1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Nightstalker által indítva @ 2011. április 4..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A minden meglenne, amit felsoroltam minden gépnek, akkor is kevés lenne a 14 db gép arra, hogy előzetesen odacsapjunk kis kockázattal.
    Fogalmam sincs miben kerülne, mert nem gyártanak már új Gripen C/D-t. Nincs is értelme venni. Ha vennénk vagy lízingelnénk valamit, akkor annak E/F-nek kellene lennie. Bár, ha a svédeknek van felesleges átalakítható gépe erre...
     
    Loken likes this.
  2. fedett_mókus

    fedett_mókus Well-Known Member

    koma Te nagyon jókat kérdezel ám, hát lássuk , először is azt szögezzük le hogy C/D-t venni rohadt felesleges meg amúgy se gyártják , E/F amivel számolni kéne/lehetne ha logikusan gondolkozik az ember de nézzünk egy példát.
    Elvileg a brazilok az első 36 gépért 4.05 milliárd USD-t fizettek de úgy hogy tech transzfer és gyártás is volt a csomagban , ha leosztod kijön hogy egy gép 112,5 millió USD. HA megkapnánk ilyen áron ( biztos nem mert a brazilok rohadt sokat terveztek venni ugye) akkor az 14*112,5 ami durván 1,5 milliárd USD lenne de ebben sok dolog nincs benne még de alsó hangon számolok most.
    Mennyi idő alatt érkeznének meg? hát ha azt nézed hogy a brazilok 2014-ben rendelték meg az első 36 gépet és 2019 szept. 10.-én vették át az elsőt , hát soká , én azt mondom hogy 14 gépet durván 5-6 éven belül tudnának leszállítani HA a gyártás is felpörgött és nem pofátlankodik be elénk valaki éppen, a svédek , a brazilok (most több nem jut eszembe valaki javítson ki ha még van valaki) már így is előttünk vannak ami majdnem 200 gépet jelent, tehát kb ezek után következnénk mi.
    Mikorra lenne bevethető az új század? pfff az utolsó gép érkezése után kb 2-3 évvel ha jut rájuk normálisan pénz.

    De azt azért tegyük hozzá hogy jelen pillanatban kb egyik repterünk se lenne képes fogadni, ellátni , üzemeltetni a +14 gépet MAX tárolni jó esetben (lásd Pápa probléma) , igaz hivatalosan nem tudjuk mennyire változik kecsó
    (brazil forrás , Pápa probléma forrás)
     
    alfa74, anonim999, svajcibeka and 3 others like this.
  3. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Ma nem. Egy év múlva igen.
     
  4. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ma ma van nem egy év múlva.
     
    arcas likes this.
  5. borisz

    borisz Well-Known Member

    Sose értettem, hogy miért nincs olyan függesztője pótoshoz, aminek lenne legalább egy indítósínje IR rakétához?
     
    fedett_mókus likes this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Mert gondolom nem férne el. Nagy jelentősége nem lenne. Nincs szüksége a mai világban egyetlen gépnek sem több, mint 2 db SR IR AAM-re.
     
  7. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Nagyon is lenne értelme szerintem a C/D-knek. A svédek meg elvileg 40-60 darabot le fognak tárolni. Ők sem a teljes flottát cserélik E/F-re (egyelőre 60-at rendeltek csak), és a saját C/D-iket is várhatóan korszerűsíteni fogják. A csomag már megvan rá. Ráadásul az eredetileg is C/D-nek készült gépek picit talán még fiatalabbak is, mint a mi gépeink.
    Ráadásul lehetséges, hogy D-ből nem is kellene a második eresztésre 2. Ha abból csak 1 jön, vagy 1 sem, akkor is megoldhatók velük a kiképzési feladatok.
    Arra az esetre van értelme 2 ülésesből többet venni, ha EW feladatokra is használnánk őket Arexis konténerrel.
    És ne feledd el, hogy a szakemberek, és a kiszolgáló logisztika már adott. Tulajdonképpen a csupasz gépeket kellene csak fizetnünk, meg a korszerűsítéseket. Azt gondolom, hogy egy ilyen update-elt C/D sem lenne több, mint 60-70M USD/db. Ha ennél többet kérnek érte, akkor kell szomorúan más után nézni.
     
    Loken likes this.
  8. arcas

    arcas Well-Known Member

    A Gripen méretei válasz mindenre...biztonságosan nemigazán tudsz rárakni már plusz dolgokat - a terhelhetőségről nem is beszélve.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    fip7 and Loken like this.
  9. fedett_mókus

    fedett_mókus Well-Known Member

    hááát, jó elfogadom amit mondasz csak 2 gondolat ( de ettől függetlenül továbbra is úgy gondolom hogy több C/D-nek nem lenne értelme idehaza , akkor már jöjjenek az újabbak ha mindenképp Grif)
    1.) lehet hogy a régi svéd gépekr már akadt vevő VAGY a svédek nem tárolják le hanem upragdelik majd maguknak
    2.)azért rendeltek le csak 60 gépet eddig hogy egy üzenetet nyújtsanak a többi országnak hogy megbíznak az új gépben annyira hogy majdnem a teljes flottát lecseréoik erre a típusra + ezután futott be a brazil üzlet nekik
     
    Loken likes this.
  10. Loken

    Loken Well-Known Member

    Ha már a ma képességénél tartunk, akkor összefoglalva a következő állapítható meg. Az 1 századnyi grippenünk jelenleg ezen szomszédos országok ellen határon túli offenzív csapásmérő műveletekre a létszámukból és felszereltségükből adódóan nem alkalmasak. Ebből adódóan megelőző csapásra sem. Előzetesen felderített, országhatárhoz közeli, hazai területen ellenséges mozgó egységek és csoportosulások, gyülekezési pontok ellen, infrastruktúra rombolására korlátozottan, kis hatékonysággal bevethetőek amennyiben a légifölény biztosított.
     
  11. arcas

    arcas Well-Known Member

    Pont ezért szép és költséghatékony, ha pl.
    - AMRAAM-ot használ a Gripen és pl. a NASAMS rendszer is
    - AIM-9-et vagy IRIS-T-t a Gripen és a NASAMS rendszer is
    - Mistral van (ha már van) az Unimogon és/vagy a lehetséges török járműveken is (ha lesznek)
    - SDB-t használna a Gripen (végre) és lenne GLSDB MLRS-ből szárazföldi inditással pl.
    - ugyanezen elv alapján (Spike) helik és szárazföldi páncéloselháritás
    stb.
    stb.
    Azonos rendszerelemekkel, fegyverekkel sokat lehetne spórolni a fenntartáson, karbantartáson...
     
    tonyo, alfa74, anonim999 and 4 others like this.
  12. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Jelenleg a svédek 100 gépet tartanak hadrendben. Még van jópár "A" letárolva nekik de ennek nagyon utána kellene számolni/nézni. Összesen A/B/C/D-ből 204 db készült. a balesetekkel kb. 180-190-db-ra csökkenhetett a mennyiségük.
    A oroszok aktivizálódása miatt döntöttek úgy, hogy 120-ra növelnék a darabszámot. Viszont több gép fenntartása még nekik sem megy! :rolleyes:
    Eredetileg a C-k átépítésével akartak E-ket létrehozni. Azonban meggondolták magukat és inkább "túlszámláznak" új gépekre (nemzetgazdaságilag ez éri meg).
    Alapvetően persze vannak, akik rámennének ezekre a lezsírozásra szánt gépekre, de Ő maguk is intenzíven próbálják árulni őket.
    Pl.: Malajziának idén akartak 10+2-t eladni C/D-ből.
     
    Loken likes this.
  13. fedett_mókus

    fedett_mókus Well-Known Member

    mi az a 100 gép? grifre gondolsz? mert ha igen akkor én arról úgy tudtam hogy 72 darab van 3 wing-ben 3 bázison
     
  14. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ezt a 100-as számot még akkorról jegyeztem meg, amikor az E-eket megrendelték, és ment a kavarás a számokkal.
    Nem is fognak akarnak nagyon F-et fejleszteni. Maguknak semmiképp. Ők már úgy gondolják, hogy a meglévő B-kel, D-kel megoldják a Tempestig. De a brazilok miatt muszáj lesz nekik. De azok "összerakása" még folyik.
     
    fedett_mókus likes this.
  15. fedett_mókus

    fedett_mókus Well-Known Member

    oké így érthető , annyi hogy amit Te is mondtál, a brazilok miatt muszáj lesz nekik F-et fejleszteni , nem hiszem hogy eltudnák kerülni.
     
    pöcshuszár likes this.
  16. rudi

    rudi Well-Known Member

    Szerintem ez így nem igaz...a Gripen C/D ben még óriási fejlesztési potenciál van.
    Lehetne és érdemes is lenne venni még egy Gripen C/D századot majd felújítani a teljes flottát a @molnibalage által leírt paraméterekkel
    Tudjuk hogy vannak, lesznek eladó ex. Svéd C/D-k
    Sőt...a Bulgároknak még vadi új gyártású gépeket is kínálgattak 24 hónapon belüli szállítással.

    Azt tudjuk hogy az Izraeliek $40 milliós db. áron akarták adni a használt F-16-kat a Horvátoknak.
    Nem túlzás feltételezni hogy a használt Svéd Gripeneket is kb. ilyen áron lehetne megszerezni. (de v.színű kevesebbért - a Románok $24 milliót / db fizettek a használt F16-kért)
    14 x $40 millió = $480 millió
    A flotta felújítás: talán érdemes a Taiwani F-16 C/D gépek F16V szintre felhozását célzó programból (Phoenix Rising) kiindulni
    Ők 141 gépet újítanak fel $5.3 milliárdért = $37,5 milllió /db - és ebbe már benne van egy rakás PGM fegyverzet is!!
    Magyarán - ismét csak erősen felfele kerekítve - nem túlzás azt állítani hogy $1 milliárd lenne a teljes 28 gépes flotta felújítása 4++..+ szintre.
     
    tonyo, Loken, fishbed and 4 others like this.
  17. alali77

    alali77 Well-Known Member

    Szerintem 72db együléses van, meg 20+ kétüléses.
     
    fedett_mókus likes this.
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Sajnos semmilyen fejlesztés nem tud azon segíteni, hogy a gép kicsi. Az NG kiadás lényegében felfújta a gépet egy F-16C-vé még jobb konfig variálhatósággal.
    Ha felrakod a max pótost, akkor nuku BVR AAM. És ez egész egyszerűen ma tolerálhatatlan hátrány.

    Nem látom értelmét felhúzni egy E/F elektronikai szintre, amikor ez a tényező iszonyatosan bekorlátozza a gépet. Abból a szép listából, amit felsoroltam, a töredékét lenne csak értelme rá applikálni, mert egész egyszerűen abból pénzből inkább E/F lízinget finanszíroznék.

    (Az IRST kimaradt a listából.)

    Persze, a gép elbír még valahol 2 db AIM-120 vagy Meteort, akkor teljes gőzzel előre. De ezt erősen kétlem. És a gép tolóerőben így még inkább gyengül. A szomorú igazság az, hogy az E/F-nek is el kellene az F414 EPE. Ami nincs...
     
    fishbed, arcas, Loken and 2 others like this.
  19. rudi

    rudi Well-Known Member

    Kicsit zavarban vagyok mert én eddig a Gripeneket csak max. 3 db pótossal láttam (egy törzs alatti 300 gallonos és 2 db max 450 gallonos a szárnyak alatti belső pilionokon)
    Ezzel a konfigurációval elvisz 2 AMRAAM ot a szárny alatti külső pilonokon, vagyis van BVR.
    Nem zárom ki hogy a szárny külső pilonokra is lehet pótost tenni, de hogy nem sűrűn fordul elő az tuti...
    Amúgy meg ha lesz tanker "képesség" akkor az egész téma teljesen új szinezetet kap. Remèljük...
    Ha ki tudjunk fizetni minimum két század E/F lízinget, ám legyen. Én nem vagyok semmi jónak az elrontója :)
    Az viszont elég valószínű hogy két század (28 db) vadi új gép nem áll meg $3 milliárd alatt. Ez kb. a duplája lenne annak amibe a használt Svéd gép vásárlás + flotta felújítás kerülne.
     
    Loken likes this.
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Elnézést, egy szó kimaradt. AG konfigban pótossal nincs BVR AAM. Egy sem.
     

Ezen oldal megosztása