Jak-28 / Yak-28 Brewer (Jakovlev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Gyönyörű madár, örök élményen marad hogy Debrecenben közelről megismerkedhettem egyik példányukkal!!
Viszont néhány hiba: a fenti rajz egy soha szériában nem gyártott proto-változatot ábrázol, ami nem nagy gond, ha oda lenne írva, és valamelyik széria-változatról is ott lenne egy ábra. :)
A "22"-es számú terepszínű gép pedig nem P, hanem R-változat, pont egy ilyennel ismerkedtem élőben sok évvel ezelőtt - tudom cirillben megfelelne, csak akkor a Jak-hoz is kellene a Ja-betű :).
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 810
29 428
113
PP

yak28-6.jpg


P

yakovlev-yak-28p-3.gif


PM
PM
a0109941_498af0e21a307.png


Fentről lefelé B, I (proto), I, IM, N;

yak28-4.gif


26-1.jpg



1_o_1.jpg


1_11.jpg


yak283.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 645
12 953
113
Emel; osztom a véleményed.
Nekem is nagyon tetszik ez a madár.
Annak ellenére, hogy - az én szememben - esztétikailag tipikusan szovjet: Bizonyos szögekből gyönyörű - a szovjet/orosz gépek többsége felülnézetben szerintem kifejezetten esztétikus, de egyes nézetekből már nem annyira tetszetős. S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy pontosan szemből nézve tud úgy kinézni, mint egy légcsavarjától megfosztott II. VH-s bombázó...
http://www.boxartden.com/gallery/in...r/Aerofax-Yakovlev-Yak-25-series_Page_048-960

De mondom, kifejezetten szívem csücske a jószág.
Sajnos már Alsónémedi határából eltűnt a harcászati felderítő - is.:(
Pedig arra lőttem el az utolsó képkockákat a Smena Symbolból.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and fishbed

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 645
12 953
113
Idézet az Eurofighter Typhoon topikból, kiemelés tőlem:
"... a Cl és Cd érték kiszámítható, a probléma az, hogy high subsonic felett ez nem csak a súrlódási ellenállás, hanem hanem a hullámellenálás is bekavar. A hullám ellenállás az ideális formához képesi kereszetmetszet eloszlástól függ. Ráadásul külön van transszonikus és szuperszonikus is. Tehát optimalizálhatod arra a gépet, hogy a low supersonicot tudja elérni vagy azt, hogy ha a gépet valami áttolta ezen, akkro a high supersonicban legyen kicsi a hullámellenállás..."
Molni, már régen szerettem volna feltenni neked egy, az áramlástannal kapcsolatos kérdést; a mostani mondataid eszembe juttatták, hát nekiveselkedek.
De előtte egy laikus gondolatsor:
Az ötvenes és a hatvanas években nem egy - harci repülőgépek megvalósítására - kiírt feltételrendszer elsődleges követelménye a maximális sebesség elvárt értéke volt.
Mondhatni bármi áron.
Ennek pedig a konstruktőrök - mind Nyugaton, mind a Szovjetunióban - próbáltak is megfelelni akár azon az áron is, hogy más fontos képességeket, tulajdonságokat, értékeket jobb híján "hanyagoltak", hátrébb soroltak.
Gondolok itt például a vezethetőségre, dugóhúzóból való kivezethetőségre, ergonómiára, fülkéből való kilátásra, repülési időre, hatótávolságra, kis sebességű repülési tulajdonságokra, leszállósebességre, stb.
Számos prototípus elvérzett a fejlesztési versenyben - például a MiG-nél is - ebben a versenyben, de az áhított célt végül nem egy típussal elérték, sőt túlteljesítették.

A kérdésem két típussal kapcsolatos:
Az egyik a jak-28-64-es prototípus volt.
http://www.boxartden.com/gallery/in...r/Aerofax-Yakovlev-Yak-25-series_Page_076-960
http://www.boxartden.com/gallery/in...r/Aerofax-Yakovlev-Yak-25-series_Page_077-960
http://www.airwar.ru/enc/fighter/yak28-64.html
A másik a Tu-128-as.
http://www.airwar.ru/enc/fighter/tu128.html

Mind a két típusnak a jellegzetessége, hogy a törzs keresztmetszete nemcsak a radartányérnál kör alakú, hanem a pilótafülke mellett is, sőt még utána is; ott is egyszerűen csak rá van "henkölve" a beömlőnyílásnál a szívócsatorna - ellentétben például a Su-15-el és a MiG-23, -25-el, ahol a pilótafülkénél már meg van "nyesve, faragva" a törzs két oldala. Gondolom így egyenletesebb a keresztmetszetváltozás.

A kérdésem a következő: Vélhetően nagyobb maximális sebességet érhettek volna e el - értelemszerűen adott hajtóművel -, illetve a transzonikus és/vagy alacsonyabb, magasabb szuperszonikus sebességnél kisebb ellenállást a Jakovlev és a Tupoljev konstruktőrei, ha a törzskialakítást a fentebb említett részeknél hasonlóan oldották volna meg, mint a példaként említett Szuhoj és MiG típusoknál?
Válaszodat előre is köszönöm!
 
  • Tetszik
Reactions: jani22

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ha már molni elaludta a választ:
Igen, biztosan és törvényszerűen nagyobb sebességet lehetett volna elérni ugyanazokkal a hajtóművekkel egy karcsúsított, darázsderekú törzs alkalmazásával. Lásd az amerikai F-102 esetét, aminek a prototípusa még ugyanilyen hagyományos törzs-kialakítással épült és jó nagyot koppantak vele, a számítások ellenére még a hangsebességet sem érte el. Aztán áttervezték a gépet, hosszabb lett és darázsderekú, nagyobb szárnnyal, karcsúsított törzzsel, és láss csodát: a nagyobb és nehezebb géppel elérték az M1,2 sebességet. Ennyit tesz az aerodinamika ... persze ezt a tudományt se ingyen adták, sok prototípus (időnként keserű) tapasztalatai és nagysebességű szélcsatorna-kísérletek tömege kellett hozzá. Persze ilyen szélcsatorna se akad minden sarkon mert ez nem olcsó mulatság, de a fejlődés árát meg kell fizetni.
 
M

molnibalage

Guest
A kérdésem a következő: Vélhetően nagyobb maximális sebességet érhettek volna e el - értelemszerűen adott hajtóművel -, illetve a transzonikus és/vagy alacsonyabb, magasabb szuperszonikus sebességnél kisebb ellenállást a Jakovlev és a Tupoljev konstruktőrei, ha a törzskialakítást a fentebb említett részeknél hasonlóan oldották volna meg, mint a példaként említett Szuhoj és MiG típusoknál?
Válaszodat előre is köszönöm!
Az egzakt választ nem tudom megadni, ez messze túl van lehetőségeimen. A kérdés az, hogy mennyire cél egy adott paraméterre optimalizálása. Sanszosan lehetne M2.8-M3.0 végseebességű vadászgépet is építeni a mai hajtóművekkel, csak minden más munkapontban pocsék lesz a gép és persze az egész gép lehet hőálló acél vagy titán...

Nézd meg a MiG-25 hajótművének fajlagos fogyasztását. Egy adott Mach szám felett a din. elősűrítés miatt csökken. A világon nincs ilyen más vadászgép tudtommal. Azt nézd meg a gép szubszonikus teljesítményét...

Az F-35-nél is a szubszonikus gyorsulás összemérhető az F-16C-vel vagy talán picit jobb is adott konfigban és t/w arány mellett mégis M1.6 a plafon? Miért? Mert a gépet arra lőtték be, hogy M0.8 és 1.2 közöt doborítson és atöbbi off design, amit sikerül kihozni.


Ellenpélda a T-42 a rekordrepüléses Szu-27. Fix szívócsatorna, felpiszkált hajtómű. Nagy végsebesség nem cél, de cserébe olyan emelkedő képessége lett, hogy összeszarja attól magát bárki rekordrepülésen.

Minden gépet meg lehet reszelni úgy, hogy picit gyorsabban menjen vaggy más paramétere javuljon kicsit, a kérdés az, hogy ezért cserébe hol és mit veszít. A MiG-27-nél is lebénították a szívócsatorna rendszert, mert a gép úgysem megy soha szinte még hangsebesség felett sem.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Az '50-es években kifejleszett szovjet vadászrepülőgép. Több változatából kb. 700 db készült. Vadász, bombázó, felderítő, rádióelektronikai zavaró és kiképzőváltozati ismertek. Két gázturbinás sugárhajtóműve van aszárnyak alatt.

1625px-Jak-28-64.svg.png


PP változat

196775.jpg


174312.jpg



L

185661.jpg


175627.jpg
Nem mondta még senki, hogy a rajzzal valami baj van?
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 645
12 953
113
Ha már molni elaludta a választ:
Igen, biztosan és törvényszerűen nagyobb sebességet lehetett volna elérni ugyanazokkal a hajtóművekkel egy karcsúsított, darázsderekú törzs alkalmazásával. Lásd az amerikai F-102 esetét, aminek a prototípusa még ugyanilyen hagyományos törzs-kialakítással épült és jó nagyot koppantak vele, a számítások ellenére még a hangsebességet sem érte el. Aztán áttervezték a gépet, hosszabb lett és darázsderekú, nagyobb szárnnyal, karcsúsított törzzsel, és láss csodát: a nagyobb és nehezebb géppel elérték az M1,2 sebességet. Ennyit tesz az aerodinamika ... persze ezt a tudományt se ingyen adták, sok prototípus (időnként keserű) tapasztalatai és nagysebességű szélcsatorna-kísérletek tömege kellett hozzá. Persze ilyen szélcsatorna se akad minden sarkon mert ez nem olcsó mulatság, de a fejlődés árát meg kell fizetni.
Az egzakt választ nem tudom megadni, ez messze túl van lehetőségeimen. A kérdés az, hogy mennyire cél egy adott paraméterre optimalizálása. Sanszosan lehetne M2.8-M3.0 végseebességű vadászgépet is építeni a mai hajtóművekkel, csak minden más munkapontban pocsék lesz a gép és persze az egész gép lehet hőálló acél vagy titán...

Nézd meg a MiG-25 hajótművének fajlagos fogyasztását. Egy adott Mach szám felett a din. elősűrítés miatt csökken. A világon nincs ilyen más vadászgép tudtommal. Azt nézd meg a gép szubszonikus teljesítményét...

Az F-35-nél is a szubszonikus gyorsulás összemérhető az F-16C-vel vagy talán picit jobb is adott konfigban és t/w arány mellett mégis M1.6 a plafon? Miért? Mert a gépet arra lőtték be, hogy M0.8 és 1.2 közöt doborítson és atöbbi off design, amit sikerül kihozni.


Ellenpélda a T-42 a rekordrepüléses Szu-27. Fix szívócsatorna, felpiszkált hajtómű. Nagy végsebesség nem cél, de cserébe olyan emelkedő képessége lett, hogy összeszarja attól magát bárki rekordrepülésen.

Minden gépet meg lehet reszelni úgy, hogy picit gyorsabban menjen vaggy más paramétere javuljon kicsit, a kérdés az, hogy ezért cserébe hol és mit veszít. A MiG-27-nél is lebénították a szívócsatorna rendszert, mert a gép úgysem megy soha szinte még hangsebesség felett sem.


Emel, Molni!

Válaszaitokat köszönöm!

Olvastam valamelyik kiadványban, hogy az F-102 tervezésénél annyira "siettek", hogy a még "hengeres" törzsű kivitelhez már a gyártósort is elkezdték felszerszámozni /sablonok, keretek stb./
Aztán mondhatni kezdhették elölről az egészet.

Tupoljevék is majdhogynem így jártak a Blinderrel .
A Tu-22 Blinder első; "105"-ös, hengeres törzsű prototípusa még fel sem szállt, de már elkezdték építeni a darázsderekú - és "Tupoljev-futóműgondolás" 105A verziót, ami végül ugye a Blinder lett.
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20616.htm
Amely évben az első, már sorozat gyártott Tu-22 példány elkészült, elkezdték építeni a Tu-128 prototípusát.
Tehát nem nulláról indultak.
Viszont - ha jól böngészem - ekkoriban még senki más sem - Nyugaton sem - "keskenyítette el" a törzset a pilótafülke vonalában.
Végül is a Tu-128-as hozta a tervezésénél elvárt paramétereket.
A Szu-15-nél viszont már nagyon látványos ez a formai megoldás:
Szuhoj_Szu-15.svg


A Jakovlev iroda meg - legyint - a 25-östől kezdve végig a 26-27-28 sorozattal - laikusként nézve - kimerítette a legózás fogalmát.
Nyújtogatták a törzset, formázgatták a szárnyat, pozicionálgatták idébb-odébb, végül feljebb rakták.
Óriási lelkesedéssel szinte megszámolhatatlan orrüvegezési variációt készítettek el.
Igaz, az R11AF3-300-as verziójú hajtóművel végül kifacsartak belőle 2400 km/h-t. Azért az attól a géptől, azokkal a szárnyakkal szerintem igencsak kemény teljesítmény volt...
"...Upgraded Yak-28P with R11AF3-300 engines, flight testing started in 1963 but development abandoned when the R11AF3-300 did not enter production.The re-engined "PM" modification has established a speed record of 2,400 km/h in 1963..."
https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-28

Az én szememben a Jak-28-64 meg 1964-ben kimeríti a kétségbeesett tákolás fogalmát.
1964-ben már bőven repült az F-4-es, meg a Vigilante, de már két éve túl volt a "hazai" Szu-15 is az első repülésén...
1625px-Jak-28-64.svg.png
 
  • Tetszik
Reactions: jani22

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Háááát ... nem volt egyszerű élete a Jakovlev-tervezőintézetnek a MiG és a Szuhoj mellett, az biztos. Az utolsó sikeresnek mondható harcigépük éppen a Jak-28-család volt, a Jak-38 már inkább csak volt, de a puszta létezésén kívül semmi siker nem volt benne. Nekem úgy tünik, hogy Jakovlev és csapata bizonyos szinten túl már fejlődésképtelen volt.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 645
12 953
113
A szovjet tervezőirodák "ügyessége" egy érdekes jelenség volt szerintem.
Mondhatni mindegyiknek voltak nagyon kreatív, tehetséges korszakai, amikor is az adott kor műszaki színvonalára, megoldásainak megvalósítására nagyon ráéreztek.
Máskor meg csak kudarcot kudarcra halmoztak.
Pl. Jakovlevéknek, Lavocskinéknak a II.VH-s vadászrepülőgépei gyakorlatilag világszínvonalúak voltak, utána meg már csak szenvedtek.
Tupoljevék a Tu-16, -104, -95, -114-re nagyon ráéreztek. A 22-es, 128-as nagyjából oké volt, de a 2 Machosnak szánt Tu-22M0-ás verzió, a 144-es első prototípusa megint csak a totális kudarc volt.
Mikojanék a "kis" MiG (15-től 21-ig) sikeresek voltak. No, tegyük hozzá, ehhez kellett nekik közben számos kifejezetten kudarcos prototípus is...
Viszont a Ljulka hajtóműves Szuhoj súlycsoportos MiG-ek maga volt a kudarc sorozat, variaszárny dettó.
Szuhojék meg a Szu-7-ig szenvedtek. utána még a variaszárnyat is zseniálisan megalkották. /Még ma is repül NATO légierőben.../
Lehetne még sorolni.
Igaz, a politikai klímát, helyezkedést, a kíméletlen ketrecharcot (pl. Polikarpov kicsinálása) nem vettük figyelembe, pedig biztos nem használt egy-egy főkonstruktőrnek, tervezőgárdának, amikor Damoklész kardja lógott a fejük felett...
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and fip7
M

molnibalage

Guest
Viszont - ha jól böngészem - ekkoriban még senki más sem - Nyugaton sem - "keskenyítette el" a törzset a pilótafülke vonalában.

A keskenyítés helye az nem univerzális, a gép eredeti alakjától függ, hogy hol és mennyire kell és a célzott mach szám tartománytól és hajtómű tolóerő karakterisztikától is függ.

ELent a nagyon ritka rajzok egyike, ahol a kép hosszanti teljes keresztmetsze ábrázolva van. Ennek van egy ideális formája, amitől függ a hullmállellenállás, de ez a célzott mach számtól függ. (A Mach kúp szerinti metszetek számítanak a Ray féle Design for Air Combat könyvbe ez benne van.)

F-23A%20EMD%20dwg%201500.gif


A Jakovlev iroda meg - legyint - a 25-östől kezdve végig a 26-27-28 sorozattal - laikusként nézve - kimerítette a legózás fogalmát.
Nyújtogatták a törzset, formázgatták a szárnyat, pozicionálgatták idébb-odébb, végül feljebb rakták.
Óriási lelkesedéssel szinte megszámolhatatlan orrüvegezési variációt készítettek el.
Igaz, az R11AF3-300-as verziójú hajtóművel végül kifacsartak belőle 2400 km/h-t. Azért az attól a géptől, azokkal a szárnyakkal szerintem igencsak kemény teljesítmény volt...
"...Upgraded Yak-28P with R11AF3-300 engines, flight testing started in 1963 but development abandoned when the R11AF3-300 did not enter production.The re-engined "PM" modification has established a speed record of 2,400 km/h in 1963..."
https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-28

Az én szememben a Jak-28-64 meg 1964-ben kimeríti a kétségbeesett tákolás fogalmát.
1964-ben már bőven repült az F-4-es, meg a Vigilante, de már két éve túl volt a "hazai" Szu-15 is az első repülésén...
Az, hogy a Jakoljev iroda miért ragaszkodott annyira egy elavult alapformához azért rejtélyes, mert az oroszoknál volt központi areodinamikai kutátás. A CAGI kísérletezte ki az alapformákat és abból dolgoztak a többiek. Ezért van az, hogy a MiG-21 és Szu-7/9/17 alapformája azonos, ahogy a MiG-29 és Szu-27 párosa is. Hogy 1960 után mit "szaroztak" a nyilazott szárny + gondolával az tényleg elég homályos.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 645
12 953
113
A keskenyítés helye az nem univerzális, a gép eredeti alakjától függ, hogy hol és mennyire kell és a célzott mach szám tartománytól és hajtómű tolóerő karakterisztikától is függ.

ELent a nagyon ritka rajzok egyike, ahol a kép hosszanti teljes keresztmetsze ábrázolva van. Ennek van egy ideális formája, amitől függ a hullmállellenállás, de ez a célzott mach számtól függ. (A Mach kúp szerinti metszetek számítanak a Ray féle Design for Air Combat könyvbe ez benne van.)

F-23A%20EMD%20dwg%201500.gif



Az, hogy a Jakoljev iroda miért ragaszkodott annyira egy elavult alapformához azért rejtélyes, mert az oroszoknál volt központi areodinamikai kutátás. A CAGI kísérletezte ki az alapformákat és abból dolgoztak a többiek. Ezért van az, hogy a MiG-21 és Szu-7/9/17 alapformája azonos, ahogy a MiG-29 és Szu-27 párosa is. Hogy 1960 után mit "szaroztak" a nyilazott szárny + gondolával az tényleg elég homályos.

No igen, egy dolog sejteni részemről, másik dolog pedig tudni.:)
CAGI ide, ráció oda; hogy milyen verzió mellett döntöttek végül a prototípus kidolgozása előtt, a végső szót azt az iroda teljhatalmú főtervezője, vagy - tán' jobb esetben a típus főtervezője döntötte el.
Nézd csak meg 2 prc 23-tól 2 perc 44-ig!
Apa (Andrej) az elején, Alekszej (állva) a "végén". S nézd csak meg, hogy milyen makett van 2:44-nél az asztalon!
Amúgy ez a két ember előszeretettel hárította a pilótákra a gépek hiányosságaiból fakadó gondokat.
A Tu-104-esek áteséseit Andrej (A videót a felhasználó eltávolította...:()
Alekszej meg majdhogynem szabotázzsal vádolta a Tu-144 berepülőpilótáit...

Jakovlev meg szerintem ekkor már egyszerűen nem haladt a korral.

Vagy ott van a szárnyforma, mechanizáció kérdése.
Nyugaton az ötvene évek elejétől magától értetődő volt a mozgatható orrsegédszárny, viszonylag kis nyilazási szöggel.
A szovjetek meg egyszer kipróbálták:
http://www.airwar.ru/enc/xplane/e2.html
e2-5.jpg

Aztán harci gépeken a variaszárnyig meg kerülték mint, mint ördög a szenteltvizet, inkább nyilazták nyakló nélkül a "fatörzsvatagságú" szárnyakat.
Még a polgári utasszállítógépeknél is a Tu-154-ig kellett várni, hogy alkalmazzák...
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and fishbed

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 645
12 953
113
Most bukkantam rá a számítógépemen véletlenül:

Az utolsó fotó, amit Smena Symbollal készítettem, s az első, amit Jak-28-ról. De erősen gyanúsan az utolsó, amit az Alsónémedi melletti egykori Roncs-Ranch-on.
Tényleg, azóta hová lettek onnan a repülőgépek?

1sYGXVT.png
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and fishbed

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Most bukkantam rá a számítógépemen véletlenül:

Az utolsó fotó, amit Smena Symbollal készítettem, s az első, amit Jak-28-ról. De erősen gyanúsan az utolsó, amit az Alsónémedi melletti egykori Roncs-Ranch-on.
Tényleg, azóta hová lettek onnan a repülőgépek?

1sYGXVT.png
Néhányat állítólag el tudott adni a tulaj nyugatra ha igaz. Mivel állítólag volt olyan jóakarója aki feljelentette környezetszennyezésért, a többit szétszedték, szétvágták és beolvasztották alumíniumnak.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 645
12 953
113
Néhányat állítólag el tudott adni a tulaj nyugatra ha igaz. Mivel állítólag volt olyan jóakarója aki feljelentette környezetszennyezésért, a többit szétszedték, szétvágták és beolvasztották alumíniumnak.

:(
Annyira tipikus történet...

Más népeknél is vannak olyan mondások, hogy dögöljön meg a szomszéd tehene, rossz szomszédság török átok, meg írni tud, tehát feljelent?