Saab JAS 39E Gripen "39-10" walkaround at Saab's HX Challenge media day at Satakunta Air Command Air Force Base, Finland.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Elég régóta nem volt újdonság az ügyben, most viszont a Finnish National Audit Office közreadott egy ábrát a HX program teljes időtartamának tervezett költségeiről.
Végül is eléggé triviális a dolog, mert ugye a tender leírásában szerepelnek a limitek, de így kicsit informatívabb.
Egyrészt a beszerzés költsége 7-10Mrd EUR közé kell essen, valamint az egyik sarokszám, a 64db gép (lehet kevesebb is!) fenntartási költsége nem lehet több, mint a jelenlegi Hornetek fenntartási költsége. Az ábra kicsit megzavart, mert az elején szereplő 500M EUR méretű kezdeti beruházás azt sugallta nekem, hogy az F-35 drága infrastruktúrája lehet a szóban forgó piros oszlop. Aztán rájöttem, hogy a többi gép is átképzést fog igényelni, valamint diagnosztikai, oktató, stb. eszközöket (pl. szimulátor, hangsebesség feletti oktató gépet) mindegyikhez kell venni.
Mindazonáltal ha megfigyeljük az éves 250M EUR-s fenntartási költséget, akkor látszik, hogy ez igen nehezen menne 64db F-35-tel, holott a Lockheed azt jelezte, hogy ha 64 gépre kapják a max. pontot a tenderben, akkor annyi lesz. 64 gép esetén viszont a nagyon magas fenntartási költségek nem tesznek lehetővé elegendő repült órát. Ez azt jelentené, hogy a 10Mrd EUR 64 gépre 30 évre leosztva valamint jelenleg célbavett 34.000USD/repült (jelenleg az kb. 30.000EUR) óra költséggel leosztva 171 repült óra jutna évente egy gépre. Ez bőven alatta van a magyar Gripenek szerződéses átlagos terhelhetősége alatt.
/Jegyezzük meg, hogy a 34.000USD/repült óra költség jelenleg még csak egy igen erős terv, amit a Lockheed 2024-re tűzött ki célul. Az eredeti terv 25.000USD/óra volt ugye/
Ez 2 dolgot jelenthet:
Ezek tudatába azért nekem elég nehéz elképzelnem, hogy 64db F-35 beférjen a programba. Sokkal életszerűbb, hogy nem az F-35 az ideális a HX tenderre.
- Vagy a Lockheednak mégiscsak csökkentenie kell a felajánlott darabszámot. Ezzel csökkenne a bekerülési költség, valamint a későbbi fenntartási keretbe is több repült óra fér bele
- Vagy leszállítják a gépeket, csak - hasonlóan a norvégokhoz - egy komolyabb részét letárolják, amivel szintén beférhetnek egy normálisabb repült órával a fenntartási költségkeretbe, ráadásul nem kell olyan sok pilótát sem képezni.
Különben már a 64gép egységára is szerintem éppen a határon van, hogy - nem fejlesztő országként - beférjen a 10Mrd-os limit alá!
És az Eurofighter esélytelen?Ez Rafale vs Gripen lesz, meglatod.
És az Eurofighter esélytelen?
Ez Rafale vs Gripen lesz, meglatod.
A svédek tuti nagyon tepernek nekik jobban számít ez az üzlet mint a csigazabálóknak,habár a finnek és a svédek annyira nem szívlelik egymást,de ha a finnek a Grippenek mellett döntenek,akkor kis túlzással a Svédek átnevezik Stockholmot Helsinkivé
Mibol gondolod, hogy nem szivlelik egymast?
A Saabnak eleg korrekt tortenelme van a finnekkel: https://saab.com/region/finland/about-saab-finland/
Lathatoan megbiznak bennuk a finnek: https://saabgroup.com/media/stories...09/saab-and-finlands-new-pohjanmaa-corvettes/
Én a két népre gondoltama két nép hosszú közös történelme nem a szivárványos boldogság jegyében zajlott,szegény finnekre a svédek az oroszokkal együtt csak mint egy meghóditandó népre tekintettek és Finnország még a XV. században is a „Svéd Keleti Tartomány” néven volt ismert. 1863-g a finneknél a svéd volt a hivatalos nyelv,Hivatalos szinten persze azóta sokat javult a helyzet, a svéd iskolákban kötelező a finn nyelv, a svéd ugyanúgy kötelező a finn iskolákban, azaz mindkét ország kölcsönösen elismeri és tiszteli a másikat. Ez persze nem jelenti azt, hogy a két ország polgárai rajonganának egymásért,Finnországban pl az összes szőke nős vicc a svédekről szól.
Vagy itt van a kedvenc finn viccem:
Hogyan kell elsüllyeszteni egy svéd csatahajót? Egyszerűen csak bocsásd vízre!”
Amúgy leginkább a belgiumi flamand–vallon ellentéthez hasonlítható a két nép viszonya.
Ja az vilagos, hogy van tortenelmuk, azt hittem a vedelmi iparrol beszelsz... de amugy a finnek SZAZSZOR jobban utaljak az oroszokat, ezt garantalom neked, minden finn ismerosom ezt vilagosan megmondta. Barmikor inkabb biznak a svedekben, mint valaha fognak az oroszokban.
.Mára persze úgy ahogy el vannak egymással a svédek és a finnek.Igen nekem is mondták,hogy nem bírják Ivánékat,de mondjuk ezt meg is értem hiszen őket is meglátogatta pár százezer nem Dosztojevszkíjen nevelkedett orosz katona.