökmindegy, mert egyetlrn GlobalEye 450-500km lat korbe, ha radobunk egyet az egyik Falconra vagy veszunk egy párat, akkor mi is belatunk a szomszedok valagaba is. Ez egy ilyen térség, sok kicsi ország, mig meg pont sik orszag vagyunk nagyrészt, ez van. Viszont pl ezert mi onellatoak leszunk kajabol mindig.
Hogyan? Ha a Tátra csúcsain nincs radar, akkor Szlovákiából nem látják Kecsót X ezer méterig.
Hozzátenném azt, hogy azért a wikin jellemzően több cucc van feltüntetve, mint ami valójában üzemképes