JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 575
85 923
113
Thailand: Thai Aviation Industries (TAI) and Saab sign a new MoU to expand industrial cooperation to support RTAF's Gripen fleet, Saab 340, datalink, and C2 systems...

The signing of this memorandum of agreement Will expand the scope of cooperation and increase the ability to TAI from various manufacturers as follows

Supporting the transmission and maintenance to the SAAB 340 of the Air Force
Supporting the transmission and maintenance to the GRIPEN (E/F) of the Air Force
Increase the capacity of TAI to maintain the main part of the country.
To support the aircraft of the Air Force and Navy
Increase the ability to Technical Data Link and Command and Control for TAI.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 062
68 948
113
Ha valaki elgondolkozott már azon, milyen lett volna a Gripen, ha mindig is lett volna benne erőfelesleg, de legalább egy kicsivel jobb nyers tolóerő/tömeg arány, annak itt van - ez az azóta már kihalt állatfaj - a svéd JAS-39A egyik legutolsó légibemutatós szereplése. Mégpedig nem máshol, mint nálunk, Kecskeméten, 2010-ben. Ilyen felszállást azóta se láthattunk a típustól:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 367
10 101
113
Ha valaki elgondolkozott már azon, milyen lett volna a Gripen, ha mindig is lett volna benne erőfelesleg, de legalább egy kicsivel jobb nyers tolóerő/tömeg arány, annak itt van - ez az azóta már kihalt állatfaj - a svéd JAS-39A egyik legutolsó légibemutatós szereplése. Mégpedig nem máshol, mint nálunk, Kecskeméten, 2010-ben. Ilyen felszállást azóta se láthattunk a típustól:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Jó hát, a legkönnyebb JAS-39 volt és talán még a kerotartály sem volt tele.. De úgy vélem inkább roszabbul manőverezzen legyen sisakcélzós nagy szögeltérítású dog-fight rakéta a szárnyvégen, és legyen AMRAAM+METEOR párosok a belső tartókon.. vagy akár négy METEOR.... :)
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 409
16 261
113
Ha valaki elgondolkozott már azon, milyen lett volna a Gripen, ha mindig is lett volna benne erőfelesleg, de legalább egy kicsivel jobb nyers tolóerő/tömeg arány, annak itt van - ez az azóta már kihalt állatfaj - a svéd JAS-39A egyik legutolsó légibemutatós szereplése. Mégpedig nem máshol, mint nálunk, Kecskeméten, 2010-ben. Ilyen felszállást azóta se láthattunk a típustól:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Majd, ha megérkezik az F404 EPE, akkor minden rendben lesz ( +10,5% tolóerő) ;)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 062
68 948
113
Majd, ha megérkezik az F404 EPE, akkor minden rendben lesz ( +10,5% tolóerő) ;)
Az már nem fog megérkezni, mert már rég itt van.
Az RM12 ugyanis nem más, mint az eredeti F404GE400-ból 1989-ben kifejlesztett F404 EPE svéd továbbfejlesztése. Az F404 EPE egy projekt volt, mégpedig az F/A-18C és D "Big Motor Hornet" hajtóműve, amit később F404GE402-ként rendszeresítettek.

Amire te esetleg gondolhatsz, az az F414GE400-asból 2003-ban kifejlesztett F414 EPE, amiből összesen kb 3 darab készült és levegőbe sosem emelkedett.

Az F414GE400 svéd módosítása az F414GE-39E, ami tolóerőben nem, csak sérülésállóságban és megbízhatóságban módosult, az egyhajtóműves alkalmazás miatt.
Ebből lett a GKN Aero égisze alatt a svéd RM16 típusjel, de a hajtómű paraméterei nem változtak.
Viszont a JAS-39E/F programban továbbra sincs szó az RM16-os továbbfejlesztéséről.

Ami pedig a korábbi RM12+ koncepciót illeti, nos erről időnként jönnek hírek, de nem látom, hogy a svédek ezt mennyire tartják még napirenden.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 409
16 261
113
Az már nem fog megérkezni, mert már rég itt van.
Az RM12 ugyanis nem más, mint az eredeti F404GE400-ból 1989-ben kifejlesztett F404 EPE svéd továbbfejlesztése. Az F404 EPE egy projekt volt, mégpedig az F/A-18C és D "Big Motor Hornet" hajtóműve, amit később F404GE402-ként rendszeresítettek.

Amire te esetleg gondolhatsz, az az F414GE400-asból 2003-ban kifejlesztett F414 EPE, amiből összesen kb 3 darab készült és levegőbe sosem emelkedett.

Az F414GE400 svéd módosítása az F414GE-39E, ami tolóerőben nem, csak sérülésállóságban és megbízhatóságban módosult, az egyhajtóműves alkalmazás miatt.
Ebből lett a GKN Aero égisze alatt a svéd RM16 típusjel, de a hajtómű paraméterei nem változtak.
Viszont a JAS-39E/F programban továbbra sincs szó az RM16-os továbbfejlesztéséről.

Ami pedig a korábbi RM12+ koncepciót illeti, nos erről időnként jönnek hírek, de nem látom, hogy a svédek ezt mennyire tartják még napirenden.
Itt azt olvasom, hogy a F404-GE402 az az EPE és a F/A18-C/D-be tették bele.
Az RM12 még ennél is kicsivel jobb volt.

Amire én gondoltam, csak rosszul írtam, az valójában az RM12C (Vagy ahogy te írtad, az RM12+)

Model Variant Thrust RatingApplicationUnits per Airframe
RM1218,100 lbst (80.5 kN)JAS 39A/B1
RM12C 20,000 lbst (88.9 kN)* JAS 39C/D**1


*becsült érték
**De ez is rossz annyiban, hogy a Gripen C/D-be még a sima RM12-est tették.
Ez az előrejelzés/információ 2013 áprilisi.

Ez egy nagyon jó írás az F404 fejlesztéséről:
 
  • Tetszik
Reactions: krisss

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 062
68 948
113
Itt azt olvasom, hogy a F404-GE402 az az EPE és a F/A18-C/D-be tették bele.
Az RM12 még ennél is kicsivel jobb volt.
Mind az F404-esből, mind pedig az F414-esből készült EPE, azaz Enhanced Performance Engine.
Csakhogy az F404 EPE az megérte sorozatgyártást (Kecskeméten láthattuk-hallhattuk a svájci és a finn Hornetekben), míg az F414 EPE megmaradt a fékpadon tesztpéldányként.
Ahogy már írtam, az F404 EPE lett később az F404GE402, ami tovább evolválódott a kicsivel mégerősebb RM12-essé.
Ide még beszúrunk egy csavart: az eredeti RM12-es és a mi gépeinkben levő RM12-es között bár teljesítményben szinte nincs különbség, az eredeti JAS-39A és B Gripenek RM12-ese igazából még az F404GE400-as svéd "tunning" verziója.
Hogy teljes legyen a kép, Kecskeméten volt ilyen hajtómű is, mégpedig 1997 és 2010 között, amíg a svédek ilyen A/B gépekkel jártak hozzánk.
De korai F404GE400-as is volt a statikus soron díszelgő, majd vasárnap délután Németországba távozó kanadai (Kecskemét, 1998) és a spanyol Hornetben (2010) is.

A JAS-39C/D (így igazából a mi gépeink is) viszont a modernebb F404GE402-es, tehát az 1989-es EPE hajtóművek svéd változatai.
Ezért van az, hogy a korai Gripenek nyers tolóereje kb 81kN, míg a mieinké kb 83.
De ez szinte mindegy is, viszont az már nem, hogy a mi gépeinken egy sokkal fejlettebb FADEC rendszer van.

Ami meg az RM12+ vs RM12C-t illeti, itt inkább csak a típusjel "fejlődött", maga a projekt fogalmam sincs, hogy hol áll.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 840
2 469
113
Jó hát, a legkönnyebb JAS-39 volt és talán még a kerotartály sem volt tele.. De úgy vélem inkább roszabbul manőverezzen legyen sisakcélzós nagy szögeltérítású dog-fight rakéta a szárnyvégen, és legyen AMRAAM+METEOR párosok a belső tartókon.. vagy akár négy METEOR.... :)
Akár
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 575
85 923
113
The Armed Forces' annual report 2024

Összefoglaló a svédektől. A dokumentum felét bemásolhatnám, de mindenki válogasson belőle kedvére...
(a fordítóval vigyázzatok, mert a sortörések nagyon összezavarják)

Kedvcsinálónak ilyenek vannak benne:

Development and procurement JAS 39C/D - block update

Planned commissioning is 2026 for MS20 Blocks 3 and 2028 for MS20 Block 4.


KEPD-350 Taurus integration ordered for JAS 39C

FMV has been commissioned to procure the KEPD-350 attack robot system from Germany and order integration of the system on JAS39 C for an initial ability.
An integration is planned at a later stage at JAS39 E within assignment MS23.
FMV has started negotiations with its German counterpart and ordered time -critical activities for integration studies from Saab AB.
Planned commissioning with deliveries of MS20 block 4 is expected in 2028.



Development and procurement JAS 39E

The program for development and procurement of JAS39 E has been adjusted during the years 2020-2024 and the Air Force prepares freedom of action for Ukraine in 2024 and 2025. The adjustment means that the delivery plan for JAS39 E aircraft has been adjusted to better fit the Air Force's needs with a higher degree of maturity in JAS39 E and lower delivery rate where the last aircraft is delivered in 2030.

The version development of JAS39 E MS21 and MS22 is continuing and the Air Force is planning to start operating MS21 at F7 Såtenäs at the end of 2025, however, to a limited extent.

Functional growth in the program is monitored continuously.
The cost of the program has increased to contracted maximum price.

Changes in planned commissioning and maintenance:
The Air Force plans with IOC (Initial Operational Capability) 2027 and FOC (Full Operational Capability) 2030 with adjusted delivery plan.

Material investment includes block update MS23 (update link 16, Amraam C8, integration long-range attack, GPS M-code, model supply) and product support RM16 (engine). MS23 aims to deliver functions for JAS 39E through a system lift, while product support RM16 refers to prerequisite measures at GKN for operation and maintenance. The investment is finalized in 2032.

A request to the government in 2024 on extended content and finances was not authorized during the year and this investment is replaced by a preparation phase JAS 39E - MS23. Following the preparation phase, a new object report for the acquisition phase will be submitted to the Government within the framework of budgetary documentation in 2026.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 575
85 923
113
Svéd Gripenek éves összesített repült órája:

Flygplanstyp : JAS 39
2024 : 11 256
2023 : 11 092
2022 : 10 364

Within the Air Force, the material development continued with block update of JAS 39 C/D and deliveries of
Qualified flight ammunition in the form of bombs (MK-82, GBU-12, GBU-49) and hunting robots (Iris-T, Meteor).
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 575
85 923
113
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 575
85 923
113
The Försvarets materielverk ordered Saab to produce the new Lavette System UML (Universal Make Sine Launcher).

The carrier is a separate system mounted on the beams under the fighter aircraft and contains an advanced connection between the aircraft itself and the weapons mounted on the carrier. They can carry both fighter missiles and anti-tank weapons, known as flares. The order is for a pre-series, which means the production that takes place before series production begins.

2 éve még erről szóltak a hírek...
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 409
16 261
113
Ezt már korábban is írtam, hogy a Gripen-nek jót tett volna annak idején, ha a kevésbé fajsúlyos befolyású európaiakkal szövetkezett volna. Eredetileg volt is róla szó, hogy vagy a Typhoon, vagy a Rafale hajtóművét kapta volna meg, de ezek egyike sem készült el időre, túl nagy lutrinak számítottak a típus megjelenése idején.
Az M88-as helyett a franciák is egy ideig az F404-essel reptették a Rafale-t, igaz, elég gyorsan átálltak az M88-as korai, nagyon gyér üzemidejű verzióira, melyek megbízhatatlanságára nem hagyatkozhattak az egyhajtóműves svéd gép tervezői. Pedig az M88-as levegőátfutása pont azonos volt az F404-esével, tehát az eredeti szívócsatorna még pont jó is lett volna. Viszont a tolóerő már egyátalán nem. Gondoljunk bele, hogy a svédek még az F404-est is keveselték, az RM12-es eleve annak felhúzott változata.
Hanem az EJ200-as már mindenben jobb lett volna, persze csak ha a kezdetektől arra teszik le a voksukat. Ugyanis az úgy jóval erősebb technika, hogy nagyobb a levegőátfutása is, így az EJ200-as integrálásához már a kezdetek kezdetén el kellett volna köteleződni a svéd tervezőknek mellette.
Erre viszont nem volt lehetőség, hiszen a Typhoon esetében is egy darabig a Tornado-k RB199-esei voltak a hajtóművek, amíg az első EJ200-as valamikor a kilencvenes évek végére repülésre éretté vált. A Gripen szempontjából már túl későn. A GE F404-esei viszont már a nyolcvanas évek legeleje óta operáltak, közismerten jó megbízhatósággal.

Mire kiderült, hogy az EJ200-as amúgy a nagy fajlagos tolóerje ellenére meglepően üzembiztos technikának bizonyult, tehát akár egy egyhajtóműves típus is megkaphatná, már 2000-es évek közepén jártunk. Ha valamikor, akkor kb a JAS-39C/D bevezetésekor kellett volna komplett hajtóművet és szívócsatornát integrálni és berepülni, erre se pénz, se megrendelés nem volt. És ami a legjobb, hogy bár adta volna magát az ötlet, hiszen a britekkel közös partnerség miatt egy időben az EF Typhoon és a Gripen egymás high-low mix-eként is emlegetve volt, ez a közösködés pont a 2000-es évek közepén bomlott fel. Egyetlen kósza maradványa egy a briteknél operáló kiképzőközpont Gripen flottája volt.
Az F414-es tehát, mint a legerősebb hajtómű a kategóriában, jó választásnak tűnt a Gripen NG program kezdetén, hiszen az NG tervezett méret és főleg tömegnövekedését a legkisebb műszaki rizikóval és tervezési-integrálási költséggel ez a hajtómű tudta abszolválni.
Hiszen az EJ200-as hiába lett volna jó az A/B/C/D Gripenek-nek, az NG-hez már ugyanúgy kevés lett volna, mint most az RM12.
Annak ellenére, hogy a RR részéről felmerült, hogy egy már kidolgozott upgrade-el az EJ200-assal is elérnék az F414-es teljesítményét (sőt, jóval meg is haladnák azt!) a svédek ismét az amerikaiak mellett tették le a voksukat, az azonnal elérhetőség és a jókora US Navy Super Hornet tapasztalat miatt.
Viszont úgy esett, hogy az NG-ből kifejlődött JAS-39E-hez már az F414-es svéd változata is kevés, sőt, elviekben kevesebb, mint amit az RM12 a C/D-hez képest tudott.
És fogja őket az amerikai vétó is.
Alább összefoglaltam egy táblázatban az RM és a EJ200 hajtóművek adatait (adatok a wikipédiáról).
Van-e infód az EJ200 továbbfejlesztéseiről, milyen stádiumban vannak?

Feltűnő, hogy az EJ200 még az álmokban létező RM12[C|+] értékeit is felülmúlja minden tekintetben.

Mivel az átmérője is kevesebb, ezért minden probléma nélkül lehetne integrálni a már meglévő C/D-be.
Álom lenne, ha a Stage 2 már létezne és bele lehetne tenni a C/D-be...:rolleyes:
Szerintem már ne küldjük nagyjavításra jelenlegi hajtóműveket, inkább vegyünk bele EJ200-at.
Ja, és kisebb fogyasztás mellett, plusz a nagyobb maxigázos teljesítmény miatt az utánégetőt is kevésbé kell használni.
Pluszban hozzátenném, hogy a rövidebb átmérő miatt szűkebbre lehetett volna venni a hajtómű beágyazását is, ez további plusz üzemanyagot jelentett volna.
Megérdemelne DSI-t is.

TípusTömegÁtmérőTSFC, lb/(lbf hr),
tengerszinten
Tolóerő TSFC lb/(lbf hr),
utánégetővel
Tolóerő utánégetővel
RM121054 kg0.87 m when cool, 0.71 m inlet0.84454 kN1.7980.5 kN
RM12[C|+]88,9 kN
RM161,110 kg89 cm overall, 79 cm inlet0.84057.8 kN1.85097.9 kN
RM16 (F414) EPE117 kN
EJ200988.83 kg73.66 cm0.74–0.81 lb/(lbf⋅h)60 kN1.66–1.73 lb/(lbf⋅h)90 kN
EJ200 Stage 172 kN103 kN
EJ200 Stage 278 kN120 kN
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 062
68 948
113
Van-e infód az EJ200 továbbfejlesztéseiről, milyen stádiumban vannak?
Sajnos az összes további Stage megrekedt a provizórikusság állapotában, azaz úgymond a rajzasztalon maradt.
Magában a dizájnban benne van a tolóerőnövelés egy nagyobb átmérőjű és levegőátfutású kisnyomású forgórész és egy fejlettebb hűtésű és bevonatolású, magasabb gázhőjű turbina installálásával.
A technológia a RR - MTU-nál erre adva van, de ezek konkrét kifejlesztése idáig még nem történt meg.

És ahogy látom, a Tempest-hez új hajtóművet fejlesztenek.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 342
46 031
113
Alább összefoglaltam egy táblázatban az RM és a EJ200 hajtóművek adatait (adatok a wikipédiáról).
Van-e infód az EJ200 továbbfejlesztéseiről, milyen stádiumban vannak?

Feltűnő, hogy az EJ200 még az álmokban létező RM12[C|+] értékeit is felülmúlja minden tekintetben.

Mivel az átmérője is kevesebb, ezért minden probléma nélkül lehetne integrálni a már meglévő C/D-be.

Álom lenne, ha a Stage 2 már létezne és bele lehetne tenni a C/D-be...:rolleyes:
Szerintem már ne küldjük nagyjavításra jelenlegi hajtóműveket, inkább vegyünk bele EJ200-at.
NAGYON el vagy tévedve hogy csak úgy bele lehet tenni egy repülőgépbe egy másik hajtóművet! :D

Ez egy komoly módosításokat és teszteket igénylő változtatás lenne. Valószínűleg meg sem éri - a már meglévő C/D gépekre biztos nem!

Olcsóbb beraktárazni akkor már az amcsi hajtóművekből, bár NATO országoktól nem fogják megtagadni az export engedélyeket. Trump nagyon is szeretne fegyvert eladni Európnak, bár a jelenlegi "hozzáállása" miatt várhatóan inkább máshonnét akar majd mindenki vásárolni...
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 409
16 261
113
Javítottam az RM16-nál a táblázatot:
TípusTömegÁtmérőTSFC, lb/(lbf hr),
tengerszinten
TolóerőTSFC lb/(lbf hr),
utánégetővel
Tolóerő utánégetővel
RM121054 kg0.87 m when cool, 0.71 m inlet0.84454 kN1.7980.5 kN
RM12[C|+]88,9 kN
RM161,110 kg89 cm overall, 79 cm inlet0.84064+ kN1.85098+ kN
RM16 (F414) EPE117 kN
EJ200988.83 kg73.66 cm0.74–0.81 lb/(lbf⋅h)60 kN1.66–1.73 lb/(lbf⋅h)90 kN
EJ200 Stage 172 kN103 kN
EJ200 Stage 278 kN120 kN
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 409
16 261
113
NAGYON el vagy tévedve hogy csak úgy bele lehet tenni egy repülőgépbe egy másik hajtóművet! :D

Ez egy komoly módosításokat és teszteket igénylő változtatás lenne. Valószínűleg meg sem éri - a már meglévő C/D gépekre biztos nem!

Olcsóbb beraktárazni akkor már az amcsi hajtóművekből, bár NATO országoktól nem fogják megtagadni az export engedélyeket. Trump nagyon is szeretne fegyvert eladni Európnak, bár a jelenlegi "hozzáállása" miatt várhatóan inkább máshonnét akar majd mindenki vásárolni...
Figyu, az EJ200 kisebb átmérővel rendelkezik, mint az RM12, ez nem lehet probléma. ;)
 
  • Vicces
Reactions: Aladeen