J-20 (Chengdu, Kína)

Gyanítom, hogy valamilyen munkahengereket takarnak.

Oké. Rosszul fogalmaztam, amikor az IRST befoglaló házát egy dudornak neveztem. A lényeg, hogy van egy az F-35 IRST szenzoréhoz nagyon hasonló formájú cucc a J-20-ra felszerelve. Roni ez alapján máris az F-35 képességeit vizionálta egy olyan gépnek, amiről még mindig csak ezek a beállitott paparazzi képek keringenek. Egy olyan képet nem találtam róla, ami közvetlen a gép közeléből készült magáról a gépről.
 
Hát srácok, mivel ezek mind harci gépek, amik arra terveztettek, hogy megsemmisítsék az ellent, valószínűleg sok minden van még a zavarosban. Sok képesség, fegyverrendszer ismeretlen, és jó ideig az is marad majd. Nekem személy szerint a J-20-as nem igazán tetszik. Mármint külalakra. Az pedig, hogy miből készül? Mivel az F-35-ös tervdokumentációinak nagy része kínai kézbe került, így valószínűleg nem túl sok az anyagbeli különbség. A minőség, még biztos nem ugyan az, de ki tudja.
Az pedig, hogy mire mennek egymás ellen? Valószínűleg ez most úgy megy, mint az Apache pilótákkal volt. Ha Hinddel találkoztok, hárman támadjatok. Most pont ez lehet J-20 pilótáéknál. Mivel az amik 200 F-22-est gyártottak, ezt a kínaiak úgy 1500-2000-es nagyságban gyártják majd. Így már van sansz szerintem.
Meddig tartja még magát a tervdoku legenda....? A levelezés egy részét sikerült elkapni, de critical dolgokat offline gépen tartják...
A tervek ellopássa és azok megértése és legyártása között fényévni difi van. Lásd AL-31-gyel való 10+ éves szopás. Ha ma átnyomán valaki az F-22 terjes tervdokuját ki hazánkba vajnos mit tudna a hazai - értsd az ide települt külföldi ipar - legyártani, nemhogy a magyar...?
 
  • Tetszik
Reactions: Python
Kicsit elvagytok tévedve én egy kicsit sem hasonlítom az f-35 géphez és sehol sem írtam.
Ha a kínai gép orrába valami célmegjelölő is van is van már azzal is előrébb járnak mint az oroszok. akik 30 év után is UB blokkal és buta bombákkal támadnak :).
 
Talán épp itt az ideje
Papám én évekig olvastam az aranyasat és mindenütt azt olvastam hogyan picsázták el a szovjet gépeket a jenkik.
Apró hiba, hogy nem votl Vietnám óta olyan légiharc ahol legalább kicsit is egyenlő eséllyel száltak volna harcba ezek a gépek. Az, hogy a jenki gépek elpicsáztak mindenkit, anak fő oka az, hogy az ellenfél rendszerszinten béna volt és szinte mindig jenki számbeli fölény volt.

Ezzel persze nem mondom azt, hogy más esetben nem lett volna más a kiemenet, de azért tessék már ezt figyelembe venni. Az AIM-9B vs R-3Rsz-es MiG-21 vs F-4 óta nem volt olyan, hogy jenki gép azonos generációba tartozó ellenfél ellen harcolt volna fegyverzet és gép terén. Ehhez legközelebb az Sivatagi Vihar alatti MiG-29 vs F-15C volt, csak ott is export 29-es volt 0 AWACS supporttal. Az AF alatt az ARH vs SARH + AWACS eleve eldöntötté tette az egészet...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Kicsit elvagytok tévedve én egy kicsit sem hasonlítom az f-35 géphez és sehol sem írtam.
Ha a kínai gép orrába valami célmegjelölő is van is van már azzal is előrébb járnak mint az oroszok. akik 30 év után is UB blokkal és buta bombákkal támadnak :).
Milyen olyan célpontot láttál UB blokkal/repesz kazettás gyújtó butával támadni jelenleg Orosz gépet, amelyre nem az volt a legköltséghatékonyabb, mert sokkal olcsóbb mint mindenre okosat dobni, cserébe a megsemmisített célpont harcászati értéke valahol egy öszvér és egy Toyota Pick up közt volt félúton?
 
Vegyük a PL-8 légiharc rakétát ami a legelterjedtebb IR rakéta a saját gépeiken. És igen, az arab-izraeli háborúk és a nyugati fegyverek sztárolása. A PL-8 az izraeli Phyton-3 licenc változata. A Phyton-3 rakétával meg 35-50 ellenséges gépet lőtt le a IAF 1982-bel a libanoni harcokban.
A másik oldalon meg ott van az szovjet/orosz R-73, amiből jócskán bevásároltak, de még csak meg sem próbálták lemásolni.
Szerinted miért? Csak sztárolásról lenne szó?
Az a rakéta mai szemmel röhejesen elavult és olyan célokat lőttek vele le, amin nem voltak infracsapdák. Az a rakéta sanszosan frekvencia modulált vezérléssel bír, ami már a '80-as években sem volt a világ teteje, nemhogy ma. Erről is lesz egy érdekes szösszenet az új HT összefoglalóban. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Python
Az a rakéta mai szemmel röhejesen elavult és olyan célokat lőttek vele le, amin nem voltak infracsapdák. Az a rakéta sanszosan frekvencia modulált vezérléssel bír, ami már a '80-as években sem volt a világ teteje, nemhogy ma. Erről is lesz egy érdekes szösszenet az új HT összefoglalóban. ;)

Én eddig abban voltam, hogy passzív infra.
 
Nagy az esélye annak pletykának hogy az arabok gagyibb export gépeket kaptak mint a kelet Európai országok?
A légvédelmi rendszereknél is ez volt. AVR rendszert pl. nem adták el a VSz-en kívül és pl. Krugot sem kapot nem VSz ország. (Mondjuk azt nem tudom, hogy kérte-e egyáltalán bárki valaha.) Megjelenésekor a Krug egy félelmetesen durva eszkök volt a rávezetést és zavarvédelmet és SEAD-elhetőséget nézve. A rendszer gyenge pontja a rakéta manőverező képessége volt. Iszonyatosan gyenge, az első rakéta 4G-t tudott, ami aztán 6G-nél tetőzett. Egy harcászati gép röhögve kimanőverezte ezt, a 8-12-G tudó Nyevát is, a 4. gen gépek meg a max. 15G-s Kubokat is.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni
A légvédelmi rendszereknél is ez volt. AVR rendszert pl. nem adták el a VSz-en kívül és pl. Krugot sem kapot nem VSz ország. (Mondjuk azt nem tudom, hogy kérte-e egyáltalán bárki valaha.) Megjelenésekor a Krug egy félelmetesen durva eszkök volt a rávezetést és zavarvédelmet és SEAD-elhetőséget nézve. A rendszer gyenge pontja a rakéta manőverező képessége volt. Iszonyatosan gyenge, az első rakéta 4G-t tudott, ami aztán 6G-nél tetőzett. Egy harcászati gép röhögve kimanőverezte ezt, a 8-12-G tudó Nyevát is, a 4. gen gépek meg a max. 15G-s Kubokat is.
Bammeg, a röhögve kimanőverezte egy harcászati gép a nyevát, 4. gen gépek a kubot is CSÖPPET sem eltúlzó hozzászólásodra: Nézze már meg legyen szíves mindenki, hogy a sivatagi vihar alatt hány 4. generációs hatalmas technológiai ÉS létszámfölényben lévő gépét lőtték le az Irakiak ezekkel az egyébként exportverziós, tehát eredeti SZU rakétáknál esélyesen gyengébb képességű fegyverekkel az Irakiak, akik azért csak arabok ráadásul. Komolyan mondom, hinni nem akarom az ilyen "röhögve kimanőverezte" dolgokat... Akinek sikerült túlélnie egy ilyen indítást, nem egy NATO pilótáról hallottam, hogy hirtelen megőszült, az alatt az egy bevetés alatt. Gondolom a röhögéstől...
 
És akkor mi ütött beléjük, hogy nem az R-73-at nyomják tovább?
Kikbe? Kínaiakba? Ehhez azt kéne tudni, hogy a legújabb kínai AAM milyen vezérléssel és érzékelővel bír. A szovjet és export R-73-asok mind FM modulált vezérléssel bírtak, még kettős detektor sincs. Ez a '70-es évek közepének az ópiuma. Ehhez képest már az Igla (SA-18) '80-as évek közepe kettős érzékelővel bír és a FM vezérlésnél jobbal. A Stinger B és C meg már programozható CPU-s, kettős érzékelős (UV az egyik!). Az AIM-9M és R-73M ezekkel szemben elavult volt. Ennek oka az volt, hogy a HH végetért és ez kicsit megborított a fejlesztéseket. A többit a HT összefoglalóban, ez is kis spoiler volt. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell
Úgy tevődött fel a kérdés, hogy egyáltalán nincs hozzá hajtóművük. Ha rá lennének kényszerülve, akkor lenne. Nagyobb rizikót vállalnának a dologgal, de nem állna le a fejlesztés.
A WS-15-tel kapcsolatban teljes a hírzárlat.
Nem véletlenűl reptetik az orosz hajtóművel, több erő és kisebb valószínűséggel áll bele a méregdrága protók egyike a földbe hajtóműhiba miatt. Tesztelni meg fejleszteni is ideálisabb, mert jobban mozgatja a vasat és közelebb van az elvárt végső paramétereihez. Nem állna le a fejlesztés, de nagy bajban lennének nélküle, szupercirkálásról nem is álmodhatnának, lehet ha le-lezuhanna pár példány és a repülési adottságait se kihasználni se kipróbálni nem tudnák rendesen a szerkezetnek. Ha valami miatt nem lesz orosz hajtómű vagy nem hozza a WS-15 az elvártakat, akkor csak a nyaka véres a J-20 programnak.
Na de hogy pozitívumot is mondjak, tegnap volt itt egy fotó olyan szögből amiből meglepően jól néz ki a gép. :)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and zsolti
A WS-10 és az AL-31 egy kategóriát képviselnek és egymással felcserélhetőek, tehát ha megszorulnának e téren, beépíthetnék az is. Így kevesebb a rizikó.
 
Annyira nem lehet egy kategória, ha mégis az oroszt használják. Hanem jobb ötlet lenne a sajáttal reptetni, mégiscsak otthon marad a pénz. Hajtóműben nem értik fel az oroszokat egyelőre, ez a realitás.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
A WS-10 és az AL-31 egy kategóriát képviselnek és egymással felcserélhetőek, tehát ha megszorulnának e téren, beépíthetnék az is. Így kevesebb a rizikó.
Ha beépíthetnék azt is, akkor azért én gondolom hogy a sajátot építenék be. A hajtóműnél azért a kevesebb rizikó az egy fontos faktor, a teljesítmény meg egyebek mellett. Mert ez úgy igaz, hogy teljesítményben egy kategóriás a két hajtómű, de megbízhatóságban még nem.