JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Capslock

Member
2010. december 30.
579
2
18
arbalest

"Hát, nyugaton Pakisztánnal, északon Kínával a Szu-30 mellé talán még az X-szárnyú sem lenne túl erős."

Amennyire én tudom az indiai X szárnyút PAK-FA-nak fogják hívni. Valószínűleg amire elterjednek a kínai 5 gen típusok addigra Indiának is lesz elég PAK-FA-ja.
A SZU-30 pedig elegendő lehet a mostani kínai 4gen típusokkal szemben.
A pakisztáni és régebbi kínai típusokkal szemben pedig elegendő lehet a Gripen, szerintem.


Úgyis az a kérdés, lesz-e alatta AMRAAM vagy METEOR, van-e kellően potens AWACS mögötte és hasonlók.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 223
113
arbalest

Elfogadom a véleményed, de szerintem a J-20 inkább egy olyan MIG-31 stílusú, nagy hatótávolságú elfogó vadász lesz, ami jól jöhet a part menti vizek fölött. Az elektronikájáról pedig semmit nem tudunk, így nehéz azt állítani, hogy fejlettebb, mint az FGFA ami pedig még nem is létezik. (A PAK-FA nekem előrehaladottabbnak tűnik, mint a J-20.)

A Rafale potensebb csapásmérő fegyverzetére vonatkozó részt, pedig nem nagyon értem. Kína nem igazán tud szárazföldön átmenni Indiába. Elég szűkek a keresztmetszetek.
Hajók ellen pedig a Gripen is tud tevékenykedni. Légi harcban pedig eredményesebb is lehet, mint a francia társa. (Gripenhez már most zajlik a Meteor integráció, és van Iris-T)
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 591
18 585
113
fip7

Félreértettél, nem arra gondoltam az előrehaladottabbal, hogy a J-20 fejlettebb lesz, mint a PAK_FA, hanem hogy a berepülési programja annyival előrébb tart az FGFÁ-énál, hogy azt szerintem az orosz program tapasztalatainak, eredményeinek felhasználásával sem fogja tudni India behozni. Az indiai variáns külsőleg PAK-FA (plusz a kétüléses változat, ami saját, külön berepülési programot fog igényleni), belülről azonban ha jól emlékszem, rengeteg lesz az indiai berendezés és elektronika, ami meg fogja bonyolítani a helyzetet.

Szerintem a J-20 nagy hatótávolsága ugyanúgy jól fog jönni a ritka reptér hálózattal rendelkező Himalája felett, mint a tengerpartnál, sokkal tovább tudnak majd a gépek járőrözni, mint a J-10 vagy 11.

A csapásmérő képességnél inkább a fegyverzet mennyiségére gondoltam, nem a minőségére. A Gripen ebben a GPS vezérlésű bombákkal még előrébb is tart, mint a Rafale. És abszolút igazad van a légiharc rakétákkal is. Az indiaiak döntése mögött én a Rafale nagyobb terhelhetőségét és hatótávolságát látom, de meglátjuk majd, hogy mi lesz a mizéria vége. Lehet, hogy a Gripen E/F lesz a nevető végső befutó. :)
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 709
2 362
113
Igen mert a deszant hajó cirkusszal most ássa el magát a francia hadipar! India meg így vagy úgy orosz szövetséges inkább. Nem véletlenűl kaptak lizingbe első vonalas vadász tangot. Aminek innentől elsőkézből ismerik minden képesség morzáját!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 223
113
Találtam egy érdekes képet:
3nvo.jpg


Link: http://imagizer-cv.imageshack.us/a/img802/4478/3nvo.jpg

Egyébként azt meg tudja valaki mondani nekem, hogy a Gripen E-be miért nem az EJ200-as hajtómű került?
Vagy miért nem rendelhető opció?
Mert kiváló hajtómű a GE414 is, de mégis csak USA termék, és ez szerintem erősen ronthatja a Griff exportesélyeit.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
A GE F414-es egyenesági leszármazottja az F404-esnek, ami a Volvo RM-12-es alapja. A Volvo RM-12-ese 40 százalékban Volvo, 60%-ban GE.
Azonban a Volvo már idáig is bedolgozott az F414-esbe, az RM-12-es program mellett.

Az F414-es és az RM-12-es közeli rokonai egymásnak. Ezzel szemben az EJ200-asnak semmi köze a Gripen "univerzumhoz".

Ez persze önmagában nem akadály, de felesleges kanyar lett volna az Eurojet installálása, mikor a teljesítménykategóriában (inkább felette valamivel) ott van az amerikai unokaöccs.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 223
113
Allesmor Obranna

Köszönöm a válaszodat.

De én az EJ200-s mint politikailag szükséges opcióként látom. Sok olyan potenciális vevő lehet, akiket zavar az USA hajtómű, hiszen ez a repülőgép egyik fődarabja.
Az Indiai tenderen is az egyik fő probléma az USA hajtómű lehetett. (Szerintem)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 928
73 104
113
Ha még csak a hajtómű, a fél gép amerikai. Még Eisenhower alatt kötöttek egy egyezményt technológiák átadásáról cserébe usa tengók használhatják a vizeiket. Gondolom ez azóta is fennáll valamilyen formában,mert akkor nem tartalmazna pl a griff annyi usa alkatrészt. Érdekes hogy nem a francikkal szövetkeztek anno, azt hiszem akkoriban Nato-n kívüliek voltak. A franciknak volt hajtóműve, ami a svédeknek örök gond.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
A Viggen óta álltak rá az amerikai hajtómű-vonalra, pedig elég sokáig versenyben volt a Rolls Royce Spey is, amit leginkább a RAF FGR 2-es Phantomjaiból ismerhetünk. Ez utóbbi utánégetővel 9~9.5 tonna tolóerőre képes, ehhez képest a sajátos RM8A, ami a Boeing 727-esekből és 737-200-asokból (a Malévnak is volt ilyene) ismert P&W JT-8D-ből lett kialakítva, 11.5 tonnát tól és reverzzel is rendelkezik. Az ebből továbbfejleszett RM8B, ami a Jaktviggenek, vagyis a JA-37-esek hajtóműve volt pedig 13.5 tonnára voltak képesek.
A hozzáadott értéket tekintve az amerikaiak adták a JT-8D-t, kissé átalakítva, ehhez a svédek adták a komplett utánégető rendszert és a reverzet is. Ám az RM8B-nél a plusz egy kompresszorfokozat hozzáadása is svéd tervezés és gyártmány volt.

És akkor itt jönnek a képbe az indiaiak. fip7 megjegyzésére ugyanis konkrét példa is van, mégpedig a 80-as évekből, amikor is a JA-37-essel a svédek komolyan házaltak az indusoknál, de az USA kormánya a pakisztáni fél kérésére megtorpedózta a Viggen-bizniszt. Így lett nekik Mirage 2000. Így nem tudta követni a Viggen a Drakent, de a svédek a Gripennel jócskán kompenzálnak.

Az indiaiak valószínű nem felejtettek, de azt konkrétan nem hallottam, hogy a Gripen eladását az USA fúrta meg, vagy az indiaiak a hajtómű egyik beszállítója miatt negligálták a svéd madarat.

Az F414-es kiválasztása előtt a Volvo komolyan felvetette a SAAB-nál és a mindenható FMV-nél, hogy az NG projekt hajtóműve az RM12+ legyen, aminél a Volvo szerette volna növelni a saját részvételi arányát. A baj csak az volt, hogy az RM12+ prognosztizált tolóereje kb 8.8 tonna körül volt, ez az NG programhoz egyrészt kevés, másrészt az F414-es 9.7 tonnájával jócskán maga mögé utasítja és ez utóbbiból a további változatoknál szó van 11.2 és 12.5 tonnás verziókról is.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 928
73 104
113
Láttam régebben egy fotót vagy rajzot az indusoknak szánt Viggenről. Ha jól emlékszem más kinézete volt mint a svédek otthoni gépeinek. Meg egy indiai? oldalon egy olyan sztorit hogy Rajiv Ghandi szeretett volna nyugati gépet, volt is a boforssal valami előzetes dolog . Viszont a KGB fúrni kezdte és egy másik Ghandit akart a helyére tenni ha jól emlékszem.