JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
teljesen ez így nem igaz, olvasataim szerint az első generációs Tranche 1 Eurovadászokba pld. nem lehet beépíteni az új CAPTOR-AESA lokátort, valamilyen konstrukciós probléma miatt.

Hát ez szerintem kevés jövendőbeli vevőnek okozna bánatot, (sokan örülnének még a mai radarnak is), részben mert a CAPTOR-AESA radart szerintem lehet hogy nem is kaphatja meg bárki, na meg tartok tőle, hogy még kevesebben tudják megfizetni. Főleg olyan vevők, akik használt gépekre kell hogy fanyalodjanak, mert a mai csúcstechnikára új korában max kacsingatni tudnak, nem megfizetni azt.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
@KelePisti
<i>"Már bocsánat, hogy beleszólók, de a sógorok azért nem vettek BVR rakétát, mert, az Ő semlegességük egyik záloga az államszerződés, amiben örökös semlegesség, és katonai szövetségeshez nem csatlakozás szerepel. Ezért támadó fegyverzetet nem szereznek be."</i>

Ezt nem értem... Az miért számít támadó fegyverzetnek, ha pl. a mi Gripenjeinkkel szemben is meg tudják védeni a mi légterünket, nemcsak mondjuk a szlovák MiG-29-esek ellen?
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Gondolom a harci alkalmazása, hatósugara miatt tekintik valahol támadó fegyverzetnek. Bár ha végigjátsszuk, lehetséges olyan légtérszituáció, hogy védekezésre is használható, nem ?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Ha pl az ellenséges bombázókat védő vadászokon BVR fegyverek vannak, akkor a rövid hatótávú rakétáiddal szart sem érsz, így kizárólag védelmi célra is nagy hatótávolságú rakétákra lesz szükséged.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
11244738_975980969109270_3771069531209950671_o.jpg


11200982_975980972442603_2220260366339280782_o.jpg
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
Joker, ezek vadászbombázók, tehát ha egy Gripen visz két Maveric-et, meg két AMRAAM-ot, akkor is kellene a sógoroknak BVR fegyver ellene (ha a földi légvédelemmel nem számolunk).
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Ha pl az ellenséges bombázókat védő vadászokon BVR fegyverek vannak, akkor a rövid hatótávú rakétáiddal szart sem érsz, így kizárólag védelmi célra is nagy hatótávolságú rakétákra lesz szükséged.

Erre gondoltam, például.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 583
18 565
113
Az osztrák gépek Trance 1 Block 5-ös verziók, csak részleges levegő-föld képességekkel. Ausztria egyetlen fegyvert rendszeresített hozzájuk, az IRIS-T-t.
Emel, persze, a lehetőség meglenne, hogy tuningolják őket, de ez mennyibe kerülne? Alapból drága gép, plusz a korszerűsítés. Olcsóbban is lehet venni gépeket, amik már alapból rendelkeznek a csapásmérő képességgel, akár Nyugaton, akár Keleten keres az ügyfél. Továbbra is azon a véleményen vagyok, hogy Ausztriának esélye sincs eladni ezeket a gépeket, ha esetleg így döntenének. Legfeljebb annyira nyomott áron, ami már abszurd, és amit szerintem soha nem tudnának megmagyarázni a lakosságnak. (A gépeket elvileg 114 millió Euroért vették darabonként. Mit tudom én, 20-30-40 millióért talán el tudnák őket adni, de ezt lenyomni a lakosság torkán... És esetleg ilyen esetben még mindig csak elsősorban légiharc képességekkel rendelkeznének. Ehhez a pénzhez jönne hozzá a gépek korszerűsítése, esetleges nagyjavítása. Szerintem az árcimke mindjárt ott járna, amennyiből már kulcsrakész F-16-ost, F/A-18-ast, Szu-30-ast, J-10-est (pláne JF-17-est) lehet venni, sőt, talán még felette is járna.)
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
Nem hiszem, hogy valaki már szerzett be Gripent vagy Typhoon-t, akkor érdemes lenne lecserélni akár egymásra, akár F-16-osra, F-18-asra vagy Su-30-asra...
Hacsak nem csalódtak benne valamiért. De ha nem, akkor a korszerűsítés sokkal ésszerűbbnek hangzik.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Nem hiszem, hogy valaki már szerzett be Gripent vagy Typhoon-t, akkor érdemes lenne lecserélni akár egymásra, akár F-16-osra, F-18-asra vagy Su-30-asra...
Hacsak nem csalódtak benne valamiért. De ha nem, akkor a korszerűsítés sokkal ésszerűbbnek hangzik.

A sógoroknak a legfőbb problémájuk a magas üzemeltetési költséggel van, ilyen téren csalódtak, de ezt korszerűsítéssel nem lehet olcsóbbá tenni. Lehet, hogy típus-cserével se, de ezt nekik kell kimatekozni.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
@Emel
No de erre csak számítottak, amikor emellett döntöttek... Ez gondolom az egyik olyan adat, amivel mindenképpen számolnak egy döntés előtt.
Időközben persze változhat az igény, de az gondolom inkább az "ÍJ" kategória, mert ha még használtan is szereznek valamilyen 1 hajtóműves 4. generációs gépet, akkor az sokkal többe kerülne.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
@Emel
No de erre csak számítottak, amikor emellett döntöttek... Ez gondolom az egyik olyan adat, amivel mindenképpen számolnak egy döntés előtt.
Időközben persze változhat az igény, de az gondolom inkább az "ÍJ" kategória, mert ha még használtan is szereznek valamilyen 1 hajtóműves 4. generációs gépet, akkor az sokkal többe kerülne.

Te tudod, mibe fog kerülni X autó fenntartása, mielőtt megveszed? Ha van olyan ismerős tulaj, aki őszintén elmondja, akkor tudsz tájékozódni, előre számolgatni, ha nincs ilyen ismerős, akkor elég nagy lutri a kocsivásárlás is.
Itt viszont minden szerződésben benne van, hogy szerződésen kívüli félnek tilos bármilyen infót kiadni, akit érdekel a gép, az forduljon a gyártóhoz. Az meg persze majd előre elárulja, hogy a reklámban szereplő két meghibásodás közti idő csak labor-körülmények közt tartott gépre és évi 80 repóráig érvényes, és még kerekítve is van egy kicsit, úgyhogy a gép zabálja az alkatrészt, és inged-gatyád rá fog menni ha évi 150 órát repültetni akarod. Mindig csak az tudja meg, mibe kerül egy harcigép üzemeltetése, aki azt üzemelteti, és ez ráadásul minden légierőnél más összeg lesz. Ha az osztráknak semmiféle berendezés javítására nincs jogosításuk, akkor egy vacak szivárgó munkahenger tömítés-cseréjét is a gyártó vagy az általa kijelölt karbantartó cég végzi, olyan áron, ami neki megéri, és nincs konkurenciája, vagyis jó vastag tollal írja a számlát, és még oda is nyomja a papírra. Ha jogosítást szerzel a javításra (nem egyszerű!), akkor is ők szállítják az alkatrészt, saját kalkulációval.
Csak tájékoztatásul, egy tenyérnyi belül vásznazott gumilap két csavarfurattal az Airbus-320-hoz közel 100 dollár (és kell belőle gépenként huszonvalahány, ha elrongyolódnak). Hiába mondja bárki, hogy ő ezt otthon 5 dolcsiból megoldja, nem tudja mellé tenni azt a repipari jogosítási bizonylatot, ami nélkül repülőgépre fel sem szerelhetik.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 216
81 111
113
Egy kis összefoglaló a Gripenes balesetekről

http://jets.hu/news?id=376
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 216
81 111
113
A BALTOPS2015 hadgyakorlaton...

https://mobile.twitter.com/USNATO/status/609658092305936384

CHXwzdCXAAAMk6L.jpg
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
A cseheknél is zajlik a nagyüzem, bár náluk mindig!

http://airbase.blog.hu/2015/09/01/iceland_air_policing_2015_keflaviki_hetkoznapok

Azért érdekesnek találom, hogy egy olyan ország, amelyiknek nincs és nem is lesz légi ereje, ilyen beton fedezékeket építtet!
Nálunk pedig egy lízing szerződés kellett ahhoz is, hogy könnyűszerkezetesek épüljenek.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 583
18 565
113
Ezeket sztem még az amerikaiak építették, évtizedekig az egyik legfontosabb északi támaszpontjuk volt.