Jak-141 / Yak-141 Freestyle / Yak-41 (Jakovlev)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 990
30 330
113
1991.október 03. A "77" Jak-141 kigyullad és leég a Baku fedélzetén
tggCY.jpg

5wSe5.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 935
67 929
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A videót már linkelték fentebb, de most azt a részetet szeretném kiemelni, ami 3:07 után látszik. Ez a gép ugyanis abban a tekintetben is egyedülálló volt, hogy STOL üzemmódban, ha részlegesen is, de képes volt alkalmazni az utánégetőt is! Ekkor aztán tényleg rendkívül rövidre sikeredett a start.
Ez a momentum annyiban érdekes, hogy anno 1992-ben Farnboroughban a szervezők megtiltották a Jakovlevnek, hogy ezt ott helyben demonstrálja, még a nem utánégetős STOL startot se engedték (a VTOL-t se), mert a bemutató előtti szemle napon állítólag (az angol szervezők elmondása szerint) lyukakat égetett a gép a betonba, amit este kellett kijavítani.
Én készséggel elhiszem ezt az angoloknak, habár nem voltam ott, viszont az is tény, hogy a szovjetek nem ok nélkül erősítették meg a zsukovszkiji beton egy szakaszát odahaza. Egész pontosan a Jak-141 tesztprogramjához dedikáltan megduplázták(!) a beton vastagságát a pálya elején egy rövid szakaszon.
Ezért aztán az oroszok úgy döntöttek, hogy a demóhoz marad az utánégetős start, de hagyományos felszállási módban.

Minden esetre ilyen extrém dolgot az F-35B nem tud (ha tudna, azt a világon semmiféle beton ne bírná ki), de vegyük figyelembe, hogy Az F135PW600-as hajtómű a felszálláskor (VTOL és STOL egyaránt) lényegesen kisebb tolóerőt ad le, mint az R-79V. Ugyanis, az R-79V hajtómű kb 110kN-t tudott maximál és kb 150kN-t maximál forszázson, míg minimál forszázson kb 120-130 kN lehetett a tolóereje. VTOL módban ezt lecsökkentették kb 90kN-ra, mivel a két emelőhajtómű együttes tolóereje is kb 90kN volt. Tehát az extrém STOL módban ezt az első 90kN-os tolóerő oszlopot enyhén hátrafele terelték, míg a hátsó, főhajtóművet kb 45 fokban használva a kb 120-130kN egy része emelt, egy része gyorsított.
Ugyanez a jóval nehezebb F-35B-nél 81-81kN a LiftFan és az F135 között elosztva, illetve STOL módban a főhajtómű tolóereje magasabb lehet, de nem éri el a normál fúvócsőpozícióban, kiiktatott Liftfan-nál elérhető 120kN maximál rezsim tolóerőt.

Érdekes gép volt, lehet hagyományos üzemre átalakított formában az emelőhajtóművei helyére lehetett volna belső fegyverteret kialakítani. Nem lett volna stealth, de a légelllenállás szempontjából érdekes megoldás lehetett volna. Persze, mint tengerészeti gép, minden belső térnek inkább kerozint kellett volna tárolnia, de lássuk azt is, hogy ha elhagyták volna az emelő hajtóműveket, akkor a hagyományosra átalakított R-79-es is hátrébb kerülhetett volna. És akkor a tolóereje már 180kN-t tudott volna, ez meg már majdnem az F135-ös szintje.