[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
Majd pár év múlva kiderül.
Már most tökéletesen értelmetlen a dolog

Lsd. lejjebb miért


Nemrég vásároltunk KC-390-es, aminél hangsúlyosan említették az utántöltő képességet. Mire megérkeznek, a jelenlegi Gripenjeink már majdnem kifutottak.
Az alapvetésed hogy a mos meglévő C / D "kifutnak"
Ezzel szemben Gripenjeink még jó ideig nem "futnak ki". Annyira kevés időt repültek hogy - amennyiben továbbra is ilyen tempóban használjuk őket - méh hosszú évtizedekig szolgálhatnak.
Amire te gondolsz az szerintem a lízing szerződés lejárta ami mindössze a gépek tulajdonjogában beálló változást jelent, de a gépek NEM futnak ki.
Ez arra utalhat, hogy hajlékony tankolócsöves légi utántöltésre alkalmas vadászgépet szerzünk be. Ez a jelenlegi palettát nézve legészszerűbb megoldásként a Gripen E-t adja ki.
Az hogy a KC390 hajlékony csövön tud utántölteni semmilyen logikai kapcsolatban nincs azzal hogy Gripen E-t akarnánk beszerezni.
A szállítógép beszerzés egyáltalán nem jelenti hogy vadászgépeket IS be akarunk szerezni.
Ha a belebegtetett 20 éves ésszerű szolgálati ciklussal számolunk, aminél lecserélik majd a szállítógépeket, egy 20 éves Gripen E program lehet kilátásban.
Megint csak....mi köze a még be sem érkezett KC390-nek a Gripen E hez? (semmi...)
Ha szerencsénk van akkor és a KC390 beválik akkor a szolgálati ideje ennek a típusnak is bőven meghaladhatja a 20 évet.
Nézd meg hogy a népszerű szállítógép típusok hány éveket szolgálnak (C-130, An-26, stb...)
Továbbá mint fent...a Gripen C / D ben egy mid life felújítás után bőven van még 20 év szolgálati idő.

A hajózók és műszakiak átképzése is megoldható egyszerűen, a már meglévő technikai kiszolgáló kapcsolatok is fenntarthatók.
Elbagatelizálod a kérdést. A Gripen E / F 80% ban más típus mint a korábbi C / D. A hajózók és pláne a műszakiak átképzése nem kis feladat és pláne nem olcsó. Ezen kívül mind a hajózó mind a műszaki állomány jártasságát fenn kell tartani mind a két típuson, vagy kétszer annyi hajózó és műszaki kell. Ami javasolsz az tökéletesen értelmetlen egy 2-3 százados légierő esetében.
Ha az ország védelmi képességének fejlesztését és a gazdasági lehetőségeket szem előtt tartják, akkor 24-28 Gripen E lesz beszerezve. A jelenlegi Griffek csak addig maradnának, míg a Gipen E hadrafogható lesz. Így tűnik ésszerűnek.
A fentiek miatt ez az utólsó megállapításod is tökéletesen értelmetlen
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 165
33 387
113
Továbbá mint fent...a Gripen C / D ben egy mid life felújítás után bőven van még 20 év szolgálati idő.
Szerintem,most,hogy van beszerezhető és alighasznált C/D Gripen,azokat kéne vennünk.És a harcrendszereiket a saját állománnyal közösen korszerű szintre hozni.Élén az AESA radar beépitésével.
 

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 086
2 633
113
Annyi logikát látok benne, hogy a KC-390 hajlékony csöves rendszerrel rendelkezik. Az F-35 esetében, az A variáns merevcsöves, a B, C verzió hajlékonycsöves rendszerrel rendelkezik, ha a ismereteim helyesek. Allesmor által említett Super Hornet szintén hajlékonycsöves utántöltésű, szóval van amerikai gép, ami nem merevcsöves, de úgy látom az tengerészgyalogság/haditengerészeti alkalmazásban van.
Már ha más típusról van elmélkedés Gripen helyett.
Az F-35 A készült az USAF számára, tehát a szárazföldről üzemelő alváltozat. A B STOVL, a C pedig CATOBAR változat, mind a kettő hordozó fedélzetére lett kifejlesztve. Nem feltételezem, hogy az utóbbi kettőből választanának a hazai igényekre. (Egy kis vicces adalék: gondoljunk csak bele, egyből megindulna az ellentábor lejáratókampánya, hogy a repülőgéphordozónk majd a magyar tengerről üzemel? :) )
A Super Hornet könnyebben labdába rúghatna, a finnek, sváciak, stb. üzemeltették a Hornetet. De minek választanánk olyan típust (F-35), aminek a 3 alváltozata közül pont a szárazföldre szánt változatát levegőben nem tudjuk utántölteni a rendelkezésre álló eszközzel? Ez egyfajta logikai csavar. Feltéve, ha a vadászokat a leendő tankerekből akarjuk utántölteni és ez szempont a beszerzésnél. Szerintem ezt a lehetőséget számon tartják, különben elég lett volna a C-390-es verzió a KC helyett. Egy kibúvó még lehet esetleg, ha a légi utántöltési képesség fel lesz ajánlva a NATO-nak, és más országok gépeit tankoljuk a közös műveletek során. De ez eléggé luxus lenne...
Európai megoldásként még a Eurofighter jöhetne szóba a Gripen E helyett. Viszont ehhez nincs tapasztalatunk és baromi drága az üzemeltetése.

Személy szerint szimpatikus lenne az F-35 A, térségünkben valóban a HuAF lenne az aduász vele. De ha a realitást nézem, inkább Gripen E a kézenfekvőbb. Persze ha nem ragaszkodunk a saját utántöltő képességhez és pénzünk is van bőven, jöhet az F-35 A.
A Gripen E mellett a meglévő üzemeltetési háttér szól, és pilóták (átképzéssel persze) jártassága. Az F-35 mellett pedig az, hogy "csúcsragadozó". Kiválasztásnál én e kettő között döntenék.

Még egy apróság a jövőre nézve: az, hogy most költenek a honvédelemre (fegyverzetet vásárolnak, kiképzést folytatnak, van repült óra) nem jelenti azt, hogy ez a közeli vagy távoli jövőben is így lesz. Ha olyan vadászt vesznek, aminek a fenntartási költsége nagyon magas, az befolyásolhatja esetleg a fegyverzet mennyiségét, repült órákat. Nem tartanám kizártnak, hogy kurzusváltás esetén a jelenlegi ellenzék megnyirbálja a számára "észszerűtlen honvédelmi költekezést".
 

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 086
2 633
113
Már most tökéletesen értelmetlen a dolog

Lsd. lejjebb miért



Az alapvetésed hogy a mos meglévő C / D "kifutnak"
Ezzel szemben Gripenjeink még jó ideig nem "futnak ki". Annyira kevés időt repültek hogy - amennyiben továbbra is ilyen tempóban használjuk őket - méh hosszú évtizedekig szolgálhatnak.
Amire te gondolsz az szerintem a lízing szerződés lejárta ami mindössze a gépek tulajdonjogában beálló változást jelent, de a gépek NEM futnak ki.

Az hogy a KC390 hajlékony csövön tud utántölteni semmilyen logikai kapcsolatban nincs azzal hogy Gripen E-t akarnánk beszerezni.
A szállítógép beszerzés egyáltalán nem jelenti hogy vadászgépeket IS be akarunk szerezni.

Megint csak....mi köze a még be sem érkezett KC390-nek a Gripen E hez? (semmi...)
Ha szerencsénk van akkor és a KC390 beválik akkor a szolgálati ideje ennek a típusnak is bőven meghaladhatja a 20 évet.
Nézd meg hogy a népszerű szállítógép típusok hány éveket szolgálnak (C-130, An-26, stb...)
Továbbá mint fent...a Gripen C / D ben egy mid life felújítás után bőven van még 20 év szolgálati idő.


Elbagatelizálod a kérdést. A Gripen E / F 80% ban más típus mint a korábbi C / D. A hajózók és pláne a műszakiak átképzése nem kis feladat és pláne nem olcsó. Ezen kívül mind a hajózó mind a műszaki állomány jártasságát fenn kell tartani mind a két típuson, vagy kétszer annyi hajózó és műszaki kell. Ami javasolsz az tökéletesen értelmetlen egy 2-3 százados légierő esetében.

A fentiek miatt ez az utólsó megállapításod is tökéletesen értelmetlen
Most olvastam a Palkovics interjút. Ismét megerősített abban, hogy a jelenlegi kurzus a fejlesztésekben látja azt az előrehaladást, ami egyúttal a gazdaságot is húzza. Meglepne, ha ebből pont a légierőt hagynák ki.
Számukra nem lesz üzlet a jelenlegi Griffeket megtartani, hacsak nem addig hosszabbítani a jelenlétüket, ameddig egy újabb megoldást nem tudnak felszálló ágra állítani. Persze ez csak tipp, pontosabban a jelenleg zajló folyamatok továbbgondolása. Lehet vele egyet nem érteni, majd kiderül mi lesz. Az is lehet, hogy a vadászgépekhez nem tudnak befektetéseket rendelni, ezáltal bizonyos értelemben érdektelenné válik számukra, ezért maradnak a jelenlegi Gripenek.
Ennek persze ellentmond, hogy a KC-390-esekhez sem kapcsolódik közvetlen ipari együttműködés. Vagy tévedek, és van ilyen? Vagy esetleg mégse vegyük egy kalap alá a vadász és szállítógépek kérdését? Ezeket szerintem csak azok tudják pontosan, akik benne vannak például a VBÜ vezetésében.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 165
33 387
113
Véleményem szerint figyelembe kell venni a fejlesztési irányokat. Nemrég vásároltunk KC-390-es, aminél hangsúlyosan említették az utántöltő képességet.
Szárazföldi F4 változatok a merevcsöves rendszert használták.
Kivéve
d9a33f28f4182d1d742768a203664557.jpg
1620px-F-4E_GivatOlga_081014_01.jpg

Ha az a kivánságunk,F35A(Hu) is megkaphatja a haditengerészeti fogadórendszert-csak fizessük meg.......
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 342
96 713
113
Ennek persze ellentmond, hogy a KC-390-esekhez sem kapcsolódik közvetlen ipari együttműködés. Vagy tévedek, és van ilyen? Vagy esetleg mégse vegyük egy kalap alá a vadász és szállítógépek kérdését? Ezeket szerintem csak azok tudják pontosan, akik benne vannak például a VBÜ vezetésében.
A cseh-magyar Aero Vodochody beszállítója a KC-390-nek. Tehát van kapcsolódási pont. Illetve, hogy erősítsem az álláspontod, a brazilok is gyártanak Gripen E-t. Szal van további együttműködési potenciál.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Számukra nem lesz üzlet a jelenlegi Griffeket megtartani, hacsak nem addig hosszabbítani a jelenlétüket, ameddig egy újabb megoldást nem tudnak felszálló ágra állítani.
Ez nem üzlet kérdése...
A Gripenek a lízing szerződés lejártát követően a tulajdonunkba fognak kerülni.
  • Eladni nem valószínű hogy el tudnánk őket. (olyan vevőt találni aki fizetőképes, pont Gripen kell neki és nekünk a Svédeknek és az USA nak is megfelel a pedigréje kb. 0% az esély)
  • Több milliárd $ vagy € sem valószínű hogy lesz 2-3 század vadonat új vadászgépre. (de még 1.5 milliárd sem ha továbbra is csak egy században gondolkodna...)
  • Az eddigi nyilatkozatokból annyi a nyilvánvaló hogy a vezetés is tisztában van vele hogy a Gripen C / D-k képességei fejlesztésre szorulnak.

Szerintem ezek alapján az a logikus és nyilvánvaló következtetés hogy a tulajdonunkban lévő gépeket kell fellhoznunk fel olyan technikai színvonalra hogy még minimum 20 évig - amíg az új generációs Eu.i gépek szolgálatba állnak - el tudják látni a feladatukat.
Az is lehet, hogy a vadászgépekhez nem tudnak befektetéseket rendelni, ezáltal bizonyos értelemben érdektelenné válik számukra, ezért maradnak a jelenlegi Gripenek.
A Gripenek felújításához - amennyiben a SAAB részéről van rá hajlandóság - tudnának ipari együttműködést rendelni.
Ott az AV amely 50% ban magyar érdekeltség van. Az pl. símán bele tudna folyni egy Gripen flotta felújításba (pláne ha a Cseheket is meg lehetne győzni hogy csatlakozzanak egy korszerűsítési programhoz)
Vagy esetleg mégse vegyük egy kalap alá a vadász és szállítógépek kérdését?
A vadász és a szállítógép kérdés semmilyen kapcsolatban sincs egymással.
A KC390 megvétele mindössze annyit jelent hogy ezzel a géppel csak hajlékony csöves rendszerrel fogunk tudni gépeket utántölteni (esetleg ha az A330-ast átalakítják át MRTT-vé lehet merev csöves is képesség is...),
de semmiképp nem következik belőle hogy új vadászgépeket is kívánunk venni, pláne nem hogy hogy Gripen E / F tipust.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 981
5 302
113
Én azért megpróbálnám eladni a Gripeneket a Horvátoknak vagy Szlovéneknek...!Aztán jöhet a 2 század E vagy F-35 Biden papától karira...!Azt ennyi!Köszönöm a figyelmet!
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
Én azért megpróbálnám eladni a Gripeneket a Horvátoknak vagy Szlovéneknek...!Aztán jöhet a 2 század E vagy F-35 Biden papától karira...!Azt ennyi!Köszönöm a figyelmet!
Szlovéniának? ;)

Javaslom Lichtensteint, esetleg San Marinót.

Szóval, egy század Gripen-hez azért légtér is kell! Megjegyzem a C/D kifejezetten ránk van szabva. Na nem Nato szerepvállalással, hanem
akár országútról üzemeltetve. Ez alapvetően persze hidegháborús eljárás, de azt gondolom az egy darab Kecskeméttel pont így lehet túljárni
az ellen, de akár a károgók eszén is...
A svédek ezt a képességet gyakorolják is úgy tudom velük.
 

AlbaRegia

Well-Known Member
2019. december 23.
565
1 479
93
Én azért megpróbálnám eladni a Gripeneket a Horvátoknak vagy Szlovéneknek...!Aztán jöhet a 2 század E vagy F-35 Biden papától karira...!Azt ennyi!Köszönöm a figyelmet!
Biden szerintem nem fog eladni nekünk F-35-t! 4 Gripent eladni a szlovéneknek a maradékkal meg állandó jelleggel rotációsan kimenni Baltikumba! És ha nincs F-35 akkor jöhet 2 század Rafale
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 901
35 010
113
Biden szerintem nem fog eladni nekünk F-35-t! 4 Gripent eladni a szlovéneknek a maradékkal meg állandó jelleggel rotációsan kimenni Baltikumba! És ha nincs F-35 akkor jöhet 2 század Rafale
"No way" a Gripen a "függetlenségünk" záloga. Se F-35, se Rafael! A romulánok közvetlen alávetett alattvalói a Biden adminisztrációnak, Ukrajna úgyszintén. A polákok nem fognak mellénk állni, már látszik.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 292
113
A gripenek melle szerintem 6-8 f35 osnel tobbre nem igen lenne szuksegunk.
A gripen mehet igaslonak airpolic kikepzogep jaror stb. F35 meg kikimelve bekeben elorre tervezett repulesekkel. 8 f35 ara szerintem nincs tul messze 14 gripen e/f artol. A c/d gripenek meg szerintem igyis ugyis maradnanak maradvany aron.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 292
113
A 14 gripen melle lehet meg 6 db f35 os is eleg lenne... 60% os hadrafoghatosaggal is 2 geppar... De 8 geppel az amik tuti leszallnanak rollunk. 6 al is de arra azert lehet huznak kisse a szajukat. /kitudja/
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu