JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 974
80 624
113
Czech Baltic Air Policing detachment conducts air to air refueling training with German tanker

2-DVZkz1.jpg

 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Linkeltem már ezt korábban németül, de most angolul is feltöltötték:

Nagyon jó kis videó, szépen bemutatja a Griff és általában is a harcigépek karbantartásának fontos és lényeges pontjait, meg a hogyant is. :):) Ugyanezt "elkövethetné" a Zrínyi katonai stúdió vagy a honvédelem.hu is magyar nyelven, hogy a szélesebb közönség is jobban tájékozódhasson és ne az index legyen a mértékegység ilyen témákban!! ;):hadonaszos:
 
M

molnibalage

Guest
Nagyon jó kis videó, szépen bemutatja a Griff és általában is a harcigépek karbantartásának fontos és lényeges pontjait, meg a hogyant is. :):) Ugyanezt "elkövethetné" a Zrínyi katonai stúdió vagy a honvédelem.hu is magyar nyelven, hogy a szélesebb közönség is jobban tájékozódhasson és ne az index legyen a mértékegység ilyen témákban!! ;):hadonaszos:
Aki tud és beszállnak tartalom gyártásba csak annyi kéne, hogy összefoglalja röviden a videót. Biztosan örülnének neki sokan, mert nem mindenki bírja az angol, legalábbis úgy láttam itt a fórumon.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Linkeltem már ezt korábban németül, de most angolul is feltöltötték:

Mivel tartok tőle hogy a Zrínyi stúdió magyar nyelvű változatára túl sokáig kellene várni, inkább írtam hozzá egy kis szöveget. Nem tükörfordítás, szóval nincs benne minden amit gagyognak, csak amit megértettem és fontosnak tartottam. Szóval aki többet ért belőle az pótolhatja is, meg lehet kérdezni is ha valaki nem ért valamit.
Na szóval : a videó egy 200 repóra utáni kötelező karbantartást mutat be.
- 4.30-tól: hajtómű-átjáratás, ez hidraulika-nyomást ad, a futók kivételével mindent többször is megmozgatnak hogy mozogjon a folyadék a rendszerben és az előforduló szennyeződések fennakadjanak a szűrőkben. Utána mintavétel a folyadékból (elküldik a svédekhez bevizsgálásra)
- 5.00-nál "14 gépünk van, össz évi 2000 órát repülnek"
- ezután szigetelések a külső lemosás előtt, sérülések, repedések, festék-kopások, lepattogzások felderítése (ha a festék leugrott egy szegecsről, csavarról, akkor már meg kell nézni, nem lazult-e ki a szegecs/csavar!!)
- 7,20-tól nagymosás, látszik hogy az időnként kifolyó keró, hidraulika-folyadék és hajtómű-kenőolajra - ill. inkább a túlnyomás-szelepeken át kicsapódó gőzeikre mennyi por és kosz tapad
- 8,30: a 120kg-os katapultülés kiszerelése, a szaki elmondja hogy a tömítéseket, hevedereket, rugókat, pirotölteteket ellenőrzik
- 10,15-nél a katapultülés elsütését megakadályozó kart SAFE=Biztosítotott helyzetbe állítják (szerintem előbb, már a kiemelés előtt kellett volna!!), majd a pirotöltetek kiszerelése, a tárolódobozban mindegyiknek saját helye van. A katapult robbanótölteteinek össz tömege 3,5kg (ebben benne van a fő rakétahajtómű is), a kilövési túlterhelés 17g!!
- Hajtómű hibakeresés, 12,20: irány a szívócsatorna (a szaki megjegyzi hogy ezt nemigen szeretik, elég klausztrofóbiás érzés), a kompresszorlapátok és a szívócsatornában lévő szegecsfejek ellenőrzése, sérülések, repedések, beverődések és hiányzó szegecsfejek felderítése
- 13,45-től a burkolatok leszerelése után a belső terek ellenőrzése, 13,49-nél látszik a befújt és a válaszfal aljáig lefolyt barna korróziógátló spray
- 14,15-től: minden panel-csavarnak saját pozíciója van, ezért mindegyiket saját panelhez tartozó karton-sablonba teszik tárolásra; ha beszerelésnél rövidebb csavart hajtanak be, akkor nem zárja/tartja a felszegecselt önzáró anya, ha túl hosszút, akkor zárlatot okozhat a mögötte lévő kábelben, kilyukaszthatja a csövet, megakadályozhatja valaminek a működését stb.)
- 15,00-tól a turbinapalátok boroszkópos ellenőrzése, 15,40-nél másodosztályú sérülés a lapáton (ilyenkor lefotózzák a készülékkel a sérülést, majd utólag a készülékkel optikailag kimérhető a sérülés nagysága)
- 16,08: nagyobb sérülés a lapáton
- 16,37-től: tüzelőterek és utánégető tér boroszkópos ellenőrzése, 17,08-nál repedés!! Ez továbbterjedve akár hajtóműrobbanást is okozhat!
- 17,41: újabb súlyos hiány a lapátvégen, ez már hajtóműcserét jelent!!
- 18,19: a Mauser BK-27 gépágyú, 27mm, 1700 lövés/perc
- 18,28: a csőszájfék majd a cső kiszerelése
- 18,45: minden fegyveres egybehangzó véleménye (a la PG-kolléga is):"a fegyver/gépágyú a legfontosabb az egész gépen, ez a büdös és zajos petrofor csak azért van hogy felvigye a puskát a levegőbe!!" :D:p
- 19, 16-tól: a gá. zárszerkezet kiszerelése
- 19,45: a töltényűr kiemelése, az egy cső ellenére ez is revolverágyú, ezért van 5-furatű töltényűrje-ez forog és adagolja a lőszert a csőhöz! Működése: egyik töltényűrnél töltés, 2.-nál reteszelés, 3.-nál lövés, 4.-nél kireteszelés, 5.-nél ürítés/hüvelykivetés történik azonos időpillanatban, így mivel ezek nem egymás után történnek egyetlen töltényűrben, ezért lehet nagyobb a tűzgyorsaság
- 19,35: megjött az új vagy nagyjavított csere-hajtómű
- 20,56: törzskeretek megbontása a hmű alatt annak kiszereléséhez
- 20,58: tüzelőanyag és hidraulika-csövek, elektromos csatlakozók szétcsatlakoztatása, 21,00: törzsvég/farokburkolat leszerelése (ez még a sárkányszerkezet része)
- 21,45-től a hmű leengedése a kocsira
- 21,46-nál: a hmű 3 csappal van bekötve a sárkányhoz, 1-1 kétoldalt és egy a hátsó csomóponton
- 23,56: megjött svédból a hidr.olaj laborteszteredménye: csere!! 20liter lét kell leengedni és frisset bepumpálni
- a hidr.-rendszerrel mozgatott elemek - kimaradt a kacsa-vezérsík és a törzsféklap?!! utána az olaj leeresztése és a friss lé feltöltése
- 25,45: a földi hidr.-kocsi felcsatlakoztatása a teszthez
- 16,10: mindent átmozgatnak, hogy a friss folyadék habzásmentesen kitöltse a teljes rendszert (a habosodott olaj kiválik a tartályban, ennyivel csökken a szint, ilyenkor után kell tölteni)
- 26,20: sárkányos szaki: "a hidr.-rendszer a gép legfontosabb egysége ..." :D
- teszt közben hibajelzés (hangos zümmögés): túl meleg volt, a földi elektromos táp generátora túlmelegedés miatt lekapcsolt, 28,10: hidr.-teszt OK!!
- 28,28: a katapult 80m-re lövi fel a pilótát, így alkalmas földi katapultálásra is (ezért élhették túl a mieink Caslavban a túlfutás közbeni kattintást). A fejtámlán a piros mezőben a felirat jelzi, hogy ez a katapult együléses Gripenbe vagy egy kétüléses hátsó kabinjába való. A katapultot 2-évente kell ellenőrizni
- 29,56: a feltöltő-csatlakozót nyomaték-kulccsal kell meghúzni
30,00-tól a piropatronok működését sűrített gázzal szimulálják, így tesztelik az ülés működését, 30,16: a katapult rakéta-hajtómű gyújtószerkezetének tesztje
- 31,20: a katapult elsütőkar erő-tesztje, 27 kg működési erőre kell beállítani
- 31,46:a fejtámlában lévő stabilizáló ernyőt (ami kilövés után nem engedi bepörögni az ülést) komplett egységben kapják a svédektől, azt több tonna 24 órás nyomással csomagolják hogy beférjen a fejtámlába!!
- 32,22: 9 pirotöltetet kell beszerelni az ülésbe 32,28: a fehér csövekben az ülés fő kilövő rakétatöltetei, 32,55: a sárga "ülőke" a túlélőkészletet tartalmazza (kaja, kés, horgászfelszerelés, tenger fölötti bevetésnél gumicsónak stb.)
- 33,15: gépemelés hidraulikus emelőkkel a futó-teszthez; egy futó-nyitás/zárás 20 s, a fed. számgép méri és rögzíti a tesztet, mindkét hidr-rendszerről végre kell hajtani! 34,22-től hidr.-rendszer szivárgás-keresés
- 36,20: a gépágyú összeszerelése, mechanikai tesztje mű-lőszerrel, majd a gá. beépítése a gépbe
- a katapultülés beépítése; itt láttam a másik problémát: a gerincen álló szerelő másodpercekig a kamerába nézve magyaráz, nem arra figyel amit csinálnak (lehet rosszul álló kábel, heveder, csatlakozó-összeakadás ami sérülést okozhat)
- a gép kirögzítése drótkötelekkel a hajtómű-teszthez (utánégetést kapcsolva még befékezett kerekekkel is átugorná a féktuskót és kirohanna a világból)
- 40,40: hajtómű-teszt, 41,22: a hajtómű hideg átforgatása (indítás gyújtás nélkül), így a csere-hmű tüzelőanyag-rendszerében lévő konzerváló-olajat kinyomja a betáplált keró, a GSF mögött az olajgőzt látjuk gomolyogni
- probléma, a teszt megszakítva, a teszt mérő-rendszere levegőveszteséget/kifújást jelzett a hűtő/légkondi? rendszerből. Ellenőrzés: fals riasztás volt (első tesztnél elő szokott fordulni pl. az érzékelőkbe került pára miatt, vagy egyszerűen csak sokáig állt a polcon a cucc és kicsit "ellustult"), Teszt tovább, majd JJAHHH, OK!!
- 44,00-tól: berepülés előkészítése. ellenőrzések, gépátadás a tesztpilótának. "Ez már a puzzle utolsó darabja. Nincs miért idegeskedni, csak figyelmesnek/óvatosnak kell lenni"- mondja "Marko" Danek őrnagy
- 46,38-tól tankolás, majd berepülés.
Most csak ez a magyar változat elérhető.... ;):)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 968
113
Az egyenszürke a világ legjobb festése.
Az összes gép természetes formáját az egyszínű festés adja ki a legjobban.
Hanem, valami forcsa okból kifolyólag ennek a gépnek ez a kacifántos bohócfestés egész jól áll.
Inkább ennek, mint a helyenként íves vonalvezetésű Szu-35-nek.
 
M

molnibalage

Guest
Az egyenszürke a világ legjobb festése.
Az összes gép természetes formáját az egyszínű festés adja ki a legjobban.
Hanem, valami forcsa okból kifolyólag ennek a gépnek ez a kacifántos bohócfestés egész jól áll.
Inkább ennek, mint a helyenként íves vonalvezetésű Szu-35-nek.
Referenciának. Szép nagyban.
Bb6v9P7lmFvuHoOpujqdg6oZ0L88jaTNkXblQllg2uA.jpg


Meg akkor égháttérben is.
48th%2Bscale%2BSu-35%2BFLanker%2BE%2BKittyhawk%2Bimage%2B2%2B.jpg
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Még csak az kéne! Elég ruszki feeling. :eek:
Téves, az ilyen cikkcakkos mintát először a német világháborús Luftwaffe használta - persze más szinekkel, aztán a svédek festették a Viggenre, csak akkor még zöld színeket használtak. Szergejnél csak néhány prototípust, demo-gépeket láttam ilyen mintával ...