Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A magyar terminológia szerint az alacsony észlelhetőségűek azok a "lopakodó" gépek. Az EF, SH és Rafale az csökkentett észlelhetőségű jelzőt szokták kapni. Egyébként az EF az miért is esik az utóbbi kategóriába...?doca said
Hát az F-35 lopakodó, az EF alacsony észlelhetőségű. Ez szimplán politikai ok, ne keress benne más logikát.
Attól mert valami kompozit, attól még nem csökken az RCS. Ez is egy általános téveszme, gőzöm sincs, hogy miből táplálkozik. Ha a kompozit EM szempontból átlátszó, akkor mivel fog találkozni alatta a EM hullám? Bingo, fémmel... Ha teljesen műhanyagból építesz fel egy gépet néhány fém alkatrészen kívül - hajtómű még jó ideig fém lesz, az ziher - akkor sem lesz "0" RCS.doca said
EF,Rafale már egy komolyabb anyagtechnológia, mint alap F-18. Több a kompozit.
Ezt kérlek fejtsd ki bővebben, mert ez így 0. Egyáltalán mi az a Spectra rendszer...? Bár tudnám, hogy az a sok hülye állam miért fejleszt geometria által támogatott alacsony észlelhetőségű gépet. Talán, mert másképp nem megy..? Az orosz plazmás módszer asszem csak elmélet volt, és még ha működne is, nem passzív, hanem akítv és az alaklmazó számára is iszonyatos hátrányokkal járna...Egy EF vagy Rafale is meg tud oldani ezt azt, megfelelő taktikával. A Rafaleról olvastam, hogy a Spectra rendszere "láthatatlanná" tette egy hadgyakorlaton. Ez is egy megoldás ha nem Kína a célpont. Ki tudja mire elterjed az F-35 még ér-e valamit a lopakodó képessége( főleg a külföldi változatokra gondolok).
Erre mind képes az F-35 is, ha az alacsony észlelhetőséget feláldozod. A stand-off fegyverk egy részének a több száz km indítási távolsága teljesen elméleti vagy csak fix célokra vonatkozik. A dinamikus és időérzékeny célokkal mit kezdesz, ahol közelebb kell menni? Na, ode kell az alacsony észlelhetőség.Taktika alatt olyan fegyverek bevetését értettem amiket távolról lehet bevetni Taurus, Storm Shadow vagy ahogy ma is csinálják elektronikai zavarással is meg lehet oldani egy támadást.
Az szép, hogy az USAF-nak vannak vagy lesznek ilyen eszközei. Csak nem az RCAF sem a legtöbb F-35 alkalmazónak nem lesz EG-18 gépe. Tehát, ha kevsebbet tud a vadász, akkor az jenki szövetséges vagy bárki szövetségese vagy megtámogatja ilyen képességgel vagy nem... Ezen felül az ECM szép, hogyvan, de hátrányai is vannak. Pl. szerinted adott esetben a saját gépeket nem zavarja, ha már nem "Maginot-vonal" felállás van?Nem véletlenül készült el az EA-18 vagy készül az új zavaró eszkösz, vagy akár a légvédelem túlterhelése is egy megoldás a ADM-160MALD és MALD-J.
Bizonyos értelemben és az a jelfeldolgozás. Egyetlen gép RCS értékét sem sikerült még a fedélzeti számítási kapacitással csökkenteni, mert a számítógép és a számítástechnika nem így asszisztál a gép képességeihez.Nem azt mondom hogy felesleges a lopakodás de vannak más lehetőségek is. A számítástechnika csodákra képes.
Az ECM "elfed", de a baj az, hogy figyelmeztet is, hogy van itten valaki. Az alacsony észlelhetőségű gép meg szó szerint őrületbe kergeti az ellent, mert gyak már. a közepes magasságú BVR légiharcnál nemigen lehet a Red Flag tapasztalatai szerint nyomonkövetni őket. Lényegében szabadon mozognak és "semmiből" csapnak le. Mivel az ellenfél nem látja őket, ezért nem lehetséges a megfelelőképpen a saját védekező erőket rendezeni. Hagyományos 4++ gépeknél az AWACS vagy GCI és adatkapcsolaton keresztül lehet játszani az erőforássokkal, mert nyomonkövethető az ellenfél, tudsz reagálni a húzásaira. Egy F-35/22 nagyob sebességgel érkezik és a felderítési távolság meddöbentően alacsony lehet. Nincs idő reagálni, nincs idő ellensúlyozni, igen könnyen képesek létszámfölényt kialakítani.Talán valamelyik tavalyi Aranysasban volt egy hadgyakorlatról cikk, ott írták, hogy a Rafale fejlesztési költségeinek jelentős részét tette ki a Spectra önvédelmi és zavaró rendszer és, hogy jól szerepelt mikor kipróbálták.
Senki, ismétlem senki nem tudja megjósolni, hogy mi a szükséges képességek maximuma a köv. 30 évben, tehát érdemes a legrosszabbat feltételezni. Mi a legrosszabb esehetőség? A jövő már felsejlett 20+ éve - YF-22 és YF-23 - és más is beszállt mára a buliba (PAK-FA, J-20), innentől fogva körvonalazódik a "maximum". Persze a történelem során már volt haszontalannak bizonyult "csúcsfegyver" - csatahajók - de arra kevés esélyt látok, hogy az alacsony észlelhetőségről kiderüljön, hogy telejesen haszontalan.<div>Arra, hogy Afrika közepén pizsamás felkelőket bombázzanak nem kell lopakodó képesség. A franciák is megoldották Maliban a problémát lopakodás nélkül.
Valaki kitalálta, hogy a LERX részen nem X sávos antenna lesz. Én úgy látom, hogy ezt valaki a fejébe vette és elterjedt, csak nem igaz. Tisztára mint India és Kitty Hawk esete. Alig három év kellett mire kikopott a téma a fórumokról...A PAK-FA szárnyaiban állítólag van olyan antenna ami erre hivatott.
Ez megint csak az, hogy jobb egyáltalán nem látszni, mint célok közül egynek lenni. A mai légvédelmi rendszerek képességei mellett nem idióta SAM személyzetnél azért mezei csalikkal olyan sokra nem mész. Nagyon kilógna a lóláb sok esetben, hogy a cél nem valós. Arra meg nem volt még példa, hogy MALD és vadászgép kötelékben mozogjon, pedig erre lenne szükség. Ha a SAM rendszereknek van NCTR képessége - és miért ne lenne, ha vadászgépen is van - akkor meg aztán tényleg sanszos, hogy hajadra kenhetsz egy primitív csalit. Persze az ECM és sokminden más bekavarhat, de az az idilli állpot el fog múlni - vagy már el is múlt - amikor 20-40+ éves szovjet SAM rendszerek ellen kell bohóckodni...Amit írtam ADM-160 MALD és MALD-J pedig egy alternatív megoldás a légvédelem lefogására. Megvehetik ezeket is a gépeikhez .
Ez nem egészen igaz. A jenkiknél készült egy vadászgépnek való gép, amiből lett csapásmérő - F-111 - és egy annak pótlására szánt gép, ami gyak. örökölte a koncepciót, de butítva, ez volt az F-14. És ennyi. A B-1 bombázó csak azért lett variaszárnyú, mert M2.0 képességet vártak el. Ezt ejtették, de a gépet nem építették át. A "Bone" élettartama túlnyomó részét szubszonikus tartományban tölti. Persze itt sem hátrány az, hogy van ez neki, de ez is egyfajta kényszerű örökség. És ennyi. Közbetlenül az F-14/111 után érkező vadászok egyikse sem lett variaszárnyas és azóta sem merült fel ez. A szovjeteknél is lett egy "nyápic" - MiG-23 - és egy "nehézfiú" - Szu-24 - a vadászgép / vadászbombázó kategóriában. A szuperszonikus bombázóhoz szintén kelleet a variaszárny és ott is ennyi volt. Nagyon rövid időszakra volt jellemző, csak a hh vége miatt a matuzsálam korú gépek az oroszoknál megmaradtak és a B-1 olyan marhadrága lett, hogy szó nem lehet arról, hogy ne repüljék le csontig őket.Azért mert ez a "divat". Néhány évtizede a variaszárny volt a menő. Mindenki azt csinálta. Most a lopakodással van ugyan ez.
Nem hülyék, csak nekik némileg több forrásuk jut a többirányú zavarásra. Viszont aki örül, hogy egyáltalán F-35-re telik, annak nem telik F-35-re és Growlerre, és MALD-ra és még n+1 dologra. Ezek közül melyik az, ami önmagában minden egyes gépet véd, nem vesz helyet fegyverzet elől és passzív? Bingo, ez a geometriai stealth.therob said
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Az F-35-"káosz" miatt növekedhetnek a Gripen-eladások
Akkor szerinted az amcsik a hülyék, hogy költenek a MALD-ra. Szerintem meg van eszük és nem bíznak csak a lopakodásban. Nem sok infó van róla, gondolom nem véletlenül. De primitívnek nevezni egy új eszközt....
Egy 20 évig még minimum van létjogosultságuk a 4+ generációs gépeknek. Hiába terveznek 5. generációsakat szinte sehol nem váltja a teljes régi flottát. Mire megtehetnék ezt már elavulnak és jön valami még újabb.
Soha nem értettem, hogy egyesk miért tételeznek fel egyből totális atomháborút a nagyhatalmak között. Ha minden résztvevő fél tisztában van a dolog öngyilkos voltálval, akkor miért következne be az armegeddon...?Kisegítő feladatra megfelelnek az ő gépeik. Kína vagy Oroszország ellen meg tök mindegy mit használnak az nem állna meg a hagyományos hadviselésnél. De ez rémálom, ők se akarnak elpusztulni.
Ha ennyire egyszerű lenne, akkor senki nem vackolna a geometriával meg különleges festésekkel... Az alacsony észlelhetőség alapja az, hogy a geometria szórja a beérkező hullámot. Tehát más irányból lehet érzékelni a visszaverődést, de ha a kibocsátó és fogadó nem ugyanaz, akkor ezzel az infóval más vevő mit tud kezdeni? Semmit. A bi- és multistatikus rendszer elvi alapja az, hogy több adó és vevő van, ami áthidalja ezt a problémát. A bibi az, hogy ilyen rendszer még tudtommal nem létezik.Ha jól tudom, a szénszálas kompozitok, grafit-epoxy-k, stb. radarhullámelnyelők (ezen tulajdonságuk pontos mértékéről persze fogalmam sincs), míg az üvegszálas kompozitok inkább "radarátlátszók", ezért is csinálják számos gép orrkúpját belőlük…