JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Capslock

Member
2010. december 30.
579
2
18
arbalest

"Hát, nyugaton Pakisztánnal, északon Kínával a Szu-30 mellé talán még az X-szárnyú sem lenne túl erős."

Amennyire én tudom az indiai X szárnyút PAK-FA-nak fogják hívni. Valószínűleg amire elterjednek a kínai 5 gen típusok addigra Indiának is lesz elég PAK-FA-ja.
A SZU-30 pedig elegendő lehet a mostani kínai 4gen típusokkal szemben.
A pakisztáni és régebbi kínai típusokkal szemben pedig elegendő lehet a Gripen, szerintem.


Úgyis az a kérdés, lesz-e alatta AMRAAM vagy METEOR, van-e kellően potens AWACS mögötte és hasonlók.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 402
61 178
113
arbalest

Elfogadom a véleményed, de szerintem a J-20 inkább egy olyan MIG-31 stílusú, nagy hatótávolságú elfogó vadász lesz, ami jól jöhet a part menti vizek fölött. Az elektronikájáról pedig semmit nem tudunk, így nehéz azt állítani, hogy fejlettebb, mint az FGFA ami pedig még nem is létezik. (A PAK-FA nekem előrehaladottabbnak tűnik, mint a J-20.)

A Rafale potensebb csapásmérő fegyverzetére vonatkozó részt, pedig nem nagyon értem. Kína nem igazán tud szárazföldön átmenni Indiába. Elég szűkek a keresztmetszetek.
Hajók ellen pedig a Gripen is tud tevékenykedni. Légi harcban pedig eredményesebb is lehet, mint a francia társa. (Gripenhez már most zajlik a Meteor integráció, és van Iris-T)
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 667
18 912
113
fip7

Félreértettél, nem arra gondoltam az előrehaladottabbal, hogy a J-20 fejlettebb lesz, mint a PAK_FA, hanem hogy a berepülési programja annyival előrébb tart az FGFÁ-énál, hogy azt szerintem az orosz program tapasztalatainak, eredményeinek felhasználásával sem fogja tudni India behozni. Az indiai variáns külsőleg PAK-FA (plusz a kétüléses változat, ami saját, külön berepülési programot fog igényleni), belülről azonban ha jól emlékszem, rengeteg lesz az indiai berendezés és elektronika, ami meg fogja bonyolítani a helyzetet.

Szerintem a J-20 nagy hatótávolsága ugyanúgy jól fog jönni a ritka reptér hálózattal rendelkező Himalája felett, mint a tengerpartnál, sokkal tovább tudnak majd a gépek járőrözni, mint a J-10 vagy 11.

A csapásmérő képességnél inkább a fegyverzet mennyiségére gondoltam, nem a minőségére. A Gripen ebben a GPS vezérlésű bombákkal még előrébb is tart, mint a Rafale. És abszolút igazad van a légiharc rakétákkal is. Az indiaiak döntése mögött én a Rafale nagyobb terhelhetőségét és hatótávolságát látom, de meglátjuk majd, hogy mi lesz a mizéria vége. Lehet, hogy a Gripen E/F lesz a nevető végső befutó. :)
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 709
2 362
113
Igen mert a deszant hajó cirkusszal most ássa el magát a francia hadipar! India meg így vagy úgy orosz szövetséges inkább. Nem véletlenűl kaptak lizingbe első vonalas vadász tangot. Aminek innentől elsőkézből ismerik minden képesség morzáját!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 402
61 178
113
Találtam egy érdekes képet:
3nvo.jpg


Link: http://imagizer-cv.imageshack.us/a/img802/4478/3nvo.jpg

Egyébként azt meg tudja valaki mondani nekem, hogy a Gripen E-be miért nem az EJ200-as hajtómű került?
Vagy miért nem rendelhető opció?
Mert kiváló hajtómű a GE414 is, de mégis csak USA termék, és ez szerintem erősen ronthatja a Griff exportesélyeit.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 834
67 235
113
A GE F414-es egyenesági leszármazottja az F404-esnek, ami a Volvo RM-12-es alapja. A Volvo RM-12-ese 40 százalékban Volvo, 60%-ban GE.
Azonban a Volvo már idáig is bedolgozott az F414-esbe, az RM-12-es program mellett.

Az F414-es és az RM-12-es közeli rokonai egymásnak. Ezzel szemben az EJ200-asnak semmi köze a Gripen "univerzumhoz".

Ez persze önmagában nem akadály, de felesleges kanyar lett volna az Eurojet installálása, mikor a teljesítménykategóriában (inkább felette valamivel) ott van az amerikai unokaöccs.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 402
61 178
113
Allesmor Obranna

Köszönöm a válaszodat.

De én az EJ200-s mint politikailag szükséges opcióként látom. Sok olyan potenciális vevő lehet, akiket zavar az USA hajtómű, hiszen ez a repülőgép egyik fődarabja.
Az Indiai tenderen is az egyik fő probléma az USA hajtómű lehetett. (Szerintem)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Ha még csak a hajtómű, a fél gép amerikai. Még Eisenhower alatt kötöttek egy egyezményt technológiák átadásáról cserébe usa tengók használhatják a vizeiket. Gondolom ez azóta is fennáll valamilyen formában,mert akkor nem tartalmazna pl a griff annyi usa alkatrészt. Érdekes hogy nem a francikkal szövetkeztek anno, azt hiszem akkoriban Nato-n kívüliek voltak. A franciknak volt hajtóműve, ami a svédeknek örök gond.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 834
67 235
113
A Viggen óta álltak rá az amerikai hajtómű-vonalra, pedig elég sokáig versenyben volt a Rolls Royce Spey is, amit leginkább a RAF FGR 2-es Phantomjaiból ismerhetünk. Ez utóbbi utánégetővel 9~9.5 tonna tolóerőre képes, ehhez képest a sajátos RM8A, ami a Boeing 727-esekből és 737-200-asokból (a Malévnak is volt ilyene) ismert P&W JT-8D-ből lett kialakítva, 11.5 tonnát tól és reverzzel is rendelkezik. Az ebből továbbfejleszett RM8B, ami a Jaktviggenek, vagyis a JA-37-esek hajtóműve volt pedig 13.5 tonnára voltak képesek.
A hozzáadott értéket tekintve az amerikaiak adták a JT-8D-t, kissé átalakítva, ehhez a svédek adták a komplett utánégető rendszert és a reverzet is. Ám az RM8B-nél a plusz egy kompresszorfokozat hozzáadása is svéd tervezés és gyártmány volt.

És akkor itt jönnek a képbe az indiaiak. fip7 megjegyzésére ugyanis konkrét példa is van, mégpedig a 80-as évekből, amikor is a JA-37-essel a svédek komolyan házaltak az indusoknál, de az USA kormánya a pakisztáni fél kérésére megtorpedózta a Viggen-bizniszt. Így lett nekik Mirage 2000. Így nem tudta követni a Viggen a Drakent, de a svédek a Gripennel jócskán kompenzálnak.

Az indiaiak valószínű nem felejtettek, de azt konkrétan nem hallottam, hogy a Gripen eladását az USA fúrta meg, vagy az indiaiak a hajtómű egyik beszállítója miatt negligálták a svéd madarat.

Az F414-es kiválasztása előtt a Volvo komolyan felvetette a SAAB-nál és a mindenható FMV-nél, hogy az NG projekt hajtóműve az RM12+ legyen, aminél a Volvo szerette volna növelni a saját részvételi arányát. A baj csak az volt, hogy az RM12+ prognosztizált tolóereje kb 8.8 tonna körül volt, ez az NG programhoz egyrészt kevés, másrészt az F414-es 9.7 tonnájával jócskán maga mögé utasítja és ez utóbbiból a további változatoknál szó van 11.2 és 12.5 tonnás verziókról is.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Láttam régebben egy fotót vagy rajzot az indusoknak szánt Viggenről. Ha jól emlékszem más kinézete volt mint a svédek otthoni gépeinek. Meg egy indiai? oldalon egy olyan sztorit hogy Rajiv Ghandi szeretett volna nyugati gépet, volt is a boforssal valami előzetes dolog . Viszont a KGB fúrni kezdte és egy másik Ghandit akart a helyére tenni ha jól emlékszem.