[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 471
46 384
113
két típust használnánk? mert ha bővíteni akarják a flottát de nem Grippenben gondolkoznak.....vagy rosszul értettem?
  • Ésszerűség szempontjából talán (szerintem biztosan) a C/D+-os irány lenne a legjobb. Ez jó, ha az európai projektek valamelyikére hajtunk.
  • ha kicsit előre akarunk lépni, akkor E/F. Még mindig ésszerű, mert gyakorlatilag rokon típus, de már félig párhuzamos üzemnek számít.
  • F-35, ha pofátlanul el akarunk adósodni némi erődemonstráció kedvéért. Full párhuzamos üzemeltetés. Irgalmatlan függés, kiképzésben. És minimum 6-8 nagysebességű kiképzőgépet kellene beszerezni mellé - gyakorlatilag Gripen C áron...
Nekem nem tűnik ésszerűnek.

Nincs más opció...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 873
91 399
113
két típust használnánk? mert ha bővíteni akarják a flottát de nem Grippenben gondolkoznak.....vagy rosszul értettem?
2 típust. Gripen C meg Gripen E. ;)

Sztem itt valaki vmit félrehallott. Nem volt utalás Gripen cseréről, hanem hogy C-nél jobbat akarunk 2026 után.
De mivel a C bagóért maradni fog, sztem azt tuningoljuk és hozzá veszünk E-t.
Plusz még egy D és L-39NG kiképzőszázad, ahol a negnövekedett számú pilótákat képezzük, adunk nekik olcsón repülési időt.

Én egy ilyen opcióval tökéletesen elégedett lennék.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 873
91 399
113
Hallgassátok végig a rádióinterjút. A Gripenekkel kapcsolatban elhangzik kb. hogy a beszerzésük óta gondolkodnak a katonák...
Ezt félreérted, ez egy félig vicces kiszólás volt.
Sztem arra utal, hogy egy fasza haderőfejlesztésnél, egy új tipus bevezetésekor, már gondolunk a következő generációra és annak tükrében tervezünk.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 471
46 384
113
Bónusz: románok leszopnák magukat állva.
Igen, ez egy igen faja megoldás lenne, de kérdés, hogy megéri-e? :D :D :D
Mert amíg nekünk valahol 200M USD/db áron mérnék, addig a románok max. könnyesre dörzsölik a szemüket, az amerikaiak meg, meghatottságukban, és az orosz fenyegetésre tekintettel, azonnal 2-3 századot telepítenek hozzájuk. Valami jelképes összegért meg még maguk is használhatnák.
Nekünk az jó, ha a Gripenek+modern federítési eszközök állnak szembe a saját üzemeltetésű F-16-osaikkal.
Ha rajtuk múlik, akkor a pilótáik így meg a minimum alatt fognak tudni velük repkedni.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 334
13 694
113
  • F-35, ha pofátlanul el akarunk adósodni némi erődemonstráció kedvéért. Full párhuzamos üzemeltetés. Irgalmatlan függés, kiképzésben. És minimum 6-8 nagysebességű kiképzőgépet kellene beszerezni mellé - gyakorlatilag Gripen C áron...

-Némi erődemonstráció.... azért kukkats utána a gép képességeinek. Az egész környék összes légierjét zárójelbe tenné egyetlen század... emellett a gép teljesen felkészített a Loyal Wingman alkalamazására, vagyis a drónokkal való együttműködésre. Ha rá akar feküdni egy haderő a drónokra, kell egy hub gép odafenn, na és arra spec pont tökéletes...
-Emellé miért kéne nagysebességű kiképző? Szimulátorral oldják meg jórészt ma is, meg a T-38-al, F-22re is megfelelő. Amúgy kiképzésnél a közhiedelemmel ellentétben a leszállójellemzők számítanak, nem az, hogy hangsebesség feletti-e.
-Az AMRAAM talán nem irgalmatlan függés? Döntsük már el, hogy akkor NATO (ami tetszik vagy sem egy USA vazallus rendszer) vagy saját rendszer függetlenül a legnagyobbtól (mint Franciaország).

Én nem azt írtam mit kell venni (ez a HM dolga eldönteni, annak politikai és szövetségi dimenzióit figyelembe véve), én csupán azt mondom műszakilag a gép előnye és ár/érték aránya megkérdőjelezhetetlenül az elérhető legjobb és ahogy haladunk a jövőbe, az előnye úgy nő. Ez van, erre találták ki az egész JSF programot.


Mert amíg nekünk valahol 200M USD/db áron mérnék

Erre forrás?
Ha ennyiért adnák, a döntési mátrixban a gép természetesen padlóra kerülne. Amennyiben a listaárával, úgy simán nyer. Ismerni kéne az ajánlatot, ez mit tartalmaz - mert ha full supportot, beleértve C Check és alkatrészellátás, akkor teljesen jó ár.
Amúgy szerintem nem F-35 lesz, vagy inkább kis eséllyel, több okból.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 471
46 384
113
-Némi erődemonstráció.... azért kukkats utána a gép képességeinek. Az egész környék összes légierjét zárójelbe tenné egyetlen század... emellett a gép teljesen felkészített a Loyal Wingman alkalamazására, vagyis a drónokkal való együttműködésre. Ha rá akar feküdni egy haderő a drónokra, kell egy hub gép odafenn, na és arra spec pont tökéletes...
Egészen addig, amíg Ukrajna meg Románia szintén be nem szerez 1-2 századot. Egyszerűen ez törvényszerű. Mi folyamatosan blokkolni fogjuk Ukrajna NATO-ba lépését. Ezt kompenzálva viszont az USA önteni fogja oda a fegyvert. Nem miattunk, de előbb utóbb - ahogy most az araboknak - az Ukránoknak is el lesz adva.

-Emellé miért kéne nagysebességű kiképző? Szimulátorral oldják meg jórészt ma is, meg a T-38-al, F-22re is megfelelő. Amúgy kiképzésnél a közhiedelemmel ellentétben a leszállójellemzők számítanak, nem az, hogy hangsebesség feletti-e.
Miért nekünk van T-38? Te magad is leírod... :rolleyes:

-Az AMRAAM talán nem irgalmatlan függés? Döntsük már el, hogy akkor NATO (ami tetszik vagy sem egy USA vazallus rendszer) vagy saját rendszer függetlenül a legnagyobbtól (mint Franciaország).
Itt félreértettél. Én a kiképzési függést értettem ezalatt. Amíg Gripenre akár saját magunk egy nyűves NG-vel fel tudjuk készíteni a pilótáinkat (és ha kell karbantartjuk őket), addig vagy veszünk drágán kiképzőt, vagy folyamatosan megyünk olaszba'.

Én nem azt írtam mit kell venni (ez a HM dolga eldönteni, annak politikai és szövetségi dimenzióit figyelembe véve), én csupán azt mondom műszakilag a gép előnye és ár/érték aránya megkérdőjelezhetetlenül az elérhető legjobb és ahogy haladunk a jövőbe, az előnye úgy nő. Ez van, erre találták ki az egész JSF programot.
Az értéke jelenleg még megkérdőjelezhetetlen. Az ár/érték arány viszont az MH céljai szemponjából már erősen kérdéses.
Volt még ennek a rádiós interjúnak egy igen érdekes része a NASAMS-szal kapcsolatban. Eddig először ismerte el honvédelemmel kapcsolatos vezető azt a szakértői feltevést, hogy egyelőre azért nem lett ABM képes rakétarendszer, mert nem akartak a Nagypolitiká a pöcegödrébe túl nagy sziklát beledobni.
Na ugyan ezt monitorozzák szerintem F-35-ös ügyben is.

Erre forrás?
Ha ennyiért adnák, a döntési mátrixban a gép természetesen padlóra kerülne. Amennyiben a listaárával, úgy simán nyer. Ismerni kéne az ajánlatot, ez mit tartalmaz - mert ha full supportot, beleértve C Check és alkatrészellátás, akkor teljesen jó ár.
Amúgy szerintem nem F-35 lesz, vagy inkább kis eséllyel, több okból.
Hááát most nem linkelném be egyesével. Itt van ömlesztve.
A tavaly aláírt szétrolkodott fapados szerződések esetén is 200M USD volt a szerződés gépekre vetített egységára.
Figyelmedbe ajánlanám, hogy a Koreaiak 2014-ben rendeltek 40 db gépet 160.000M USD áron, 2019-ben kapták meg az első gépeket. de már most (tavaly) aláírtak egy 675M USD-s follow-on support szerződést. o_O
Különben nem véletlenül tettem be az FMS oldalát. Mert ok, hogy a Pentagonnak eladják fligh-away áron, de mi nem vagyunk a Pentagon. Akit mellesleg folyamatosan fejnek az különböző follow-on szerződésekkel...
 

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 033
2 492
113
Hát a paletta eléggé vegyes...

1, Orosz kilőve, így a Szu-35/57 nem játszik, MiG-35 meg nem egy siker.

2, Európai van ugye:
-Rafale: kurva drága beszerezni, még drágább üzemeltetni, mivel francia, a meglévő AMRAAM/Sidewinder nem hasznáható rajta.
-Typhoon: ez legalább tud azonos fegyverzetet használni, de szintén piszok drága és kevésbé innovatív, viszont iszonyat teljesíténye van.
(mindkettő kéthajtóműves, ez alapból kizáró ok szerintem, két üzemóra ketyeg az nagyon drága)
-Gripen: ez pipa.
-FCAS: ismerve az európai fejlesztési sebességet, a harcképes verziót majd a nyugdíjazásom napján láthatom.... talán (ide értve mindkét tervezetet).

3, USA, innen lehet:
-F-35: ennek van értelme, valszeg ez lesz. Arra találták ki, hogy az egész nyugai szövetséges rendszerben ez legyen. Bónusz: románok leszopnák magukat állva.
-F-16: minek, ha van F-35, a gripen pedig 4.gen vasnak már megvan. MH részéről értelmetlen lenne az átállás.
-NGAD: F-22 szint, valszeg nem lesz eladó.
-F-15X - kizárva, batár nagy dög.

4, Korea: A saját vasuk fejlesztés alatt, sok amerikai részegységgel. Nem valami ambícuiózus.

5, Török: Majd egyszer, most úgy tűnik angol hajtóműve lesz, talán soha.

6, Kínai kilőve dettó.

7, Japán: Ha egyszer nekiugranak az F-3-nak simán lehet. Ha az amerikai befolyást le tudják rázni és full saját lesz, szerintem egy Joker lehet a piacon - már ha sietnek, de affelé tendálnak.

Csak azokat vettem számba, amik esélyesek, hogy meg is valósulnak, esélytelen szarokat kihagytam (pl. Tejas...). Ezekből lehet válogatni további századnak. A meglévő Gripenek mellé, mert azokat ki kell repülni amíg csak mennek, 2030-40-ig minimum.
Véleményem szerint figyelembe kell venni a fejlesztési irányokat. Nemrég vásároltunk KC-390-es, aminél hangsúlyosan említették az utántöltő képességet. Mire megérkeznek, a jelenlegi Gripenjeink már majdnem kifutottak. Ha olyan vadászgépet vennénk utána, amit nem lehet vele utántölteni (amerikai gépek ilyenek), akkor számunkra nem sok értelme volt az utántöltési képességnek. Ez arra utalhat, hogy hajlékony tankolócsöves légi utántöltésre alkalmas vadászgépet szerzünk be. Ez a jelenlegi palettát nézve legészszerűbb megoldásként a Gripen E-t adja ki. Ha a belebegtetett 20 éves ésszerű szolgálati ciklussal számolunk, aminél lecserélik majd a szállítógépeket, egy 20 éves Gripen E program lehet kilátásban. A hajózók és műszakiak átképzése is megoldható egyszerűen, a már meglévő technikai kiszolgáló kapcsolatok is fenntarthatók. Ha az ország védelmi képességének fejlesztését és a gazdasági lehetőségeket szem előtt tartják, akkor 24-28 Gripen E lesz beszerezve. A jelenlegi Griffek csak addig maradnának, míg a Gipen E hadrafogható lesz. Így tűnik ésszerűnek.
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 653
113
Sorry, de teljesen ésszerűtlen ami írsz...
Annyi logikát látok benne, hogy a KC-390 hajlékony csöves rendszerrel rendelkezik. Az F-35 esetében, az A variáns merevcsöves, a B, C verzió hajlékonycsöves rendszerrel rendelkezik, ha a ismereteim helyesek. Allesmor által említett Super Hornet szintén hajlékonycsöves utántöltésű, szóval van amerikai gép, ami nem merevcsöves, de úgy látom az tengerészgyalogság/haditengerészeti alkalmazásban van.
Már ha más típusról van elmélkedés Gripen helyett.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Majd pár év múlva kiderül.
Már most tökéletesen értelmetlen a dolog

Lsd. lejjebb miért


Nemrég vásároltunk KC-390-es, aminél hangsúlyosan említették az utántöltő képességet. Mire megérkeznek, a jelenlegi Gripenjeink már majdnem kifutottak.
Az alapvetésed hogy a mos meglévő C / D "kifutnak"
Ezzel szemben Gripenjeink még jó ideig nem "futnak ki". Annyira kevés időt repültek hogy - amennyiben továbbra is ilyen tempóban használjuk őket - méh hosszú évtizedekig szolgálhatnak.
Amire te gondolsz az szerintem a lízing szerződés lejárta ami mindössze a gépek tulajdonjogában beálló változást jelent, de a gépek NEM futnak ki.
Ez arra utalhat, hogy hajlékony tankolócsöves légi utántöltésre alkalmas vadászgépet szerzünk be. Ez a jelenlegi palettát nézve legészszerűbb megoldásként a Gripen E-t adja ki.
Az hogy a KC390 hajlékony csövön tud utántölteni semmilyen logikai kapcsolatban nincs azzal hogy Gripen E-t akarnánk beszerezni.
A szállítógép beszerzés egyáltalán nem jelenti hogy vadászgépeket IS be akarunk szerezni.
Ha a belebegtetett 20 éves ésszerű szolgálati ciklussal számolunk, aminél lecserélik majd a szállítógépeket, egy 20 éves Gripen E program lehet kilátásban.
Megint csak....mi köze a még be sem érkezett KC390-nek a Gripen E hez? (semmi...)
Ha szerencsénk van akkor és a KC390 beválik akkor a szolgálati ideje ennek a típusnak is bőven meghaladhatja a 20 évet.
Nézd meg hogy a népszerű szállítógép típusok hány éveket szolgálnak (C-130, An-26, stb...)
Továbbá mint fent...a Gripen C / D ben egy mid life felújítás után bőven van még 20 év szolgálati idő.

A hajózók és műszakiak átképzése is megoldható egyszerűen, a már meglévő technikai kiszolgáló kapcsolatok is fenntarthatók.
Elbagatelizálod a kérdést. A Gripen E / F 80% ban más típus mint a korábbi C / D. A hajózók és pláne a műszakiak átképzése nem kis feladat és pláne nem olcsó. Ezen kívül mind a hajózó mind a műszaki állomány jártasságát fenn kell tartani mind a két típuson, vagy kétszer annyi hajózó és műszaki kell. Ami javasolsz az tökéletesen értelmetlen egy 2-3 százados légierő esetében.
Ha az ország védelmi képességének fejlesztését és a gazdasági lehetőségeket szem előtt tartják, akkor 24-28 Gripen E lesz beszerezve. A jelenlegi Griffek csak addig maradnának, míg a Gipen E hadrafogható lesz. Így tűnik ésszerűnek.
A fentiek miatt ez az utólsó megállapításod is tökéletesen értelmetlen
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 099
31 047
113
Továbbá mint fent...a Gripen C / D ben egy mid life felújítás után bőven van még 20 év szolgálati idő.
Szerintem,most,hogy van beszerezhető és alighasznált C/D Gripen,azokat kéne vennünk.És a harcrendszereiket a saját állománnyal közösen korszerű szintre hozni.Élén az AESA radar beépitésével.