J-20 (Chengdu, Kína)

Amúgy érdekes ez a filozofálgatás a gépek/rakéták képességeiről.
Ugyanis pl. az AIM-120-at mindenki jó rakétának tarja, miközben az USA végig hatalmas légi fölény mellet vetette be a fegyvert, úgy, hogy a teljes légi helyzetképet átlátták az AWACS felderítésnek köszönhetően, míg az ellen elég komoly hátrányban volt minden téren.
Ehhez képest volt olyan Iraki MIG-25 amit csak a 3. AIM-120 talált el!
De volt egy másik érdekes eset is, amikor is véletlenül kialakult egy 1v1 helyzet. MIG-25 vs. F-18c főszerepléssel és a MIG-25 lelőtte az F-18c-t!
Ettől még persze az AIM-120 valószínűleg a jelenlegi legjobb BVR légi harcrakéta, és az F-18c sem rossz repülőgép.

Akkor szépen sorban.

Az ilyen esetek nagy részénél semelyik forrás nem részletezi - pedig a paraméterekből nyilvánvaló - hogy a rakéta egyszerűen NEZ-en kívül volt indítva. Az iraki 25-ösök a SV után csak provokáló repüléseket csináltak. Átlépték a repüléstilalmi övezet határát és mikor jött a reakció, akkor fordulás és uzsgyi. Lehet akármilyen pontos és zavarvédett az AMRAAM a kinematika az kinematika... AIM-54 elől is pattant meg 25-ös...

A lelőtt F-18 az SV első éjszakáján volt, AIM-120 akkor még nem volt, ezzel az esettel is foglalkozik az F-15 írás kék keretes része viszonylag ez elején...

Vietnám felett az összesített AIM-7 megsemmisítési arány 10% körül volt, a háború végi AIM-7E-2 elérte a 20%-ot emlékeim szerint.
 
A mindennapokban is nagy előny a vektorálhatóság pl repülésbiztonság terén mert olyan helyzetekből is ki lehet venni a segítségével a gépet ami nélküle biztosan nem menne.Ha a gép teljes élettartama alatt csak egyszer menti meg gép és pilóta életét akkor már csak ezért az egyért megérte.A T-50 sem 5000 méteren fog repkedni.

Ez marketing dumának tűnik, mert a Szu-30MKI statja nem tűnik eltérőnek a többi Szu-27/30 változattól sőt, a komplexebb hajtómű egyben nagyobb meghibásodási veszélyeket rejt magában.
 
<blockquote rel="fip7">De volt egy másik érdekes eset is, amikor is véletlenül kialakult egy 1v1 helyzet. MIG-25 vs. F-18c főszerepléssel és a MIG-25 lelőtte az F-18c-t!

Azért az F-18C a 25östől igen messze áll egy klasszikus BVR harcban. Nem tudom milyen helyzet volt, de nagy magasságban abszolút nem meglepő, ha egy 25ös lenyomja a Hornetet.

</blockquote>

Az első öbölháborúban az iraki légierő egyetlen légi győzelmét MiG–25 PD-vel érte el, amely a háború első éjszakáján lőtt le egy F-18C-t, R–40 rakétával. Volt a Sasban is egy cikk róla. Ha jól emlékszem egy nagyon szerencsés tüzelési helyzet alakult ki, nem észlelte az irakit a bevetésről visszatérő amerikai, amikor leszedte a MiG. A pilótát eltűntnek nyilvánították asszem.
 
Föld-levegő és levegő-levegő rakétáknál is előnynek szokták feltűntetni a tolóerő vektorálást. Igaz nem kell nagy legyen az élettartalma, de ha annyi előnyt ad, hogy 15 fokkal szarabb szögből is idíthatod légiharcban, mint egy nem tolóerővektoráltat, az pont az élet és halál között dönthet. Ugyanígy a jobban forduló vadász is előnybe kerülhet.

Csak a rakétánál a tolóerő és tömeg aránya több, mint egy nagyságrenddel nagyobb, mint egy vadászgépnél, tehát nagyon is számít. Az AIM-9L tömege nincs 200 font, a hajtómű tolóereje meg 2500 font felett van...

Egy repücsinél egy 3G-s forduló azt jelenti, hogy a szárnyon a gép felhajtóerejének háromszorosa ébred. Namármost a tolóerő egy részének komponense felhajtó erő irányú. A kis sebességű manővereket leszámítva gyakorlatialag szinte semmit sem számít. Egyszerűen borzalmas az ár/érték aránya a TVC-s hajtóműnek. A nagyobb tolóerőre sincs igazán igény - lásd F-35 Ps elvárást, Super Hornethez nincs F414 EPE, F-15 flottán nem általános a GE hajtómű, stb. - nemhogy a TVC-re...
 
Abban gondolom egyetértünk, hogy ugyanaz a gép jobban fog manőverezni egy tolóerővektorált hajtóművel, mint egy olyannal ami nem tolóerővektorált.

Az éles helyzet és a repülőnap az két külön dolog, de te is tudod, hogy élesben elég széles skálán mozoghatnak a szituációk az 1 v 1 dogfighttól kezdve a 2-3-4-5 légierő + légvédelem + AWACS +műholdak + zavarók szituációig. Én mindenképp előnynek látom, hogy egy plusszot ad a gép manőverezőképességéhez, ami hátrány nem lehet, hacsak nem balesetveszélyes a kostrukció. Hogy mennyi előnyt azt az adott szituáció és a pilóták döntései határozzák meg
.

A különbség marginális és ez 100-200 gépes flotta esetén a TVC képesség élettartam során gépenklént több tízmillió USD-s tétel. Egyszerűen sokkal több és más hasznos képesség valósítható meg ennyiből...
 
Rosszul emlékeztem, az F-35 FAQ-ban volt szó a MiG-25 vs F-18-ról.

<i><b>Egyes országok megpróbálták „klasszikus” vadászgépként használni a MiG-25-öst, azonban ezek próbálkozások nagy része csúfos kudarccal zárult. A Sivatagi Vihar alatt valószínűleg egy MiG-25 lőtte le az első éjszakán az egyik amerikai F/A-18 Hornet vadászgépet, de ennek a MiG-25 maximális sebességéhez semmi köze nem volt. Mind a Foxbat mind az áldozata közepes magasságon repült, ahol a MiG-25 maximális sebessége és gyorsulása sem különleges. (Lásd az F-15 cikk Steak Eagle fejezetét.) Bármilyen más iraki vadászgép képes lett volna a sikerre infravörös légiharcrakéta használatával, a
MiG-25 egyetlen előnyét a hőpellengátora – infravörös keresője – jelentette, már ha egyáltalán rendelkezett ilyennel. Az igen zsúfolt légtér és a nagyon szigorú harcérintkezési szabályok (RoE, rules of engagement) tették lehetővé, hogy a MiG közel férkőzzön áldozatához. Így sikerült a csapásmérő kötelékbe befordulva valószínűleg egy R-40T infravörös rakétával lelőni a Hornetet, az infravörös rakéta indítására semmi sem figyelmeztette a pilótát.</b></i>
 
Nagyfelbontású kép
J-20_2012_older_but_mega_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 
Ezen is van szögvisszaverő. Nagyon kíváncsi lennék rá, hogy mennyire jók a stealth képességei.
 
Valószínűleg MAWS(rakétaindításra figyelmeztető rendszer).Vagy egy olyan kombinált optikai szenzor mint ami az F-35-ön van.
 
Van az a két hatszög alakú szürke folt. Arra én is kíváncsi vagyok, hogy mi lehet?
 
Végre rendes képanyag a tesztgépről amivel a J-20 alegységeit tesztelik.
https://youtu.be/VxtOwmmuK6o
 
Nagyon érdekes kép. Ki találja meg rajta az igazán lényeges dolgot?
212541xfa22snyvzsypast_www.kepfeltoltes.hu_.jpg