Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
És ha épp nem repül hangsebességgel több ezer méteren, hanem vízháttérrel kell alacsonyan feladatot végrehajtani?Amúgy minek egy hangsebességgel több ezer méteren repülő gépre álcaminta?
És szerinted vízháttèrben ez a fasza minta?És ha épp nem repül hangsebességgel több ezer méteren, hanem vízháttérrel kell alacsonyan feladatot végrehajtani?
Nekem valamiért mindig bejött a svéd M90 minta. Ez is hasonló,és nagyon jól néz ki.Újfajta camo.
Igen. Zajló jégtáblákfelett, északi fényviszonyoknál ez a fasza minta.És szerinted vízháttèrben ez a fasza minta?
Mikor a Mig-21-nél is elkezdődött a terepszínű korszak, mi is ezt kérdeztük a PG egyik berepülő-pilótájától, Dózsa Gyuritól. Azt mondta, hogy ha légiharc közben az ellenfél van magasabban, akkor elég ha csak pár másodpercre szem elől téveszti az alacsonyabban lévő, de a földháttérhez jobban álcázott gépet. Néhány másodperc alatt a szem elől vesztett gép szabadon, a másik minden reakciója, ellentevékenysége nélkül manőverezhet, akciózhat, és ez éles helyzetben a légi győzelmet, de minimum a túlélést is jelentheti. Szerinte egy ezüst színű vagy bármilyen túl világos színű gép földháttérben nagyon feltűnő, könnyű követni a mozgását. Viszont légiharc-gyakorlat közben ha egy terepszínű gépet 800-1000m-nél távolabbra "engedett" magától és el is veszítette szem elől akkor már érett a veresége, vagy nagyon meg kellett izzadni a győzelméhez. Akkoriban már ugye a nagy magasságú harcászatnak eléggé befellegzett, inkább a kis és közepes magasságra készültek fel.Amúgy minek egy hangsebességgel több ezer méteren repülő gépre álcaminta?
Az elv pontosan az, mint az alacsonyan repülésnél. Nem kell folyamatosan rejtve maradni, ha a célkövetés folyamatosság megszakad, akkor az már baj. És ez mivel kvázi ingyért van mindenféle elektronikai huncutsághoz képest...Mikor a Mig-21-nél is elkezdődött a terepszínű korszak, mi is ezt kérdeztük a PG egyik berepülő-pilótájától, Dózsa Gyuritól. Azt mondta, hogy ha légiharc közben az ellenfél van magasabban, akkor elég ha csak pár másodpercre szem elől téveszti az alacsonyabban lévő, de a földháttérhez jobban álcázott gépet. Néhány másodperc alatt a szem elől vesztett gép szabadon, a másik minden reakciója, ellentevékenysége nélkül manőverezhet, akciózhat, és ez éles helyzetben a légi győzelmet, de minimum a túlélést is jelentheti. Szerinte egy ezüst színű vagy bármilyen túl világos színű gép földháttérben nagyon feltűnő, könnyű követni a mozgását. Viszont légiharc-gyakorlat közben ha egy terepszínű gépet 800-1000m-nél távolabbra "engedett" magától és el is veszítette szem elől akkor már érett a veresége, vagy nagyon meg kellett izzadni a győzelméhez. Akkoriban már ugye a nagy magasságú harcászatnak eléggé befellegzett, inkább a kis és közepes magasságra készültek fel.
Mikor a Mig-21-nél is elkezdődött a terepszínű korszak, mi is ezt kérdeztük a PG egyik berepülő-pilótájától, Dózsa Gyuritól. Azt mondta, hogy ha légiharc közben az ellenfél van magasabban, akkor elég ha csak pár másodpercre szem elől téveszti az alacsonyabban lévő, de a földháttérhez jobban álcázott gépet. Néhány másodperc alatt a szem elől vesztett gép szabadon, a másik minden reakciója, ellentevékenysége nélkül manőverezhet, akciózhat, és ez éles helyzetben a légi győzelmet, de minimum a túlélést is jelentheti. Szerinte egy ezüst színű vagy bármilyen túl világos színű gép földháttérben nagyon feltűnő, könnyű követni a mozgását. Viszont légiharc-gyakorlat közben ha egy terepszínű gépet 800-1000m-nél távolabbra "engedett" magától és el is veszítette szem elől akkor már érett a veresége, vagy nagyon meg kellett izzadni a győzelméhez. Akkoriban már ugye a nagy magasságú harcászatnak eléggé befellegzett, inkább a kis és közepes magasságra készültek fel.
Ezt hogy érted?A fém színű gépeket egyébként miért erőltették?
Ez még az USAAF-nál a 40-es években kezdődött (Wehrmacht-közmondás a nyugati fronton: ha terepszínű gép jön akkor angol, ha ezüstszínű akkor azok a rohadt yenkik, ha semmi sincs a levegőben akkor az a Luftwaffe!), aztán az 50-60-as években folytatódott, ekkor még a "minél gyorsabban, minél magasabbra, ráadásul elsőként" volt a kikiáltott cél mindkét nagyhatalomnál. 10-15km magasan a sztratoszférában jöhettek a B-47-ek, B-52-ek, odáig kellett volna felmenni lövöldözni rájuk, ott nemigen volt/lehetett lehetőség semmiféle álcázásra.A fém színű gépeket egyébként miért erőltették?
Igen, ez az elmélet de a gyakorlat...Mikor a Mig-21-nél is elkezdődött a terepszínű korszak, mi is ezt kérdeztük a PG egyik berepülő-pilótájától, Dózsa Gyuritól. Azt mondta, hogy ha légiharc közben az ellenfél van magasabban, akkor elég ha csak pár másodpercre szem elől téveszti az alacsonyabban lévő, de a földháttérhez jobban álcázott gépet. Néhány másodperc alatt a szem elől vesztett gép szabadon, a másik minden reakciója, ellentevékenysége nélkül manőverezhet, akciózhat, és ez éles helyzetben a légi győzelmet, de minimum a túlélést is jelentheti. Szerinte egy ezüst színű vagy bármilyen túl világos színű gép földháttérben nagyon feltűnő, könnyű követni a mozgását. Viszont légiharc-gyakorlat közben ha egy terepszínű gépet 800-1000m-nél távolabbra "engedett" magától és el is veszítette szem elől akkor már érett a veresége, vagy nagyon meg kellett izzadni a győzelméhez. Akkoriban már ugye a nagy magasságú harcászatnak eléggé befellegzett, inkább a kis és közepes magasságra készültek fel.
Egyébként most néztem meg nagyítva, van néhány új antenna/szenzor, a kabintető mögött a kerek panelek és a kacsa-vezérsík mellső sarkánál a szívócsatorna oldalán is. Na és minden eddigi feltételezés ellenére ott a HUD kivetítő-üvege is a szélvédő alatt.Újfajta camo.
Emel a múltat adta elő...Igen, ez az elmélet de a gyakorlat...
- egy vadászgép méretű célpontot észrevenni egyáltalán nem egyszerű és nem a festése hanem a mérete miatt. Jó látási viszonyok között égháttérben kb. 10-15 km-ről, földháttérben nem több mint 8-10 km (nyáron, 4/8 felhőzet mellett, délidőben, tökéletes a látásod, meg van rajtad egy Randolph).
Ekkor még csak egy mozgó pontot látsz - a festése annyiból számít hogy visszaverődik róla a fény (csillog) vagy matt a festés. (a leg könnyebb észrevenni egy repülőgépet ha van rajta un. tükör fólia. Ekkor a fenti értékek x 1.5)
- egy vadászgép méretű célpont típusát fenti feltételek mellett szabad szemmel égháttérben 8-10 km-ről, földháttérben 5-6 km-ről lehet azonosítani. Itt sem a festés számít hanem a gép általános körvonalai. A típus felismeréshez nem kell nyomon követni a célt. Megjegyzem, földháttérben szabad szemmel nyomon követni egy tőled sok km-re lévő a pontnál éppen csak valamivel nagyobb, gyorsan mozgó és közben még manőverező tárgyat majdnem lehetetlen...tök mindegy milyen a festése.
- Ekkor jön az amiről Te beszélsz...a közeli légiharc. Erről annyit hogy napjainkban a gépeken lévő szenzorok és légiharc fegyvereivel az esély egyre csökken, míg a harc távolsága egyre nő. A gépágyús légiharc meg szimplán kihalt.
A gépben ülő pilóta látása ma már nevetségesen kevés figyelembe véve a légiharc fegyverek képességeit. Ha életben akar maradni a pilóta akkor először kell észlelnie és azonosítania az ellenséget és elsőnek kell rakétát indítania. Ha ezzel addig vár, amíg látja az ellenséges gép festését akkor ez már kb. azt jelenti hogy lelőtték...
Mikor az idézett szöveget mondta D.Gy. (kb.35- 40 éve?), akkor még nemcsak elmélet volt. Viszont azóta is érvényes hogy nemcsak vadász-párbajokból áll a háború, és talán nem véletlenül festik sötétebbre a csapásmérő gépeket (lásd pl. F-117, F-15E, Szu-34, B-1, F-35) mint a rájuk vadászókat (F-15C, Rafale, Szu-35). Pedig ma már tényleg több és jobb a szenzor-ellátottság, de néha van rá példa hogy az se minden, és nem biztos hogy mindig minden üzemképes egy éles helyzetben. Szóval lőttek már seggbe F-15-öt is MiG-21-el, lőttek le F-15-el SAJÁT Blackhawk-ot, lőttek le szuper-felszerelésű Apache-helikoptert, lőttek le Tornadót "papucsos" gerillák, stb ..., szóval nem minden az "autóskártya, nagykönyv és lexikon" szerint megy.Igen, ez az elmélet de a gyakorlat...
- egy vadászgép méretű célpontot észrevenni egyáltalán nem egyszerű és nem a festése hanem a mérete miatt. Jó látási viszonyok között égháttérben kb. 10-15 km-ről, földháttérben nem több mint 8-10 km (nyáron, 4/8 felhőzet mellett, délidőben, tökéletes a látásod, meg van rajtad egy Randolph).
Ekkor még csak egy mozgó pontot látsz - a festése annyiból számít hogy visszaverődik róla a fény (csillog) vagy matt a festés. (a leg könnyebb észrevenni egy repülőgépet ha van rajta un. tükör fólia. Ekkor a fenti értékek x 1.5)
- egy vadászgép méretű célpont típusát fenti feltételek mellett szabad szemmel égháttérben 8-10 km-ről, földháttérben 5-6 km-ről lehet azonosítani. Itt sem a festés számít hanem a gép általános körvonalai. A típus felismeréshez nem kell nyomon követni a célt. Megjegyzem, földháttérben szabad szemmel nyomon követni egy tőled sok km-re lévő a pontnál éppen csak valamivel nagyobb, gyorsan mozgó és közben még manőverező tárgyat majdnem lehetetlen...tök mindegy milyen a festése.
- Ekkor jön az amiről Te beszélsz...a közeli légiharc. Erről annyit hogy napjainkban a gépeken lévő szenzorok és légiharc fegyvereivel az esély egyre csökken, míg a harc távolsága egyre nő. A gépágyús légiharc meg szimplán kihalt.
A gépben ülő pilóta látása ma már nevetségesen kevés figyelembe véve a légiharc fegyverek képességeit. Ha életben akar maradni a pilóta akkor először kell észlelnie és azonosítania az ellenséget és elsőnek kell rakétát indítania. Ha ezzel addig vár, amíg látja az ellenséges gép festését akkor ez már kb. azt jelenti hogy lelőtték...
Ez az új Gripen. Tele van mindeféle új szenzorral, de már az első proto példányon is megvoltak ezek:Egyébként most néztem meg nagyítva, van néhány új antenna/szenzor, a kabintető mögött a kerek panelek és a kacsa-vezérsík mellső sarkánál a szívócsatorna oldalán is. Na és minden eddigi feltételezés ellenére ott a HUD kivetítő-üvege is a szélvédő alatt.
Félreértesz...ezek saját tapasztalatok.A hsz-edben levő távolság értékeket nyugodtan felezd meg...
Az álcázó festés színe max. 2 km távolságon belül számít, azon túl legfeljebb az az érdekes hogy fényes vagy matt a felület (mennyire veri vissza a napfényt)Az álcafestés azért fontos, mert kb. abban a méretben töri meg és olvad be a háttérbe a gép, amikor az emberi felbontóképesség határán van.
Szerintem marketing celbol lefestettek egy gepet ilyenre (ez az elso a sved legieronek gyartott szeriagep?) Valoszinuleg a tobbi sima szurke lesz, nem kell vele foglalkozni.
Az L-39NG sem lesz mind olyan festesu mint az elso elkeszult peldany.
A festes helyett inkabb gep orrat nezzetek, a pilotafulke elott... az IRST helye.