Jak-141 / Yak-141 Freestyle / Yak-41 (Jakovlev)

1991.október 03. A "77" Jak-141 kigyullad és leég a Baku fedélzetén
tggCY.jpg

5wSe5.jpg
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A videót már linkelték fentebb, de most azt a részetet szeretném kiemelni, ami 3:07 után látszik. Ez a gép ugyanis abban a tekintetben is egyedülálló volt, hogy STOL üzemmódban, ha részlegesen is, de képes volt alkalmazni az utánégetőt is! Ekkor aztán tényleg rendkívül rövidre sikeredett a start.
Ez a momentum annyiban érdekes, hogy anno 1992-ben Farnboroughban a szervezők megtiltották a Jakovlevnek, hogy ezt ott helyben demonstrálja, még a nem utánégetős STOL startot se engedték (a VTOL-t se), mert a bemutató előtti szemle napon állítólag (az angol szervezők elmondása szerint) lyukakat égetett a gép a betonba, amit este kellett kijavítani.
Én készséggel elhiszem ezt az angoloknak, habár nem voltam ott, viszont az is tény, hogy a szovjetek nem ok nélkül erősítették meg a zsukovszkiji beton egy szakaszát odahaza. Egész pontosan a Jak-141 tesztprogramjához dedikáltan megduplázták(!) a beton vastagságát a pálya elején egy rövid szakaszon.
Ezért aztán az oroszok úgy döntöttek, hogy a demóhoz marad az utánégetős start, de hagyományos felszállási módban.

Minden esetre ilyen extrém dolgot az F-35B nem tud (ha tudna, azt a világon semmiféle beton ne bírná ki), de vegyük figyelembe, hogy Az F135PW600-as hajtómű a felszálláskor (VTOL és STOL egyaránt) lényegesen kisebb tolóerőt ad le, mint az R-79V. Ugyanis, az R-79V hajtómű kb 110kN-t tudott maximál és kb 150kN-t maximál forszázson, míg minimál forszázson kb 120-130 kN lehetett a tolóereje. VTOL módban ezt lecsökkentették kb 90kN-ra, mivel a két emelőhajtómű együttes tolóereje is kb 90kN volt. Tehát az extrém STOL módban ezt az első 90kN-os tolóerő oszlopot enyhén hátrafele terelték, míg a hátsó, főhajtóművet kb 45 fokban használva a kb 120-130kN egy része emelt, egy része gyorsított.
Ugyanez a jóval nehezebb F-35B-nél 81-81kN a LiftFan és az F135 között elosztva, illetve STOL módban a főhajtómű tolóereje magasabb lehet, de nem éri el a normál fúvócsőpozícióban, kiiktatott Liftfan-nál elérhető 120kN maximál rezsim tolóerőt.

Érdekes gép volt, lehet hagyományos üzemre átalakított formában az emelőhajtóművei helyére lehetett volna belső fegyverteret kialakítani. Nem lett volna stealth, de a légelllenállás szempontjából érdekes megoldás lehetett volna. Persze, mint tengerészeti gép, minden belső térnek inkább kerozint kellett volna tárolnia, de lássuk azt is, hogy ha elhagyták volna az emelő hajtóműveket, akkor a hagyományosra átalakított R-79-es is hátrébb kerülhetett volna. És akkor a tolóereje már 180kN-t tudott volna, ez meg már majdnem az F135-ös szintje.